Gå til innhold
  • Bli medlem

McKinley Aero 2 bare 1,1 kg!


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Ser etter ett lett og ikke altfor dyrt telt som jeg og evt. min sønn på 13 år skal bruke på fjellet i godværsdager.

Kom over en teltnyhet på Gmax og Intersport sine sider om dette teltet på 1,1 kg og 1990 kr.

Har både Helsport og Bergans telt fra før og mener Mckinely ikke er i samme liga, men vekta var jo fantastisk.

Spørsmålet er om det finnes alternativer i omtrent samme vekt og prisklasse? Og gjerne link.

Her er linken til Aero 2:  https://www.gsport.no/produkt/182132/mckinley-aero-2-lettvektstelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ett 4-5 år gammelt mckinley onepole. Vekta er rundt 1.1 kg. Enduks-telt. Har kun 1 overnatting i dette. Men hadde det oppe i 3-4 uker i hagen i fjor på sensommeren. I denne perioden var det regn, vind, sol... Ble forbauset over hvor godt det stod i vind... Da jeg endelig tok ned teltet var det slått bittelitt fult igjennom bunnduken, og EN teltplugg var dratt opp av bakken. Skal prøve dette teltet til sommeren igjen tenkte jeg på en kort tur eller to i godt vær.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 cm på minste bredde og 130cm på max er ikke ille. Kan fungere med 2 pers så lenge personene ikke er for store.
Det som gjør at jeg med en gang faller fra er høyden. max 95 cm og det blir kjapt mindre i resten av teltet. Det er for lavt for eget bruk, men er man ikke så høy kan de sikkert fungere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker veldig knotete å komme inn og ut av? De fleste småtelt med sideåpning har stanga forskjøvet mot hodeenden. Siden stanga står på midten har ytterteltet og innerteltet åpningene forskjøvet i forhold til hverandre. Og med den svært begrensede høyden så ser det veldig rart ut.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaude Power Lizzard 1-2 verkar vara ett bättre alternativ rent tekniskt. Lite större och med ventilation, vilket detta verkar sakna.

Flera "lättviktstält" är dock gjorda lätta genom att göra dom små. Så små att dom knappt är användningsbara för personer längre än 170 cm.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
Gjest Mareng
På 6.8.2016 den 21.48, lars p skrev:

Har brukt dette teltet noen turer nå i sommer og er overrasket positivt.
Teltet gir veldig god plass for en person så lenge man ikke får hetta av at det er litt lavt under taket. Er lite lufting som noen påpeker men jeg har satt på ekstra bardunklips på teltet som jeg kan sette pinne i og løfte opp duken for bedre lufting.

Innertelt er av tynn hel duk og lite mesh så man merker ikke noe til kondens inne i teltet selv i regnvær. Og man slipper gjennomtrekk som endel telt har

Med ekstra barduner står det veldig stødig i rimelig sterk vind uten å gi fra seg mye lyd, 10 sek/m ikke noe stress med alle plugger festet. Pluggene som følger med er så ræva at de blei byttet med en gang da !

På min vekt veide det 1,26 kg fra butikk og etter å ha byttet kraftigere plugger og fire ekstra har det kanskje kommet rett over 1,3 kg. For gramjeger`n kan det nevnes at yttertelt kan settes opp fint uten innertelt og da snakker vi ca 7-800 gram totalt.

 

I mine øyne ett bra kjøp i forhold til pris , og jeg kommer til å velge dette foran  MSR Hubba Hubba som jeg også har på soloturer sommerstid fremover.

Noen bilder...

McKinley

 

McKinley2

 

McKinley3

 

McKinley4

 

McKinley5

 

Har dette teltet innerdør i duk og mesh, eller kun i duk?

Ser jo kjemegreit ut for den prisen og vekten. Er forteltet stort nok til å bruke en ferdig forvarmet brenner til å koke litt vann?

Kan man hekte av litt av innerteltet for å få litt større plass i forteltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
22 minutter siden, lars p skrev:

Som du ser på bildene er det mesh og duk i døra.

er veldig knapp plass, jeg ville plassert brenner utenfor teltet.

som jeg skriver så kan du hekte av innertelt ja 263a.png

Ok :)

Utifra bildene dine, og bildene på mcinley sine sider ser det ut som det er gjort en forandring på teltet?

