Gå til innhold
  • Bli medlem

Våryre stokkender


Kleppeliten

Anbefalte innlegg

Hei alle erfarne fiskere!

Jeg prøvde fiskelykken i helgen, men fikk ikke noe som helst. Jeg så ikke mye aktivitet fra fisk i vannet, men derimot fra våryre stokkender. De kvekket i vei og dukket opp med jevne mellomrom. Kan jeg skylde på at dette er grunnen til at jeg ikke fikk noe napp? Fisken må jo bli skremt av alt det bråket og landingene på vannet. 

Jeg håper vel at jeg kan skylde på fuglene og ikke min teknikk :P 

Ikke akkurat noe avansert fiskestang, men har lyktes med dette utstyret de få gangene jeg har prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder fiske på skogsvann/tjern i vestfold området som jeg er kjent med så er det generelt litt tidlig enda, fisken er litt "sløv". Det er lite insektsavktivitet enda men ut i april pleier det generelt å bli endel mere aktivitet. Det er ikke dermed sagt du ikke kan få fisk men kan altså være litt mere virent på denne tiden, da snakker jeg om ørret.

At fisk skulle bli skremt av ender eller lignende har jeg ikke noe tro på ;) Temperatur i vann har f.eks mere betydning, isen har såvidt gått på flere av vanna og det pleier å bli mere aktivitet i ørreten etterhvert som tempen stiger. På denne tiden kan det ofte være mere "bett" midt på dagen en på morgen/kveld som gjerne gjelder om sommeren.

Prøv heller litt forskjellige redskaper da det kan variere stort på hva ørreten er villig til å ta akkurat nå. Du bør ha et lite utvalg av spinnere og sluker, varier innsveiving og prøv flere forskjellige dybder. Ellers kan både wobblere og dupp m/flue også fungere. Når du er lei eksprimentering så kan du alltids knyte på et blysøke, en krok m/mark og slenge ut :)

Selv har jeg brukt mye wobblere med stort hell hvis det er dødt på sluk/spinner. Det å kaste med lette woblere kan være litt vrient og det krever ofte ganske "lett" utstyr for å komme litt ut. Wobblere er svært effektivt på ørret og ofte trenger du ikke å kaste så langt ut. En annen fordel med wobblere er at du kan fiske på grunnere vann uten at du setter deg så mye fast i bunnen. De fleste woblere flyter, altså om du kaster den ut så vil den ligge på overflaten - når du begynner innsveivingen så vil den dykke nedover. Jo raskere du sveiver jo dypere går den. Dette reguleres av vinkelen på den plastskjeen forran, om denne går rett ut mot snøret så dykker den dypt, er den i rettere vinkel så dykker den mindre dypt. Du kan også få wobblere som synker. Som du skjønner så kan du derfor med litt kunnskap ganske lett fiske på forskjellige dybder og se hvor fisken står bare ved å variere innsveivingen.

Vet ikke hvor fersk du er på fiske men mitt tips er kanskje da først og fremst at du skaffer deg noen wobblere om du ikke har dette fra før :)

Her er litt nyttig info om fiske med wobblere:
http://www.elbe.no/fisk/andre_napp/elbeskolen/wobblerfiske/16216/no/print

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.5.2016 at 14.03, Kleppeliten skrev:

Hei alle erfarne fiskere!

Jeg prøvde fiskelykken i helgen, men fikk ikke noe som helst. Jeg så ikke mye aktivitet fra fisk i vannet, men derimot fra våryre stokkender. De kvekket i vei og dukket opp med jevne mellomrom. Kan jeg skylde på at dette er grunnen til at jeg ikke fikk noe napp? Fisken må jo bli skremt av alt det bråket og landingene på vannet. 

Jeg håper vel at jeg kan skylde på fuglene og ikke min teknikk :P 

Ikke akkurat noe avansert fiskestang, men har lyktes med dette utstyret de få gangene jeg har prøvd...

"En dårlig snekker skylder alltid på verktøyet." 

Hvis endene driver og letter og lander og plasker mye i vannet så kan godt det være årsaken til at fisken trekker litt unna, men ofte så er årsaken at du fisker med noe som fisken ikke spiser akkurat da. Ørret beiter ofte på det som det er mest av og som det er lettest å få tak i. Hvis dette er små vanninsekter så er det stor mulighet for at de ikke tar annen redskap.

Jeg opplevde en gang at fisken vakte og det var tydelig at den fant mat, men jeg fikk ingen ting. Men endelig fikk jeg en på en liten flue, og når magen ble åpnet så var den full av noen små grønne kryp som lignet på krepsdyr. Jeg var ikke langt hjemmefra og da kastet jeg meg på sykkelen og dro hjem og laget fluer som lignet. En liten krum krok med en ullen grønn kule på ble løsningen. Så bar det tilbake til vannet og da kunne jeg sikkert tatt så mange fisk som jeg ønsket, men de var litt i det minste laget så de fleste ble satt ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en hypotese at fisk faktisk blir vanskeligere å fange om det er ender på vannet, dette da mange ender jakter fisk hvor jeg tror fisken har en tendens til å trekke på dypet og bli mer stillestående. Har selv opplevd vann hvor det har vært bra med liv inntil ender kom på besøk, hvor jeg også har fått prøvd ut å fiske dypt i disse situasjonene som har gitt resultat. Wobbler er alt annet enn oppskrytt, men kanskje heller undervurdert faktisk ;)  Det handler mye om rett farge, dybde og fiske teknikk!  Har tatt mye fisk på wobbler, og de største ørretene jeg har tatt har vært på wobbler. Ved bruk av wobbler på dypet synes jeg det er greit å bruke blysøkke (10-20g) og fortom for og få den til å gå dypt nok ;) 

Endret av Bragvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.