Gå til innhold
Anders_G

Drifstofforbruk på brennere

Det er 809 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har gjort en liten test i dag, det jeg ville vite var hvor mye drivstoff Omnifuel og Omnilite bruker ved koking av vann. På Omniliten har jeg primus sin silencer, mens Omnifuelen er helt standard. Jeg har kjørt hele testen med Primus sin Power Fuel og brukt samme flaske med samme pumpe under alle testene. Testene er drivstoffbruk inkludert forvarming. Tiden er fra jeg satt kjelen på primusen til vannet fosskokte.

Jeg fant også ut at jeg har koblet flaska til slangen feil tidligere. Det jeg har gjort er å koble sammen flaska og slangen med flaska i ON posisjon, dette gir unødvendig mye søl og sløser veldig mye drivstoff. Dersom man kobler flaska og slangen med flaska i OFF posisjon søler man mye mindre drivstoff. Dette var nok sikkert de fleste klar over fra før.

Testene som slutter på 1 er gjort med feil tilkobling av slange og flaske. Testene som slutter på 2 er gjort med riktig. Det man ser er at man sparer noe drivstoff ved rett bruk av primusene.

Jeg synes Omniliten er vanskeligere og tregere å forvarme enn Omnifulen. Dette har kanskje noe med at det er mer gods i silenceren slik at denne krevere lengre forvarming. Dette gjorde nok også at jeg brukte mer drivstoff i noen av testene.

Dersom noen har gjort andre tester så kan jeg gjerne legge dem inn her så har vi alt på en plass.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du sier er den men silencer værre å forvarme. Og skal man det, bør det gjøres ved å helle i skåla under. Ellers soter den igjen, og vil til slutt ikke brenne på full guffe. Dette gjelder selvfølgelig når det er kaldt og man trenger skikkelig forvarming. Hadde problemer med dette på min finse-haukeli tur i februar. Måtte rense omniliten ofte.

Ellers så viser det vel det produsenten sier. Men lurer litt på kokinag av 0.5L. Der var det VELDIG stor forskjell....

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lurt tricks når man bruker lyddempere er å snu demperen på hodet oppi brenneren når man gir ut fuel til forvarmingen, da spruter fuelen bare opp i fast gods og renner direkte ned i brenneren og forvarmingen er omtrent helt lik som uten lyddemper. Hvis man har lyddemperen riktig vei når man gir ut fuel til forvarming så forsvinner det masse fuel oppi selve silencern og du må bruke mere fuel for at det skal renne nok ned i brenneren igjen.

Endret av Tor-Erik-L-77

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Et lurt tricks når man bruker lyddempere er å snu demperen på hodet oppi brenneren når man gir ut fuel til forvarmingen, da spruter fuelen bare opp i fast gods og renner direkte ned i brenneren og forvarmingen er omtrent helt lik som uten lyddemper. Hvis man har lyddemperen riktig vei når man gir ut fuel til forvarming så forsvinner det masse fuel oppi selve silencern og du må bruke mere fuel for at det skal renne nok ned i brenneren igjen.

Den silencer jeg har er skrudd fast, er din også det? Synes det virker tungvindt å måtte skru av den hver gang jeg skal forvarme brenneren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, fiskekongen skrev:

Ellers så viser det vel det produsenten sier. Men lurer litt på kokinag av 0.5L. Der var det VELDIG stor forskjell....

Det har nok med å gjøre at jeg sikkert sølte litt mer drivstoff og traff bedre på forvarminga. Dette viser igjen at dersom man har veldig gode rutiner med primusen så kan man spare veldig mye drivstoff! Jeg kan gjøre en test til med 0,5 liter og se hva jeg får denne gangen.

Endret av Twistar
Skrivefeil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som også er interessant er at denne testen beviser med klare tall at varmevekser-kjeler fungerer både tidsmessig og drivstofforbruk messig (og ikke bare i % som produsentene oppgir) 

Endret av Omnilite

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde en test med en spritbrenner av typen Trangia nå også for å se om det var noen særlig stor forskjell, og det var det helt klart. Det tok lang tid å koke, vannet kokte ikke like mye som med multifuelbrennerne. Spriten sota veldig og kjelen ble ganske svart, i tillegg ble det brukt mye mer drivstoff også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 809 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.