Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til fjellskisko som bare lager gnagsår


Anbefalte innlegg

I starten av denne vintersessongen investerte jeg i et par Alpha Quest Advance til bruk med fjellski og pulk. Etter å ha brukt disse nå på endel turer viser det seg at de er noen skikkelige gnagsår maskiner. Begge helene mine er stort sett helt oppspist etter 1-2 dager på vidda. Har tenkt at det kanskje ble bedre etter flere turer da de må gåes inn litt men ser ikke slik ut. Selv etter å ha tapetsert helene med ca 4 store compeeds så blir det fortsatt blemmer under compeedene!

Jeg søker derfor etter tips om hva som muligens kan gjøres bortsett fra og kaste dem og kjøpe noe annet :) Tenkte å gi dem en sjanse til neste sessong.

Jeg vurderer selv følgende mulige tiltak:
- Prøve en noe tykkere sokk som fyller skoen bedre ut
- Bruke en tynn linersokk
- Bytte sålen, slik at helen kommer litt høyere opp i skoen

Noen her inne som har forsket noe på dette og kommet frem til brukbare løsninger ? Jeg får vanligvis ikke lett gnagsår, jeg svetter lite og har føtter som generelt er vant til mye gåing i sko.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gnagsårsokker er genialt når du har sånne sko. Jeg har gått litt på topptur med alpinski (før jeg fikk meg rando) og da var det umulig å finne et kompromiss mellom stram nok sko som ikke tillot friksjon mellom hæl og sko, og slakk nok sko til å få bevegd seg på en normal måte. Gnangsårplaster blir slitt vekk relativt fort om en ikke har satt dem på i perfekte forhold. Løsningen ble for meg en slik: http://basisfot.no/forhandler/gnagsarsokken-19.html Selges på apoteket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, speedbird said:

Gnagsårsokker er genialt når du har sånne sko. Jeg har gått litt på topptur med alpinski (før jeg fikk meg rando) og da var det umulig å finne et kompromiss mellom stram nok sko som ikke tillot friksjon mellom hæl og sko, og slakk nok sko til å få bevegd seg på en normal måte. Gnangsårplaster blir slitt vekk relativt fort om en ikke har satt dem på i perfekte forhold. Løsningen ble for meg en slik: http://basisfot.no/forhandler/gnagsarsokken-19.html Selges på apoteket.

Genialt, det der er noe som jaggu skal legges til på listen over ting som skal prøves. Tusen takk @speedbird ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tynn liner (til dømes Bridgedal), brødposar utanpå, og ein tjukk ullfrottesokk (til dømes SMartWool sin tjukkaste) som sitt skikkeleg utanpå der igjen.

 

Har funka for mang ei fortvilt sjel som har prøvd alt anna. 

 

Må likevel seie, at dersom du ikkje er plaga med gnagsår til vanleg, så handlar det kanskje om skoen og passforma.

Då er det eit ope spm om ein skal selje dei medan dei framleis er nye og og nokolunde fine, eller om ein skal gjere som ei anna eg kjenner; halde på så lenge og kave med sko som høver dårleg, at ein endar opp med sko som bær tydeleg preg av bruk, ymse blokkeforsøk, sår etter stålkant osv, men som framleis er like vonde...og med låg verdi i bruktmarknaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flere tips! Når det gjelder å bruke en tynn liner sokk så blir vel det omlag samme prinsipp som den gnagsår sokken fra apoteket - kommer til å prøve begge deler. Tynn liner-brødpose-tjukk ullfrottesokk er et spennende tips ;) Blir ikke dette fryktelig klamt ? Uansett tar jeg det med på listen, eneste jeg har opplevd før om jeg brukker for tykke sokker er at det begynner å klemme på foten over tærne der skoen "knekker" - dvs at jeg ender opp med gnagsår der isteden.

Salg er definitivt et annet alternativ, skoene er fortsatt veldig pene så om jeg selger nå for jeg nok en bedre pris en om jeg bruker de en sessong til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sette en ekstra såle i de, eventuelt bytt ut den medfølgende med en tykkere. Da kommer du lengre "opp" i støvelen og den blir muligens tightere på hælen og du får strammet støvlen bedre. Det som kan bli et problem som følge av dette er at overlæret tar ned i tærne i knekkpunktet på sålen og flytter problemet dit..

Selv bruker jeg en tynn liner fra Bridgedale enten i Coolmax eller Thermal utgave, og en ullsokk/delsyntet XC sokk utenpå avhengig av temperaturen. Har på en tur brukt RAB dampsperresokk utenpå hele herligheten uten at jeg syntes det ble nevneverdig klamt.

Jeg har Crispi Svartisen i 75mm og i BC, har brukt 75mm desidert mest de er superkomfortable og har aldri gitt meg gnagsår. BC varianten får tydeligvis et litt annet "knekkmønster" fordi sålen er i "plast", så jeg kan kjenne antydning til at tærne tar i overlæret på venstre fot, det gjelder også et par Crispi Stetind jeg har. Svartisen BC gav meg et lite gnagsår på hælen sist jeg brukte de, og det tror jeg skyldes at "bakfoten" er litt lavere på de enn 75mm. 

Så jeg skal prøve å finne en såle som er litt tykkere bak enn foran og prøve det til mine Svartisen BC i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, dette med tykkere såle har jeg også tenkt det samme om som deg, at man kommer litt høyere opp ved hælen og at det poteniselt blir tranger der bak. Men ja man kan også få problemet med at overlæret klemmer over tærne i knekkpunktet da. Foten min er ganske flat, dvs jeg har veldig lav rist - tror dette ofte medfører at det blir mye luft mellom risten og overlæret slik at det oppstår mye bevegelse av foten opp/ned inni selve støvelen ? Det føles nemlig ikke ut som jeg får strammet nedre delen av skoen skikkelig ned mot risten, får lissom ikke låst fast foten skikkelig i skoen - tipper dette er noe av problemet....

