Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lett telt skal jeg kjøpe? (Tarptent Scarp 1 vs Moment DW)


Thomas E

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et lett 1-personstelt for tida og ser etter erfaringer og tips til hvor lett telt jeg skal gå for. Jeg har i det siste blitt småforelska i Tarptent og har sett på flere av teltene de har. Scarp 1 og Moment DW er de jeg ser mest på nå for tida, men jeg er usikker på hvor lite plass jeg er komfortabel med på camp.

Bruksområdet for teltet blir stort sett som et 3-sesongstelt alene hovedsaklig i rolige omgivelser, men også på høyfjellet vinterstid. Det jeg er mest skeptisk til er muligheten for å koke vann innendørs. Jeg vil jo nødig bli liggende inne i regn/snø og vind uten muligheten til å lage meg en kopp kaffe eller en varm middag. Moment DW har forholdsvis liten vestibyle, men har tross alt muligheten til å justere størrelsen på vestibylen med å dra inn innerteltet. Er det noen som har noen erfaringer? Planen er å bruke en PocketRocket-style brenner.

Det neste "problemet" er plassen. Forskjellen i plass på disse to teltene er ganske stor. Jeg vet ikke helt hva jeg er komfortable med selv da jeg ikke har noe særlig erfaring fra små telt fra før av. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for Scarp 1, men problemet er at telt nummer 2 nok blir et 3-personstelt(eller et stort 2-personstelt) slik at dama også får god nok plass til å kunne bli med. Det jeg ser på 3-sesongs 3-personstelt er at vekten ikke er så mye større enn ved Scarp 1. Scarp 1 veier rett i underkant av 1,5 kg og man får jo 3-personstelt under 2kg(Helsport Fjellheimen 3 Superlight veier 1,85kg). På bakgrunn av dette virket de 300-500 grammene i forskjell litt bortkastet? Samtidig er jeg skeptisk til de ganske  små dimensjonene til Moment DW. Det står ikke på nettsidene hvor stort faktisk innerteltet er (sånn som jeg tolker det?) så jeg synes det er litt vanskelig å sammenligne:

mtdw_dimensions.png

 

Setter pris på alle tips, råd og erfaringer :) 

For å sette lettpakkings-"graden" min litt i perspektiv så bruker jeg liggeunderlag på 400-500 gram, sovepose på 500-600 gram, sekken veier ca 1 kg og annet ustyr er forholdsvis lett det også.

 

edit: Er kanskje verdt å legge til at jeg er 179cm lang og lav bredde/dybde ;)

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var langt (viser distansen mellom tommel og pekefinger) fra å bestille Moment DW i fjor sommer, men endte opp med å kjøpe Stratospire 1.

Har ikke fått testet det mer enn noen fantastisk netter i skogen i skikkelig sommervær, men det skal tåle moderate mengder snø.

ss1-17.jpg
www.tarptent.com/photos

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier du også skal på høyfjellet vinterstid, så ville jeg sett bort fra enmanns. Man har mye mer utstyr med seg om vinteren, og det blir liten plass igjen for å koke i "vestibylen".. Nå kan ikke jeg gi råd om denne typen telt fordi jeg kjenner dem ikke, men vil bare anbefale å gå opp til et tomanns. Man går som regel opp en "personstørrelse" til vintertelting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIlle selv sett på et lite 2 manns. Dog er det jo slik at hvis du vil ha et veldig lett og lite telt til bruke som sommeren så duger ikke det like bra på vinteren. Beste er å ha et lett sommertelt og et mer robust telt til høyfjell og vinter. Men 2 telt koster mer så klart. Ta et titt på Helsport Reinsfjell Superlight. Det ser ut som et bra telt og kommer bra ut i test. Romslig for en uten at det veier så mye. Tåler og vind med konstruksjonen. Til vinterbruk er jeg ikke helt sikker på hvor god lufting i det er. Selv bærer jeg heller 500gr ekstra og har et telt jeg stoler på og som er komfortabelt hvis man har litt liggetid i teltet. 500gr kan alltids slankes bort på noe annet utstyr eller på kroppen. Fjerne vekt på kroppen er billigst :)

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vil ikke anbefale Tarptents modeller til bruk på høyfjellet vinterstid. Som Lompa skriver, er det uansett neppe lurt å satse på et trangt telt under slike forhold.

