Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaske blod og insekt fra teltduk


Bochkon

Anbefalte innlegg

Nå er sommersesongen like rundt hjørnet, så idag satte jeg opp mitt Ringstind2 i hagen, for å se til at alt var klart. Ser da, at jeg har vært litt sløv i høst, å ikke vasket ut femundsmarkas mygg og insektliv godt nokk. Dette resulterer såklart i røde og mindre delikate flekker. Har gått over med en klut og varmt vann, men helt bra ble det ikke. Hva kan anbefales for "rens" av innertelt for å få fram den flotte gule fargen igjen? 

Endret av Bochkon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører ikke den slags med til et telt som faktisk er i bruk? :P 

Jeg tror jeg har vasket mitt innertelt en gang ila 8 år og det var for å få vekk litt av baconfettet som har akkumulert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hardy skrev:

Hører ikke den slags med til et telt som faktisk er i bruk? :P 

Jeg tror jeg har vasket mitt innertelt en gang ila 8 år og det var for å få vekk litt av baconfettet som har akkumulert 

Akkumulert baconfett må jo være den ultimate nødproviant! Du kan skjære løs biter av innerteltet og koke suppe på det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Aha opplevelse innen rengjøring nylig. Jeg skulle vaske bilen og vanligvis bruker jeg en sprayboks med felgrens for å få felgene rene, men den boksen var tom. Et kjapt søk i garasjen og jeg kom over en flaske med grillrens. Det virket helt fantastisk. Senere ble det også brukt til å rengjøre sønnens sykkel. Spray på, en liten omgang med en oppvaskbørste og spyl av med vannslange. Denne grillrensen var et vannbasert såpestoff og jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å prøve dette på et telt. Jeg brukte det også til å vaske hendene etter en kjede og tannhjuljobb på sønnens sykkel. Gullende rent og ingen problemer etterpå.

Jeg kan sjekke i morgen hvilket merke det var. 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bochkon said:

Hører vell med, men er jo greit å starte sesongen med nogenlunde reint telt. 

Bare rist ut døde mygg og rusk neste gang du slår opp teltet, null stress

 

Endret av Hardy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.5.2016 at 23.51, REs skrev:

Jeg hadde en Aha opplevelse innen rengjøring nylig. Jeg skulle vaske bilen og vanligvis bruker jeg en sprayboks med felgrens for å få felgene rene, men den boksen var tom. Et kjapt søk i garasjen og jeg kom over en flaske med grillrens. Det virket helt fantastisk. Senere ble det også brukt til å rengjøre sønnens sykkel. Spray på, en liten omgang med en oppvaskbørste og spyl av med vannslange. Denne grillrensen var et vannbasert såpestoff og jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å prøve dette på et telt. Jeg brukte det også til å vaske hendene etter en kjede og tannhjuljobb på sønnens sykkel. Gullende rent og ingen problemer etterpå.

Jeg kan sjekke i morgen hvilket merke det var. 

Stoffet som jeg brukte for å rense felgene på bilen med kom fra Biltema, men jeg finner det ikke lenger i katalogen deres. I går testet jeg det på noen sykkelklær som var tilgriset av kjedeolje. Til dette har jeg tidligere brukt ren Zalo, men dette stoffet var faktisk bedre. Det var mye lettere å skylle bort enn Zalo og det ble helt rent. Sykkelklær er så syntetiske som det går an, og det var ingen tegn til skade på verken stoff eller farge. 

CIMG7855.JPG

Det er sikkert forskjell på produkter tilsvarende dette. Jeg sjekket opp en annen type grill- og stekeovnsrens og der stod denne advarselen:

NB! Må bare brukes på kalde flater. Skal ikke brukes i selvrensende stekeovner eller på
kunststoff, aluminium, sink, eller lakkerte flater. Kan skade høyglans-polerte flater samt
gress og stein.

http://www.ljungmann.no/main.aspx?page=article&artno=M002404

På den fra Biltema stod det at den kan skade aluminium og malte flater og at den ikke måtte komme i kontakt med huden + stanard henvisning til verneutstyr. Den er nok sterkt alkalisk.

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.