Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett, men komfortabelt telt, sovepose og liggeunderlag, 3 sesonger


Freeman

Anbefalte innlegg

Jeg har for det meste vært vant til billige soveposer og telt på tilbud fra clas ohlson og lignende uten noe spesiell tanke på kvalitet og vekt. Men jeg tenker jeg har lyst til å for en gangs skyld investere i noe ordentlig utstyr som jeg kan ha glede av i mange år, og prøve meg litt på tur og overnatting.

Jeg har ikke så veldig mye turerfaring fra før, men utstyret skal brukes vår, sommer og høst, mest tiltenkt helgeturer på fjellet.
Det jeg legger vekt på er at utstyret ikke bør veie for mye, da det ikke er kjekt å bære på en blytung sekk. Men det bør likevel være ting som tåler litt, og ikke gå for mye utover komforten. Det gjør ikke noe om jeg må opp et hakk eller to i pris for å få lettvekt og god kvalitet, men vil heller ikke betale unødvendig mye. Tenker å handle på XXL da de har en grei butikk i nærheten, og jeg får rabatt der.


Telt:
Tenker et litt romslig telt til 2 personer, men som ikke er for stort til at det også kan brukes alene (Tenker da at et lettvekt 3-mannstelt kan være greit?). Kommer ikke til å ta turen ut når det er meldt orkan akkurat, men det bør likevel tåle litt uventet uvær.

 

Sovepose og liggeunderlag: 
Jeg er ca 185 høy. Jeg er usikker på hvilken type liggeunderlag jeg bør velge, og om jeg skal gå for oppblåsbart eller skumgummi, eller kanskje en kombinasjon av begge deler. Hva foretrekker dere? Jeg har vært på overnattinger (innendørs hos venner) på oppblåsbare madrasser med dyne, og synes da det blir veldig kaldt under kroppen da det ikke er isolasjon der, og all varmen forsvinner inn i hulrommet i madrassen. Men man har vel gjerne ikke samme problemet når man ligger i sovepose?

 

Jeg er også litt usikker på hvilken komforttemperatur jeg bør velge på soveposen, men tviler på det blir mye overnatting i minusgrader, selv om det kanskje kan rime litt på de kaldeste vårnettene. Pleier den oppgitte komforttemperaturen vanligvis å stemme greit med virkeligheten, eller bør man velge en sovepose med litt margin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt forslag

Telt: Helsport Reinsfjell Superlight 2

Oppblåsbart liggeunderlag: Therm-A-Rest Neoair Xlite eller Exped Synmat 7 UL

Dun sovepose: Warmpeace Viking 600

Edit etter påpekning nedenfor i denne tråden: Telt og sovepose har jeg mottatt gratis fra produsent og importør ifm. testbruk. Liggeunderlagene har jeg valgt ut selv fra importør/butikk ifm. sponsoravtale, dvs. at jeg ikke økonomisk har hatt utgifter med disse. Dette til orientering.

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye å velge i, men jeg leser innlegget dit slik at du ønsker å betale litt for å få skikkelig utstyr som er lett.

Telt kan du kjøpe på XXL, men sovepose og liggeunderlag ville jeg handlet andre steder. XXL har dårlig utvalg, syntes jeg. De har mye Helsport-poser som jeg syntes er for tunge og volumiøse. 

Her kommer tre helt konkrete forslag:

Telt: Helsport Reinsfjell 2 Superlight. 2 kilo, 2 fortelt, selvstående. Et hav av plass alene, god plass til to. Dette får du helt sikkert på XXL
Sovepose: Mammut Sphere Spring UL. Veier ca 600 gram. Komfort på -1, tåler fint noen minus ekstra med ullundertøy og ullsokker. Veier 600 gram. Kan kjøpes hos Fjellsport med 20% Fjellforum-rabatt.
Liggeunderlag: Exped Synmat UL 7LW. Kan kjøpes hos Fjellsport med 20% Fjellforum-rabatt.

Dette er godt utstyr med lav vekt som du garantert får mye glede av.

