Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor ofte dusje du dyre ?


DryasAnne

Anbefalte innlegg

Som sagt;

Hvor ofte tar du med deg voffen i dusjn og gir pelsdyre en deilig glovarm dusj med Redken soft shampoo og etterpå kms balsam ?

Kanskje ikke så viktig for byfolke, men oss i myrene atti Trollheimen, så kanskje?

Eller bare slenge du bikkja uti nærmeste tjern og lar den svømme rundt??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer vel ann på hvilken type hund man har? Jeg har en husky som jeg ikke har hatt i dusjen siden hun var valp, men min amerikanske cocker spaniel er i dusjen flere ganger i uka, avhengig av hvilket vær det er ute. Det setter seg svært lite sand i pelsen på frøken husky, mens minstemann gjerne drar med seg en hel sandkasse inn skjult i pelsen. Når det er sagt: Det er to vilt forskjellige bruksområder på disse hundene. Huskyen vil jeg ha mest mulig fett i pelsen på, så hun klarer seg ute på tur, mens minstemann trives best i kurven sin på saueskinnet. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang hun finner seg noe ekkelt å rulle i .. hvilket både hund og eier synes er litt for ofte (hunden liker ikke dusje, eieren liker ikke stanken av all slags møkk bikkja klarer å finne for å rulle seg i) 

Ellers aldri....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt buskmonster elsket å dusje så hun gikk alltid rett i dusjen om hun var skitten. Noe hun ofte var til tross for at vi bodde i byen ;) 

Hun elsket å bade i alt av sølepytter. 

Droppa fancy sjampo og som oftest ble hun bare spylt. Men innimellom måtte det hardere skyts til i for av blomsterduft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening, er det viktigere å børste hundepelsen regelmessig, enn å "dusje/vaske" hunder med såpe. Hår har en naturlig utskilling av fett og skal ha det, denne balansen KAN ødelegges ved shampo/såpe. All smuss/skitt festes til hår og overhud. Da overhud "utskiller" døde hudceller (med dritt) og det samme med hår. Dritt/smuss fester seg til overflatefettet på hår og faller av. Men uten børsting/vask kan det "lukte" dårlig av hundepelsen, uten at dett er skadelig, eller farlig. Ved børsting fjerner en både død overhud (med dritt) og ytterste fettlag på hårene (med dritt) og da er hundepelsen ren. Den lukter ikke såpe/parfyme, men naturlig ren pels.

Jeg har hatt flere hunder (korthårede), som aldrig har vært vasket med såpe, kun børsting av pels. Dusjet med vann har de blitt tilvent og de har alle vært ivrige i vann. Kun i få spessielle tilfeller, ha det vært brukt såpe, på enkelte av mine tidligere hunder.

Personlig så mener jeg vel også, at folk også bruker for ofte såpe/shampo i sitt eget hår, for at det skal LUKTE godt. Jeg er tvilende til at det er bra for håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en Amerikansk mellom-Schnauzer som var i overkant glad i å rulle seg. Fatter'n måtte vaske hu en gang etter en tur og tok det med hageslangen og en svamp han fant innafor garasjedøra. Hunden hadde aldri, før eller siden, så blank og fin pels som etter en runde med Turtle Wax-svampen.

Ellers tror jeg ikke det er noe vits i å vaske hunden. Hvor mange ulver står på døra og spør om vask? Dette fikser naturen på egenhånd. Vi vasker oss antakelig for mye vi og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Siberian Husky. Var sjelden hun ble dusjet. Vinterstud rullet hun seg i snø hele tiden. Sommeren var hun med og badet. Jeg børstet dog pelsen med jevne mellomrom. Var bare når hun hadde rulla seg i dritt og slikt hvor det ble orntli vask.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så vidt jeg kan se har du en fin husky? Som nevnt i annen tråd er hverken mariekjeks eller potetgull bra for hunder eller mennesker. Det er også viktig for husky å få noe ordentlig mosjon. Så klarer du ikke det selv, kan du kanskje få avtale med andre om å ta den med på tur.

Bading og vasking av husky med mye ull underpels og strie dekkhår er heller ikke bra, da de som nevnt av Tiur3 bør beholde det naturlige fett i hårene. Så har de stort sett vannskyene pels. De ruller sig naturlig i snø om vinteren.

Regelmessig børsting er bra presis som Tiur3 sir. Den beste børste som fjerner flest døde hår på mine hunder er en helt almindeliug plastkam, som du får 5 stk for 10 kr. hos Europris / Nille eller tilsvarende.

Ruller den sig i noe stinkende åtsel eller annet kan man jo bli nødt til vask - også med shampoo for å ha den med inn i huset. 