Takker for alle nyttige tips så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tape føttene med compeed er ikke noen god idé synes jeg. Om skoen gnager, gnager den også compeeden i stykker. Også å klistre på en compeed om vannblemmen har blitt et faktum og fortsette med den i samme sko og blir et lite festlig greie når gèlen fra compeeden blir gnaget inn i såret. (Jeg har vært der).

Jeg forebygger nå ved tape føttene med sportstape, 2 baner som delvis dekker hverandre. Deretteren nylon damestrømpe der tapen eventuelt kan sette seg fast i. Og så tynne sokker og tykke ullsokker. Om du tar en tynn sokk direkte på tapen, risikerer du at sokken drar i tapen for hvert steg som tas og da skaper du gnagsår av den grunn. (Jeg har vært der også). Nylon strømpen gjør at neste sokkelag glir langs den glatte nylonstrømpen.

Allikevel blir foten litt sår etter en lang skitur, så jeg tar av tapen for å la foten tørke og legger om på nytt neste dag. Og jeg har lært å ikke dra på tur i mange dager i strek. Føttene klarer seg i 3-4 dager. Dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Supert, dette med tykkere såle har jeg også tenkt det samme om som deg, at man kommer litt høyere opp ved hælen og at det poteniselt blir tranger der bak. Men ja man kan også få problemet med at overlæret klemmer over tærne i knekkpunktet da. Foten min er ganske flat, dvs jeg har veldig lav rist - tror dette ofte medfører at det blir mye luft mellom risten og overlæret slik at det oppstår mye bevegelse av foten opp/ned inni selve støvelen ? Det føles nemlig ikke ut som jeg får strammet nedre delen av skoen skikkelig ned mot risten, får lissom ikke låst fast foten skikkelig i skoen - tipper dette er noe av problemet....

Takker for alle nyttige tips så langt!

Kva med ein halvsole? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Ville bare takke for alle gode tips her! Det ser ut til at jeg har løst problemet :)

Kjøpte en slik halvsåle, dvs en slik silikon hæl. Denne løfter foten endel høyere i støvlen og siden jeg har veldig lav flat rist så gjør dette at det blir mindre "kjipping" inne i skoen. I tillegg kjøpte jeg en slik gnagsår sokk.

Testet på en krevende pulktur og fikk da ingen antydninger til gnagsår.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga opp noen Alpha-sko tidlig og byttet til Crispi Stetind. Merkene kan godt være tilfeldig da det har med hva som passer MIN fot og evt ikke passer. Jeg har imidlertid lært ett og annet underveis etter å ha måttet ta på sko for å gå hjem når foten ser ca sånn ut: 

24328_380400790193_8229054_n.jpg.43b5bf6
 

1. Jeg kan godt gå milevis i sko uten problemer og skoene virke greie, men det blir problemer når det skal trekkes pulk. Antakelig går jeg mer fremoverlent som igjen gir mer friksjon og bevegelse. Så jeg må teste med pulktrekking om det skal ha noen hensikt å forsøke sko. Alpha-skoene trodde jeg virkelig jeg hadde gått inn via mange og lange skiturer på fjell og vidde, men de fungerte rett og slett ikke når jeg skulle dra pulk.

2. Jeg klarer ikke ha så trange sko og så stram snøring at foten sitter helt fast. Da blir jeg kald på beine selv uten at det er spesielt kaldt og når det tidvis ryker på 20-30 kuldegrader i mitt hovedturområde så går ikke det.

3. Så jeg har lett romslige sko. En fordel er at jeg kan bruke en tynn sokk innerst og en tykkere utenpå. Jeg har hatt god suksess med å bruke en helt vanlig "hverdagssokk" innerst. Tynn sort utgave. Disse er foten utsatt for hver dag ellers. Jeg har forsøkt gode ullsokker som funker om sommeren i f.eks Crispi Skarven, men DET går ikke. Det virker som det blir for grovt.

4. Jeg taper for sikkerhetsskyld. Både jeg og noen kompiser med samme problemer har funnet ut at Leuko-tape er klart best å forebygge med. Den er sterkere, glattere og har sterkere lim enn vanlig sportstape. Den er brun i fargen og fåes på apoteket (, men ikke alle tydeligvis så jeg har et visst lager i skapet ;-) ). I helgen som var var jeg på tur der det var tung pulktrekking i litt for dyp og løs snø i ca 4 timer inn og ca 3 timer ut igjen. Jeg tapet føttene før jeg satt meg i bilen og kjørte hjemmefra og denne satt på til jeg var tilbake i heimen så den sitter godt. Jeg har alltid med reserve i "legeposen", men har aldri hatt behov for å tape om under veis. Legeposen inneholder også Compeed i variasjoner, men har aldri hatt behov for den etter at jeg byttet både støvel og sokkeregime og forholdsregler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette med halvsåler. Ikke nødvendig å kjøpe dedikerte slike. Kan like godt bare klippe en gammel såle i to, og evt bygge den opp litt ekstra. 

En annen sak er når gnagsår på hælene først har oppstått så er det en stor fordel å ha hælløftere. Da tråkker man rett ned i sålen i bakkene, i stedet for å belaste hælene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.