Du kommer helt sikkert til å få en haug med andre, gode forslag ;-) Kjøper du kvalitetsprodukter fra kjente produsenter går du sjelden feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Bjarne H.S. said:

Mitt forslag

Telt: Helsport Reinsfjell Superlight 2

Oppblåsbart liggeunderlag: Therm-A-Rest Neoair Xlite eller Exped Synmat 7 UL

Dun sovepose: Warmpeace Viking 600

 

:)

Lett å anbefale når man får de sponset?

Er forresten dette teltet som ikke toler barnåler under bunnduken eller var det et annet Superlight telt fra Helsport? Har vurdert dette teltet selv men ble litt skremt da flere har hatt problemer med nettopp dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Timmey78 skrev:

Lett å anbefale når man får de sponset?

Er forresten dette teltet som ikke toler barnåler under bunnduken eller var det et annet Superlight telt fra Helsport? Har vurdert dette teltet selv men ble litt skremt da flere har hatt problemer med nettopp dette. 

Har også hørt folk som ikke har teltet si at det ikke tåler barnåler. Det er selvfølgelig bare tull! 

Har brukt teltet ukritisk cirka 30 netter hittil. Ingen tegn på svakheter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, whistler said:

Har også hørt folk som ikke har teltet si at det ikke tåler barnåler. Det er selvfølgelig bare tull! 

Har brukt teltet ukritisk cirka 30 netter hittil. Ingen tegn på svakheter. 

Nå er det vel to med nettopp dette teltet som har nevnt dette problemet, deriblant Bjarne. Angrer uansett på at jeg ikke hoppet på det når Skittfiske hadde supertilbud på det. Det ser unektelig bra ut og jeg camper sjelden i granskog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Timmey78 skrev:

Nå er det vel to med nettopp dette teltet som har nevnt dette problemet, deriblant Bjarne. Angrer uansett på at jeg ikke hoppet på det når Skittfiske hadde supertilbud på det. Det ser unektelig bra ut og jeg camper sjelden i granskog. 

Jeg har ihvertfall ikke opplevd problemer med barnåler eller stein. Har stort sett hatt det oppslått i lyng, på barnåler eller stein. 

Bare å slå til ved første anledning. Det ER et kjempetelt så lenge man har i bakhode at det kanskje ikke kommer til å vare like lenge som et telt med mer tradisjonell tykkelse på dukene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Timmey78 skrev:

Lett å anbefale når man får de sponset?

Er forresten dette teltet som ikke toler barnåler under bunnduken eller var det et annet Superlight telt fra Helsport? Har vurdert dette teltet selv men ble litt skremt da flere har hatt problemer med nettopp dette. 

Ja, det var kjempedumt!

Jeg burde jo selvsagt ha nevnt det. Pleier å gjøre det. ;)

Har editert innlegget ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takker for mange raske svar. :-)

Det ser ut som det er enighet om hvilke telt og liggeunderlag som er bra, så da skal jeg vurdere det. Jeg ser at de har teltet på XXL.

Har sammenlignet de to soveposene, og synes kanskje at Warmpeace-soveposen virker litt tung i forhold til Mammuten som står nevnt, men har da ikke sammenlignet detaljene så veldig nøye. Skal se nærmere på de to.

 

Hvordan benytter man seg av fjellforum-rabatten? Er det noe alle får uten videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Timmey78 skrev:

Nå er det vel to med nettopp dette teltet som har nevnt dette problemet, deriblant Bjarne. Angrer uansett på at jeg ikke hoppet på det når Skittfiske hadde supertilbud på det. Det ser unektelig bra ut og jeg camper sjelden i granskog. 

