Gå til innhold
  • Bli medlem

Selvbetjent hytte - vegetar?


gull

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal overnatte på selvbetjent hytte om noen dager, og har forstått det slik at de har som regel godt utvalg med forskjellig hermetikk man kan kjøpe på hytten. Er det noen som vet hvilke alternativer de bruker å ha liggende for oss som er vegetarianere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, gull skrev:

Hei!

 

Jeg skal overnatte på selvbetjent hytte om noen dager, og har forstått det slik at de har som regel godt utvalg med forskjellig hermetikk man kan kjøpe på hytten. Er det noen som vet hvilke alternativer de bruker å ha liggende for oss som er vegetarianere?

Når det gjelder vegetarianere og veganere er dette en ide og eller en overbevisning og bare sjelden en helsegreie. De jeg har vært på tur med som er vegetarianere har båret med seg det de trenger av egen mat. Så det er mitt forslag. Synes ikke en skal forvente at DNT skal legge forholdene til rette for vegetarianere. Tross alt turisthyttene er ikke noe hotell. Hva da med f.eks jødene som skal ha Kosher basert på budene i Mosebøkene (3. Mosebok 11,3–22 og 5. Mosebok 14,3–47), eller muslimene som skal ha halall kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, gull skrev:

oida. først: spørsmålet mitt handlet jo ikke om at turistforeningen skal legge til rette for vegetarianere, det handlet mer om hva de har tilgjengelig på hyttene. Har de for eksempel ris, forskjellig hermetikk med grønnsaker på, brødvarer osv, så er man berget, uavhengig om man er vegetar, eller av religiøse grunner.  Om det bare er noe hermetikk sodd med kjøttbiter i, så kommer jeg til poeng nr to: da måtte jeg hatt med mere selv. Det var jo derfor jeg spurte.
og så må jeg bare spørre, mener du at forholdene kun skal være lagt til rette for de som spiser kjøtt?

 

Klart du må spørre. Det er jo det vi gjør her, her er det mye kunnskap som vi deler og har glede av. Kort reist mat slik som ørret fisket i nærliggende vann og kjøtt fra reinsdyrjakta er min greie, luksus dette for meg. Tenker med gru på om kjøtt fri dag slik det er innført flere steder skal begynne og bre seg til fjellheimen. Synes ikke at DNT skal begynne med å legge til rette for spesielle ønsker i mattilbudet. Konsekvensene kan bli ganske store. Det kan ikke bare legges tilrette for noen, da må det taes hensyn til alle spesialønsker, basert på smak, overbevisning og religion. Matlista fikk du av Bjarne, så jeg får bare ønske deg god tur, jeg mener det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vegetar kan virke mye mere komplisert enn det egentlig er. Vegetarer som drar på hytte til hytte turer forventer nok ikke å få for eksempel marinert tofu med villris og hummus :) Jeg tror heller ikke at vegetarer eller mennesker med forskjellige religioner vil komme til å forlange kjøttfrie dager på fjellet.  Men siden vi kom inn på temaet,så syns jeg man skal respektere andres matpreferanser også, og så syns jeg ikke hyttene på fjellet tar skade av å ha noen retter uten kjøtt heller. For eksempel tomatsuppe med pasta og/eller brød (som Jøldalshytta hadde som forrett i sommer). Alternativt så kan vegetarer spise samme middagen også, bare uten kjøttet og evt sausen, verre er det ikke. Matlista så veldig bra ut, så jeg tror både vegetarer, muslimer, jøder og kresne klarer seg fint :) Takk for det, jeg tror det blir en fin tur!

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen til DNT Oslo og omegn er omfattende. Ikke alle turistforeninger har like mye på hyttene sine. For STF (Stavanger Turistforening) er det spesielt "små"tingene som har forsvunnet.

Bixit, rosiner "rett i koppen" (omtalt som rett i lommen), og liknende har et for stort svinn.

Skal du spise av "lageret" i mange dager, er jeg redd det vil bli mye gjentakelse og mye pannekaker og knekkebrød.