Mine blir vasket 1 gang om året i elven, når vannet er blitt godt varmt nok til vask helt inn til skinnet. 

Hilsen Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender seg jeg spyler labradoren med hageslangen når han har rullet seg i noe deilig illeluktende gjørme. 

Ellers er jo dette en meget badeglad hund, så som oftest legger han seg på svøm i alle vannene vi finner når vi er på tur. 

På vinteren ruller han seg i snøen og blir blank og fin. Tidligere hadde jeg en gordonsetter som måtte vaskes titt og ofte, er litt lettere pelsstell med korthårete hunder. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for orden skyld , så kan "Redken" og andre menneskesjampoer være farlig for hunder. Du må bruke en sjampo beregnet til hunder:) 

Selv så dusjer jeg bikkja ei gang i året kanskje.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fenriken skrev:

Bare for orden skyld , så kan "Redken" og andre menneskesjampoer være farlig for hunder. Du må bruke en sjampo beregnet til hunder:) 

Selv så dusjer jeg bikkja ei gang i året kanskje.. 

Det burde være en selvfølge at man ikke bruker menneskesjampo på hunder. Men det skjer nok. 

Jeg brukte helst Lactacyd på mine dyr (hund, katt, hest og rotter) når det måtte mer enn vann til. På hesten brukte jeg Biotex også. Faktisk. Men kun på hår og ikke i pels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skal vel helst ikke vaskes for ofte, det fjerner det naturlige fettlaget i som beskytter pelsen. Er hunden gjørmete, spyl den. Har den rullet seg i drit, så ja, da må man kanskje ty til noe sterkere enn bare vann, men da helst noe mildt og gjerne beregnet på hunder... Jeg har god erfaring med Forever Living Shampo, da vanlig hundeshampo tørket ut hunden min og han flasset i en måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mønster begynner å skille seg ut her;
istedetfor hvilken såpe man skal bruke på hunder, bør det kanskje gjøres en innsats for å avle fram hunder som ikke ruller seg i dritt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at mine hunder får en rask dusj for så skylle av sand og møkk. Da er de kun på de plassene de er møkkete. Altså poter, bein og mage. Såpe bruker vi ikke. Og så får de en runde med kam i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehunden får vel et bad et par ganger i året i forbindelse med røyting. Noen ganger bare ei gang etter hvor lei jeg er av hår og om jeg gidder dusje han. Dvergpinscheren har jeg dusja ei gang på det 1,5 året jeg har hatt henne. Har heldigvis ikke hunder som ruller seg i ekle ting. Rottweileren min likte å rulle seg i illeluktende menneskebæsj eller andre delikate ting som råtne reker så der ble det dusjing litt oftere. Ikke noe er som å prøve å få stor hund man helst ikke vil ta i inn i en liten dusj når den virkelig virkelig ikke vil :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mi HATA det. Sto med 4 bein oppetter dusjdøra og når jeg fikk løsna ett og begynte på neste så var første  beinet oppe igjen. Gikk greit nok å dusje henne da. Var det å få henne inn i dusjen som var problemet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker bikkjene maks 1 til 2 ganger i året. Spesielt hvis de skal på utstilling å ser helt jævlig ut. Ellers lar vi de være slik de er, møkkete. Forøvrig Alaskan malamute vi har. Og vi bruker ikke å ha de i dusjen (lengre) og vi bruker hundesjampo blandet ut i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare to katter og hvis noen har forsøkt å bade eller dusje en vanlig huskatt så forstår de hvorfor dette ikke blir en vane.

Dette kan faktisk være like vanskelig som å gi en katt medisiner.

Fra Lønsj på NRK P1

Her er bruksanvisningen for medisinering av kjæledyr som Morten oversatte og sendte oss. Nyttig lesning. Uttrykksikonet smile

Medisinering av katt:

1: Løft opp katten. Hold katten i venstre armkrok, slik som du holder en baby. Plasser høyre pekefinger og tommel på hver side av kattens munn og press forsiktig på kinnen mens du holder pillen med venstre hånd. Når katten åpner munnen, putt inn pillen og la katten lukke munnen og svelge.

2: Hent pillen opp fra gulvet, og hent katten som har gjemt seg bak sofaen. Hold katten i venstre armkrok og gjenta prosessen.

3: Hent katten fra soverommet og kast den klissete pillen.

4: Finn fram en ny pille, hold katten i venstre armkrok mens du også holder rundt bakre poter fast med venstre hånd. Tving kjeven opp og dytt pillen langt bak i munnen med høyre pekefinger. Hold munnen lukket mens du teller til ti.

