Gå til innhold
ksverd

Sylan i begynnelsen av juni

Det er 797 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

I begynnelsen av juni skal jeg og ei venninne teste Sylan. Jeg har aldri vært der før, så jeg er veldig usikker på løypevalg og overnattingsmuligheter. Er det noen som har noen tips og forslag? Er "firkanten" en flott tur, eller bør vi legge ruta en annen vei? Vi må jo selvsagt opp på Storsylen, men tar gjerne imot tips om andre topper man bare "må opp på". Vi har 4 dager til rådighet og tenker å bruke hyttene til overnatting (ikke telt).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Storsylen i begynnelsen av juni er ikke å anbefale. Altfor mye snø enda. Topptursesongen opp dit starter normalt ikke før i juli. Vil også tro at det er en god del snø på stiene mellom hyttene også, men kanskje mulig å gå hvis mildværet vi nå har holder seg. Torsdag så Sylan helhvitt ut på litt avstand. 

Firkanten er en flott tur, men tror den kan bli slitsom i blautsnø og våt myr i begynnelsen av juni. Dessuten tror jeg ikke hyttene på svensk side er åpne enda. De åpner rundt 20. juni, og har ikke nøkkelsystem som de norske selvbetjente hyttene har. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 8. mai 2016 at 9.09, HegeJohnsen skrev:

Storsylen i begynnelsen av juni er ikke å anbefale. Altfor mye snø enda. Topptursesongen opp dit starter normalt ikke før i juli. Vil også tro at det er en god del snø på stiene mellom hyttene også, men kanskje mulig å gå hvis mildværet vi nå har holder seg. Torsdag så Sylan helhvitt ut på litt avstand. 

Firkanten er en flott tur, men tror den kan bli slitsom i blautsnø og våt myr i begynnelsen av juni. Dessuten tror jeg ikke hyttene på svensk side er åpne enda. De åpner rundt 20. juni, og har ikke nøkkelsystem som de norske selvbetjente hyttene har. 

Oi, såpass. Jeg trodde snøen (bortsett fra noe evt. på toppen) var borte til i juni. Hmm, da må vi revurdere hele turen tror jeg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 797 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av TomasOH
      2017 er et faktum enten vi liker det eller ikke, for meg er det utelukkende forbundet med glede. Dette er året det virkelig skal bli turmenneske av denne brøddeigen av en mann. 
      Drømmen er å gå Sylan iløpet av sommeren, for de som ikke vet hva det er så starter denne turen på Stjørdal i Midt Norge og strekker seg 120km østover mot sverige. 
      Det jeg ønsker er rett og slett tips til ruter som er bedre enn andre, ting å se underveis (Dere skjønner hva jeg sikter til, ikke ikoniske restauranter etc ).

DNT legger opp til at denne turen skal ta 7dager men skriver også at den er krevende, bør jeg da som ikke er vant med lange distanser og stortsett bare har hatt 1 eller 2 netter ute om gangen legge opp til å bruke 8-9dager? Mat på turen, turen sies å være en hytte til hytte tur hvor det er både ubetjente men også betjente hytter. Hvor mye mat ville dere regnet utenom det man spiser på hyttene? 

Som dere sikkert skjønner så er jeg HELT fersk på dette området og søker egentlig da hjelp til det meste, alt fra antall t skjorter som bør være med til om det er Melkesjokolade eller Stratos som er best motivasjon når du er sliten. 
    • Av Rødskjegg
      Hei,
      Lurte på om noen har tips til dagstur i Sylan fra Trondheim. 
    • Av Hammer
      Hei. 
      Vi har vel mer eller mindre konkludert med å tilbringe noen dager i sylane om ikke lenge. Dattera i huset har selvfølgelig sett bildene jeg tok i fjor høst fra syltjønna, og har bestemt at vi skal på toppen. Vi har vært så heldig å få med to andre unger fra barnehagen også på turen, så vi er tre voksne og tre barn. Der barna er 4 og 5 år. Vi tar toppturen som tre dagers tur. Da har vi masse tid til pauser lek å tull til og fra syltjønna. Og en hel dag på å gå opp og ned fra selve toppen. Telte ved syltjønna.
      I og med at det var is i fjellet når jeg var i området sist, så kom jeg meg aldri særlig nærme toppen og er litt bekymret for hvordan det er å ferdes der med unger i 4-5 års alderen. Er det såpass bratt at man bør ha småttisene i tau/sele? Er det andre fornhåndsregler man bør tenke på når man ferdes opp til storsylen med barn som er så små? 
      Forøvrig så er både ungene og vi voksne innforstått med at det ikke er sikkert vi kommer oss opp, og at vi må snu om noen blir redde eller for sliten. Eller at været er for dårlig. 
      "heftigste" toppturen min datter har vært på tidligere var forollhogna toppen som 3-åring. Den gjorde hun unna på to dager. Liten tøff og målbevisst jente. 
    • Av Kristoffer Eide
      Hei. 
      Tenkte meg en tur til Sylan neste uke. Har ingen planer om å gå toppturer. Planlegger heller en tur med fiskstanga langs Esandsjøen og mindre vassdrag der. 
      Noen som vet noe om snøforholda der nå? Andre tips tas også imot med stor glede

• Av Grensedager
      Heisann! 
      Jeg har tenkt å gå Birkebeinerruta i løp av begynnelsen av neste uke, men har skjønt at det kan være litt snø i område. Er det noen som vet om det er mulig å gå på føttene fra Rena til Lillehammer uten å vasse i masse snø nå? 
      Også lurte jeg på om noen har erfaring med Sylan og snøforholdene der? Jeg og ei venninne skal gå dit om ca en måned, men er litt bekymra om det er for mye snø. 
      Setter pris på alle svar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.