Gå til innhold
Anders_G

Drifstofforbruk på brennere

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har gjort en liten test i dag, det jeg ville vite var hvor mye drivstoff Omnifuel og Omnilite bruker ved koking av vann. På Omniliten har jeg primus sin silencer, mens Omnifuelen er helt standard. Jeg har kjørt hele testen med Primus sin Power Fuel og brukt samme flaske med samme pumpe under alle testene. Testene er drivstoffbruk inkludert forvarming. Tiden er fra jeg satt kjelen på primusen til vannet fosskokte.

Jeg fant også ut at jeg har koblet flaska til slangen feil tidligere. Det jeg har gjort er å koble sammen flaska og slangen med flaska i ON posisjon, dette gir unødvendig mye søl og sløser veldig mye drivstoff. Dersom man kobler flaska og slangen med flaska i OFF posisjon søler man mye mindre drivstoff. Dette var nok sikkert de fleste klar over fra før.

Testene som slutter på 1 er gjort med feil tilkobling av slange og flaske. Testene som slutter på 2 er gjort med riktig. Det man ser er at man sparer noe drivstoff ved rett bruk av primusene.

Jeg synes Omniliten er vanskeligere og tregere å forvarme enn Omnifulen. Dette har kanskje noe med at det er mer gods i silenceren slik at denne krevere lengre forvarming. Dette gjorde nok også at jeg brukte mer drivstoff i noen av testene.

Dersom noen har gjort andre tester så kan jeg gjerne legge dem inn her så har vi alt på en plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du sier er den men silencer værre å forvarme. Og skal man det, bør det gjøres ved å helle i skåla under. Ellers soter den igjen, og vil til slutt ikke brenne på full guffe. Dette gjelder selvfølgelig når det er kaldt og man trenger skikkelig forvarming. Hadde problemer med dette på min finse-haukeli tur i februar. Måtte rense omniliten ofte.

Ellers så viser det vel det produsenten sier. Men lurer litt på kokinag av 0.5L. Der var det VELDIG stor forskjell....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lurt tricks når man bruker lyddempere er å snu demperen på hodet oppi brenneren når man gir ut fuel til forvarmingen, da spruter fuelen bare opp i fast gods og renner direkte ned i brenneren og forvarmingen er omtrent helt lik som uten lyddemper. Hvis man har lyddemperen riktig vei når man gir ut fuel til forvarming så forsvinner det masse fuel oppi selve silencern og du må bruke mere fuel for at det skal renne nok ned i brenneren igjen.

Endret av Tor-Erik-L-77

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Et lurt tricks når man bruker lyddempere er å snu demperen på hodet oppi brenneren når man gir ut fuel til forvarmingen, da spruter fuelen bare opp i fast gods og renner direkte ned i brenneren og forvarmingen er omtrent helt lik som uten lyddemper. Hvis man har lyddemperen riktig vei når man gir ut fuel til forvarming så forsvinner det masse fuel oppi selve silencern og du må bruke mere fuel for at det skal renne nok ned i brenneren igjen.

Den silencer jeg har er skrudd fast, er din også det? Synes det virker tungvindt å måtte skru av den hver gang jeg skal forvarme brenneren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, fiskekongen skrev:

Ellers så viser det vel det produsenten sier. Men lurer litt på kokinag av 0.5L. Der var det VELDIG stor forskjell....

Det har nok med å gjøre at jeg sikkert sølte litt mer drivstoff og traff bedre på forvarminga. Dette viser igjen at dersom man har veldig gode rutiner med primusen så kan man spare veldig mye drivstoff! Jeg kan gjøre en test til med 0,5 liter og se hva jeg får denne gangen.

Endret av Twistar
Skrivefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som også er interessant er at denne testen beviser med klare tall at varmevekser-kjeler fungerer både tidsmessig og drivstofforbruk messig (og ikke bare i % som produsentene oppgir) 

Endret av Omnilite

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde en test med en spritbrenner av typen Trangia nå også for å se om det var noen særlig stor forskjell, og det var det helt klart. Det tok lang tid å koke, vannet kokte ikke like mye som med multifuelbrennerne. Spriten sota veldig og kjelen ble ganske svart, i tillegg ble det brukt mye mer drivstoff også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av fightingfalcon
      Jeg har lest en del poster på dette forumet om disse to brennerne er litt nysgjerrig på om noen har erfaring med begge.
      Som jeg har forstått så er Dragonfly et klart valg når man skal kokkelere, da denne kan justere intensiteten på flammen. Derimot har denne flere bevegelige deler
      som kan gå i stykker underveis på en tur. XGK EX står frem som ekspedisjonsbrenner nummer 1 og jeg ser folk anbefaler denne over en lav sko. I tillegg har denne kommet bra ut i kullostester.
      Jeg er veldig interessert i en brenner som fungerer uansett, men også kan kokkeleres med (Kanskje et umulig ønske? evt. må ha begge?). Er det noen her som lager mat med XGK?  eller er det bare snøsmelting og koking? Jeg har lest her tidligere at man kan justere intensiteten på XGK ved å pumpe mindre trykk på flaska. Er "simmering" med XGK så omstendig at man heller bør gå for en dragonfly? eller er dragonfly så robust at den kan være det beste av begge? 

• Av dsk
      Det er alltid vanskelig å få tak i deler til noe som ikke er hyllevare i sportsbutikken, så jeg håper vi kan samle noen kilder her.
      Etterhvert vil nok noen av kildene til resevedeler bli borte, men vi har en tråd å lete i.

Gjennom de siste årene har Finn Hjelmerud solgt deler på finn.no  
      På Ebay dukker det opp og forsvinner selegere, i dag fant jeg denne: https://goo.gl/AB2JSa  med tradisjonelle brennere for parafinprimuser uten innebygget ventil/rensenål.
    • Av friluftspappa87
      To/ett barn aleine med far

Som tittelen sier skal jeg reise en del på telttur med ungene. Har en treåring og en toåring. Treåring har allerede nå under Orange flom varsel på Sørlandet sovet ute i tunnelteltet med meg uten problemer. 

Han hadde da med bamser, boka, lørdagsgodt å fikk styre ting etter hva han ønsket. Fikk bestemme hvor vi gikk, hbor han skulle sove osv å være med å pakke ned tingene, pakke ut, tørke utstyr osv og det var en suksess. 

Jeg merket fortat det ble veldog vanskelig å bære utstyr for to personer (spesielt med barn som trenger litt komflrt) 

Denne turen var jeg heldig og reiste ikke så langt så hadde sykkelvogn, men allikevel var det fullt selv med en liten ryggsekk. 

Hvordan får dere med ungene langt?

Jeg tenker en kraftig bæremeis å spenne fast telt,soveposer,liggeunderlag og en stor vanntett pose på bærmesien.  Så kan guttungen enten gå eller sitte på bærmesien. Så kan jeg  ha en vanntett pose på ca 10lg som kan sitte i bærmesien eller bæres av meg når jeg går. 

Har hatt med ungene mye ut, men aldri på overnatting før nå. Men nå er han bort av basillen. Ogsåså kommer til å være aktiv her.

Mange år siden jeg har vært mye på tur, og utstyret har blitt fantastisk. 

Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg. 

Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen

god tur. Hilsen to turglade gutter

• Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 

I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.