Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke storsekker (100L+) bruker damene på forumet?


Anbefalte innlegg

Hei alle! 

Lurer veldig på hva dere andre med kort rygg bruker av sekker når dere skal bære mye volum? 

Innser at jeg må skaffe meg en større sekk enn mine 75 liter og tenkte å gå for en på ca 100 liter siden jeg har mye volumøs oppakning. Jeg har imidlertid funnet ut at det produseres færre og færre store damesekker, både Gregory og Osprey har redusert volumet på deres store sekker til 80liter og så vidt jeg kan se finnes det kun èn damesekk på 100l.  

Spørsmålet mitt er da hva dere andre bruker av merker når dere skal bære mye volum? Finnes det modeller som fungerer for en med pent mye svai i ryggen? Ser at problemet med mange av herresekkene (og mange damesekker) er at de blir for høye sånn at halve volumet rager over hodet mitt. Mulig jeg må leve med dette, men hadde vært stilig å slippe. 

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at dei fleste sekkar i eit slikt volum er anten herrmodellar og/eller har høg eigenvekt.

Ein sekk eg synes er bra på alle måtar, men som har høg eigenvekt, er Bergans alpinist Lady (100 l).

Sjølv har eg 110 literen. Det er dog ein herremodell.  Spilane kan bendast og tilpassast ryggfassong. ALternativt kan du byrje med pilates og få retta ut ryggsøyla di :P 

Hoftebeltet fiksa eg ved å sende inn sekken til Bergans som korta det inn, slik for å ha noko å stramme på etter eit par dagar på tur når magemusklane har trekt seg saman.

Med damemodellen tippar eg på at dette ikkje er nødvendig.

Desse sekkane taklar tunge bører, og til tross for eigenvekt, så er den ein definitiv favoritt når børa vetr tung, eg går heller med tyngre sekk som er komfortabel og bære enn lett sekk som er grusom med det same han bikkar 22-23- kg.

Endret av Tessatroll
Presisering av at det var heile sekken som var innsendt og ikkje berre hoftebeltet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Tessatroll said:

Mitt inntrykk er at dei fleste sekkar i eit slikt volum er anten herrmodellar og/eller har høg eigenvekt.

Ein sekk eg synes er bra på alle måtar, men som har høg eigenvekt, er Bergans alpinist Lady (100 l).

Sjølv har eg 110 literen. Det er dog ein herremodell.  Spilane kan bendast og tilpassast ryggfassong. ALternativt kan du byrje med pilates og få retta ut ryggsøyla di :P 

Hoftebeltet sendte eg inn til Bergans og fekk korta inn, slik for å ha noko å stramme på etter eit par dagar på tur når magemusklane har trekt seg saman.

Med damemodellen tippar eg på at dette ikkje er nødvendig.

Desse sekkane taklar tunge bører, og til tross for eigenvekt, så er den ein definitiv favoritt når børa vetr tung, eg går heller med tyngre sekk som er komfortabel og bære enn lett sekk som er grusom med det same han bikkar 22-23- kg.

Tusen takk for veldig bra svar og gode tips i forhold til valg av tursekk når bæra blir høy, skal teste ut den sekken og se hvordan det går. Visste ikke at Bergans var så greie å smekke på et litt smalere hoftebelte ved behov. Jeg har ikke noe å gå på på damesekken, så det kunne blitt et problem. Er litt bekymret for at den er veldig høy, men det er mulig jeg uansett må gå på kompromiss.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Tusen takk for veldig bra svar og gode tips i forhold til valg av tursekk når bæra blir høy, skal teste ut den sekken og se hvordan det går. Visste ikke at Bergans var så greie å smekke på et litt smalere hoftebelte ved behov. Jeg har ikke noe å gå på på damesekken, så det kunne blitt et problem. Er litt bekymret for at den er veldig høy, men det er mulig jeg uansett må gå på kompromiss.  

Dei byter ikkje hoftebelte, men tek av så mykje som du treng for å få meir stramming å gå på :)

Ein god salmakar kan nok også gjere samme joibben , om du har ein lokalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Elginnen har brukt Lowe Alpine, men sjekk også Deuter og evt. Karrimore, som alle gjør bra solide sekker. Ikke sikkert de gjør så store dedikerte dame sekker eller kan fås her i Norge.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Nei, du vet, sminkebord, dameveske, bind, en 10-12 par sko, siste nummer av KK, krumkakejern, sånne ting vi damer må ha med på tur. ;) 

Bind?  Det er en mannegreie til å fyre opp bål med!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 4.5.2016 at 9:56 AM, Sovjetunionen said:

Lurer veldig på hva dere andre med kort rygg bruker av sekker når dere skal bære mye volum?

