Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikring ved takarbeid


Bogfinken

Anbefalte innlegg

Jeg skal pudse skorsteinen på vort hus. Har ikke erfaring med slikt, men tenker at det må være muligt at feste et tau til en bjælke under taget og så løfte en tagsten litt og slippe tauet ut. Derefter binde mig fast og gå op via yttersiden. Men hvordan gør jeg det bedst, så jeg er sikret helt fra tagkanten til der hvor tauet er festet? Klemknuteforskyvning? At ha tauet gennem en karabin øverst på taget ved festepunktet og så have fat i den ene ende, evt. med en eller anden form for sikring, og være bundet til den anden? Som I nok kan høre har jeg meget begrænset erfaring på området:-) Gode ideer modtages med takk!

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klatretaug og klatresele er i utgangspunktet ikkje godkjent sikring for takarbeid (brukar det sjølv likevel).

Legg eit par slynger rundt pipa og link deg inn på dei. Det burde halde, men sidan rådet mitt ikkje er reglementært vert
det på eiga ansvar.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rådet! Det bliver dog svært at bruge selve skorsteinen som sikring, da det jo er den jeg skal smøre ind i klisterværk. Dejligt at høre at jeg ikke er den eneste der ikke gider slæbe stilladser:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt klatretau/sele som sikring selv ved vedlikehold av hus, men er ikke helt med på fremgangsmåten... Når du sier at du vil feste tauet i takbjelke, for så å løfte på en takstein, mener du da en takbjelke inne på loftet? Det sitter jo rupanel samt takpapp eller annen vanntett tekking over disse, så det er ikke "bare" å løfte en takstein for å få ut tauet... Med mindre du mener at du skal fjerne et par takstein og feste tauet i lektene, det burde gå. Ikke like solid som en takbjelke selvfølgelig... og som forrige taler sa, dette er fullstendig på eget ansvar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener tagbjælke inde på loftet. Vores tag er et gammelt tegltag. Vandtæthed er i sin tid blevet ordnet ved hjælp af noget siliconestads i sammenføjningnerne mellem teglstenene, men det er stort set faldet af. Så der er ikke andet end et lag tegl. Nogle sten ligger allerede lidt skævt så der er små sprækker. Derfor tænker jeg at jeg fra loftet må kunne flytte lidt på en tagsten, lave en lignende sprække og få tovet ud gennem den. Så knækker der nok en sten eller to hvis jeg falder, men det gør der sikkert også hvis jeg skal montere et tungt stillads på taget. Det, jeg er i tvivl om, er hvordan jeg bedst sørger for at være sikret hele vejen når jeg går op, givet at jeg bevæger mig frem mod fæstepunktet og altså vil have forskellig afstand til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for meget oplysende link! Men det med en makker er også en god pointe - jeg kunne vel strengt bare få min mand til at holde den anden ende af tovet, indtil jeg er tæt nok på skorstenen til at binde mig fast i en afstand der tillader mig at gøre arbejdet men ikke at falde for langt. Så må man bare håbe at han føler sig tilstrækkeligt motiveret til at holde fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av takhøgde og tauglengde til rådigheit kan du feste tauge på bakken frå eine
sida (hengarfeste, ambolt, svigermor eller liknande), over mønen og ned til bakken på
andre sida. Ha nok slakk til at du kan leggje inn knute på vedlagt foto ved mønen.
Sikre deg med prusik på veg opp og ned på taket. Slynge og carabinkrok inn på knuten
ved mønen under arbeid.
Om du kjem til å bruke litt tid på taket vil ei lita arbeidsplattform være til nytte. Forskjellen
på om du står godt på eit tak eller ikkje går ved 30/31 grader (tørt tak sjølvsagt).

Fortsatt på eiga ansvar... :)
 

IMG_0635.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et bitte lite tips til, av egen (dyrekjøpt) erfaring... Når du binder deg fast " i en afstand der tillader mig at gøre arbejdet men ikke at falde for langt", så tenk på hvor du eventuelt kan falle. Det er ganske frustrerende å reddes av tauet etter et fall, bare for å oppdage at man ikke når noe sted med bein eller armer der man henger og dingler :? Har opplevd dette en gang, men heldigvis var jeg akkurat innen rekkevidde med litt svinging... hvis ikke hadde jeg vel hengt der enda :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke bra ut, er det mulig å komme til hvis du leier lift. Høres også ut som om du har problemer med taksteinen. Vet ikke hva slags stein du har, men det er mulig at den sprekker hvis du går på den. Når jeg går på taket hjemme tar jeg av en stripe med takstein så har jeg lektene å gå på. Vær forsiktig, det er lett å dette ned når du er uten erfaring

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Ser dette er en gammel tråd, men siden noen sikkert dumper borti og leser for å få gode råd så vil jeg poengtere følgende:

IKKE sikre i pipa!!! som en murervenn av meg sa "om du overlever fallet så er det jæverlig trist å daue av pipa som deiser i hodet på deg" pipa er ikke konstruert for å ta noen sideveis krefter. Bruk heller tau over mønet og i en sikker forankring på baken på motsatt side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppy skrev (16 minutter siden):

Ser dette er en gammel tråd, men siden noen sikkert dumper borti og leser for å få gode råd så vil jeg poengtere følgende:

IKKE sikre i pipa!!! som en murervenn av meg sa "om du overlever fallet så er det jæverlig trist å daue av pipa som deiser i hodet på deg" pipa er ikke konstruert for å ta noen sideveis krefter. Bruk heller tau over mønet og i en sikker forankring på baken på motsatt side. 

Bruk for all del ikke bilen til å sikre tauet når du jobber på taket...
https://www.dagbladet.no/nyheter/festet-sikringstauet-til-bilen/66187178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.