Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällräven Abisko Lite 1


Hilmar

Anbefalte innlegg

Annonse

Så akkurat igjnnom en liten gjennomgang av dette teltet, videoen var vel en uke gammel. Og jeg likte absolutt det jeg så!:) virker solid med gode løsninger.

 

det jeg undres over med ett slikt telt, og lignende som Akto og ringstind. De store partiene i taket, på hver side av midtstanga... Hvordan håndterer disse vind? Ser for meg at ytterduken fort blir slamret mot innderduken her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror jeg har sett samme video, ser jo ut som et solid telt. Fjallraven oppgir at det er et 4-sesongerstelt så det bør jo tåle ganske mye vind.

 

Mtp de store takpartiene kommer vel det litt an på hvor stramt man stiller linene i hver ende, men skal ikke si for sikker, har aldri sovet i et slikt telt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som teltet har tenkt å flytte på seg da, men ytterduken blafrer villt masse :/ desverre... Da tror jeg tarptent scarp er en ett tryggere valg.

 

synd, for jeg likte virkelig teltet, til tross for at det var lite inni:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
På 25.4.2017 den 22.18, Vandrefalken skrev:

Fyr løst; har hatt dette en stund. :)

Er det plass til ett MW underlag i dette? Jeg takler ikke underlag med M bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mareng skrev:

Er det plass til ett MW underlag i dette? Jeg takler ikke underlag med M bredde.

Evt. ett Exped MW Winterlite (smalner ved hodet og føtter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Izzy skrev:

Jeg fikk fint plass til mitt Therm-a-Rest Neoair Xtherm Large som er 196 x 63 x 6,3 cm. Det smalner også ved hodet (litt) og ved føtter.

 

Da passer helt sikkert begge liggeunderlagene mine :)

Hvordan er avstanden fra taket til ansiktet og føtter? Går det bra?

Er det mulig å henge opp en skallbukse og skalljakke i en krok i ytterteltet slik at det kan dryppe fra seg litt over natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Da passer helt sikkert begge liggeunderlagene mine :)

Hvordan er avstanden fra taket til ansiktet og føtter? Går det bra?

Er det mulig å henge opp en skallbukse og skalljakke i en krok i ytterteltet slik at det kan dryppe fra seg litt over natten?

Det er ikke så mye avstand fra ansiktet til innerduken i taket. Løfter du hodet litt, tar det i taket. Snur du deg på siden, tar skulderen fort i taket også. (Jeg lå i teltet en uke og tenkte at det måtte være sånn det kjentes å ligge og føle stoffet i lokket på en kiste). Jeg har lagt mitt ut for salg...denne typen telt er ikke helt meg, men hvis jeg ikke får solgt det kommer jeg antakelig til å bruke det på turer der jeg vil ha telt men ønsker meg lavest mulig vekt og lite pakkevolum. Det pakker nemlig adskillig mindre enn Soulo teltet mitt. En annen fin ting er at det er god plass på midten til f.eks matsekken. Likeledes er det langt, slik at bikkja fint fikk plass enten ved hodet eller ved fotenden. Bikkja har ikke så god plass i Souloteltet men det har rettere vegger og føles derfor romsligere uten egentlig å være det.

Du får nok ikke plass til å henge jakke og bukse i ytterteltet hvis sekken skal ligge der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Izzy skrev:

Det er ikke så mye avstand fra ansiktet til innerduken i taket. Løfter du hodet litt, tar det i taket. Snur du deg på siden, tar skulderen fort i taket også. (Jeg lå i teltet en uke og tenkte at det måtte være sånn det kjentes å ligge og føle stoffet i lokket på en kiste). Jeg har lagt mitt ut for salg...denne typen telt er ikke helt meg, men hvis jeg ikke får solgt det kommer jeg antakelig til å bruke det på turer der jeg vil ha telt men ønsker meg lavest mulig vekt og lite pakkevolum. Det pakker nemlig adskillig mindre enn Soulo teltet mitt. En annen fin ting er at det er god plass på midten til f.eks matsekken. Likeledes er det langt, slik at bikkja fint fikk plass enten ved hodet eller ved fotenden. Bikkja har ikke så god plass i Souloteltet men det har rettere vegger og føles derfor romsligere uten egentlig å være det.

Du får nok ikke plass til å henge jakke og bukse i ytterteltet hvis sekken skal ligge der også.

Takk for svar. Vurderer også mckinley aero 2, som er 45 cm høyt i endene, men lavere på midten og mindre fortelt. Veldig vanskelig å velge solotelt...

Du sier skulderen tar i taket, kan jeg spørre hvor høy du er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at abisko lite 1 er ganske lik i konstruksjon til helsport sitt Ringstind superlight 1-2 som jeg har. Den lider da også av my blafring grunnet for lite barduneringspunkter og for lange strekk. Som jeg har nevnt tidligere så kan dette utbedres ved å lage flere bardunfester. Har nevnt det litt i en eldre tråd, men er rimelig sikker på at abiskoen vil har store fordeler av tilsvarende mod.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg legger merke til at abisko lite 1 er ganske lik i konstruksjon til helsport sitt Ringstind superlight 1-2 som jeg har. Den lider da også av my blafring grunnet for lite barduneringspunkter og for lange strekk. Som jeg har nevnt tidligere så kan dette utbedres ved å lage flere bardunfester. Har nevnt det litt i en eldre tråd, men er rimelig sikker på at abiskoen vil har store fordeler av tilsvarende mod.

 

Såvidt som jeg har sett på youtubefilmer er det noe blafring ja, men innertelt og yttertelt får ikke kontakt. Det "sliter" Ringstind litt med såvidt jeg har skjønt?

Jeg bruker strikk på bardunene på mine telt, det pleier å hjelpe veldig mye på å holde stram duk, kanskje det er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mareng skrev:

Takk for svar. Vurderer også mckinley aero 2, som er 45 cm høyt i endene, men lavere på midten og mindre fortelt. Veldig vanskelig å velge solotelt...

Du sier skulderen tar i taket, kan jeg spørre hvor høy du er?

Jeg kan ikke sitte oppreist i dette teltet uten å bøye hodet ganske mye så et telt med lavere takhøyde enn dette vil aldri være aktuelt for meg. Nå er det ikke min mening å snakke dette teltet ned, for det virker veldig solidt og ordentlig og er et jeg ville stolt på i ganske kraftig vind. Men jeg gikk fra et Hilleberg Allak tomannstelt til dette som mitt første enmannstelt og det var som nevnt følelsen av å komme fra et "hus" til en kiste...veldig uvant. Jeg er mer til kuppeltelt ogdet er over 20 år siden jeg sist brukte tunneltelt.

Vel du..i følge politiet i Danmark, så er jeg 180...det var det de skrev i passet mitt :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.