Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltovernatting nærme Sandnes


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal bort til Sandnes for en skoleuke, kommende uke. Da hotellet jeg hadde booka streiker og værmeldinga samtidig er fantastisk så tenkte jeg å bare sove i teltet. Jeg har dusjmuligheter på skolen. 

Så da lurer jeg på noen tips fra dere lokale rogalendinger. Kriteriene er; teltplass ikke for lang unna bilen, som igjen ikke er for langt unna Sandnes sentrum. Samtidig så er litt privatliv å foretrekke:) Jeg må være i Sandnes senest kl 0800 hver morgen. 

Selv har jeg vurdert en eller annen plass langs Jærstrendene eller omegn. Lurer også på om Vatneleiren er åpen for allmenheten nå? 

Noen som kan gi noen tips, slik at jeg trenger å kjære minst mulig å lete, på måfå. Er klar over noen av campingplassene i området, men tenker ført og fremst på fricamping.

Endret av Fenriken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er reel kjøretid på morgenen, fra preikestolhytta til sentrum?

Finn.no sier 49minutter. Men antar at det er under ideelle forhold og ikke tar høyde for å vente på båt ol.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På østsiden avTengesdalsvatnet (du finner det på gulesider) er det en fin teltplass og badeplass. Parkering 10 m fra teltet. En del som telter og bader der i helgene, men i uken har du det nok for deg selv utenom noen badere på ettermiddagen, Klatrevegg 100 m unna om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CPOW skrev:

På østsiden avTengesdalsvatnet (du finner det på gulesider) er det en fin teltplass og badeplass. Parkering 10 m fra teltet. En del som telter og bader der i helgene, men i uken har du det nok for deg selv utenom noen badere på ettermiddagen, Klatrevegg 100 m unna om det er av interesse.

Det er et stykke å kjøre inn til Tengesdalsvatnet, men  som REJOHN skriver så er Dale ganske nærme Sandnes sentrum.

Hvor skal du være i Sandnes? 

Vatneleiren er nok stengt for allmennheten og heimevernet bruker øvingsområdet øst for leiren jevnlig så jeg ville ikke forsøkt å slå opp telt der.

På strendene ute ved kysten har du ikke lov til å telte i mer en 2 døgn i strekk. Dette gjelder stort sett over alt i naturområdene rundt Sandnes.

Det er / var en campingplass ved Lutsivannet inne ved Hogstad, men jag vet ikke hvordan den drives nå. Nå står det en del campingvogner permanent på denne plassen og jeg vet ikke hvordan det er å telte her.

Et av problemene rundt Sandnes er at enten så er det dyrket landbruksjord eller så er det bebyggelse og du må nok litt utenfor bebyggelsen for å finne en brukbar teltplass. 

Men hva med Gramatad? Hvis du kjører til Stronda øst for Sandnes, fra sandnes mot Dale, og tar opp Fjogstadveien og kjører helt opp til parkeringsplassen ved Turistforeningens hus på Gramstad. Her er det en stor parkeringsplass hvor du kan sette bilen. Så går du 5 - 10 min. på veien mot Dalsnuten. Like etter at du har passert det første vannet er det et område inne i skogen på venstre side hvor T har laget noen store gapahuker og plasser for å brenne bål. 

Dette er et populært turområde så du vil nok oppleve at det passerer noen turgåere i ny og ne.

På Breiholmen i Lutsivannet er det to fine teltplasser som speiderne pleier å bruke, men da må du ha kano. Jeg har to kanoer som ligger permanent i et naust inne i Litlevågen ved Furenes. Vi kunne sikkert få til en deal hvis dette kunne være interessant.

Ellers så kunne du jo spørre om kjellerstua og gjesterommet mitt var ledig. (Hvis du ikke har katteallergi.) Når er det at du skal være i Sandnes, dato fra - til?

 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske tilbakemeldinger! Tusen takk!  

Skal sjekke ut plassene dere viser til. Tipper jeg tar ei natt her og ei natt der. 

(Men nå må jeg følge med på undervisningen igjen) 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp. 

Rett før skoledagen var ferdig i ettermiddag fikk jeg en sms, fra rogalandsavdelingen til jobben min, om at det var ett hus som sto ledig på Tananger. Dette var noe jeg hadde forhørte meg om for en stund siden og gitt opp. Men jeg takket gledelig ja, selv om jeg også var litt giret på ei litt annerledes uke:) 

@Martin Gjellestad Dritkult forslag! Har vært i det området på militærøvelser før. Husker en gang ble vi sluppet av en bil i Figgjo og gikk en stund på togskinnene der. krysset veien ca ved området du viser til, over til Bråstein og videre til Vatneleiren. Gode minner! 

@REJOHN Skal ta meg en god ettermiddagstur i Dale-Li området. Onsdag eller torsdag. Det er der Sandnes høyeste punkt er? Er det en tur der du vil anbefale, mer enn andre? Hvis en tenker max tid til ca 4 timer?

@REs Jeg leste ett tilbud om ett gjesterom og kano der, hvis en kunne planlagt. Det er utrolig hyggelig! Takk for tilbudet, men det hadde nok blitt litt brått da jeg, som du nok har forstått, kom til Sandnes idag tidlig.  Jeg tror heller ikke at katta di hadde blitt overlykkelig av besøk av meg. Har 2 hunder med meg;)  I Sandnes holder jeg stand på Diakongøgskolen, eller Vitenskapelige høgskole, som det heter nå. Skal være frem til helgen.

