Gå til innhold
  • Bli medlem

snøre til fluestang


monsmatglad

Anbefalte innlegg

Annonse

Skriv gjerne hvilken stang det, spesiellt hvilken klasse det er. Hvor skal den brukes? Vann? Elver? Sjø? Fiske sjøørret? Laks? 

 

Litt mere info, så blir det litt lettere å komme med noen tips:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe fluesnøre er ikke som å kjøpe snøre til en vanlig haspelstang. Det er dyrt og det finnes et hav av varianter. Her er noen hovedtyper.

Først så skal det passe til stanga: Nede ved håndtaket står det et nummer som angir vekta på snøret. F.eks. #7/8 da skal du ha et snøre i vektklasse 7 eller 8.

Flytende eller synkende snøre: Her finnes det også flere valg. en "tommelfingerregel kan være flytesnøre for fiske med tørrfluer og synkesnøre for fiske med våtfluer.

Så et hakk videre:

Sink tip: Dette er et snøre hvor ca. 3 m ytterst på snøret er synkende. Passer f.eks. til nymfefiske.

Saktesynkende: Et snøre for fiske på forskjellig dyp. brukes f.eks. til fiske med streamere.

Hurtigsynkende: Hvis ørreten beiter nær bunnen på litt dypt vann så passer dette snøret.

Ekstra hurtigsynkende: Dette snøret brukes der det er ekstra dypt eller sterk strøm. Kan være bra hvis du ror / dorger med flue på store vann eller innsjøer.

 

Så har vi Double taper, Weight forward og Shooting head. (Det finnes noen flere varianter, men dette er hovedtypene.)

Double taper (DT): passer til kast på korte og mellomstore avstander hvor presisjon teller. Fordelen med dette snøret er at det er tykkest på midten og like tynt i begge ender. Det kan derfor snus på spolen etter en tids bruk når det begynner å bli slitt.

Weight forward (WF): Dette snøret er først og fremst laget for lange kast. Ulempen er at det sjelden lar seg legge pent på vannet. Passer i bekker og elver med strømmende vann. Egner seg dårlig til tørrfluefiske.

Shooting head (SH): Dett er i realiteten et DT snøre som er kuttet og spleiset sammen med et mye tynnere snøre som kalles skyteline. Dette er snøret for ekstra lange kast. Dette snørets ulemper er stort sett de samme som for WF snøret.

http://www.ukswff.co.uk/Casting7.shtml

Så litt om fortomen.

Fortomen bør være ca. like lang som stanga. Jeg liker å bruke ferdigkjøpt forfom og ikke bare ta noen meter med sen fra en annen fiskesnelle. Ferdig fortom er ofte tykkere i ene enden enn i den andre. I den tykke enden er det ofte laget en løkke til å feste denne til fluesnøret med. Jeg kapper av denne løkka og fester fortommen til fluesnøret med denne knuten. 

s14-d_noleknute.gif

 

Bakline:

Fordi lengden på et fluesnøre normalt bare er 27 m kan det være nødvendig å øke mengden av snøre på snella. Det selges ferdig bakline i butikken, men jeg menet at til bakline kan du bruke nesten hva som helst av tynne nylonsnører. På en av mine sneller har jeg f.eks. brukt en "murerline". Den er tynn, flettet og billig.

Hvor mye bakline? 

Rull fluesnøret  inn på spolen og når hele snøret er på så fortsetter du med bakline til du har et jevnt lag med snøre ca. 3 mm under kanten på spolen. Så kapper du baklina, tar av fluesnøret og legger baklina i bunnen av spolen. Jeg fester baklina til snøret med samme knute som jeg bruker på fortommen.

Fortsatt like forvirret? 

Ta noen søk på nettet, det ligger mye god info om dette på forskjellige fluefiskesider.

Jeg har flere bøker om fiske, men hvis du får tak i en som heter "Ørretfiske med flue", skrevet av Tony Wheieldon, engelsk tittel "Fly fishing for trout", utgitt på engelsk 1984, på norsk 1994. Dette er en enkel og lettlest bok som tar for seg hovedtrekkene innen ørretfiske med flue.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.