Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel - lekkasje


Anbefalte innlegg

Annonse

Min lakk en gang gass fra den andre ventila (den spytta plutselig ut en svær flamme fra ventila!) og en annen gang lakk det bensin fra pumpa på en kompis sin Omnifuel. Bensin er hard lut mot pakningene og man må nok påregne å skifte dem ut en gang i blant da. 

Denne typen uforutsigbare lekkasjer er grunnen til at du bør legge bensinen på hylla og heller bruke parafin.... Parafinen er heller ikke like hard mot pakningene. Bra det gikk bra da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en o-ring der. Den må smøres med (rikelig med) silikonfett.

Det kan hende smøring er nok, men det er greit å bytte den når du først har det fra hverandre. 

Ikke ha på så mye fett at det blir med inn i brenneren.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en liten O-ring på spindelen i denne ventilen og hvis du fyrer med bensin så har bensinen en tendens til å "tørke ut" gummien. Det finnes syntetisk gummi og plasttyper som tåler både UV-stråling og petroleumsdestillater, men jeg tror ikke at Primus benytter sånne spesialprodukter. Jeg vil tippe på at de bruker standard O-ringer og da må du nok regne med at bensin ikke er det beste for disse pakningene.

Jeg tror det ligger en ny pakning som passer i de rep-settene som selges. Vær obs på at O-ringene varierer både i diameter og tykkelse.

CIMG7849.JPG CIMG7853.JPG

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, REs said:

Det finnes syntetisk gummi og plasttyper som tåler både UV-stråling og petroleumsdestillater, men jeg tror ikke at Primus benytter sånne spesialprodukter.

 

Hvor lenge varer disse spesialpakningene i forhold til vanlige, standard O-ringer sånn ca? Har du noen link/navn på noen merker? Hva skal man søke på? Dette kunne jeg absolutt vært interessert i å modifisere primusen min med!

Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Øuar skrev:

 

Hvor lenge varer disse spesialpakningene i forhold til vanlige, standard O-ringer sånn ca? Har du noen link/navn på noen merker? Hva skal man søke på? Dette kunne jeg absolutt vært interessert i å modifisere primusen min med!

Jeg er ikke sikker på hvor du får kjøpt disse produktene eller hvor lenge de varer, men jeg har brukt en del slike ting i forbindelse med jobb. Alt av slike ting som ble levert ut til plattformene i Nordsjøen skulle tåle både UV-lys og petroleumsdestilater. Vi beskrev bare egenskapene og så var det opp til leverandøren å levere i henhold til våre krav. Alle slike produkter leveres med et materialsertifikat.

Vi brukte en del produkter fra Otto Olsen, og de kan helt sikkert svare på hva du bør bruke hvis du tar en telefon til dem. 

http://www.oo.no/ 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.