Gå til innhold
  • Bli medlem

Migrene og tur


REJOHN

Anbefalte innlegg

     

  2 timer siden, @Miamaria  skrev:

Sist helg forbannet jeg meg på at jeg skulle på tur, uansett migrenefaenskap og greier. Litt usikker på hvorvidt levra er enig, den måtte ta imot en del medisin, men jeg kom meg av gårde! Det skulle jeg ikke angre på, det er tross alt sykt bedre å ligge med hauverk på en strand med bølgebrus, enn på sofaen med durende kjøleskap og diverse, hjemme.

@REsskrev

Tøft gjort å gjennomføre en sånn tur sammen med en så uønsket turdeltager.  Min erfaring med migrene er at uansett hvor du er eller hva som skjer så er både lys og lyd uønsket. Typisk at slike ting kommer og ødelegger helga. Du får trøste deg med at mange damer blir kvitt denne "helgegjesten" når de får barn, eller ved ca. 35 års alderen.

Jeg prøver å skille dette ut som en egen post...

Både broderen og jeg har problemer med migrene. Dette har jeg hatt lenge, men er mindre plaget etter som årene går. Broderen derimot får migrene om han tar i for mye på tur - får for høy puls.

Vi har begge merket av migrenemedisin og tung tur ikke helt henger sammen. Kroppen vil liksom ikke helt, etter en omgang migrene og medisin.

Det er "selvsagt" ikke noe som er opplyst på vedlegget til medisinen, det er ikke så mange "galninger" som tar ut på tur etter en omgang migrene.

Er dette noe dere har merket?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du var akkurat for rask, så jeg slenger på svaret mitt:

Når den har slått ut for fullt er det bare å stenge seg inne på soverommet, dra ned rullegardinen, røske ut kontakten på fryseskapet som står på andre siden av veggen, slå av telefonen – og håpe at det ikke kommer båter forbi. Men når jeg er tidlig nok ute med medisinen så kan det gå å padle rolig tur i periferien, selv om jeg ofte merker den godt likevel. Det er ett eller annet som gjør at "naturlige" lyder tåles bedre enn disse elektriske og mekaniske. (Til helvete med alle oppdrettsanlegg!)
- Jeg trodde ærlig talt at jeg ville ende opp liggende i teltet en hel dag, men det fikk faktisk bra. Bare man eter medisin og ikke drar det for langt, så er natur gode greier for sånt. (y) I hvert fall noen ganger når man har svinflaks. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, REJOHN skrev:

     

  2 timer siden, @Miamaria  skrev:

Sist helg forbannet jeg meg på at jeg skulle på tur, uansett migrenefaenskap og greier. Litt usikker på hvorvidt levra er enig, den måtte ta imot en del medisin, men jeg kom meg av gårde! Det skulle jeg ikke angre på, det er tross alt sykt bedre å ligge med hauverk på en strand med bølgebrus, enn på sofaen med durende kjøleskap og diverse, hjemme.

@REsskrev

Tøft gjort å gjennomføre en sånn tur sammen med en så uønsket turdeltager.  Min erfaring med migrene er at uansett hvor du er eller hva som skjer så er både lys og lyd uønsket. Typisk at slike ting kommer og ødelegger helga. Du får trøste deg med at mange damer blir kvitt denne "helgegjesten" når de får barn, eller ved ca. 35 års alderen.

Jeg prøver å skille dette ut som en egen post...

Både broderen og jeg har problemer med migrene. Dette har jeg hatt lenge, men er mindre plaget etter som årene går. Broderen derimot får migrene om han tar i for mye på tur - får for høy puls.

Vi har begge merket av migrenemedisin og tung tur ikke helt henger sammen. Kroppen vil liksom ikke helt, etter en omgang migrene og medisin.

Det er "selvsagt" ikke noe som er opplyst på vedlegget til medisinen, det er ikke så mange "galninger" som tar ut på tur etter en omgang migrene.