Kona skal ha ny storsekk og jeg er veldig interessert i å høre hva du endte opp med, og hvor kort er du i ryggen (hoftekam til C7)? Kona er 179 cm høy med rygg på 48 cm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, construct said:

Kona skal ha ny storsekk og jeg er veldig interessert i å høre hva du endte opp med, og hvor kort er du i ryggen (hoftekam til C7)? Kona er 179 cm høy med rygg på 48 cm.

Jeg er fortsatt på leting, det er ingen veldig gode alternativer så langt. Bergans alpinist er veldig høy hvilket gjør at jeg skaller hodet i rammen, ergo utgår den. Alt fra Fjellreven er det samme. Hittil er Gregory Denali i small det beste alternativet, men den er fortsatt litt stor i str s, men jeg tror jeg ender på den da det er den eneste sekken som ikke bygger i høyden, hvis jeg ikke voldpakker lokket så er den faktisk ok i høyden. 

Husker ikke rygglengden min akkurat nå

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nettopp funnet en Bergans viking 100l med rulletopp som virker ganske fin å innstille og som sitter godt på ryggen. Ikke er den ekstremt lang heller, selv om den nok skal bli høy og fin om man stapper den full, slipper iallfall den lange rammen som kakker inni bakholdet i tide og utide. Sekken veier dessverre rett under 4 kilo, men det er det beste alternativet så langt, noen som har erfaringer med denne? Tillater meg å tagge deg @Tessatroll siden du virker som en som både har stålkontroll på utstyret og går med storsekk :D Er det dumt å kjøpe så tung sekk? Sekken jeg har nå, veier 3kilo, så det er jo ikke milelangt unna det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Har nettopp funnet en Bergans viking 100l med rulletopp som virker ganske fin å innstille og som sitter godt på ryggen. Ikke er den ekstremt lang heller, selv om den nok skal bli høy og fin om man stapper den full, slipper iallfall den lange rammen som kakker inni bakholdet i tide og utide. Sekken veier dessverre rett under 4 kilo, men det er det beste alternativet så langt, noen som har erfaringer med denne? Tillater meg å tagge deg @Tessatroll siden du virker som en som både har stålkontroll på utstyret og går med storsekk :D Er det dumt å kjøpe så tung sekk? Sekken jeg har nå, veier 3kilo, så det er jo ikke milelangt unna det heller. 

:) Eg tenkjer at det kjem an på kva du skal bruke den til og kor tungt du skal bære? Når du kjem opp i 25-30 kg og opp er det mange lette sekkar som kjem til kort, men under 25 kg er det mange alternativ som er lettare og gode. 

Sjølv kan eg forsvare å ha fleire sekkar, så eg har ein 110 l alpinist som veg 4 kg og 80 l sekk som er lettare.

Alpinisten er verdt kvart eit gram når eg skal bære tungt over tid :) om du berre unntaksvis ber tungt eller går mykje turar med høgdemeter som stiller store krav til vektbevisstheit ville eg kika på andre sekkar :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blei litt for mykje linkar til forhandlerar i forrige post så den blei sletta så får prøve at utta linkan.

Eg har vore i prosessen med å finne ny jaktsekk og sida eg jaktar rein så er eg ute etter ein lett sekk som rommar mykje. Eg har no Bergans PowerFrame som eg er veldig fornøgd med bortsett frå at den har ein eigenvekt på 5.5kg. Dei selg stort sett bare Bergans og Norrøna her i Noreg i det volumet som er begge relativt tunge sekkar så eg starta å sjå kva dei har i USA. Eg fant fort ein god del forskjellige merke som Stone Glacier, Kuiu, Kifaru, Mystery Ranch og Hyperlite Mountain Gear og etter å søkt litt på forum så er det Stone Glacier og Kuiu som eg fant som mest relevante i forhold til kvalitet og pris. 

Både Stone Glacier og Kuiu har du moglegheiten til å løsne sekkeposen frå bæresystemet så du kan bære kjøtt imellom. Eit alternativ for deg om du ikkje ønsker at sekken blir så høg er å gå for ein modell med litt mindre sekkevolum og bruke ein stor vanntett pose der du har det tyngste som du plasserar der du ville ha plassera kjøtt, som vist her: https://goo.gl/19nw9Z . Eventuelt så har dei også større modellar med 120l+.