Nå er det erter og gulerøtter, fersken eller annen frukt på boks, og i tillegg fruktsuppe (normalt også tomatsuppe, men det spiser ikke jeg....), men selv med slike ting, har jeg problemer med å forstå hvordan du klarer å få i deg 3-4000 kalorier pr dag. (For meg er det dessverre ikke noe problem å ta noen tusen kalorier fra fettlagrene)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, REJOHN skrev:

Listen til DNT Oslo og omegn er omfattende. Ikke alle turistforeninger har like mye på hyttene sine. For STF (Stavanger Turistforening) er det spesielt "små"tingene som har forsvunnet.

Bixit, rosiner "rett i koppen" (omtalt som rett i lommen), og liknende har et for stort svinn.

Skal du spise av "lageret" i mange dager, er jeg redd det vil bli mye gjentakelse og mye pannekaker og knekkebrød.

Nå er det erter og gulerøtter, fersken eller annen frukt på boks, og i tillegg fruktsuppe (normalt også tomatsuppe, men det spiser ikke jeg....), men selv med slike ting, har jeg problemer med å forstå hvordan du klarer å få i deg 3-4000 kalorier pr dag. (For meg er det dessverre ikke noe problem å ta noen tusen kalorier fra fettlagrene)  

Godt poeng, kanskje jeg får høre i forkant om hva jeg kan forvente at de har på lageret :) Vi skal (dessverre) ikke være der mange dagene, så jeg er ikke så fryktelig bekymret for variert utvalg, så lenge de har noe liggende som er vegetar. (tomatsuppe og pannekaker holder i massevis) Synd å høre at det er mye svinn på slike produkter, prisene på listen til DNT oslo var ikke avskrekkende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, gull skrev:

oida. først: spørsmålet mitt handlet jo ikke om at turistforeningen skal legge til rette for vegetarianere, det handlet mer om hva de har tilgjengelig på hyttene. Har de for eksempel ris, forskjellig hermetikk med grønnsaker på, brødvarer osv, så er man berget, uavhengig om man er vegetar, eller av religiøse grunner.  Om det bare er noe hermetikk sodd med kjøttbiter i, så kommer jeg til poeng nr to: da måtte jeg hatt med mere selv. Det var jo derfor jeg spurte.
og så må jeg bare spørre, mener du at forholdene kun skal være lagt til rette for de som spiser kjøtt?

 

(Her var det ett innlegg som ble skrevet og redigert opptil flere ganger, men fant det best å tie). Er forøvrig helt enig med Gull om at det kan være noen alternativer for vegetarmat på hyttene)

Endret av Camthalion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om det bare er noe hermetikk sodd med kjøttbiter i".

Hvis du kan spise sodd så har du ikke så stort problem. Da er det bare å unngå mat hvor du ser kjøttet. Sodd er laget på kraften av kokt kjøtt og det er både fett og proteiner fra kjøttet i den flytende væsken.

Ellers er jeg enig med REJOHN. Hvordan klarer du dagsbehovet i fjellet på 3 - 4000 kcal (kilocalorier) ved bare å spise plantekost. Det må bli mye karbohydrater og soya. Hvis du spiser bare plantekost så må du vel øke volumet av mat en god del. De fleste planteetere spiser enorme mengder mat i forhold til kjøtteterne.

Men du kan vel spise fisk. På noen av STF sine hytter er det hermetisk bacalao. Den er laget av fisk og grønnsaker. En sånn boks inneholder 412 kj (99 kcal) pr. 100 gr. 5,7 gr. protein, 7.9 gr. karbohydrater og 4.9gr. fett. Innholdet veier 800 gr. En boks alene til middag så har du 792 kcal. Og så har du sardiner og makrell i tomat. En boks makrell i tomat kan du f.eks. varme og spise til middag sammen med pasta. Den inneholder 253 kcal energi pr. 100 gr., pluss at den inneholder 13,4 gr. protein, 3,0 gr. karbohydrater, 20,5 gr. fett, 5,3 gr. Omega-3 o et gr. salt. Total mengde mat i en boks = 170 gr.