Er dette noe dere har merket?

 

Jeg hadde en periode på mange år, sikkert over 10 år, hvor migrenen kom enten fredagkveld eller lørdag formiddag. Legen mente at det hang sammen med at jeg stresset på jobb hele uken og når helgen kom og jeg slappet av så slo den til. Det begynte ofte med stivhet bak på høyre side av nakken, så økende synsforstyrrelse, flimring i kanten av synsfeltet på høyre øye, og når flimringen forsvant så gikk det bare minutter før smertene kom på høyre halvdel av hodet. Noen få ganger på venstre side, men stort sett så var det høyresida som fikk det verst. Et anfall kunne vare en hel dag eller mer og på det verste så lå jeg på et mørkt, helst lydtett rom, og det var ikke uvanlig at jeg lå og kastet opp til det ikke var annet enn galle igjen i magen.  En gang ble jeg syk på hytta, søndag formiddag da vi skulle kjøre hjem. Kona tilkalte lege og han pumpet meg full av et eller annet morfinpreparat. Det tok en del av smertene men jeg tålte dårlig dette stoffet som førte til at jeg ble enormt kvalm. Slike sprøyter har jeg fått flere av og hver gang er resultatet dat samme. Etter en ferietur til Danmark hvor jeg var syk nesten annen hver dag i en uke, fikk kona nok. Da vi kom hjem fikk jeg klar beskjed om å gjøre det som måtte til for å få slutt på elendigheten. 

"Det enkleste er pistol."

Når man ligger der og er skikkelig dårlig så hadde nok pistol vert en grei løsning. Jeg er overbevist om at hvis muligheten hadde vert der så hadde det blitt et hull i hodet. Heldigvis gikk det ikke så langt, men jeg har forsøkt nesten alt annet både innen helsevesenet og alternativmedisinen. Hva som virket best vet jeg ikke, men for 10 - 15 år siden gikk det opp for meg at anfallene var blitt både sjeldnere og svakere, og nå husker jeg ikke sist jeg hadde et anfall.

Jeg gikk på en smell for en del år siden, møtte veggen som det ofte kalles, og etter en lengre sykemelding med stadig økende fysisk aktivitet i håp om at fysikken skulle dra psyken med seg oppover, så har jeg ikke hatt problemer med migrene en eneste gang. Jeg har opplevd noe flimmer på det høyre øyet, men det stoppes effektivt med en normal dose svake smertestillende piller. Og så har jeg nesten sluttet å drikke kaffe. I perioder med stress og migrene så gikk det nok med litervis med kaffe daglig. Medisiner har jeg bare prøvd når jeg hadde anfall, ikke medisiner for å forebygge, og i tilfeller med inntak av migrenemedisin så var ikke fjellturer det som stod øverst på listen. Bivirkningene av medisinene var ofte så sløvende at jeg uansett var ute av stand til å gjøre så mye annet enn å sitte eller ligge og håpe på "bedre vær i morgen".

 

Endret av REs
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg på langt nær det så ofte og ille som mange andre, men når jeg studerte fikk jeg ofte migrene i helgene. Spesielt før og i eksamenstiden, når jeg sleit hele uka og tok fri med god samvittighet på fredagen, reiste hjem til mor, så begynte migrenen på fredag kveld/lørdag formiddag slik @REs beskriver. Prøvde å fungere de helgene, men det gikk ikke. Og hver mandag, etter første kaffekoppen når angsten og stresset over mattestykkene jeg ikke klarte å løse kom, forsvant migrenen. Dette har jeg ikke hatt på en stund, tror jeg gav mer faen mot slutten på studiene, eller så slappet jeg aldri av...