Stone Glacier har ein norsk importør, mens Kuiu har kun salg over nettet og da blir det sendt fra Statene. Eg blei å handle ein Kuiu Icon Pro 7200 men sjekk også 3200 (dei selg også i einsfarga og ikke kamo). Av Stone Glacier ville eg ha sjekka Solo og Talus 6900. Begge bæresystema kan du justere skulderstoppene opp og ned på ramma så du kan tilpasse kortare rygg men usikker på korleis "svaien" blir. Sekkane skal takle 65 kg+ vekt og eigenvekt på rundt 2kg.

Endret av Fjellbukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig fornøyd med min Fjällräven Kaika 75L- angrer bare på at eg ikke kjøpte 85L eller større med en gang. Jeg synes bare bærekomforten øker når jeg bærer tyngre med denne, dette er en sekk som er bygd for tyngre bører. Jeg har tidligere kun hatt Bergans-sekker og denne har et annet type hoftebelte, ikke like stivt og tykt. Den sitter tett mot ryggen, har alle mulige justeringsmuligheter for ryggen, og kan åpnes som en bag dersom ønskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/4/2016 at 11.10, whistler skrev:

Ikke veldig konstruktivt svar, men jeg må jo spørre ;-) Hva har du som tar så mye plass at du trenger en sååå stor sekk? ;-)

 

Nå er ikke jeg jente, og dette svaret er heller ikke konstruktivt, men jeg opplever ofte at min sekk på 85L er i minste laget i forhold til hva jeg ønsker å ta med. Jeg får jo alltid plass, men tingene er presset hardt sammen i sekken. Av og til skuer jeg bort på turkammeraten sin para ranger og misunner at han får plass i all mat i en ytterlomme, og alle reserveklær, toalettsaker, hygieneartikler også vi andre ytterlomme. Jeg derimot må tømme hele sekken for å finne baconpakken som er oppi der et sted.

Og den konstruktive delen av innlegget: Mange herresekker kan justeres til relativt korte menn - kanskje du ikke nødvendigvis skal låse deg til damemodeller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg bruker et Häglöffs Grønnland pakkeramme og belter, kombinert med en ca. 40 år gammel Häglöffs Alaska sekk. Noe omsying måtte til for å få alt riktig på plass og justerbart. Dette fungerer, men det varierer litt gjennom dagen om sekken sitter godt eller ikke. Jeg er 1,73m høy og har normal rygglengde.

Denne Alaska-sekken er 60 + 30 liter. Grønnland-sekken er større, men den er så stor at jeg har byttet med min mann som kan være høyere vekt enn jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkerammesekk er etter min mening undervurdet når det gjelder å bære tungt (>20kg). Ikke mange som produrerer slike lengre, men mulig å gjøre noen kupp brukt.

Er mann, men tror ikke det er relevant i denne sammenhengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/19/2016 at 13.39, Nordover skrev:

Fryktelig fornøyd med min Fjällräven Kaika 75L- angrer bare på at eg ikke kjøpte 85L eller større med en gang. Jeg synes bare bærekomforten øker når jeg bærer tyngre med denne, dette er en sekk som er bygd for tyngre bører. Jeg har tidligere kun hatt Bergans-sekker og denne har et annet type hoftebelte, ikke like stivt og tykt. Den sitter tett mot ryggen, har alle mulige justeringsmuligheter for ryggen, og kan åpnes som en bag dersom ønskelig. 

Samd i at dette verkar som ein god sekk. Eg prøvde 100 l ein gong og synes den var noko av det bedre eg har kjent på. Dog opplevde eg at han "kollapsa" litt når eg fekk i meir enn 25 Kg. Men opp til 25 Kg er det etter mitt omgrep ein av sekkane ein verkeleg bør bvurdere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Samd i at dette verkar som ein god sekk. EG prøvde 100 l ein gong og synes den var noko av det bedre eg har kjent på. Dog opplevde eg at han "kollapsa" litt når eg fekk i meir enn 25 Kg. Men opp til 25 Kg er det etter mitt omgrep ein av sekkane ein verkeleg bør bvurdere!

