Gå til innhold
  • Bli medlem

Tidlig kanotur


Anbefalte innlegg

Annonse

Ganske mye er isfritt nå. Nordmarka er neppe isfri så det er vel det stedet jeg ikke ville dratt. Mange vann rundt Bjørkelangen, f.eks Setten og Mjermen. Store vann som henger sammen. Så hadde isen nesten gått innover mot Sverige når jeg kjørte der for 14 dager siden. F.eks området Skjervangen og Sootkanalen kan være en mulighet.
Mye åpent vann i ØStmarka nå men jeg har ikke sett alle vann. Kan hende det går å fra fra Losby og padle innover fra Mønevann, bør helst få noen tips på evt is fra noen som har vært i området de siste dagene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva du mener med sør Norge. Men jeg var på kanotur i Myklandsvann (aust agder), forrige uke. Kjempefine forhold. Jeg kikket etter Orreleik, uten at jeg så eller hørte noe:)

IMG_2922.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om aust agder er aktuelt så kunne du tatt en tur til Oggevatn, det ligger i Birkenes. Hvis jeg ikke husker helt feil så er det 1mil langt og med 365øyer/holmer i. Ta kontakt med www.ogge.no om det er is der ennå, der kan du også leie kano :-)  Er en fin helgetur det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, borgern skrev:

Mye åpent vann i ØStmarka nå men jeg har ikke sett alle vann. Kan hende det går å fra fra Losby og padle innover fra Mønevann, bør helst få noen tips på evt is fra noen som har vært i området de siste dagene.

Tror det skal være mulig å padle Losbyvassdraget nå. Var i Østmarka i helga, og det er hvertfall åpent høyere oppe enn Mønevann. Var ikke inn til Krokvanna, men jeg tipper det er åpent der og. OFA sitt forum pleier ha en vårtråd med isstatus. 

Men om dette er i området trådstarter tenker på aner jeg ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, aamodt skrev:

Om aust agder er aktuelt så kunne du tatt en tur til Oggevatn, det ligger i Birkenes. Hvis jeg ikke husker helt feil så er det 1mil langt og med 365øyer/holmer i. Ta kontakt med www.ogge.no om det er is der ennå, der kan du også leie kano :-)  Er en fin helgetur det!

Det er isfritt og full vår ;)  

På tross av en stygg høyspent mener jeg at Myklandsvann er ett mye finere alternativ. I Ogge er det båter, toaletter, grillplasser og hytter. Veldig fint hvis en vil ha med en litt kresen samboer, familie eller skoleturer. Men man føler naturen mye sterkere i naturreservatet, i Mykland (Myklandsvann, Saurdalsvann og Flekevann). Spennende å padle midt i området hvor den store skogbrannen herjet for ca 10 år sida også. 

Det er ikke ett enormt stort område å padle i, perfekt til en helg. Men til gjengjeld er det artig padling. Mange trange passasjer og myrkanaler som bølger seg i gjennom deler av området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur til Tonekollen fra Losby i helga. I vassdraget er Mønevann, Fløyta, Røyrivannet og Nordre Krokvannet er isfrie, vil anta at Tappenbergvann er isfritt også.

Samt er Nordre og Midtre Kytetjern, Mosjøen og Tonevannet isfrie.

Er sikker noen skyggeområder som ikke har smeltet helt ennå, til tross for at jeg våknet på toppen av Tonekollen i sol og -5grader,  samt snøvær når jeg var tilbake i Losby.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fenriken skrev:

Kommer litt an på hva du mener med sør Norge. Men jeg var på kanotur i Myklandsvann (aust agder), forrige uke. Kjempefine forhold. Jeg kikket etter Orreleik, uten at jeg så eller hørte noe:)

IMG_2922.JPG

Problemet er at de siste årene har det skjedd en markant endring. Det er nemlig slik at enkelte ikke klarer å ferdes så sporløst man kunne ønske og området har nå begynt å bære preg av dette. Jeg vil tippe det er fordi det er flere som har fått øynene opp for dette området, og når det er såpass lett tilgjengelig blir trafikken og sporene deretter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, SRM skrev:

Problemet er at de siste årene har det skjedd en markant endring. Det er nemlig slik at enkelte ikke klarer å ferdes så sporløst man kunne ønske og området har nå begynt å bære preg av dette. Jeg vil tippe det er fordi det er flere som har fått øynene opp for dette området, og når det er såpass lett tilgjengelig blir trafikken og sporene deretter....

Stort sett enig i hva du sier. Jeg besøker området konsekvent "off season", for å unngå trafikken. Og i forrige uke var jeg helt alene der inne i ett fantastisk vær. I tillegg så legger jeg heller ikke camp til de "fineste" plassene, da de ikke er så fine lengre, som du påpeker. Og da får man en fin opplevelse allikevel:) Mye fugleliv å observere og lytte til. 

Er jo ett veldig lett tilgjengelig område for alle de største byene på sørlandet. Har også sett flere og flere blogger og forumrapporter fra folk som har vært der. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Knut S skrev:

Det så idyllisk ut. Hvordan er fisket der? Finnes det ørret i disse vannene? Trenger ikke jage de største fiskene, men fint med en halvkilos steikert i panna. 

Hvis det var bildet mitt og Mykland du tenkte på, så er fisket ofte bra der. Jeg har fått både ørret og abbor.  Fisket ikke sist uke, men var masse småfisk som hoppet rundtforbi.

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i flere år hatt fine padleturer i vannene rundt Årjäng i Sverige i april/mai, f.eks. Østra Silen. Ca. 2 timers kjøring fra Oslo. Mulighet for lengre turer og fine / godt tilrettelagte teltplasser, gjerne med gapahuk. Senere på året er det nok mye folk het, men så tidlig er det helt OK. Naturen ligger gjerne et par uker foran Oslo her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.