Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har bestilt meg et Holmeslet Explorer S som jeg skal bruke til basecamp, carpacking og camping. Det jeg lurer på er om det funker å fyre i teltet med en biolite camp stove på pellets, eller vil det være som ekstremsport å regne? Er jo 190cm under taket, og det blir svært lite sot og røyk når man fyrer med pellets. Noen som har erfaringer eller synspunkt på dette? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten pipe eller svært god ventilasjon ville jeg ikke tenkt på det en gang. Sot og røyk er bare halve problemet. Dersom du ikke har 100% forbrenning vil det oppstå CO-gass. CO-forgiftning er ikke noe å leke med. I tette telt kan også primusbrenning være farlig dersom man ikke sørger for optimal forbrenning. 

http://www.nrk.no/trondelag/_-kun-flaks-at-vi-overlevde-denne-turen-1.12172486

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg vet ikke hvordan ventilasjonen er i teltet siden jeg ikke har fått det enda, men ser problemet med karbonmonoksid. Det er jo også et problem uansett hva slags kokeapparat som brukes. Jeg vet jo ikke hvor god forbrenningen er, men det skrytes av at man kan oppnå en utnyttelsesgrad på 95% med biolite. Når det gjelder ventilasjon så sier Holmeslet selv at ventilasjonen skal være super, og alle typer kokeapparat kan brukes i teltet, men reklameteksten er vel skrevet før biolite og andre woodgasapparat ble kommersielt tilgjengelig. Det er ikke opplegg for pipegjennomføring. I forhold til den artikkelen så tenker jeg at mengden CO må bli mindre med biolite enn når man bruker rundbrenner med kull. Kull er vel verstingen når det kommer til CO. men da er vel kanskje alternativet å bruke en Heat Pal eller tilsvarende. Er det flere som har erfaringer eller synspunkt så er det bare å rope ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Lompa skrev:

Fyring gjennom natta mens man sover er uansett risikosport.

Ja, la meg presisere at det ikke er snakk om å fyre når jeg sover, hvis det må gjøres så blir det med fyringsvakt, men det tror jeg ikke blir en aktuell problemstilling. Fyringen skjer primært til matlaging, snøsmelting, varme og tørking av klær mens man fortsatt er våken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Snublefot
      Titter på store familetelt og blitt betatt av Holmeslet. I det jeg tror jeg har funnet det perfektet teltet (Homleslet Taiga) oppdager jeg at dette er på vei ut og skal erstattes av Frisport Taiga 2017, beskrevet som "et helt nytt design, men vi har tatt vare på hovedelementene". Ser også at vekten er satt ned fra 13 kg til 11 kg for den nye modellen, mens takhøyden er satt ned fra 2,15 til 2,10/2,00 m for 2017 avhengig av referanse.
      Hva har skjedd med Holmeslet? Hva betyr det for kvalitet og funksjon at Frisport nå ser ut til å ha tatt over produksjonen og laget sitt eget telt? Bør jeg hive meg rundt og få tak i et Holmeslet Taiga mens jeg ennå kan, eller bør jeg vente på det nye, og muligens forbedrede, Frisport Taiga? Se også vedlagte bilder av prototyp for Frisport Taiga 2017 (sakset fra Frisport sin Facebook-side)

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.