Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan komme igang med jakt?


GuttPåTur

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt en liten drøm om å kunne reise på jakt. MEN ikke er jeg vokst opp med en far som har hatt slike interresser og ingen av kompisene interresserer seg for akkurat DEN delen av friluftslivet heller. Andre folk som jeg kjenner litt mere perifert som reiser bort på jakt har aldri tatt hintet mitt om at jeg svært gjerne hadde takket ja til en invitasjon .... :roll:

Så hvordan i allverden skal en stakkar komme igang? Jeg er ofte ute i naturen både sommer og vinter og er forsåvidt erfaren med den biten. Jeg skjønner at jeg må ta et kurs og avlegge prøve for å få tillatelse for å drive med jakt, men resten? Jakt ser jeg på også som en sosial ting. Det er vel ingen som reiser alene på jakt? Kanskje jeg må jobbe med saken og få noen av mine turkammerater til å vise litt interresse også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, du kan ta kontakt med Jeger og Fiske foreningen. I ditt tilfelle er det: http://www.oslojeger.no/

Start med å ta et jegerprøve kurs, der møter du også mange andre som har samme interesser.

Etter at du har tatt jegerprøvekurset, kan du nevne det til dem du kjenner litt mere perifert

Det er mer sannsynelig at dem vil ha deg med etter at du har tatt jegerprøven.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få resten av kompisgjengen din til å begynne med jakt, må du først begynne selv...

Jeg var i samme situasjon som deg for mange år siden. Jeg tok jegerkurset, og gikk på jakt selv noen ganger. Etter noen år fikk jeg med meg fem kompiser på en "prøvejakt" tur. Vi leide et hus et stykke unna, og tok dette som en sosial tur. Dette funket virkelig, og alle fem har tatt jegerprøven og vi jakter ofte sammen no. Flere av kompisene har no tatt jegerprøven, og noen av dem er skikkelige asfaltcowboyer som en aldri skulle tro vill gå på tur for å verken jakte eller komme seg ut i naturen...

No har vi minimum to jaktturer i året der vi prøver å samle alle sammen til sosialt friluftsliv og jakting, en tur på høsten, og en tur på vinteren. Dette er småviltjakt... Til høsten er det faktisk tiende året vi drar på tur.

Som sagt tidligere så er det det sosiale som står i fronten på våres turer, så når det ikke blir noe særlig av utbytte, så er det viktig å ikke surne på grunn av det. (Vi slapp unna overvekten fra Kirkenes i fjor fordi vi var så snill å ikke ødelegge bestanden av storfugl der oppe :arrow::P Ble ikke noe utbytte...)

Ta jegerprøven, dra med deg noen av kompisene dine etterhvert(helst der du vet det er vilt, så dem får se, går lett sur om en ikke ser vilt 8) ) så når dem ser hvor spennende denne formen for friluftsliv er, så biter dem nok på kroken skal du se...

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg held no på med jegerprøven for tida, med framhald etter påske. Når de byrjar på det, vert de truleg tilrådd å melda dykk inn i NJFF (Norges Jeger- og Fiske-foreining). Det kan eg trygt tilrå. Under jegerprøven får de vita om og de kan spørja om jakt, skyting, fiske, m.m. Kurshaldarane er ofte ressurspersonar innan jakt, skyting/våpen og fiske. Dei opplyser om skytebaner, skytetrening, jaktskyting, m.m. Det er lurt å vera med på slike aktivitetar, først og fremst for å trena, men óg for å koma inn i skyte- og jakt-miljøet. Etterkvart vert miljøet kjend med deg, og det kan vera avgjerande for at de får verta med på jakt. Utover det dreier det seg om å skaffa seg våpen, og fellingsløyve i jaktområde.

http://www.sluttstykket.com , kan de gjerne sjekka ut, med forum og det heile.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.