Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällräven Kaipak 38 L


Jokkulf

Anbefalte innlegg

Hei, dere rutinerte fjell- og turfolk =)

Jeg har fra før en Fjällräven Kajka 75 L som jeg er svært fornøyd med. Jeg føler dog at den blir unødvendig stor og tung til dagsturer og korte teltturer. Jeg ser for meg å bære med et tomannstelt på ca. 2,5 kg, liggeunderlag/sovepose på omlag 2-3 kg, samt primus og litt mat/drikke. Med klær og div. innberegnet snakker vi kanskje om toppen 10 kg her, kanskje litt mer. 

Sekken jeg sikler litt etter, (og som kanskje vil passe ovennevnte formål) er Fjällräven Kaipak 38 L, som det er tilbud på nå hos komplettfritid.no. Men (!), jeg er litt usikker på vekta. Anser dere 1600 gram for å være litt vel tungt for en sekk på denne størrelsen? Er det ellers noen her inne som sitter på erfaringer på denne modellen? :cat:

På forhånd takk!

/Jokke

fjell.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke prøvd denne, men høres litt tung ut for en 38 liter. Støtter Exos. Eller hva med Bergans Helium 55 så er du sikker på å få plass til telt og det du trenger. Er en gjennomprøvd sekk på et kilo akkurat. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være enig i at sekken har litt høy egenvekt, noe Kajka-sekken også har. Jeg har bare tafset litt på sekken i butikken, og likte sekken godt, synes sekken var enkel og grei, så jeg skal ha en Kaipak 38. Jeg liker Fjällräven-produkter svært godt, sikkert litt for godt, og bør regnes som inhabil i saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Mange gode svar her. Jepp, Bergmann; forkjærlighet er farlige greier! Må si jeg er fristet til å bære på 200-300 gram "ekstra"bare sekken kjennes solid og forseggjort ut. Er Kaipak av samme kvalitet som Kaika (hvilket jeg tror er tilfellet), er det i alle fall ingenting å utsette på akkurat dét. Sekken overlever nok både meg og evt. etterkommere ...

Jeg er såpass freidig at jeg spør om én ting til, da det er varierende og motstridende informasjon omkring hvor stor en sekk bør være til et gitt formål. Tror dere 38 liter er romslig nok til å korte overnattingsturer om sommeren med et lite, kompakt 2-mannstelt? Jeg vil nok bare unntaksvis dra ut alene, og vil til vanlig ha madammen eller en kompis til å bidra med å bære utstyret.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Jokkulf skrev:

Hehe! Mange gode svar her. Jepp, Bergmann; forkjærlighet er farlige greier! Må si jeg er fristet til å bære på 200-300 gram "ekstra"bare sekken kjennes solid og forseggjort ut. Er Kaipak av samme kvalitet som Kaika (hvilket jeg tror er tilfellet), er det i alle fall ingenting å utsette på akkurat dét. Sekken overlever nok både meg og evt. etterkommere ...

Jeg er såpass freidig at jeg spør om én ting til, da det er varierende og motstridende informasjon omkring hvor stor en sekk bør være til et gitt formål. Tror dere 38 liter er romslig nok til å korte overnattingsturer om sommeren med et lite, kompakt 2-mannstelt? Jeg vil nok bare unntaksvis dra ut alene, og vil til vanlig ha madammen eller en kompis til å bidra med å bære utstyret.

 

 

Tja. Det går sikkert an, men du risikerer å måtte feste alle mulige greier på utsiden av sekken. En litt større sekk veier nødvendigvis ikke mer (om det er relevant), og da får du alt i sekken. Mat tar jo litt plass det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @speedbird.

Når jeg pakker min 34 ltr sekk for sommerovernattingstur, går det akkurat hvis jeg dropper sovepose (jeg har bare syntetisk) og nøyer meg med en tynn isolerende liner og ytterklærne på istedet. Da har jeg et veldig kompakt enmannstelt (et hakk eller to over en bivy, veier under kiloet, null stenger), ganske pakkvennlig oppblåsbart liggeunderlag, litt ekstra klær, litt drikke og mat, litt kokkeleringsutstyr samt diverse småtteri som alltid ligger i sekken. I en annen tråd ser du bilde av det. Med dette er 34 ltr sekken min full. Det eneste som er på utsiden er klærne jeg går i, og staven som også brukes til å sette opp teltet.

Du får jo plass til litt mer i en 38 ltr, men ikke mye. Skal du unngå å henge saker utenpå sekken, tror jeg nok at 2-mannsteltet, soveposen og liggeunderlaget ditt rett og slett bør være blant de mer kompakte som kan skaffes. Når det er sagt, er det jo ikke verdens undergang å feste noe på utsiden av sekken, men jeg foretrekker å unngå det.

Et standardtips er å finne en stor pappeske og markere desimetere på innsiden av den, og hive opp de tingen du vi ha med på tur. Siden 1 ltr er 1 dm³, er det jo bare å multiplisere bredde, lengde og forbrukt høyde (alle målt i dm), så ser du raskt om du ligger langt fra det ønskede volumet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du er litt optimistisk med hensyn til hva som går oppi ja. Jeg har en 40 liters sekk og i den er det plass til en normal tresesongs sovepose, et oppblåsbart liggeunderlag og litt klær. Så er det fullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.