Sovjetunionen

Hvilke storsekker (100L+) bruker damene på forumet?

30 innlegg i emnet

Bumper på denne og bare tilføyer at jeg sverger til Aarn Load Limo på 75L med Balance Pockets til. Aldri båret så lett i hele mitt liv, MED en unge i bæresele på 13kg på magen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 hours ago, annaerbest said:

Bumper på denne og bare tilføyer at jeg sverger til Aarn Load Limo på 75L med Balance Pockets til. Aldri båret så lett i hele mitt liv, MED en unge i bæresele på 13kg på magen.

25 liter for liten, men ellers sikkert en topp sekk :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har slitt lenge med å finne en god storsekk lenge, men endte opp med norrøna sin recon, er litt høy, men jeg syns den fremdeles er gull. Må bare få korta inn hoftebeltene litt :P 

Sovjetunionen og virrma liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testet ut denne ( Skjult lenke - logg inn for å se den ) i helga og synes den funker veldig bra. Har kun gått 1,5 timer med den i trekk så jeg kommer til å vende tilbake når jeg har testet den på en lengre tur. Vekt på sekk med innmat var i overkant av 25 kilo. 

Et par punkter jeg er veldig fornøyd med: 

1. Selv om sekken totalt er tyngre enn den gamle sekken, føles det lettere fordi alt faktisk er nedi sekken og dermed blir mer riktig fordelt ift vekt. Det var altså ikke noe problem at sekken var litt tung når den er laget til å bære mer enn 20 kilo og er tilpasset kroppen. 

2. Man kan justere til evigheten og tilbake på alt mulig, hvilket gjør den lett å tilpasse ryggen. 

3. Den pakker bredt, men ikke for høyt hvilket er mye mer behagelig å bære. Velg den gule sekken, da kommer du til å se ut som spongebob. 

En ting som er litt balle er en jernting som stikker litt ut helt nederst, den treffer rett i halebeinet om man skulle svaie ryggen litt. Skal skrive til Bergans og høre om hoftebeltet kan stilles litt lavere for å unngå dette.Videre er det alt for lite hemper og fester på utsiden av sekken, det er synd.

Synes det var en superbillig og veldig bra sekk og er fornøyd med å ha en sekk som både har plass til min gigantiske sovepose, chairkit, et allak-telt med bunnduk og masse godsaker uten å måtte feste annet enn det superlette thermarestunderlaget utenpå. 

Endret av Sovjetunionen
Kristin_E liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

ref lette og store pakksekker så finnes det:

Jeg har aldri prøvd den men de ser jo bra ut. De fleste modellene er til jakt/kjøttbæring. Egen modell for vanlig bæring heter Stone Glacier Cirque. Gode muligheter for komprimering og utvide volumet i høyden. Bør sjekkes!

Riktig god tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Kjell Iver
      Etter høstens tur måtte jeg sende min Norrøna Svalbard sekk til reparasjon. Feilene var egentlig ikke så store. Den røde hempen var i ferd med å løsne, og den ene skulderstroppen måtte jeg ha reparert med en taustump, og en hurtigspenne var ødelagt, men lett erstattelig siden det var samme som på topplokket.
      Hadde det vært en skredder der jeg bor hadde jeg fikset sekken hos han. Jeg likte sekken veldig godt og var beredt til å betale for å få den reparert.

Jeg leverte sekken der jeg kjøpte den, på min lokale sportsbutikk. Etter en tid fikk jeg en sms fra de med beskjed om at jeg kunne plukke en hvilken som helst ny sekk eller annet utstyr. Norrøna hadde sendt en kreditnota!
      Jeg valgte en Para Ranger.
      Sekken jeg sendte til service var ganske gammel og må vel kunne sies å vært brukt mye. Ikke bare på turer men på flyreiser og mange togreiser også. Men den har holdt veldig godt i hop de 4-5 årene jeg har hatt den. Jeg tror muligens at jeg har belastet den i det øvre området av tiltenkt bruk.
      Uansett er jeg superfornøyd med Norrøna sin kundeservice og også fornøyd over å ha handlet lokalt. Nå blir det å teste ny sekk på nyåret.
    • Av Endre01
      Fikk en Lundhags V12 da jeg var 14 år gammel. Har siden blitt mye breiere i skuldrene og skulder reimen presser mot nakken og skaper ubehag.
      Trenger ny tursekk til langturer hvor jeg bærer mat og drikke, telt/lavvu, fiskeutstyr, reserve klær, sovepose, liggeunderlag, skudd, rype og fisk. Sekken må kunne justeres i rygghøyde og skulderbredde. 
      Skulle hatt en ryggsekk som er over 90 liter i volum som har plass til det jeg trenger, som er brei i skuldrene og kan løfte over 30kg. Jeg er en 16 år gammel gutt som er 175 cm og jeg har fått veldig store skuldre etter jeg fikk sekken. Har sett på ryggsekkene Skjult lenke - logg inn for å se den, Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den. Lurte på om noen av dem er til og anbefale, eller om det er bedre utvalg av sekker.
      Mvh, Endre
    • Av Prebb
      Jeg følte at jeg savnet en samletråd der en kan fortelle om de store sekken(e) en har og bruker. Det finnes allerede en flott oversikt over lette sekker, men fokuset til denne tråden er ikke nødvendigvis mest mulig volum per vekt, men bærekomfort, egen erfaring med sekken, hvorfor en liker sekken, og hvorfor en ikke liker sekken.
      Siden jeg starter tråden så begynner jeg med min storsekk.
      Arc'teryx Altra 85 (regular):
      Volum 85L (oppgitt av produsent)
      Egenvekt: 2690g (målt selv)
      Bæresystem med roterende plater og justering av både bredde på skulderstropper og høyde på ryggplaten.
      Brukstid: ca 10 turer

