Gå til innhold
gull

Selvbetjent hytte - vegetar?

Anbefalte innlegg

Var innom å kjøpte en isolert STS kopp i dag, savnet en kopp som holder varmen på kaffen (og andre ting). I tillegg husket jeg på å kjøpe inn linser fra Asia Food i tillegg. 

Har nettopp kokt opp vann på vannkokeren, helt i en dl med linser, en grønnsaksbuljong terning, 2 finhakkeded små chillier, litt stekt kjøttdeig og en Rett i koppen Grønnsaksuppe - latt det stå i kanskje 15 min. Fortsatt veldig varmt og linsene er tyggbare :)

Tror det kunne ha blitt en brukbar lunch ute i det fri hvis man bytte ut med tørket chilli og droppet kjøttdeigen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Tips.... ha evt. porsjons poser med linser, hvite bønner med sort øye, ris/brun ris/ quinoa, nøtter. Dvs alt av det du har blandet pr. pose. Klar til bruk.
( En kan også blande krydderet og alt ferdig som en slags rett i koppen pose, men ikke med pasten som øker smaks opplevelsen betraktelig. Det finnes også andre paste å finne, gul curry paste tror jeg du finner på remaen. Men buljongen er viktig her)
1 glass Tom Yum fra asiatisk (thai, china)
1 buljong terning.
La det ligge i vann og trekke kaldt først og ekspandere. Alt ifra 10 min til 3 timer. Nøtter ekspanderer bra på 3 timer.
Kok i vei 20 min.
Finner du sopp på veien så passer det ypperlig samt tomat i skiver.

For andre så er det typisk med scampi, kylling, evt kokos, utenom champignon og tomat. Enkel turrett og verdenskjent suppe.

Tom yum består av sitrongress, lime leaf, chili, galanga ( Ingefær lignende rot) En slags krydder paste.

Testes snart på stormkjøkkenet på tur.

Et annet lite triks er å tilsette f.eks sesamfrø og solsikke frø i tørr panne og riste dem til de blir veldig lett jevnbrune. Tilsett veske straks så det ikke svir seg. Til enkelte matretter. Ikke verre enn å fylle et tomt krydderglass.

Også mandler smaker veldig godt med litt olje og røkt paprika pulver. Men da må dette samkjøres og pulveret tilsettes etter siste halvpart. Lage suppe basis av dette. Om det er soya nuggets eller chorizo så har en da en slags spansk suppe. Kansje med litt tomatpure i, men den må også brennes siste 30% og kan bli litt søl. Samt buljong, urter f.eks estragon, løk, chili, hvitløk, laurbærblad.

Endret av Elfod

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man ikke er altetende, så er det antagelig best å bære basisforrådet selv for så å spe på med hva man finner på de selvbetjente hyttene. Utvalget er godt, men det oppstår lett skjevheter som man bør være forberedt på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Erik Haaland

Denne turen starter ved Eikebrekka og går inn til Stavanger Turistforenings nye og meget moderne hytte Kvitlen. Kanskje er dette Norges flotteste hytte? På veien innover er det som å vandre i et norsk folkeeventyr hvor turen går gjennom de frodigste daler og vakreste berg. Fisken vaker i Laugarvatnet så ta gjerne med fiskestangen og på enden av østsiden ligger en synlig morene fra forrige istid.
      Har du ikke tatt denne turen enda er det på tide nå! Kvitlen er veldig populær så det vil det lønne seg å reservere seng på forhånd. For mer info om denne fantastiske hytta, Skjult lenke - logg inn for å se den. Av de første bildet kan dere se at det er fullt mulig å ta seg et herlig bad i elva rett ved hytta, og siden det er såpass grunt lengre opp holder vannet en grei temperatur også. Litt småvak i elva oppover men stort sett er disse veldig små.
      Turen inn tar 3 timer uten pause, tilbake fra Kvitlen tar det 2,5 timer uten pause. Det er kjappere enn hva UT.no turen sier men jeg gikk i mitt vanlige tempo. JEg foretrekker denne noe lengre turen inn kontra å starte i Bjordal, da det er 85% skogsterreng fra Bjordal og ikke i nærheten så flott å gå som fra Eikebrekka.
      Skjult lenke - logg inn for å se den

(Nydelige Austdalen)

(Austdalen tilbakeblikk)

(Laugarvatnet)

(Brattabø)

(Din egen sandstrand?)

(Kvitlen)

(Fantastisk utsikt fra kjøkken- og spiseområdet)

(Kvitlen i morgensol)

• Av REs
      Jeg kom over denne teksten / sangen av Alf Cranner og jeg synes den er så god at den fortjener en plass her.
      Vårt farlige liv (Alf Cranner)

Fett er farlig for forstanden,
      Sukker gjør ditt liv for kort.
      Vær på vakt mot appelsiner,
      Det er døden på import.
      Salt og pepper må du unngå, 
      Ellers faller haken ned.
      Wienerbrød og julekaker
      Truer snart vår sjelefred.

Vokt deg for hvert julesvin;
      Slå en ring om kroppen din.
      Ta en helsekur med slankekost,