 

Kan tipse om at du får 25% rabatt hos XXL med DNB mastercard onsdag og torsdag denne uken. Teltet koster 6000kr der nå, men vil da være 4500kr. Var derfor jeg tenkte å hamstre utstyr nå. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har sjekket det ut selv så få XXL til å forkare deg om R-verdier på underlag. R-verdien sier noen om hvordan underlaget isolerer mot bakken. Mange oppblåsbare underlag har dårlig (lav) R-verdi. Litt som den gummimadrassen du nevner i innlegget ditt. Jeg bruker selv Mammut selvoppblåsbare underlag, sveitsisk kvalitet, kan aldri bli feil. Når jeg skal pakke den minste sekken min (45 liter) tar jeg med Mammut Lahar Mat EMT med en R-verdi på 2,3. Dette er en verdi for 3 sesongs bruk, tror ikke du bør gå lavere enn dette. Underlaget veier 570 gr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Må nevne at Helsport Reinsfjell Superlight 2 vant telttesten til Fjell & vidde blant 29 telt. Skal kjøpe det selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg tenkt meg om litt med det å kjøpe superlight telt hvis det er det eneste teltet du skal ha. Har selv superlight telt av amerikansk fabrikat men det er da supplement til andre telt jeg har som er mer solid. Bare med tanke på at du skal bruke det mest på fjellet. Som noen nevner er reinsfjell SL et spennende telt, dog synes ikke jeg selv at specs tilser at det blir romslig til 2 pers. Du selv er 185 men du skriver ikke størrelse på den som skal være med i teltet. Med 120cm liggebredde får du ikke 2 oppblåsbare underlag i large ved siden av hverandre da de er 65 brede. Helsport fonnfjell SL er 130 bredt men vil tro den konstruksjonen tåler mindre vær enn reinsfjall.

så det spørs litt hvor store dere er og hvor mye det skal brukes med 2 pers. Skal det primært brukes med 2 pers og enkelte ganger alene ville jeg nok tenkt på 3 manns telt. Skal du ha SL da kan fjellheimen SL være et valg. Skal du velge et mer solid telt ville jeg sett på Hilleberg kaitum 3. Blir mer vekt men et mer solid telt som tåler ruskevær på fjellet og har god plass til 2 og kongeplass til 1.

av underlag bruker jeg exped synmat UL LW og et skumunderlag. Har jeg skumundeelag til bruk ute og en backup hvis det skulle skje noe med det oppblåsbare. Dog har jeg brukt slke i mange år uten problemer.

sovepose er verre da jeg ikke ver hvor bred du er. Mammut sphere spring som noen nevner er en smal pose, den var for trang til meg. skal man ha en 3 sesongs pose i Norge mener jeg den bør tåle noen minusgrader.  Kan fort duppe litt under 0 og da er der greit å ha litt å gå på. WM ultralite eller alpinlite er gode poser. Sistnevte noe bredere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Freeman said:

.....
Hva foretrekker dere? Jeg har vært på overnattinger (innendørs hos venner) på oppblåsbare madrasser med dyne, og synes da det blir veldig kaldt under kroppen da det ikke er isolasjon der, og all varmen forsvinner inn i hulrommet i madrassen. Men man har vel gjerne ikke samme problemet når man ligger i sovepose?
........

Telt:
Tenker du stort sett å bruke det alene, med besøk innimellom - eller stort sett med besøk, men alene nå og da?
Jeg ville kjøpt teltstørrelse basert på primærfunksjon. Bedre å ligge litt trangt de få gangene det er aktuelt enn motsatt. Blir litt som å kjøpe 7-seter bil fordi man har med passasjer i ny og ned.

Underlag:
Husk at isolasjon i realiteten er luften som fanges i materialet. I en sovepose vil du klemme isolasjonen flat og da isolerer den ikke lenger i særlig grad. Derfor er et isolert underlag gull. Noen bruker quilt istedetfor sovepose, hvor produsenten rett og slett har fjernet den delen av posen som klemmes flat.
Jeg er veldig fornøyd med det nye Therm-a-rest NeoAir Extherm jeg kjøpte i fjor. Passer like bra i null grader som +20C. Men det er dyrt. Jeg har bare dette underlaget og justerer temperatur med hvilken pose jeg bruker.

Pose:
Du skal ligge i telt så våt pose er ikke noe dilemma. Velg dun.
Mer isolasjon per gram, men se nøye etter om det er dun eller fjær produsenten bruker og hvor mye av hvert. Sjekk også fill power.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, borgern skrev:

 Med 120cm liggebredde får du ikke 2 oppblåsbare underlag i large ved siden av hverandre da de er 65 brede. Helsport fonnfjell SL er 130 bredt men vil tro den konstruksjonen tåler mindre vær enn reinsfjall.

