Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på sommeren


inger

Anbefalte innlegg

Annonse

Gikk til Sandhaug (14 km en vei) og tilbake igjen i fjor med ungene, da var de 4 og 6 år, det gikk kjempefint.

Anbefaler å starte tidlig, vi overnattet på Trondsbu, slik at vi bare kunne spise og dra derifra tidlig på morgenen. Legg inn mange spise, kjeks, sjokoladepauser, ta gjerne med ett lite og lett telt for ly i pausene, selv bruker jeg dette: https://www.xxl.no/campx-backpacker-1-gapahuk/p/1049759_1_style

Regn med at turen tar både 2 og 3 ganger lengre å gå med små barn enn det som er oppgitt, i tillegg kommer de mange pausene.

Ha klesskift lett tilgjengelig, og husk votter og lue. Selv på en fin sommerdag kan det bli kaldt for små fingre i fjellet.

Mitt inntrykk er at så lenge ungene er glade og motiverte og ikke fryser kan de gå omtrent så langt som helst, men mister de motivasjonen og gleden kan selv 100 m fortone seg som ett mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2016 at 13.50, inger skrev:

Vi planlegger tur med ungene til hardangervidda i sommer. http://www.ut.no/tur/2.2750/ er det noen som vil dele sin erfaring å ta ungene med på langtur? dette blir vår første ukes tur med ungene og tenker at terrenget er passende for oss.

Lurer på litt av det samme selv. Dette er praktisk talt nøyaktig samme rute jeg har vurdert for oss (2 voksne og to barn 9 og 7 år) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den turen du linker til blir for langt for en 4 åring. Husk at tidsangivelsene til DNT er i overkant optimistiske og passer ikke for småbarnsfamilier eller de av oss som bare skal på tur og ikke gå/løpe etter klokka. Vil forslå at dere parkerer på Fagerheim og går inn til Krækkja. Derfra til Halne og så båten inn Halnefjorden. Derfra turen videre til Heinseter og derfra tilbake til Fagerheim. Denne turen er på 17 km hadde nok gått for en 7 åring, men med en 4 åring som går og griner blir dette en dårlig opplevelse for alle. Isteden vil det nok funke bedre å ta båten tilbake over Halnefjorden. Gikk den runden du linket til med datteren min, men hun var da 9 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎04‎.‎2016 at 13.50, inger skrev:

Vi planlegger tur med ungene til hardangervidda i sommer. http://www.ut.no/tur/2.2750/ er det noen som vil dele sin erfaring å ta ungene med på langtur? dette blir vår første ukes tur med ungene og tenker at terrenget er passende for oss.

Du skriver ikke hvor du kan tenke deg å gå, men i fjor pratet jeg med en familie på Synken ved Mår.  De skulle gå til Reksjå og ligge der i telt.

Litt lang motbakke, men det er fin sti. Flere vann å velge i.

10 - 9 Bunuten.jpg

Et annet sted jeg har gått er fra samme utgangspunkt.  Tok båten til Mårbu og gikk inn Skjortevassdraget.  Så snart du har passert Mårbu fjellstue er du der.  Flatt og fint.  Om dere velger å ligge på Fjellstua er det fine områder å gå på og fiske.  Og selvfølgelig er det flint å telte, ellers hadde jeg aldri gått der. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førstereaksjon er at dette er lange etapper for en fireåring. Jeg var på ukesturer med min unge i den alderen, men tror ikke vi gikk så langt sammenhengende. Jeg syntes også det var veldig greit å gå med telt, for da kunne dagsetappene tilpasses etter motivasjon. Generelt er det veldig forskjell på hvor langt man kan gå på en dag, og hvor langt man kan gå mange dager på rad. Det er verdt å tenke gjennom om ungene har motivasjon for en sånn tur, eller om det er deres (voksne) prosjekt. I så fall må dere regne med å jobbe ganske mye for å underholde og motivere underveis. Har dere gått tilsvarende distanser før, sånn at dere har erfaring hvordan det fungerer for ungene? Det kan uansett være godt å legge inn en eller flere hviledager underveis.

Fordelen med å gå fra hytte til hytte er jo at det blir lite bagasje. Er dere i stand til å bære fire-åringen deler av de lengste etappene? Det vil i så fall forenkle veldig. 

Sånn praktisk, så er mine beste tips å vurdere telt for fleksibilitet, sørge for å ta spisepauser/snackspauser omtrent hver time, legge inn en hviledag og sørge for et godt reportoar av eventyr/historier/leker for å holde det gående underveis. Ta med fiskestang og pass på at det er tid til lek og utforsking underveis og ved overnattingsstedene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, jeg planlegger selv denne turen om 8 dager som en flott måte å mykt tre inn i langtur (hytte til hytte). Noen med tips om hvor godt merket det er der oppe? Om noe må vades og hvordan det ligger an med mygg for tiden? 

Masse spørsmål, men kontrollfreaken vil prøve å inne ut så mye som mulig på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Turrapport! vi valgte å dra til Heinsæter og tok båten halnekongen inn fjorden. kjempe fin tur! båten tar i underkant 1 time og ca 7-8 km inn til tursithytten. (noe som var helt innafor med barn på nesten 4 og 7 år) vi fikk slått opp telt på en fin slette nedfor hytta og fikk hilse på frittgående høner. var dessverre litt uheldig med været så det ble 4 netter i telt. vi spanderte på oss en fin 3-retters middag inne på hytta som var fantastisk. Vi ser fram til og utforske vidda mer en annen gang :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.