Gå til innhold
  • Bli medlem

Ersfjordtraversen, Kvaløya


Andy

Anbefalte innlegg

Kjenne noe om denne klassisk traverse? Er det faktisk klatring eller bare 'scrambling'/fjellvandring? Når er beste måned for å gjøre det? Det slutte på Stor Blåmann ikke sant? Men hvor begynne det?

Jeg også søke folk å klatre med. Jeg bor i Tromsø.....

Hilsen, Andy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke sikker på hvor du tenker å starte. Det er mange veier som fører opp til Store Blåmann. Hvis du begynner i Blåmannsvika er det en fottur - ikke klatring. I september har det pleid å være fint å gå til Blåmann til fots - da er det mange som tar turen på dit.

Det går også ei klatrerute opp veggen som etter sigende ikke er for nybegynnere - men jeg har ikke så mye informasjon om det. Regner med at det er den som starter i Ersfjord.

Anbefaler deg å ta kontakt med klatreklubben i Tromsø - de burde ha mer informasjon om det. Kjenner også et par lokale klatrere jeg kanskje kan videreformidle kontakt med hvis du er interessert. Må bare sjekke med dem om det er greit for dem først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er det noen som har info om Ersfjordtraversen ?

Er ikke dette traversen nord for Ersfjorden fra Skamtinden i vest til Blåmannen i øst ?

Normalvegen ned fra Blåmannen blir da avslutninga.

Angående klatring på Blåmannen er det vel nordveggen som er mest kjent.

Men det er jo storveggsklatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det går fint an å fortsette fra Blåmann og videre mot Skamtind. Det er denne traversen som kalles Ersfjordtraversen. Traversen går via mange av fjellene som ligger mellom de to forannevnte, og tau trengs på noen av passasjene. Mye av traversen kan ellers gås uten tau. Har ikke gått den selv, men mener å huske at man må ha tau allerede ganske nært Blåmann, i forbindelse med klatre-Hollenderen og også noe ved Storstolpan. Men dette er ikke helt sikkert, det vet andre bedre... Ellers skal traversen være flott og kunne gjennomføres på omlag 2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for å sitere originaltraversør Frode Guldal (ca 1980): "Eg brukte ikkje taug, men ein må ha det med". Det vanligste er å kjøre ut til Rekvika, skjene opp over vestveggen på Skamtind og så gå selve traversen mot øst, over Storstolpan, Store Hollendaren, Brattbergtind, Revbergtind og Melketind. Fra Melketind går det to varianter videre, en over Rautind og Buren til Susannajord eller Ersfjordbotn, og en annen over Styrmannstind, Zapffetoppen (Hollenderan) og Blåmannen til Lille Blåmannsvika. Vanligvis blir det en rappell ned fra toppen av Skamtind og litt sikring opp på Zapffetoppen - og ellers litt taubruk undervegs som er mer avhengig av legning og ambisjoner. Flere småtopper og "panikler" undervegs er såpass at mange vil ønske litt sikring om man skal oppå dem, men de fleste av disse kan også omgås uten taubruk. Turen tar vanligvis ca 3 dager på vinterstid. På sommerstid går den på en laaaaaaang dag om man er vant og i god form. Uoffisiell rekord Rekvika - Hollenderhytta er 8 t 02 min, med alle pinakler innlagt. Fra Hollenderhytta går det ytterligere 2-5 timer over Zapffe + Blåmannen og ned (eventuelt rundt mellom Baugen og Masta om man vil spare seg for litt klatring). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.