Jeg har ved flere anledninger hatt 2 x Exped Downmat 7LW i mitt Reinsfjell 2 SL, og det har gått veldig greit. Jeg ser at regnestykket ikke går opp i teorien, men i praksis så har det fungert uproblematisk for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal dra og se på teltet nå snart. Kan være greit å se det fysisk for å få et inntrykk av hvor stort det egentlig er. 

Jeg tenker det primært skal brukes til to personer, og at det må være såpass romslig at man kan oppholde seg litt i teltet hvis det blir ruskevær. Jeg er vestlending, og er derfor ikke begavet med like mye sol og oppholdsvær som andre. Det sies at vi bare har 1 av 3 fulle dager der det ikke er nedbør, mens de andre 2 av 3 vil det, om ikke mye regn, alltid være minst en dråpe som kommer ned. Av og til må man bare bite i det sure eplet og bare kle seg godt for at det i det hele tatt skal bli en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Freeman said:

Jeg skal dra og se på teltet nå snart. Kan være greit å se det fysisk for å få et inntrykk av hvor stort det egentlig er. 

Jeg tenker det primært skal brukes til to personer, og at det må være såpass romslig at man kan oppholde seg litt i teltet hvis det blir ruskevær. Jeg er vestlending, og er derfor ikke begavet med like mye sol og oppholdsvær som andre. Det sies at vi bare har 1 av 3 fulle dager der det ikke er nedbør, mens de andre 2 av 3 vil det, om ikke mye regn, alltid være minst en dråpe som kommer ned. Av og til må man bare bite i det sure eplet og bare kle seg godt for at det i det hele tatt skal bli en tur.

Her på vestlandet er det kjekt med fortelt ja. Spesielt om man er flere som skal krangle om plassen. Kanskje Helsport Rondane 3 SL passer deg bedre?

Personlig er jeg stor Hillebergfan og har det konge i Nallo3gt (kanontelt) når vi er to på tur. Men med dine 185 så kommer den skråduken på innerteltet vel nært tenke ej. Hadde ej skulle handla nytt langturtelt i dag hadde ej kanskje heller gått for Kaitum2 med eller uten vestibyle. Rikelig bredt nok til to.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute og handlet nå. Det ble litt dyrt tilslutt dette her, havnet på totalt rundt 14000kr etter rabatter, men da har jeg kjøpt diverse annet utstyr også som bestikk, brenner, gass, kasseroller osv. Men håper utstyret vil fungere bra og vare lenge. Det finnes jo mange andre verre måter å bruke penger på. Med litt lett utstyr er det også rom for å unne seg å ta med seg andre ting enn bare basisutstyret, og da blir det forhåpentligvis brukt litt oftere også. 

Jeg gikk litt opp i størrelsen på teltet, så det ble et helsport fjellheimen superlight 3-camp. Fikk ikke sjekket noen reviews på stedet, men ble anbefalt det i butikken. Noen meninger om det?


Ellers gikk jeg for et underlag som het thermarest neoair xtherm, og en sovepose med dun som het "mammut kompakt down 3 season". De hadde en rimeligere helsport-sovepose på XXL som var lett  og hadde grei god komforttemperatur, men et stort minus var at den ikke hadde glidelås på siden, så den ikke kunne åpnes og brukes som dyne. Endte da på G-max med mammuten. Den var en del dyrere enn den som var anbefalt her, og kostet egentlig mer enn jeg hadde tenkt å bruke på sovepose, men det var litt irriterende å ikke få det med hjem etter dagens handletokt. 

Er uansett åpent kjøp om jeg skulle angre. Noen som har noen motforestillinger mot dette utstyret? tenkte å prøve det på gulvet på soverommet i natt for å se.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fjellheimen superlight 2. Har fungert upåklagelig :)
Har også Neoair Xtherm regular. Foruten å være litt smalt, sklir dette noe så inni ... mye mot underlaget i fjellheimen. Kan nok ordnes med en antisklimatte, antiskliteip, borrelås el.l. Har ikke erfaring med andre liggeunderlag i teltet.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut til at du har fått deg skikkelig utstyr :-)

Fjellheimen teltet er jo en helt annen type telt, men med romslig fortelt og svært hyggelig vekt blir du helt sikkert fornøyd med dette.

