Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano


Anbefalte innlegg

Tenker på å kjøpe kano for 2 voksne og ett barn. Har tidligere hatt en Mad River Explorer som jeg var godt fornøyd med. Er det noen som har tips til alternativer? Vi padler stort sett stille vann på innsjøer og fjellvann så den trenger ikke å være så tung ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fornøyd med min Ally. Veier ca halvparten av en glassfiber eller alukano. Oppfører seg veldig tryggt og rolig i bølger fordi den er litt mykt. Har hatt min i over 10år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal frakte den langt, så ville jeg heller gått for en ny Mad River enn en Ally. Padleegenskapene og ikke minst stabilitet i vind er mye bedre. Jeg har selv Ally, men det er bare fordi jeg vil ha en som er lett å bære et stykke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Ally 16,5 selv. Valgte det pga vekt og at den er lett å stue vekk. 16,5 er en allround modell som passer vann og elv. Skal dere bare padle vann er 17 et alternativ da den er raskere. Min kan bli litt tung å padle spesieltt hvis den er lastet tungt. Så litt etter muligheter du har for oppbevaring og hvor langt du skal frakte den. En fast kano er jo grei da den hele tiden er klar til bruk. Får dog mye mer vekt hvis du ikke går opp i veldig dyre modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noen spørsmål du bør stille og besvare før du velger kano:

Hvilket behov er det i forhold til total lastevekt ? To voksne og ett barn (som vokser) og kanskje noe bagasje krever en ganske stor kano.

Hva slags padling er det snakk om; flatt, stille vann eller elv ? (dette har du vel svart på)

Hva er ønsket i forhold til sammenleggbar eller ikke ?

Hva er akseptabel vekt. Kanoer lages i forskjellige materialer, noen tunge noen lettere - glassfiber, plast, aluminium, royalex, kevlar ...

Hva med pris ?

Etter dette kan du begynne å vurdere ulike merker 8)

Endret av Mogop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kjøpe meg kano nå. Til bruk på stille vann, 2 voksne og 2 barn. Men bare til korte turer, kanskje en overnatting eller to. Og jeg håper den kan fungere som et leketøy for unger som vil utforske et lite skogstjern på egen hånd. Inn dit må den bæres. Så jeg har "bestilt" meg en Ally. Som jeg både har lånt, bært, satt sammen og vært på tur med noen ganger. Venter bare på at isen skal gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor store barn det er snakk om fumigatus, men to voksne, to barn og utstyr for overnatting begynner å lukte to farkoster - hvis det da ikke er aktuelt med en form for "skytteltrafikk". Sjøl har jeg en Ally 16,5, for bruk med to voksne med bagasje - fortrinnsvis på elv / vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Mogop skrev:

Jeg vet ikke hvor store barn det er snakk om fumigatus, men to voksne, to barn og utstyr for overnatting begynner å lukte to farkoster - hvis det da ikke er aktuelt med en form for "skytteltrafikk". Sjøl har jeg en Ally 16,5, for bruk med to voksne med bagasje - fortrinnsvis på elv / vann. 

Jeg har Ally 16,5 og har brukt den til ukestur med to voksne og to barn på sju år. Det fungerte fint, men da er kanoen selvsagt full :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mogop skrev:

Jeg vet ikke hvor store barn det er snakk om fumigatus, men to voksne, to barn og utstyr for overnatting begynner å lukte to farkoster - hvis det da ikke er aktuelt med en form for "skytteltrafikk". Sjøl har jeg en Ally 16,5, for bruk med to voksne med bagasje - fortrinnsvis på elv / vann. 

Det er nok mest snakk om friluftsliv light. En slags tilvenning for ungene som er små. Og kanoen kommer nok uansett til å ligge mest ved et lite vann og brukes til småturer. En annen ting er når far får fri og lov. Fint å ha den muligheten, uten barn og dame, til nød med en venn ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Wenonah Champlain 18' for familiebruk. Den er stor nok til å frakte to voksne og to barn om man pakker fornuftig for en helgetur. Kanoen er i største laget for meg å padle alene, men det er nok mulig for en flinkere padler enn meg. Uansett finnes det bedre alternativer dersom man padler alene. For familiebruk er den veldig godt egnet, samt en veldig god kano for lengre turer med to padlere.

https://www.wenonah.com/Canoes.aspx?id=15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dette blir bra fumigatus, jeg tenkte mest på sikkerhet - men oppfatter at du har vurdert det.

Kanopadling er en flott friluftsaktivitet, og spesielt noe barn og unge kan like.

Jeg har selv gode erfaringer med det, både med egne og andres barn/unge. 

Lykke til, og ha en god padlesommer 8)

Endret av Mogop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.