Gå til innhold
  • Bli medlem

In-Reach (Utskilt fra GPS)


Anbefalte innlegg

Etter mye frem og tilbake og endel research ble det investert i en Delorme InReach Explorer. Grunnen var at jeg uansett ville ha en InReach med satelitt grunnet egen sikkerhet og Explorer versjonen har også innebygd kart/sporing så da slo jeg to fluer i en smekk. Sitter nå og lurer litt på hvilket abbo som er mest hensiktsmessig, noen som har litt erfaring med de ulike abbonementene ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også Inreach Explorer og freedom saftey plan, da kan du jo endre til en annen plan om du skal på langtur og vet at du kommer til å bruke mer enn de meldingene du har inkludert eller man kan fryse abonnementet om man vet at man ikke skal på tur på en stund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som freedom safety plan er tingen da altså, takker fo tilbakemeldingen!

Når det gjelder exploreren så er planen og bruke mobilen i airplane mode med kun bluetooth aktivert. På alle iphone så vil telefonen da bruke inreach som GPS kilde uansett kart applikasjon man bruker. Dvs jeg kan da bruke mitt elskede TOPO Maps Norway sammen med inreach. Det bør gi meg lengre batteritid på telefonen og jeg får et skikkelig fint høyoppløselig norgeskart i 1:25000 :) Om telefonen streiker har jeg fortsatt exploreren til å se rute og digitalt kompass og koordinater, har selvfølgelig også et papirkart da, bør bli en hendig kombo.

Noen som har erfaring med å bruke InReach Explorer på denne måten ? (ifølge min googling skal altså dette være helt mulig)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ser ut som freedom safety plan er tingen da altså, takker fo tilbakemeldingen!

Når det gjelder exploreren så er planen og bruke mobilen i airplane mode med kun bluetooth aktivert. På alle iphone så vil telefonen da bruke inreach som GPS kilde uansett kart applikasjon man bruker. Dvs jeg kan da bruke mitt elskede TOPO Maps Norway sammen med inreach. Det bør gi meg lengre batteritid på telefonen og jeg får et skikkelig fint høyoppløselig norgeskart i 1:25000 :) Om telefonen streiker har jeg fortsatt exploreren til å se rute og digitalt kompass og koordinater, har selvfølgelig også et papirkart da, bør bli en hendig kombo.

Noen som har erfaring med å bruke InReach Explorer på denne måten ? (ifølge min googling skal altså dette være helt mulig)

Iphone har jeg ingen erfaring med, jeg har samsung og android. Har bare brukt Delormes earthmate app, noe som forsåvidt fungerer helt greit. Men kartet er ikke helt tipp topp, (synes jeg da) Fungerer helt fint å bruke Inreach som GPS kilde, men har ikke testet ut, TOPO Maps Norway, flightmode og batterilevetid (aner meg at det må bli litt mer testing her fremover :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilabkemeldingen @Heriks

Såvidt jeg forstår er earthmate appen rimelig begrenset og mest beregnet for USA ? Er forresten usikker om TOPO maps norway er å få til Android, men finnes muligens tilsvarande til Android. Det viktigste for meg er at Kart Appen støtter offline kart og bruker en skikkelig god kartkilde. TOPO Maps benytter norgeskart sine kremkart, har ikke funnet så mange andre apper som har denne komboen. Kommer vel til å teste også mot min Ipad Mini Retina. Kommer til å gi tilbakemelding så snart jeg har fått testet og lekt meg litt med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet å bruke Inreachen som GPS-kilde, men godt mulig det fungerer.

Eartmate-appen bruker jeg kun for å sende og lese meldinger for å slippe å knote med tastene på selve enheten. Kartet i denne appen er ihvertfall helt ubrukelig til annet enn å se sånn cirka hvor man befinner seg ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Takk for tilabkemeldingen @Heriks

Såvidt jeg forstår er earthmate appen rimelig begrenset og mest beregnet for USA ? Er forresten usikker om TOPO maps norway er å få til Android, men finnes muligens tilsvarande til Android. Det viktigste for meg er at Kart Appen støtter offline kart og bruker en skikkelig god kartkilde. TOPO Maps benytter norgeskart sine kremkart, har ikke funnet så mange andre apper som har denne komboen. Kommer vel til å teste også mot min Ipad Mini Retina. Kommer til å gi tilbakemelding så snart jeg har fått testet og lekt meg litt med dette.

