Gå til innhold
Thomas E

Ukestur(++) i hengekøye

Det er 873 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått den "luksus" at jeg har en del uker i sommer hvor kona er bortreist på jobb i utlandet og jeg har fri hjemme alene. Jeg tenkte derfor å benytte denne sjeldne muligheten til en lenger tur. Jeg har lyst å pakke lett, noe som for min del betyr at jeg må ta hengekøye/tarp. Er det noen som har noen tips til noen gode områder jeg kan tilbringe en uke (++) uten å bevege meg for mye over tregrensa? Det må være i den sørlige delen av Norge(sør for Trondheim) da jeg er i Stavanger og ikke er så gira på å kjøre alt for langt. Setter pris på at det er litt utenfor allfarvei så jeg ikke får alt for mye besøk, men tar i mot alle tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 873 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av rayun
      Undertegnede hadde gleden av å overvære en privat visning av hengekøye levert fra Skjult lenke - logg inn for å se den 
      Selve demonstrasjonen sto selveste Skjult lenke - logg inn for å se den for, og var egentlig myntet på Skjult lenke - logg inn for å se den som var på jakt etter ny køye. De to har nemlig familiære bindinger og siden jeg er heldig å være nærmeste nabo til den ene av dem greide jeg å ordlegge meg i rette termer og ble sporenstreks invitert til å ta del i seansen. 
      På andre siden av jordet står en passende mengde trær i passende innbyrdes avstand og det var naturlig å gjennomføre visningen der.
      Avstand ble tatt på øyemål og reimer med faglig korrekt navn, men som hos meg heter webreim, ble festet rundt de to utvalgte trestammer.

Konstruktøren selv bak køye med myggnett og underdyne. Hva modellen, altså køya heter er meg ukjent, men det er overbevisende håndtverk i alle detaljer.

Konstruktør og nyfrelst henger i ivrig passiar. Her er mange nyttige tips å suge til seg for en uinnvidd, altså meg.

Grunnjusteringer ser ut til å være i havn og tiden for et prøveligg nærmer seg. For ordens skyld nevner jeg at vi var en i køya av gangen.

Skeptikeren, som føler seg mest bekvem når han har bakkekontakt må motvillig innrømme at det ser bekvemt ut der Skjult lenke - logg inn for å se den har inntatt horisontalen.

Vi var et øyeblikk litt bekymret for at han ikke ville ut av køya etter at han kjente varmen fra underdyna, som også sikkert heter noe annet, bre seg i kroppen.

Alt har en ende, så også denne utrolig fine demoen og det var tid for å pakke sammen.
      Til alle som kan være interessert i hengekøyer og hvordan lage dem anbefaler jeg et besøk på hjemmesiden til Skjult lenke - logg inn for å se den, Skjult lenke - logg inn for å se den
      Stor takk til Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den for at jeg fikk være med. 
    • Av Humbug
      Asbjørn og jeg tok en femdagers extreme survival-tur i Nordmarka, og her er videobeviset:

• Av Memento mori
      Da har det kommet hengekøye for de opptil 210 cm og et liggeunderlag på 220 cm, bare forhåndsbestilling med levering ca 1 april neste år. Link til Skjult lenke - logg inn for å se den Ser flott ut, jeg teller på knappene om jeg skal bestille et sett som Skjult lenke - logg inn for å se den, er litt skeptisk, men dette ser bra ut. Skulle gjerne ha prøveligget det først.  Og syns totalvekta blir ganske høy i forhold til et lett telt. Jeg kommer til å bestille Fjøl underlaget som Skjult lenke - logg inn for å se den tipset meg om, og som jeg trodde var bare tull. Men Espen var godt informert tidlig!

• Av Fantorangen
      Jeg og datteren på 8 fikk plutselig en ettermiddag et illebefinnende og bestemte oss for å ta turen opp til Sikatjønna i Klæbu kommune. Parkerte ved Brøttem parkering. Vi passerte bommen og gikk "rett frem". Videre var det en oversiktlig skogsvei og etter hvert sti. Vi brukte vel ca. 2 timer opp - men det var godt med pauser underveis for å titte på alt mulig man fant på veien. Vi var ekstremt heldige med været og det var derfor "mye" folk å treffe på stien, tror vi traff på hele 3 turgåere totalt.. Når man har passert det bratte partiet kommer man over på et myrområde, anbefaler derfor godt skotøy. Vel oppe fikk vi nyte et fantastisk område og et fiskevann som tydeligvis var fullt av fisk - vi så fisk som hoppa hele kvelden/morgenen, men på tross av all den fristende fisken fikk vi ikke napp. Den ene lokale vi traff sa at vi måtte ha vært utrolig uheldige, for her fikk man visstnok fisk uansett hva. Fisk eller ei, vi hadde en super tur. Lett tilgjengelig og ikke minst overkommelig for barn. 
      Dette var også vår første tur med hengekøye. Jeg har merket "Ticket too the moon King Size" samt myggnetting, mens min datter faktisk har ei fra ebay som funka knall! Link;  Skjult lenke - logg inn for å se den Fordelen synes jeg med hengekøye, er at det er ekstremt lett vekt på samt at det går uhorvelig fort å sette opp og ta ned. Ulempen er vel kanskje for noen at man ikke får ligge helt flatt, men er du av typen som meg som har et godt sovehjerte og ikke har noe imot litt rare stillinger så vil du nok synes dette er en utrolig fin måte å sove ute på. 

• Av OlaD
      Hei,
      Har nettopp hatt en natt i en Hennessy Expedition Asym Zip som ble litt kjølig. Nattetemperaturen var nok ned mot 10 grader. La et Exped Synmat UL i køya og brukte en Warmpeace Viking 300 pose. Tynn merino på overkroppen og en buff på hodet. Ble generelt kald, men spes rundt skuldre.
      Jeg hadde håpet det skulle holde til sommerbruk og litt høst. Tanken er å bruke dette til turer på sykkel med lett oppakning for 2-3 dager. I fjor brukte jeg samme underlag og pose pluss et Naturehike Cloud 2UP telt og det fungerte greit. Nå vil jeg teste hengekøye som alternativ til teltet. Har naturligvis litt plass- og vektbegrensninger. Telt, pose og underlag gikk fint inn i en 14 liters Apidura setepinnebag. Litt usikker på om pose, køye, tarp og underquilt får plass i samme bag og blir varmt nok.
      Vil gjerne ha noen tips og refeksjoner. Takk:-)
      Ola
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.