Gå til innhold
Det er 814 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde i helgen at min primus omnifuel lakk bensin i ventilen med det sorte julsteringshjulet. Jeg antar det må skiftes en pakning her, og at dette ikke er urimelig etter 5 år.

Er dette et utbredt problem for denne primusen?

Skjermbilde primus.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min lakk en gang gass fra den andre ventila (den spytta plutselig ut en svær flamme fra ventila!) og en annen gang lakk det bensin fra pumpa på en kompis sin Omnifuel. Bensin er hard lut mot pakningene og man må nok påregne å skifte dem ut en gang i blant da. 

Denne typen uforutsigbare lekkasjer er grunnen til at du bør legge bensinen på hylla og heller bruke parafin.... Parafinen er heller ikke like hard mot pakningene. Bra det gikk bra da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en o-ring der. Den må smøres med (rikelig med) silikonfett.

Det kan hende smøring er nok, men det er greit å bytte den når du først har det fra hverandre. 

Ikke ha på så mye fett at det blir med inn i brenneren.

 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en liten O-ring på spindelen i denne ventilen og hvis du fyrer med bensin så har bensinen en tendens til å "tørke ut" gummien. Det finnes syntetisk gummi og plasttyper som tåler både UV-stråling og petroleumsdestillater, men jeg tror ikke at Primus benytter sånne spesialprodukter. Jeg vil tippe på at de bruker standard O-ringer og da må du nok regne med at bensin ikke er det beste for disse pakningene.

Jeg tror det ligger en ny pakning som passer i de rep-settene som selges. Vær obs på at O-ringene varierer både i diameter og tykkelse.

CIMG7849.JPG CIMG7853.JPG

 

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutes ago, REs said:

Det finnes syntetisk gummi og plasttyper som tåler både UV-stråling og petroleumsdestillater, men jeg tror ikke at Primus benytter sånne spesialprodukter.

 

Hvor lenge varer disse spesialpakningene i forhold til vanlige, standard O-ringer sånn ca? Har du noen link/navn på noen merker? Hva skal man søke på? Dette kunne jeg absolutt vært interessert i å modifisere primusen min med!

Endret av Øuar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, Øuar skrev:

 

Hvor lenge varer disse spesialpakningene i forhold til vanlige, standard O-ringer sånn ca? Har du noen link/navn på noen merker? Hva skal man søke på? Dette kunne jeg absolutt vært interessert i å modifisere primusen min med!

Jeg er ikke sikker på hvor du får kjøpt disse produktene eller hvor lenge de varer, men jeg har brukt en del slike ting i forbindelse med jobb. Alt av slike ting som ble levert ut til plattformene i Nordsjøen skulle tåle både UV-lys og petroleumsdestilater. Vi beskrev bare egenskapene og så var det opp til leverandøren å levere i henhold til våre krav. Alle slike produkter leveres med et materialsertifikat.

Vi brukte en del produkter fra Otto Olsen, og de kan helt sikkert svare på hva du bør bruke hvis du tar en telefon til dem. 

Skjult lenke - logg inn for å se den 

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 814 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.