Nei, kartet er ikke kjempebra, fungerer best om man har tatt jobben med å tegne inn ruta på forhånd i et annet program (lommekjent.no f.eks kunne brukes til dette) og eksportert den inn som gpx fil, så kan man se om man er  sånn ca på rett veg eller ikke (er jo litt begrenset hvor mye man kan stole på et røfflig tegnet gpx spor). Er forsåvidt det jeg har brukt den til for det meste (og da er telefonskjermen mye bedre å se på enn selve enheten). Også er appen fin for å slippe å knote med å skrive meldinger på enheten slik som Whistler skriver. Men mye mulig den er brukanes som mer som en "vanlig" GPS også .. må undersøkes litt nærmere for min del :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skilte dette ut som et eget tema. 

Hvordan er batterikapasiteten på In Reach om man bare slår av og på og sender kun spor - mottar meldinger f.eks. i minus 10? Jeg ser at det står Batterilevetid: 100 timer (litium) ved sending av sporingspunkt hvert 10. minutt; resultater kan variere basert på bruksforhold.

 Dette er i utgangspunktet veldig imponerende, men jeg ser ikke for meg et slikt bruksmønster. Derimot vil jeg slå den av og på ved behov - sjekke for nye meldinger - kanskje sjekke vær - slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bør en kjøpe InReach ?  Hvor har dere kjøpt ?  Planlegger å kjøpe Explorer versjonen.
Var innom .Navytech (båtforretning som annonserer InReach på Finn) på Høvik, men de hadde ikke på lager.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bamsemums skrev:

Hvor bør en kjøpe InReach ?

Her på forumet har vi samarbeid med vpg.no  (affiliate-lenke og de sponser oss med premier), men det er sikkert andre også som selger det.

Jeg syns det er lite brukererfaringer med InReach å finne - spesielt batterikapasitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Bamsemums skrev:

Hvor bør en kjøpe InReach ?  Hvor har dere kjøpt ?  Planlegger å kjøpe Explorer versjonen.
Var innom .Navytech (båtforretning som annonserer InReach på Finn) på Høvik, men de hadde ikke på lager.  

Jeg bestilte min rett fra Delorme i USA, fungerte helt fint. levert på døra med UPS.

Jeg måtte bekrefte orderen på e-post siden de hadde mange svindel-ordre på å sende ut av USA visstnok, men så snart jeg bekreftet leveringsadresse og bruksområde ble den sendt med det samme. 

Eneste er at det er jo da ikke med en lader med norsk stikk-kontakt. Er ikke noe problem uansett, jeg har aldri ladet den fra noe annet enn pc (USB) dessuten finnes det jo adapter som løser akkurat det problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min inreach SE  på xxl på slik venners venner dag. Da ble det 25% billigere. Ikke alltid den står på nettside  men de har hvertfall slike på nærmeste xxl for meg, Alna-Oslo. bruker også freedom safety plan. 

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kjell Iver said:

Skilte dette ut som et eget tema. 

Hvordan er batterikapasiteten på In Reach om man bare slår av og på og sender kun spor - mottar meldinger f.eks. i minus 10? Jeg ser at det står Batterilevetid: 100 timer (litium) ved sending av sporingspunkt hvert 10. minutt; resultater kan variere basert på bruksforhold.

 Dette er i utgangspunktet veldig imponerende, men jeg ser ikke for meg et slikt bruksmønster. Derimot vil jeg slå den av og på ved behov - sjekke for nye meldinger - kanskje sjekke vær - slike ting.

Batteriet varer nesten evig om den bare skal brukes si 20 min per dag. Da vil den fint overleve to uker på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteritiden er meget god, også i kulda.