Som 7homas valgte jeg for et par år siden Tarptent StratosPire 1. Det er et flott telt - for tre sesonger. Imidlertid har jeg en hund som ikke synes det er stas å sove i ytterteltet. Derfor blir det trangere enn godt er - selv om bredden kan økes fra 80 til 100 cm. Ellers er teltet en fantastisk konstruksjon, men jeg vurderer å selge det, framfor at det skal ligge ubrukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Lompa said:

Siden du sier du også skal på høyfjellet vinterstid, så ville jeg sett bort fra enmanns. Man har mye mer utstyr med seg om vinteren, og det blir liten plass igjen for å koke i "vestibylen".. Nå kan ikke jeg gi råd om denne typen telt fordi jeg kjenner dem ikke, men vil bare anbefale å gå opp til et tomanns. Man går som regel opp en "personstørrelse" til vintertelting.

En aldri så liten skrivefeil der, ja. Bruksområdet blir 3 sesongs i rolige omgivelser + høyfjellet sommerstid. Første tur for dette blir en uke i jotunheimen eller femundsmarka nå i sommer.

@borgern: Dette teltet er nok ganske uaktuelt. Veier dobbelt så mye som Moment og like mye som 3-personersteltet fjellheimen superlight. Men nå kom du vel kanskje med tips til vintertelt :) Beklager denne skrivefeilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært morsomt å veid de ulike modellene etter en natt eller to. Jo mer duk (kvm), jo mer fuktighet pakker du ned etter første natt, særlig i regn. Jeg tror helsport sine innertelt trekker mer fuktighet enn "nettingmodellene". På den annen side blir de jo mer lune.

Kjøpte selv et helsport fjellheimen superlight 2 etter at jeg hadde blitt VELDIG godt kjent med alle muskler som gir krampe i et ringstind. For min bruk, typisk asoial hundemann, er dette helt supert. Plass til bikkjer, primus mm. Men vekta drar seg opp med fukt og i regn. Tipper det passerer 2 kg med god margin. 

Så skrivefeilen nå og sletter vinterfjellet;)

   

   

Endret av Fuglehundmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 lettvekts telt. Ett 4 manns Big Agnes Fly Creek UL4. Veldig romslig til 3, bra i varmt vær i lavlandet, eller i le på fjellet. Netting(Mesh) innertelt er bra på sommeren men utrolig kaldt hvis snøen føyker inn. 2 kg er veldig lett for så mye plass. Helsport Rondane superlight 3 er ok med sine ca.1600 g. Fikk grei plass til meg og 2 småtasser på 8 og 10.., MEN det er veldig lavt og nesten ikke mulig å sitte oppreist i. Hadde i dag spandert på noen gram og kroner og kjøpt Fjellheimen. Siste som bare er ligget en natt i er Hilleberg Enan på ca. en kilo. Liker enkilostelt på solotur, hatt det før men dette er bedre på mange måter. God plass og nesten vindtett innertelt gjør at en kan strekke sesongen i det. Veldig kjapt å sette opp, men ultratynn duk gjør at jeg ville kvie meg for å sette det opp eksponert, på fjellet. Anbefaler Enan, og jeg ville nok bært disse 2-300 grammene ekstra dette veier for komfort og kvalitet i et fullverdig lettvektstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, raster said:

Siste som bare er ligget en natt i er Hilleberg Enan på ca. en kilo. Liker enkilostelt på solotur, hatt det før men dette er bedre på mange måter. God plass og nesten vindtett innertelt gjør at en kan strekke sesongen i det. Veldig kjapt å sette opp, men ultratynn duk gjør at jeg ville kvie meg for å sette det opp eksponert, på fjellet. Anbefaler Enan, og jeg ville nok bært disse 2-300 grammene ekstra dette veier for komfort og kvalitet i et fullverdig lettvektstelt.

Jeg er fornøyd med Hilleberg fra før og har vurdert Enan i dette tilfellet, men av flere årsaker ser jeg på det teltet som dårligere til mitt bruk enn Tarptent sitt Moment DW. Moment DW har en del interessante løsninger som f.eks. justerbart innertelt(for å få større/mindre vestibyle), 2 innganger og vestibyler, høyere under taket, litt kraftigere teltduk(20D vs 30D), bedre luftemuligheter og muligheten for å gjøre det selvstående med en ekstra teltstang. Det er jo også naturlig nok billigere. Hilleberg scorer vel aldri best på pris, men god kvalitet, det leverer de. Godt mulig at Enan har litt bedre gulvplass i innerteltet, men for meg veier det ikke opp for de andre tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nimrad skrev:

Samtidig er jeg skeptisk til de ganske  små dimensjonene til Moment DW. Det står ikke på nettsidene hvor stort faktisk innerteltet er (sånn som jeg tolker det?) så jeg synes det er litt vanskelig å sammenligne:

mtdw_dimensions.png

Var ikke helt rett frem fra de tegningene, nei. De har ikke en tegning som viser snittet sett fra siden, det ville hjulpet. Men jeg tror jeg skjønner dem.