Nå får jeg migrene etter fyll og fanteri. Det er ikke den vanlige "drukket for mye"-hodepinen, men skikkelig skallebank. Og selv om jeg ikke er fyllesyk, så blir jeg sengeliggende så langt det er mulig, også forsvinner migrenen typisk 2 dager senere. Her har jeg merket frisk luft hjelper, rooolig rusling uten noe særlig pulsøkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awesomevicc og @REs er det ingen av dere som bruker medisin under anfall? selv bruker jeg Relpax som ikke stopper anfall, men tar vekk smerte og mye ubehag. Og det er denne medisinen jeg mener påvirker prestasjonen dagen etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, REJOHN skrev:

@awesomevicc og @REs er det ingen av dere som bruker medisin under anfall? selv bruker jeg Relpax som ikke stopper anfall, men tar vekk smerte og mye ubehag. Og det er denne medisinen jeg mener påvirker prestasjonen dagen etter...

Er ikke så plaget at jeg har gjort noe med det. Eller, jeg tenker jo hver gang at neste gang skal jeg ta det opp med legen, men så blir det aldri slik...To paracet når det står på som verst "fungerer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis aldri opplevd å få migrene på tur (bank i bordet!). Om jeg skulle få det, så tror jeg nok det blir rolig dag i camp den dagen. 

Heldigvis så er det sjeldnere nå, og milder anfall som kommer. Faktisk så er de såpass "milde" nå at jeg velger å la være å ta migrene medisinen. Da "hangoveren" av den ofte er værre. Uansett så er kroppen "mørbanket" nok etter et anfall, at dag nr. to også vil blitt meget amputert.

Jeg har prøvd å "gå det av" et par ganger på hytta osv. Men, senga og mørkt rom er beste medisin for meg.

Endret av Hammer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden noen  nevnte kaffe her så husk at det finned nle man gjerne kaller kaffemigrene eller helgemigrene. Drkker man mange kopper kaffe(eller annen koffeinholdig drikke)  daglog i i løpet sv uka så har man en toleranse for dette. Mange drikker mye kaffe på jobb men dropper det i helgene. Da kan det fort komme abstinenser med bl.a hodepine.  Hvis man typisk får det i helgene men blor kvitt det igjen mandag etter noen kopper kaffe er der verdt å teste enten å trappe ned på kaffeforbriket i uka så forskjell ikke blir så stor til helgen. Eller opprettholde et kaffeinntak i helgen som ikke blir for lavt kontra ukedagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken barn eller fylte 35 har hjulpet på min migrene dessverre. Men ettersom migrenen min tildels er hormonbetinget er det å sette sin lit til overgangsalderen...... :P 

Enn så lenge er migrene og tur en ufin kombinasjon. Derfor drar jeg heller ikke på tur uten migrenemedisin i bakhånden. Det er klart at med dundrende migrene påvirker det prestasjonen min, og sansynligvis også prestasjonen i etterkant. Relpax tar bort det værste (eneste medsinen så lang som har virket), men ikke alt. Og ja- av og til har jeg lagt merke til at jeg blir sløv av den, men så er den jo også merket med rød trekant på pakken.....Det ville forbause meg om ikke dette også påvirket prestasjonen så lenge den er i kroppen.

Det har tatt en hel del år, men nå klarer jeg i større grad enn før å leve med den, fremfor å kjempe mot den. Medisin i bakhånd er viktig- kanskje like mye psykisk som noe annet. Jeg har lært meg å finne mine migrenetriggere: stress, lenge mellom måltidene, lite søvn og en hel del andre ting jeg ikke tenker å flashe her. Jeg har eksperimentert med mat, men finner ingen tydelig sammenheng bortsett fra at jeg i løpet av en dag- og ikke alt for seint- må har ordentlig mat av type "middag" som sitter lenge i magen (og nei- havregrøt er ikke tilstrekkelig).  Men dette er helt sikkert individuelt.