Det ser nå ut til at det er en ventil en hver ende på teltet? http://www.mckinley.eu/equipment/tents/aero-2.0-p151301 se her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de har oppgradert, ja :thumbsup: Ventiler er gode å ha for å få unna kondens. Uansett må nok jeg krympevaskes før jeg kan tenke meg å kjøpe telt med så lav takhøyde, men hadde jeg endt opp som størrelse "M" i en sånn operasjon, så hadde det teltet seilt opp som en fin kandidat. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Teltet ser bra ut, gjennomtenkt og aerodynamisk konstruksjon. Takhøyden er mitt ankepunkt også. Ventiler på endene er bra. Vannrett regn mot enden av teltet bør ikke finne veien under ventilen. Ser ut som god nok overlapping. Kanskje kan dem lukkes også!

Jeg var tidligere eier av et Exped Vela 1 UL, med takhøyde på oppgitte 95 cm under buen. Det ble for lavt så det ble kun 2 netter i det. Mckinley-teltet er 10 cm lavere, men mye høyere på endene og bredere, så romfølelsen vil klart være mye bedre, men det er fortsatt kun 85 cm under taket. Kan man leve med det virker teltet topp.

Jeg kunne tenkt meg å prøvd Mckinley-teltet på en 6-7 dagers vandretur hvor vekt og volum er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Mareng

Fant en video på nettet av gamle versjon av Mckinley Aero 2. Ser ut som det er bra høyde i endene: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå koster dette teltet 1499kr på g-sport. Den gamle modellen koster 999kr, men den har de kun igjen på èn butikk.

Veldig usikker på om jeg skal slå til. Mckinley teltet veier 1,5 kg mindre enn det jeg har fra før, så det er betydelig med vekt å spare, men det er jo svært mye mindre.

Jeg er litt skeptisk på hvordan det er med sånne små telt i fjellet på Vestlandskysten. Det er ofte mangel på tørr bakke og oppholdsvær, og det blåser ofte på morgen og kveld som gjør at maten og kaffen lages i forteltet. Til det har aero knapt med plass. Og om det regner er det jo greit med ett fortelt hvor man kan henge fra seg våte skallklær slik at de kan dryppe fra seg før neste dag.

Når det er fint vær ser jeg ikke problemet. Da holder det jo med en tørr liggeplass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2017 den 9.51, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg ser stadigvekk i disse telt diskusjonene at endel vil gjerne ha svært lette telt men er overhodet ikke villig til å innse at dette medfører kompromisser. Det skal fortsatt tåle orkan, 150mm nedbør i timen, kunne sette opp på myr, stort fortelt og helst to, ståhøyde inne i fortelt og plass til så mange som mulig.

:D Skjønner hva du mener!

Men det går også an å tenke at om ingen vil ha noe som ikke allerede finnes, så er det vel null poeng i å utvikle noe nytt og bedre og rimeligere? Alle på stedet hvil?

Mye og mangt kan sikkert sies om de som alltid vil ha mer (oftest bekvemmelighet, komfort, fritid elns) for mindre, men slike kan faktisk være med på å skape et utviklingspress - litt som at skrinne tider skaper evolusjonspress i biologien?

Bare litt småpositiv filosofering på en fredags ettermiddag ;) ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

vekker litt liv i denne tråden igjen. interessant tråd, åssen er Aero 2 mot Compact 2 ? pris så skiller det nja 600kr mellom disse nå idag. 

men hvem av dem er størst ?  jeg gjorde et lite impuls kjøp på fredag og kjøpte en Compact 2, siden den er lett,  det er bare meg og eventuelt sekken som skal ha plass i det, men så smarte meg finner jo ut i ettertid at med mine 1,92 at dette teltet som er 80cm på det høyste kan gi på utfordringer men det er kompromissene mann må leve med et sånt telt.  har slått det opp en gang vurderer det opp mot Aero 2 om jeg skal spytte inn noen kr ekstra.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Er ikke conpact 2 ett en-duks telt?

jeg ville kanskje tenkt at jeg ikke trenger å sitte i ett telt to den ttpe bruk allikevel?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.