Øverste tegning viser snittet sett ovenfra, der gult er barduner/stenger, lysegrått er yttertelt, grønt er innertelt og mørkegrått illustrerer hvordan et ganske så standard medium liggeunderlag ser ut i teltet - liggeunderlaget ser ut til å være 20'' x ca 72'' (=51cm x 183cm) noe som burde være greit for deg?

Nederste tegning, som viser snittet sett fra enden, har samme fargekoder (bortsett fra en mørkere sjattering for å illustrere "fribordet" på bunnduken i innerteltet, tror jeg). To forhold kan gjøre denne tegningen forvirrende, det ene er at den er i litt annen målestokk enn den øverste, og det andre er at der de angir bredden på innerteltet, går de i surr. 42'' er ca 107cm , ikke 51cm.

Så bunnflaten på innerteltet er 213cm lang, og bredden varierer fra 51cm til 107cm, mens høyden i innerteltet er 99cm ved midten. Laveste "mønehøyde", ut mot endene, ser ut til å ligge rundt 1/3 av makshøyden, altså ca 35cm? :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, a_aa said:

og det andre er at der de angir bredden på innerteltet, går de i surr. 42'' er ca 107cm , ikke 51cm.

Oh, tusen takk! God tolkning. Det var den som skremte meg. Jeg kunne ikke få 51cm bredde på innerteltet til å stemme. Tenkte ikke over at 42 inch er mye mer enn 51cm. 107 er jo ganske så bra på det bredeste.

Heller mer og mer mot Moment DW altså. Spent på hvordan jeg liker meg i sånne småtelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nimrad skrev:

Oh, tusen takk! God tolkning. Det var den som skremte meg. Jeg kunne ikke få 51cm bredde på innerteltet til å stemme. Tenkte ikke over at 42 inch er mye mer enn 51cm. 107 er jo ganske så bra på det bredeste.

Heller mer og mer mot Moment DW altså. Spent på hvordan jeg liker meg i sånne småtelt.

Jeg bestilte faktiske et Moment DW i dag. Etter nøye vurdering fant jeg ut at et scarp 1 blir for likt i vekt som mitt anjan gt (2,1) og den ekstra plassen gjør det ikke like komfortabelt for to stk. Derfor valgte jeg et lettere, mindre telt som har de samme smarte løsningene. Selvstående er faktisk genialt når man er på svaberg og tilsvarende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarptent verkar vara väldigt bra tält.

Skulle jag beställa ett Tarptent skulle det bli antingen Stratospire eller Rainbow. Båda är relativt stora en-manstält som inte smalnar av i huvudändan, något som är viktigt för mig. De två stora fördelarna med Stratospire är högt i tak och branta innerväggar, så det blir gott om plats. Det är avhengig av vandringsstavar, så har man inte det är Rainbow ett gott alternativ, dock med lägre takhöjd.

Detta är mitt sätt att prioritera, så ta det med en klypa salt om du prioriterar på ett annat sätt. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.5.2016 at 9:39 PM, speedbird said:

Jeg bestilte faktiske et Moment DW i dag. Etter nøye vurdering fant jeg ut at et scarp 1 blir for likt i vekt som mitt anjan gt (2,1) og den ekstra plassen gjør det ikke like komfortabelt for to stk. Derfor valgte jeg et lettere, mindre telt som har de samme smarte løsningene. Selvstående er faktisk genialt når man er på svaberg og tilsvarende.

Umm....Du mener at Anjan veier 2,1kg?
For Scarp 1 veier 1,45kg og Scarp 2 veier 1,7kg. Scarp 2 tror jeg veier rundt 2kg inkludert krysstenger. 2,1kg er 44,48% mer enn 1,45kg så det er jo en betydelig forskjell.

Selvstående telt er et must enkelte steder, så det er noe å tenke på om man primært telter i sånne områder, men i Norge er det stort sett ikke noe problem med plugger. Jeg synes faktisk oftere det er problem at grunnforholdene er myke sånn at pluggene ikke sitter skikkelig. Da er også et selvstående telt fint.

On 7.5.2016 at 4:52 AM, LightDan said:

Tarptent verkar vara väldigt bra tält.Skulle jag beställa ett Tarptent skulle det bli antingen Stratospire eller Rainbow. Båda är relativt stora en-manstält som inte smalnar av i huvudändan, något som är viktigt för mig. De två stora fördelarna med Stratospire är högt i tak och branta innerväggar, så det blir gott om plats. Det är avhengig av vandringsstavar, så har man inte det är Rainbow ett gott alternativ, dock med lägre takhöjd.
Detta är mitt sätt att prioritera, så ta det med en klypa salt om du prioriterar på ett annat sätt. :-)

Stratospire er ikke avherngig av staver.
Kjøpte akkurat stenger til det for et par uker siden. Du trenger 2 stk 122cm á USD16 og 119g per stk. https://www.tarptent.com/store/vertical-support-pole
Hadde jeg hatt litt bedre råd nå kan det hende jeg hadde bestilt solid inner også, men det får bli en annen gang.