Har som sagt aldri prøvd den i større versjonen enn min egen (75l), men har god erfaring med å laste den tungt. Det skal nevnes at på flesteparten av mine turer så veier den nok ikke mer enn +/- 20kg, men har brukt den på ukestur vinter (telt) og lasta den til randen.Var fremdeles godt fornøyd med bærekomforten. Blir sekken tyngre så er det vel lettere å ty til pulk. En sekk jeg satser på å slite hardt på i årene fremover.  Er nysgjerrig på bæreevnen og komforten til de større variantene , ut i fra det du nevner @Tessatroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Nordover skrev:

Har som sagt aldri prøvd den i større versjonen enn min egen (75l), men har god erfaring med å laste den tungt. Det skal nevnes at på flesteparten av mine turer så veier den nok ikke mer enn +/- 20kg, men har brukt den på ukestur vinter (telt) og lasta den til randen.Var fremdeles godt fornøyd med bærekomforten. Blir sekken tyngre så er det vel lettere å ty til pulk. En sekk jeg satser på å slite hardt på i årene fremover.  Er nysgjerrig på bæreevnen og komforten til de større variantene , ut i fra det du nevner @Tessatroll

Mi oppleving av 100 l er det er ein volum-sekk framfor ein tung-bør sekk. Eg var ute etter ein sekk som fiksar bører frå 25 kg og opp (sjølv om eg prøvar å unngå dei når eg kan), difor var den uaktuell for meg.

Men under 25 kg synes eg den var topp :) Ikkje minst verka den praktisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tessatroll skrev:

Mi oppleving av 100 l er det er ein volum-sekk framfor ein tung-bør sekk. Eg var ute etter ein sekk som fiksar bører frå 25 kg og opp (sjølv om eg prøvar å unngå dei når eg kan), difor var den uaktuell for meg.

Men under 25 kg synes eg den var topp :) Ikkje minst verka den praktisk! 

Det er der utrolig viktig. Man må få skikkelig med vekt i sekken før man kan vurdere den skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.9.2016 at 13.49, Sovjetunionen skrev:

Har nettopp funnet en Bergans viking 100l med rulletopp som virker ganske fin å innstille og som sitter godt på ryggen. Ikke er den ekstremt lang heller, selv om den nok skal bli høy og fin om man stapper den full, slipper iallfall den lange rammen som kakker inni bakholdet i tide og utide. Sekken veier dessverre rett under 4 kilo, men det er det beste alternativet så langt, noen som har erfaringer med denne? Tillater meg å tagge deg @Tessatroll siden du virker som en som både har stålkontroll på utstyret og går med storsekk :D Er det dumt å kjøpe så tung sekk? Sekken jeg har nå, veier 3kilo, så det er jo ikke milelangt unna det heller. 

Hvis du fremdeles vurderer denne, så er den på tilbud på Magasinet (nett eller fysisk butikk i Drammen). 1400 kroner er grisebillig!

https://www.magasinet.no/partisalg-restesalg/friluftsutstyr/bergans-viking-lady-roll-closure-sekk-100l-blaa-sort

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.9.2016 at 6:33 PM, Lompa said:

Hvis du fremdeles vurderer denne, så er den på tilbud på Magasinet (nett eller fysisk butikk i Drammen). 1400 kroner er grisebillig!

https://www.magasinet.no/partisalg-restesalg/friluftsutstyr/bergans-viking-lady-roll-closure-sekk-100l-blaa-sort

Nettopp den jeg har kjøpt😀😀 veldig bra tilbud og veldig bra sekk så langt😊. Skal skrive litt mer når jeg har fått testet den skikkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par måneder siden gikk jeg til anskaffelse av en ny "vintersekk", en pakkramme sekk fra Seek Outside, nærmere bestemt en Divide 4500 Ultralight backpack. Den tar 70 liter i hovedrommet, 20 liter i lommer på utsiden. I tillegg har jeg en Talon, dvs. en slags utvendig kompresjonsystem med lomme som rommer 15 liter. Talon er kjempefin for å spenne fast hva det skal være på utsiden av sekken. I det stoffet jeg valgte veier sekken 1,25 kg og Talon veier 200 gram. De har også tyngre sekker med hovedrom på 100 liter. Sekken min er ikke en jaktsekk, men Seek Outside lager egentlig jakt sekker, dvs. sekker der du kan spenne fast et kadaver f.eks. mellom ramme og hovedrom. Rammen er identisk på alle sekkene så selv sekken min skal fungere greit med 50 kg pakkvekt. Jeg har ikke testet det, jeg bærer sjelden mer enn 15-20 kg selv på vinteren. 

Hvordan er denne på korte rygger? De sier at sekken kan fungere ned til 40 cm torso lengde. Jeg er 176 på strømpelesten og slik jeg bruker sekken er det plenty mer å forkorte bæresystemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.