Turer der jeg bruker ryggmusklaturen mye (tung sekk, kajakk) har vært en stor migrenetrigger, men jeg ser også at jo mer trenet jeg blir (både styrke og kondis!!) jo mindre påvirker det. Jeg må bare akseptere at jeg ikke alltid klarer alt jeg vil eller i like stort tempo som andre, og velge de turene som passer meg der jeg er til enhver tid. En kortere tur er bedre enn ingen tur!! Klarer jeg i tillegg gjøre den så komfortabel som mulig ved å finne ut av (for så å ta hensyn til) mine migrenetriggere, blir antagelig turene etterhvert også bedre- selv om migrenen skulle slå til underveis.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MorildDet var et greit innlegg å lese. (Ikke kjekt, men greit...)

din beskrivelse er godt dekkende for egne opplevelser, men jeg er antakeligmlitt mindre plaget enn du.

migrene er noe herk og jeg kunne godt klart meg uten. Relpax påvirker vel oss forskjellig, og for egen del klarer jeg å ta ut på tur dagen etter et anfall. 

Men da sitter medisinen litt i kroppen. Pulsen fyker i været, og det gjør at jeg må ta det rolig. At pulsen går opp er ikke så rart, medisinen påvirker jo antakelig blodtrykket. Her er jeg bare "amatør" og "tror".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.5.2016 at 11.39, Miamaria skrev:

Du var akkurat for rask, så jeg slenger på svaret mitt:

Når den har slått ut for fullt er det bare å stenge seg inne på soverommet, dra ned rullegardinen, røske ut kontakten på fryseskapet som står på andre siden av veggen, slå av telefonen – og håpe at det ikke kommer båter forbi. Men når jeg er tidlig nok ute med medisinen så kan det gå å padle rolig tur i periferien, selv om jeg ofte merker den godt likevel. Det er ett eller annet som gjør at "naturlige" lyder tåles bedre enn disse elektriske og mekaniske. (Til helvete med alle oppdrettsanlegg!)
- Jeg trodde ærlig talt at jeg ville ende opp liggende i teltet en hel dag, men det fikk faktisk bra. Bare man eter medisin og ikke drar det for langt, så er natur gode greier for sånt. (y) I hvert fall noen ganger når man har svinflaks. :)

Slik fortonar det seg for meg også, at dersom eg får tatt det i tide kan moderat aktivitet gjere langt betre enn å ligge roleg, det verker som eg får sirkulasjon i spente musklar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig sterk lesning.  Imponerende innsats på tross av.

Har fulgt de fleste av dere i noen år, og når jeg i fremtiden leser deres innlegg, kommer jeg alltid til å tenke:  "Hva kostet den turen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har ved enkelte anfall ikke klart å tenke klart? Jeg hadde ved flere anfall i starten av 20 årene skikkelig "ut å sykle" opplevelser. Klarte ikke å legge samme 2+2. skjønner helt opplagte ting osv. Husker jeg skulle skrive en timeliste før jeg dro hjem pga. migrene. Jeg hadde "jobbet" godt over 100 timer den uken når jeg summerte. Det stemte jo selvfølgelig ikke. Ingenting var riktig. Bare rot. Klarte virkelig ikke å tenke rasjonelt. Ble egentlig litt skremt husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hammer skrev:

Er det noen av dere som har ved enkelte anfall ikke klart å tenke klart? Jeg hadde ved flere anfall i starten av 20 årene skikkelig "ut å sykle" opplevelser. Klarte ikke å legge samme 2+2. skjønner helt opplagte ting osv. Husker jeg skulle skrive en timeliste før jeg dro hjem pga. migrene. Jeg hadde "jobbet" godt over 100 timer den uken når jeg summerte. Det stemte jo selvfølgelig ikke. Ingenting var riktig. Bare rot. Klarte virkelig ikke å tenke rasjonelt. Ble egentlig litt skremt husker jeg.

