Gå til innhold
  • Bli medlem

Yala Peak i Nepal


Anbefalte innlegg

Planlegger tur til Nepal med en tolv- og fjortenåring, og vurderer å legge inn en trekkingtopp - Yala Peak (5500 m.) synes interressant da den er relativt lav og er klassifisert son "f" facile - enkel. Ønsker tips og råd fra folk som har gjort lignende turer med barn, eller har vært på Yala (eller nabotoppen Naya Kanga) - eller vil anbefale andre topper.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg traff en familie i Nepal i fjor høst som hadde vært på Island Peak (6189) med en 8 åring, samt flere lavere topper. Kala Pattar (5485).. og om jeg ikke husker feil, Gokyo Ri (5350). Begge de sistnevnte var 5 åringen også med på. Alt dette i Khumbudalen..

Dette var en rimelig spesiell Amerikansk familie som var på en 4 måneders trekkingtur i Nepal...

Jeg tror Kala Pattar skulle være helt greit. Island Peak må man ha climbing permit osv, og mer plunder..

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger tur til Nepal med en tolv- og fjortenåring, og vurderer å legge inn en trekkingtopp - Yala Peak (5500 m.) synes interressant da den er relativt lav og er klassifisert son "f" facile - enkel. Ønsker tips og råd fra folk som har gjort lignende turer med barn, eller har vært på Yala (eller nabotoppen Naya Kanga) - eller vil anbefale andre topper.

Lars

Husk at begge disse toppene involverer bre. I følge med "barn" bør laget derfor minst bestå av 2 voksne, hvorav minst den ene bør ha bre-kunnskap. Men jeg regner kanskje med at man har nepalsk guide?

Tserko Ri (ca 5000) er brefri og ligger like ved. Kan med fordel benyttes som akklimatiseringstopp.

PS! Langtang er et veldig vakkert område. Like bra infrastruktur med stier og "teahouses" som rundt Annapurna og Everest Trek, men betydelig mindre trafikkert og støyete. Amerikanere og Japanere er nesten fraværende i denne regionen :D

Tserko Ri til venstre i bakgrunnen (bildet er fra min tur i Langtang i mars-2001)

nepal-66.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.