 

Nøyde meg med en tur i nærområdet ikveld. Langs vestkysten på Tanangerhalvøya. Og det var ikke feil å labbe rundt på svabergene i dette været.  Etter en stund kom vi til en greie jeg syntes var kul. Ett saltvannsbasseng. Mange som har badet der idag.. 

IMG_0088.jpg

Endret av Fenriken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fenriken skrev:

Hei og hopp. 

Rett før skoledagen var ferdig i ettermiddag fikk jeg en sms, fra rogalandsavdelingen til jobben min, om at det var ett hus som sto ledig på Tananger. Dette var noe jeg hadde forhørte meg om for en stund siden og gitt opp. Men jeg takket gledelig ja, selv om jeg også var litt giret på ei litt annerledes uke:) 

 

 Skal ta meg en god ettermiddagstur i Dale-Li området. Onsdag eller torsdag. Det er der Sandnes høyeste punkt er? Er det en tur der du vil anbefale, mer enn andre? Hvis en tenker max tid til ca 4 timer?

Nøyde meg med en tur i nærområdet ikveld. Langs vestkysten på Tanangerhalvøya. Og det var ikke feil å labbe rundt på svabergene i dette været.  Etter en stund kom vi til en greie jeg syntes var kul. Ett saltvannsbasseng. Mange som har badet der idag.. 

 

Sandnes høyeste punkt er Bynuten noe lengre mot nord.

Dale Li er turområdet nærmest sentrum.

Om du kjører til Dale (østsiden av Gandsfjorden til endes av veien) har du mange turmuligheter. Den lengste turen er rundt Li fjell - ca 5 timer i følge lister, men bør kunne gjøres på mindre enn det. (normaltid er ca 3 timer) Det står skilter og avstander en del plasser rundt i terrenget. Alle turene er merket med røde Ter.

Jeg bruker turen rundt Li som treningstur, da den går mye i terreng og har en del oppoverbakker. (og like mye ned - selvsagt.)

Dalsnuten er "familietur" og ikke over en god time. Bjørndalsnuten er litt lengre ca 1 time og et kvarter.

Det er mulig å kombinere rundturer og ¨få til en tur på 6-7 "normal"timer - i fjell og hei og skog...

http://godturen.net/tur/rogaland/sandnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fenriken skrev:

 

@REJOHN Skal ta meg en god ettermiddagstur i Dale-Li området. Onsdag eller torsdag. Det er der Sandnes høyeste punkt er? Er det en tur der du vil anbefale, mer enn andre? Hvis en tenker max tid til ca 4 timer?

@REs Jeg leste ett tilbud om ett gjesterom og kano der, hvis en kunne planlagt. Det er utrolig hyggelig! Takk for tilbudet, men det hadde nok blitt litt brått da jeg, som du nok har forstått, kom til Sandnes idag tidlig.  Jeg tror heller ikke at katta di hadde blitt overlykkelig av besøk av meg. Har 2 hunder med meg;)  I Sandnes holder jeg stand på Diakongøgskolen, eller Vitenskapelige høgskole, som det heter nå. Skal være frem til helgen.

 

Det er nok ganske langt fra Dale - Li området til det høyeste punktet i Sandnes, for det er Bynuten med sine 671 m. Turen til Bynuten er nok ikke en liten kveldstur. Her må du nok regne med å bruke mesteparten av dagen.http://www.ut.no/tur/2.1810/    

Lifjell er ikke mer enn 287 m, men en tur fra Dale, rundt Lifjell er en fin tur som du lett kan ta en fin ettermiddag - kveld nå når det er lenge lyst. Denne turen har en kort og en lang versjon. http://www.ut.no/tur/2.2031/

Diakonhøgskolen, er ikke det i samme bygget som Jæren tingrett? jeg visste ikke at de hadde skolelokaler her, men så kjenner jeg stort sett bare til Misjonshøgskolen som ligger i Misjonsvien i Stavanger.

Tananger er en fin plass å gå kveldstur. Tananger havn er et idyllisk lite sted like innenfor glatte svaberg som istid og hav har slitt og polert i tusenvis av år. Den holder stand mens oljeindustrien stadig legger under seg mer og mer av arealene rundt.

Angående katten min så har jeg to. Den som bor i kjellerstua er et "nervevrak" som er livredd for meg selv om det var jeg som berget livet på den da den var liten og hadde søkt tilflukt i vedstabelen min. Den er kun venner med eldstemann av barna mine. Den hadde nok dødd bare av synet av to hunder, men den andre katten som bor i etasjen over er stor og rød og har for vane å jage både katter og hunder som truer reviret dens som stort sett er hele eiendommen vår. Men den begynner å bli gammel så det kan tenkes at den har opparbeidet seg så mye vett at den lar store hunder i fred.

Håper du får et fint opphold i Sandnes / Tananger. Kanskje du burde vurdere å ta deg en tur til Tananger en dag da nordvest storm forsøker å rive istykker alt og alle som klorer eg fast langs kysten. Det er et mektig skue, det kan jeg love deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.