Var på tur denne helga fra torsdag til søndag. Sendte og mottok totalt 12 meldinger og sendte ingen sporingspunkt. Enheten sjekker for meldinger hvert 10. minutt. Når jeg kom hjem hadde jeg over 70% batteri igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min korte erfaring er også at batterikapasiteten er svært god samtidig som selve enheten er svært robust. Forøvrig falt ideen min å bruke inreachen som GPS til iphonen min i dass, altså å sette iphone i flymodus (spare maks strøm) og kun aktivere bluetooth for å bruke GPS'en i inreachen. Det funker med den ræva earthmate appen men med TOPO maps så fungerer det ikke. Veldig irriterende...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det noen her som har hatt problemer med og sende sms fra inreachen de siste par dagene? Jeg får sendt den ut fra selve dingsen og jeg kan se at den er blitt sendt på explore.delorme. men mottaker får ikke meldingen. Har noen andre hatt problemet og eventuelt har en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min Inreach på XXL til 2.999,- i fjor sommer og tegnet Freedom safety plan abonnement til 14,95$/mnd. Ladet den fullt opp første dagen og aktiverte abonnementet. Enkelt og brukervennlig oppsett. Har hatt den med på flere turer utover høsten, vinteren og våren  (7-10 helge og ukesturer) der eg har vært utenfor mobildekning. Har kun skrudd den på for å sende melding og latt den stå på til eg har mottatt og sendt meldingene (time-halvannen time hver gang, noen ganger hele kvelden), ikke brukt til sporing. Måtte innpå å sjekke nå, totalt 23 meldinger sendt og fortsatt 40% batterikapasitet igjen etter første ladingen. Må sies å være veldig bra tatt i betraktning at den har vært med på vintertelting med mange blå på gradestokken. Den lades uansett med USB og en powerpack om den trengs å fylles opp underveis på turen.

De hjemme setter stor pris på en enkel melding som bekreftelse på at alt er fint, og får i tillegg til meldingen en link til kartvisning med min posisjon. De hjemme svarer da direkte på meldingen som på en hvilken som helst annen melding. Meldingen kommer stort sett umiddelbart inn på Inreachen. Vær bare obs på å ha noenlunde fri sikt til himmelen. Har prøvd å sende innenfra hytter, men må som oftest ut på trappa eller la den henge ut vinduet til meldingen er sendt.

Veldig godt å kunne få sagt fra at ting er ok, høre at de hjemme har det ok eller bare få en update på været. Man kunne til og med spørre om å få en ekstra dag i fjellet om sola skinner.....

Strålende fornøyd!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, tklami skrev:

Er det noen her som har hatt problemer med og sende sms fra inreachen de siste par dagene? Jeg får sendt den ut fra selve dingsen og jeg kan se at den er blitt sendt på explore.delorme. men mottaker får ikke meldingen. Har noen andre hatt problemet og eventuelt har en løsning?

Har ikke brukt den på 2-3 uker, men hadde ikke problem da.
Ser det ligger en oppdatering på vent. Det kan vel ikke ha noe med den å gjøre i og med at du finner igjen meldingen på nettsidene deres. Har du testet igjen? Skal på tur om ei uke og da er det ålreit om det virker som det skal ;-) Når det er sagt er jeg ikke bekymret for det.. Har aldri vært problemer, men noen ganger har det kanskje tatt litt tid før meldingen har kommet frem til mottaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, whistler said:

Sendt mail til Delorme?

 

Jeg har det, de så at de hadde noe sms problemer men at en fiks nå skulle være sendt ut, så jeg burde sjekke de nærmeste dagene for å se om det er blitt bedring. Så jeg tenker å prøve litt ut denne uka, hvis ikke det da fungerer kommer det ny mail til dem. Nå som sommerturene snart skal gjennomføres hadde vært greit at den fungerer. Værmld fungerer, også test sms til delorme fungerer. Så virker som problemet ligger i det og få sendt sms fra delorme sin server ut til mobilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.