5: Hent pillen fra gullfiskbollen og katten fra toppen av garderobeskapet. Rop etter hjelp fra din ektefelle som er i hagen.

6: Sett deg på kne på gulvet mens katten er kilt fast mellom dine knær, hold fast rundt for- og bak poter. Ignorer kattens fresing. Få din ektefelle til å holde kattens hode fast med en hånd, mens du presser en linjal inn i munnen på katten. Slipp pillen ned i kattens munn, og gni kattens hals.

7: Hent katten ned fra gardinstangen og finn fram en ny pille. Lag et notat til deg selv om at du må kjøpe en ny linjal og nye gardiner. Fei opp de knuste pyntegjenstandene og vasen som ramlet ned fra peishylla. Legg dem gjerne i en eske slik at du kan lime dem sammen på et senere tidspunkt.

8: Pakk katten inn i stort håndkle og få ektefellen til å ligge oppå katten med kun hode synlig under armen. Putt pillen inn i et sugerør, og tving munnen på katten åpen med en blyant. Blås i sugerøret.

9: Les etiketten på kattens medisin eske for å forsikre deg om at medisin ikke er skadelig for mennesker. Fjern den vonde smaken med en kald øl. Finn fram plaster til din ektefelles overarm og fjern blod fra tapet med kaldt vann og såpe.

10: Hent katten fra naboens vedskjul. Finn fram en ny pille. Åpne en øl. Sett katten inn et skap og sett døren på gløtt slik at det er kun hode som kan stikke ut igjennom døråpningen. Tving munnen opp med en teskje, og fest en gummistrikk mellom tommel og pekefinger for å lage en sprettert, og skyt inn medisin i katten. 

11: Be ektefellen til å hente en skrujern fra kjellerboden. Sett skapdøren tilbake på hengslene… Hent en flaske whisky. Ta av korken og ta deg en god dram mens du tenker deg om. Legg en kald klut over kinnet og sjekk datoen for sist du fikk stivkrampesprøyte. Hell litt whisky på en klut for slik at du kan desinfisere såret på kinnet ditt. Ta deg en ny dram. Kast den ødelagte t-skjorta og hent en ny på soverommet. 

12: Ring brannvesenet for å få hjelp til å hente den forbanna katta ned fra treet i naboens hage. Unnskyld til naboen som krasjet inn i gjerdet da de svingte unna for å unngå katta. Finn fram den siste pillen.

13: Finn fram hyssing og knyt katten fast til spisebordet. Hent kraftige arbeidshansker fra boden. Trykk pillen inn i munnen etterfulgt av et stort stykke kyllingfilet. 

14: Drikk opp resten av whiskyen. Få din ektefelle til å kjøre deg til legevakten, sitt stille mens legen syr de sårene du har på dine hender og overarmen, og mens han fjerner pillen fra ditt høyre øre. Ring en møbelforretning mens du er på vei hjem for å bestille nytt bord.

15: Ring dyrebeskyttelsen og be dem å komme og hente «katten fra helvete» og gjør et kjapt besøk innom dyrebutikken for se om de selger hamster.

Medisinering av hund:

Pakk pillen inn i bacon, ost, peanøttsmør eller hva som helst annet hunder liker, og gi den til hunden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Så kjem mitt jålesvar her da 😇 ..... bader ca 1 gong i mnd. Dusjer etter behov og da helst kun de berørte områder. (øyrene ved rulling i hesteskit, labbane ved ekkelt vegstøv osv.)

Kun beste sjampoo som er god nok 😜, balsam er lurt så pelsen held seg flokefri og silkedeilig. Jadda.

Eg tuller ikkje altså men sånn er det å ha en liten hund som ligg i sofaen sammen med seg :)

Til mitt forsvar så er vi også på utstilling av og til 💃💄💋 Husk at ein kan vere tøff sjølv om ein er søt 🐶

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer svinepelsen minst mulig for ikke å vaske ut de beskyttende fettstoffene i pelsen og i huden. Spesielt viktig fordi min hund har kort pels uten underull, og derfor har dårlig beskyttelse mot kulde - fettet i pelsen og mot huden vil hjelpe litt. Men i forrige uke ble svinepelsen dårlig i magen i buret sitt i veteranbilen min og dermed tilgrisa sjøl så da måtte det både vask og skyll til, med vasking av buret. For ikke å glemme odøren i bilen da jeg dro opp bakdøra, den slo imot meg så jeg omtrent gikk i bakken. Får bare håpe at de som passerte i nærheten ikke merka noe og trudde det var meg som slet med flatulens. Noe jeg tidvis gjør også, men ikke av dette kaliberet... 💀😨 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.