Gå til innhold
  • Bli medlem

Bake brød på bålet


Boltitten

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg planlegger en langtur på Hinnøya i sommer. For meg er langtur 1 uke i skog og fjell. Jeg er fullt klar over at andre ikke regner dette som en langtur. 

Nå er det testing av brød bakt på bålet jeg er opptatt av. Det krever ca 500 g mel til ett lite brød. Det er nok til to måltider. Jeg har funnet en ok blanding mellom fint og grovt mel. Alt det tørre blir blandet på forhånd og vann tilsatt i skogen. Nå har jeg testet dette, Men jeg sliter litt med steikingen. Det jeg gjør er å ha litt olje i kokekaret, legge deigen oppi og dekke kokekaret med glør inni bålet. 30 min senere ferskt brød til fjells. Det som derimot skjer er at brødet blir svartsvidd ytterst. 

Er det noen som har erfaring fra brødsteiking på bål? Mottar gjerne tips.

 

Mvh

Jan Arild

Endret av Boltitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare teste å lage brød I panne. Det er da en blanding som gir 2 pers frokost og lunsj.  Det har fungert fint i panne med lokk.  Dog bruker jeg primus på litt lav varme.  Erfaring fra bål er at ting svir seg lett.  Burde hjelpe noe hvis du legger alufolie I kjele  og deig inne I den.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk 2 gryter som gjerne er i alu, du skal jo bære dette med deg på tur, 1 liten og 1 stor. legg noen steiner i bunnen på den store og sett den lille oppå der. Bruk mel eller olje under brødet. legg på lokk.  bruk lav varme. Fungerer som en liten ovn :)

Endret av meliis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg mener jeg en gang så en måte beskrevet, der ett lag med sand ble lagt i en vanlig alugryte ala Trangia, og aluminiumsfolie ble lagt oppå sanden, og brøddeigen så ble lagt oppå folien i gryten. Og så ble hele greia satt oppå glørne i bålet. Jeg har aldri prøvd dette, men har veldig lyst til å prøve.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med å lage brød i en turgryte er at du får alt for høy temperatur på de stedene hvor gryta har kontakt med glør eller flammer, og da blir brødet brent på disse stedene. Det du må forsøke er å få til en konstruksjon hvor deigen ikke har kontakt med det metallet som har kontakt med glør eller flammer. Forslaget til @meliis virker fornuftig. Jeg har ikke erfaring med brødbaking, men jeg har laget en del muffins i en gryte over bålet og da bruker jeg sand eller stein i bunnen av gryta. Det er nok også lurt at du lar deigen heve seg noe før steking og når du steker så bør ikke varmen være for sterk. Deigen bør få anledning til å heve seg litt mer når den stekes. 

Men det er også mulig å lage en liten bakerovn, syvsteinsovn, hvis du har tilgang på noen steiner til å lage den av.

http://www.natursekken.no/c1187998/forsok/vis.html?tid=1400068&within_tid=1399355

http://home.hib.no/ansatte/ker/uteskoleaktiviteter/steike_i_sjusteinsovn.htm

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.