Sekken har ett stort hovedrom med både åpning i topp og glidelås for koffertåpning, lokk med 2 lommer, en lomme midt på sekken i nesten hele lengden. I tillegg er det en lomme på hver side rett bak der hoftebeltet er festet i sekken.
      Sidelommene nede er ikke brukbar til så veldig mye utenom småting. Lommene er buet innvendig og derfor kan en ikke har så store og harde ting her. Lommene er ikke tilgjengelig mens man går med mindre man har lange armer av gummi. Frontlommen på baksiden er praktisk til ting som skal være lett tilgjengelig som jakker, gensere osv. Det kan dog være lett å overfylle den slik at det blir vanskelig å lukke glidelåsen. Den er dessuten festet noe knotete under lokket slik at den ikke er så enkel å åpne som de kanskje planla.
      Det er en slags flapp en kan bruke til å feste liggeunderlag i på bunnen, men strammesystemet gjør at stroppene buer inn over og liggeunderlag henger rart på. Sekken er ikke lett å få til å stå oppreist av seg selv. En kan feste ting på siden i kompresjonsstroppene, men da blir den fort meget bred og skjevlastet.

+ Sekken er meget god å bære
      + Passelig egenvekt
      + Praktisk åpning av sekken
      + Lokket kan lett tas helt av og brukes som rumpetaske om du er trengt.
      - Savner sidelommer for å organisere innholdet bedre
      - Savner stropper til å feste ting utenpå de gangene en har behov for dette (skum liggeunderlag)
      - Sidelommene nederst er vanskelig å utnytte fullt ut, det er i hvert fall ikke plass til noe vannflaske i dem. Til nøds en brettekopp og litt snacks eller en kort kniv.
      - Ingen lommer på hoftebeltet. Det er noe strikk-greier som ikke duger til annet enn å lage litt lyd når man strekker dem ut og slipper.

Nå er det din tur å fortelle om din sekk slik at vi alle kan bli opplyst om hvilke kvaliteter de ulike storsekkene har om man skulle bli fristet til å bytte.
    • Av Prebb
      Kjøpte en Arc'teryx Altra 85L i fjor grunnet bæresystemet og passformen. Vurderte også Norrøna para ranger, men egenvekten til sekken ble funnet for stor i forhold. Dessuten trenger jeg ikke det ekstra pakkvolumet. Trodde jeg.
      Jeg sliter likevel med å finne en fornuftig måte å pakke denne sekken på. Derfor lurte jeg litt på om det var andre som hadde samme sekk, og hvordan dere pakker den?

Jeg har stort sett alltid med meg skumunderlag av typen bamse. Dette er såpass stort i volum at det må på utsiden av sekken. Remmene på bunnen er dog ikke optimale for festing av liggeunderlaget. I tillegg er jeg usikker på om jeg skal ha teltet i, eller utenpå sekken. Putter jeg det i sekken må jo det være tørt hver gang jeg putter det i. Og det er nødvendigvis ikke gitt her på vestlandet. Teltet er dessuten for tungt (Hilleberg Anjan 2GT) til å bli festet på siden av sekken, da blir den veldig sidetung.
      Jeg har ikke funnet helt ut om det lønner seg å ha kokekar og primus i ytterlommen bak eller i topplokket. Det er jo forsåvidt et greit sted å ha litt ekstra klær, eller en fjellduk også. Sidelommene er akkurat for små til å ha vannflasken. Kan jo eventuelt bruke en litt mindre flaske. Her passer også lett tilgjengelig mat som lunsj og snacks.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive