Gå til innhold
  • Bli medlem

Seteplassering Ally 13,7"


Anbefalte innlegg

Fikk min nye Ally kano i posten igår, å måtte selvfølgelig prøvemontere. (45min) 

Men på grunn av bredde på føttene til setet, kan det kun stå i en stilling. Jeg vil gjærne sitte motsatt vei, å ha pikkpakket framme i kanoen. Men pga to tverrgående stenger, må jeg ha sekken bak meg. Å da er jeg redd den vil bli for baktung. Noen som har modifisert setet på noe vis, å vil dele noen triks? 

Jeg må sitte med ryggen mot det bredeste spantet. Se bilde,

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Du har vel ikke satt setet feil vei? Den laveste enden av beina er forover og "pukkelen" på setet er også forover. Du skal kun støtte rumpa på setet med knærne i bunen av kanoen og tærne pekende ned eller bakover.  Det går også ann å justere bredden på på beina med å dytte de lengre eller kortere inn i stetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du har Ally 13,7? den jeg har har bare en tverrgående stang (spant) Sjekk bilder på nettet så ser du det. Ally 13,7 er singel kanoen, den er konstruert for å ha setet litt bakenfor midten slik at bauen løfter seg litt. Plasseres setet langere bak blir den for baktung. Jeg laster min med en stor sekk bak og en litt mindre sekk foran. Sekkene fester jeg med pakkestrikker, noe løs bagasje har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette ser litt rart ut. Vist jeg greier å tolke bildet rett så teller jeg 6 tverrspant. Så vidt meg bekjent er det bare 13,7 som har det. De andre størrelsene har 7, 8 eller 9 tverrspant. 

Dette taler for at du har en 13,7. Men som @Per Fredrik nevner skulle 13,7 bare ha ett tverrspant med en øvre stang, men på ditt bilde ser jeg 2. Det kan jo hende de har endret på dette på de seneste modellene, men da kan jeg se for meg at seteplassering kan være utfordrende. 

Når det gjelder seteplassering så kan jeg på min 16,5 både justere vinkel, høyde og bredde til en viss grad. Høyde justeres nederst på bena. Bredde ved å trekke/dytte bena ut/innover. Vinkel ved å tilte setet.

Visst jeg antar at du har tatt bilde fra baug mot akter så skal setet plasseres framfor det bakerste av de 2 tverrspantene med stang. Det skal ideelt sett plasseres litt bak midtaksen. 

Om vi nå sier at du har tatt bildet fra akter mot baug og du tenker at du vil ha setet foran (det nærmest kamera) tverrspantet med stang kan det være at seterørene faktisk blir for brede i forhold til innfesting i de Langsgående spant.

Det er jo noen dager siden du la ut spørsmålet og du har kanskje allerede løst saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sete i kano har jeg aldri hatt bruk for. Skal det padles fort så sitter jeg på knærne. På kosefart sitter jeg på rompa i bunnen eller på et underlag eller lignede. (Redningsvester er gode å sitte på, men det er nok mer etter boka å ha den på seg ;-) ). Da kommer du lavere og kanoen er også mer stabil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få stille et tilleggsspørsmål? Ally 13.7 er det en allround eller til flatvann? Ser de har den på XXL men finner den ikke på bergans.no Betyr det at den er utgått av sortimentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Izzy skrev:

Kan jeg få stille et tilleggsspørsmål? Ally 13.7 er det en allround eller til flatvann? Ser de har den på XXL men finner den ikke på bergans.no Betyr det at den er utgått av sortimentet?

Jeg sjekka med Bergans da jeg ikke fant den på siten. Den er gått ut av sortimentet. men de garanterer deler for minst 5 år. Mange har den på lager ennå. Jeg er veldig fornøyd med min. Jeg drar alltid på tur alene så da den bare veier 15 kg er den grei å håndtere. Ally 13,7 er en flattvanns kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også anskaffet meg en Ally 13,7.

Har fulgt den medfølgende oppskriften til punkt å prikke, men synes også det var noe som ikke stemte.

I deleoversikten står det at det skal være kun 1 tverrstang (delenr 185306). Hos meg er det også med en ekstra tverrstang (delenr 185083), mens det står at det skal være med 2 spant uten tverrstang (delenr 185081).

Ødelegger ganske mye for plassering av sekk, hund o.l 

Ringer Bergans på mandag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Leo_24, spant 185306 Er riktig og er benevnt som tverrspant (m/tverrstang) nr 3 i deleoversikten jeg har.

Delenr 185081er i flg samme oversikt tverrspant nr 2 og 5 til 13,7´.

Delenr 185083 er spant nr 6 til 15,5´   nr 7 til 17´  og nr 8 til 18,5´.

Men når en ser på deleoversikten for alle Ally´er av flattvannstypen ser en at spant nr 2 har samme delenr uavhengig av kanoens lengde. Det er bare 13,7´som har samme spant (nr) nest først og nest sist. De andre har 185083 som nest siste spant.

Kan det være at Bergans ved å levere 13,7´med samme spantoppsett som de andre kanoene har ønsket å få den stivere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rayun, det er godt mulig de har ønske om å stive den opp litt.

Delenr 185306 er korrekt og skal iflg. oversikten være den eneste tverrstangen. Spant 2 og 5 skal være de samme (185081), men nå har jeg montert 185083 som spant 2. Skal de om jeg får montert den som spant 5, men da blir den vel bare stivere bak og skaper litt utfordringer med bagasjen.

Skal ta en prat med Bergans på mandag og høre om de har en fornuftig forklaring. 

Mulig dealbreaker for min del og vil vurdere evt 15 eller 15,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, greit å få sjekket opp uansett. Kan jo være en plukkfeil når kanosettene blir pakket. Men om spantene 185081 og 83 ellers er like brede er det jo ikke sikkert det er så dumt om den blir noe stivere. Ja, om det ikke går ut over det praktiske og bagasjeplassering selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med Bergans. 

På 13,7 skal det være 2x 185081 og ingen 185083. De mente at dette sannsynligvis var plukket og pakket feil. 

De foreslo å montere 185083 som spant 5, slik at "stivheten" blir jevnere. 

Skal prøve ut både spant 2 og spant 5 plassering og se hvordan det blir med vektfordelingen (frykter baktung) og plassering av sekk, hund o.l

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en utfordring å endre på setekonfigurasjonen. Her er et bilde fra en av turene mine. Bak har jeg en 75 liters sekk, foran en lien sekk på 30 liter. 13,7 er med den originale setestillingen nesten en slags hybrid, jeg bruker også for det meste, til "manges" forskrekkelse, kajakk åre. Denne kan jeg dele og sette på endestykke, så har jeg kano åre også.

Møsvatn 1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.