Kom med turrapport når du har vært ute på første tur å testet utstyret :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Freeman said:

Har vært ute og handlet nå. Det ble litt dyrt tilslutt dette her, havnet på totalt rundt 14000kr etter rabatter, men da har jeg kjøpt diverse annet utstyr også som bestikk, brenner, gass, kasseroller osv. Men håper utstyret vil fungere bra og vare lenge. Det finnes jo mange andre verre måter å bruke penger på. Med litt lett utstyr er det også rom for å unne seg å ta med seg andre ting enn bare basisutstyret, og da blir det forhåpentligvis brukt litt oftere også. 

Jeg gikk litt opp i størrelsen på teltet, så det ble et helsport fjellheimen superlight 3-camp. Fikk ikke sjekket noen reviews på stedet, men ble anbefalt det i butikken. Noen meninger om det?


Ellers gikk jeg for et underlag som het thermarest neoair xtherm, og en sovepose med dun som het "mammut kompakt down 3 season". De hadde en rimeligere helsport-sovepose på XXL som var lett  og hadde grei god komforttemperatur, men et stort minus var at den ikke hadde glidelås på siden, så den ikke kunne åpnes og brukes som dyne. Endte da på G-max med mammuten. Den var en del dyrere enn den som var anbefalt her, og kostet egentlig mer enn jeg hadde tenkt å bruke på sovepose, men det var litt irriterende å ikke få det med hjem etter dagens handletokt. 

Er uansett åpent kjøp om jeg skulle angre. Noen som har noen motforestillinger mot dette utstyret? tenkte å prøve det på gulvet på soverommet i natt for å se.

Oi, det var mye penger, håper du blir fornøyd med valgene.
Betalte du 3999,- på G-sport for posen? Har ikke de 30 dager fri returrett, no questions asked?
Samme pose koster 3899,- på Fjellsport. Trekker du fra 20% rabatt som du får som FjellForum-bruker havner du på 3120,- (fri frakt)

Evt slå litt mer på stortromma og kjøpe en Western Mountaineering Ultralite til 5040,- etter rabatt (sikle), hehe.

13 hours ago, Skar said:

Har Fjellheimen superlight 2. Har fungert upåklagelig :)
Har også Neoair Xtherm regular. Foruten å være litt smalt, sklir dette noe så inni ... mye mot underlaget i fjellheimen. Kan nok ordnes med en antisklimatte, antiskliteip, borrelås el.l. Har ikke erfaring med andre liggeunderlag i teltet.
 

Dra noen striper med silikon (utblandet med whitespirit så det er malbart) på bunnduken i teltet så sklir det ikke. Silikonen veier lite sammenlignet med antisklimatte e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Ja den kostet opprinnelig 3999kr der, men klarte å krangle meg ned til 3749kr etter jeg sa at jeg kunne få den mye rimeligere på nett. Jeg ville nok kunne spart noen kroner ekstra på å bestille, men når jeg ikke vet nøyaktig hva jeg er ute etter, så jeg setter pris på å ha en fysisk butikk hvor man se og sammenligne produktet, få det med seg med en gang, og eventuelt returnere uten å gå via post hvis det er noe. Betaler gjerne litt ekstra for den servicen. Blir litt urettferdig å sko seg på dette, for så å bestille det hos en konkurrent, men vet at mange gjør det. :-) Er de derimot utsolgt og må bestille det inn, så får de ikke noe mellomlegg fra meg, da har de ikke levert en tjeneste som tilsier at de fortjener mellomlegget. :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 7homas skrev:

Dra noen sriper med silikon (utblandet med whitespirit så det er malbart) på bunnduken i teltet så sklir det ikke. Silikonen veier lite sammenlignet med antisklimatte e.l.

Genialt. Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.