Ja. Dersom det er ille nok, eller dersom det har vart lenge, opplever eg at det svekker min kognitive kapasitet, og evne til "lange tankar". Ikkje i så ekstrem grad dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er smertene sterke nok kobler hjernen helt ut. Da blir det på linje med sjøsjuke- skulle båten stå i fare for å gå ned kunne det ikke brydd meg mindre. Eller om noen tilbydde seg å kappe av meg hodet ville jeg gladelig takket ja. Men overgangen fra å fungere med migrene til at smertene blir for store er dessverre litt brå, så jeg rekker ikke innom fasen der jeg sløves først.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter selv med migrene på akkurat samme måte som REs beskriver, bare at hos meg sitter den hovedsakelig på venstre side og sjeldent på høyre.

Jeg får ALLTID migrene den første dagen på tur (kombinasjon av tung ryggsekk og høy puls). 

Jeg tar i dag Sumatriptan 50mg tabletter ved begynnende anfall. Dette stopper migrenen i 80-90% av tilfellene. Noen ganger er migrenen så kraftig at jeg må ta en ny tablett etter 2 timer. En sjelden gang kommer den opp igjen og alt håp er ute. Jeg fører i dag hodepinedagbok som jeg har på mobilen som en app (utgitt og utviklet i samarbeid med St.Olavs og Nasjonalt Kompetansetjeneste for hodepine samt NTNU). Jeg har ført opp migrene ca. 15 % per måned de siste 7 månedene. (10-17%).

Av bivirkninger så blir jeg pinne stiv i hele kroppen og spesielt i føttene, noe som passer dårlig om man skal gå langt. Samtidig blir jeg slapp i kroppen samt følelsen av å ha feber melder seg (svetter bare jeg sitter i ro). Følelsen av å være tørst/trang i halsen kommer også. Men alt i alt velger jeg 10 ut av 10 ganger bivirkningene framfor migrene anfall. 

Hvis det er noen her som sliter ekstra mye med migrene så kan botulinumtoksin kanskje være løsningen. http://www.nrk.no/viten/xl/ny-bruk-av-botox-gir-hap-til-de-hardest-rammede-migrenepasientene-1.12764207 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter den appen? Det hadde vært interessant å se hvor mye plager jeg faktisk har (eller medisinerer bort), hvis jeg noterer ned.

Det beste trikset jeg har er medisinen som nesespray. Den er gull i kriser når det kommer kjapt. (Men smaker fyttirakkern baki halsen) Husker ikke helt hva den heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

Hva heter den appen? Det hadde vært interessant å se hvor mye plager jeg faktisk har (eller medisinerer bort), hvis jeg noterer ned.

Det beste trikset jeg har er medisinen som nesespray. Den er gull i kriser når det kommer kjapt. (Men smaker fyttirakkern baki halsen) Husker ikke helt hva den heter.

Appen heter enkelt og greit Hodepinedagboka. Fyller inn graden av migrene fra mild - moderat - kraftig og hvor vidt man har inntatt medisin i form av migrenemedisin (triptaner) og/eller smertestillende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, da har jeg lastet den ned. Ser ut som det er påminnelsesfunksjon også, så kanskje jeg kan klare å få tatt disse forebyggende greiene til rett tid hver dag også? Det hadde vært noe. :)

Jeg har nokså samme erfaring som deg med Sumatriptan og virkningsgrad – forutsatt at jeg fjerner triggeren. Hvis jeg får migrene av en helvetes støy for eksempel, så hjelper ikke tablett likevel. (I hvert fall ikke nok. Mulig den kan utsette elendigheten litt.)

Og så synes jeg at jeg ser sammenheng mellom bivirkninger og virkningsgrad – jo mindre den virker på migrenen, jo mer bivirkninger merker jeg, pussig nok. Har ikke vært borti å stivne til eller trang i halsen, men jeg kan bli både "drita" og veldig uvel/kvalm/varm av den.

Har ikke prøvd andre, siden denne ofte fungerer greit. Men apotekdamen sier alltid at jeg bør få en til, for de andre tilfellene, mulig hun har rett. Har dere flere sorter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.