Da jeg kjøpte det tenkte jeg kun på gram og at jeg ikke trengte stenger da jeg alltid går med staver, men i ettertid har jeg kommet til at stengene er fine da man kan la teltet stå i "base camp" og gå på dagstur/ topptur med stavene :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 7homas skrev:

Umm....Du mener at Anjan veier 2,1kg?
For Scarp 1 veier 1,45kg og Scarp 2 veier 1,7kg. Scarp 2 tror jeg veier rundt 2kg inkludert krysstenger. 2,1kg er 44,48% mer enn 1,45kg så det er jo en betydelig forskjell.

Selvstående telt er et must enkelte steder, så det er noe å tenke på om man primært telter i sånne områder, men i Norge er det stort sett ikke noe problem med plugger. Jeg synes faktisk oftere det er problem at grunnforholdene er myke sånn at pluggene ikke sitter skikkelig. Da er også et selvstående telt fint.

 

 

Anjan 2 GT veier 2,1 med alt. Scarp 1 veier 1,45 (med ekstrastenger 1,9, om jeg hoderegner fritt). Moment DW veier 0,95, eller 1,2 med ekstrastang. Anjan GT gir meg god plass til to stykk, Scarp 1 gir trang plass til 2 (ser det ut som) og veldig god plass til 1, mens moment dw gir tilstrekkelig plass til 1 (håper jeg). Jeg så derfor ikke at det skulle være så utrolig mange flere bruksområder til scarp 1 enn moment dw, og da sparte jeg over halvkiloet siden den bare trenger en bonusstang. Og jeg trenger egentlig ikke flere tomannstelt da Hillebergteltet er ganske nytt (og jeg klarer fint å bære den ekstra vekten om vi blir to i teltet). Det er rasjonaliseringen min. Å regne i relativ forskjell er egentlig helt unyttig med så lite vekt da det blåser opp forskjellen. Jeg hadde jo selvsagt klart å bære den ekstra vekten, men poenget var å komme under kiloen for teltet. Om jeg velger den lette sekken ender jeg derfor opp med bo, ligge, sove og bære under 3kg som visstnok er et mål i seg selv i enkelte kretser. Jeg er enig med myke grunnforhold. Har opplevd et par ganger at vinden arbeider så hardt på teltet at pluggene gir etter, og det er bare irriterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, 7homas skrev:

Stratospire er ikke avherngig av staver.
Kjøpte akkurat stenger til det for et par uker siden. Du trenger 2 stk 122cm á USD16 og 119g per stk. https://www.tarptent.com/store/vertical-support-pole

Gott att bli korrigerad.

Jag justerar mig till att Stratospire är avhengig av teltstenger som ikke följer med när man köper tältet. :-)

Endret av LightDan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, speedbird said:

Anjan 2 GT veier 2,1 med alt. Scarp 1 veier 1,45 (med ekstrastenger 1,9, om jeg hoderegner fritt). Moment DW veier 0,95, eller 1,2 med ekstrastang. Anjan GT gir meg god plass til to stykk, Scarp 1 gir trang plass til 2 (ser det ut som) og veldig god plass til 1, mens moment dw gir tilstrekkelig plass til 1 (håper jeg). Jeg så derfor ikke at det skulle være så utrolig mange flere bruksområder til scarp 1 enn moment dw, og da sparte jeg over halvkiloet siden den bare trenger en bonusstang. Og jeg trenger egentlig ikke flere tomannstelt da Hillebergteltet er ganske nytt (og jeg klarer fint å bære den ekstra vekten om vi blir to i teltet). Det er rasjonaliseringen min. Å regne i relativ forskjell er egentlig helt unyttig med så lite vekt da det blåser opp forskjellen. Jeg hadde jo selvsagt klart å bære den ekstra vekten, men poenget var å komme under kiloen for teltet. Om jeg velger den lette sekken ender jeg derfor opp med bo, ligge, sove og bære under 3kg som visstnok er et mål i seg selv i enkelte kretser. Jeg er enig med myke grunnforhold. Har opplevd et par ganger at vinden arbeider så hardt på teltet at pluggene gir etter, og det er bare irriterende.

Ok. Trodde Scarp1-vekten var inkl.

Innerteltet til Stratospire1. Veldig romselig til en person.
1068g uten stenger (2*119g). Så 1306g om man ikke vil bruke staver.

ss1-6.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.