Jøder og muslimer spiser ikke gris. Grunnen til dette ligger langt tilbake i tid, den gang grisekjøttet ofte inneholdt trikiner. Folk oppdaget da at de kunne bli syke og i noen tilfeller dø av å spise svinekjøtt, og enkleste måten å unngå dette på er å la dette bli en del av religionen. Her hos oss hadde vi f.eks. "Potetprester". Prester som stod på talerstolen i kirken og fortalte folk hvordan de skulle dyrke poteter. Religion har i alle tider hatt enormt stor makt over vanlige folk og opp gjennom historien så har religionen vert brukt som et maktmiddel for å kontrollere store og små befolkningsgrupper. I dag klarer vi oss heldig vis ganske bra med politikk og et relativt demokratisk lovverk. https://no.wikipedia.org/wiki/Trikinose 

 

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, REs skrev:

Ellers er jeg enig med REJOHN. Hvordan klarer du dagsbehovet i fjellet på 3 - 4000 kcal (kilocalorier) ved bare å spise plantekost. Det må bli mye karbohydrater og soya. Hvis du spiser bare plantekost så må du vel øke volumet av mat en god del. De fleste planteetere spiser enorme mengder mat i forhold til kjøtteterne.

Det nytter ikke å ta vanlig norsk kost og erstatte  kjøttet med grønnsaker, men hvis du erstatter kjøttet med næringsrik mat som nøtter med 5-700kcal pr 100 gram og diverse frø med 4-500kcal pr 100 gram, så får du i deg mye bra fett og proteiner, og ikke minst kalorier. Hvis man virkelig er redd for å gå tom for energi, så har man jo matolje med rundt 900kcal pr 100 gram. Som kos kan man f.eks spise mørk sjokolade som gjerne har 600kcal pr 100 gram. 

Det vanskelige med å være vegetarianer er å begynne med det som voksen, ettersom vanlig vestlig mat bygger opp rundt kjøttet. Det er ikke det at det ikke finnes næringsrik mat i planteform, heller at man er uvant med å finne gode alternativer. Det er jo ganske få som har vokst opp med et vegetariansk eller vegansk kosthold.

Som kjøtteter, så må jeg si at maten på selvbetjente hytter ikke er på topp sånn i utgangspunktet. Man kommer langt med å ta med seg litt hjemmefra og bruke av basisvarene som finnes. Å ha med knekkebrød som matpakke gjorde ihvertfall meg bra sugen etter bedre mat! :D

Endret av Blackbrrd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner, kikerter og linser inneholder mye proteiner og kan erstatte kjøtt. 

I marka er uansett ikke proteiner det viktigste, du får i deg nok av det uansett. Det viktigste er at du får i deg nok kalorier, og da er både langsomme og raske karbohydrater viktig for å holde energinivået oppe (så sant man ikke lever keotisk). Ris, pasta og brød inneholder forøvrig en god del proteiner det også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, REs skrev:

"Om det bare er noe hermetikk sodd med kjøttbiter i".

Hvis du kan spise sodd så har du ikke så stort problem. Da er det bare å unngå mat hvor du ser kjøttet. Sodd er laget på kraften av kokt kjøtt og det er både fett og proteiner fra kjøttet i den flytende væsken.

Jeg mente at om dette var den eneste provianten hyttene hadde, så måtte jeg være flink å ta med mat selv, for jeg spiser ikke kjøtt :)

Ellers er jeg enig med REJOHN. Hvordan klarer du dagsbehovet i fjellet på 3 - 4000 kcal (kilocalorier) ved bare å spise plantekost. Det må bli mye karbohydrater og soya. Hvis du spiser bare plantekost så må du vel øke volumet av mat en god del. De fleste planteetere spiser enorme mengder mat i forhold til kjøtteterne.

Men du kan vel spise fisk. På noen av STF sine hytter er det hermetisk bacalao. Den er laget av fisk og grønnsaker. En sånn boks inneholder 412 kj (99 kcal) pr. 100 gr. 5,7 gr. protein, 7.9 gr. karbohydrater og 4.9gr. fett. Innholdet veier 800 gr. En boks alene til middag så har du 792 kcal. Og så har du sardiner og makrell i tomat. En boks makrell i tomat kan du f.eks. varme og spise til middag sammen med pasta. Den inneholder 253 kcal energi pr. 100 gr., pluss at den inneholder 13,4 gr. protein, 3,0 gr. karbohydrater, 20,5 gr. fett, 5,3 gr. Omega-3 o et gr. salt. Total mengde mat i en boks = 170 gr.

Vegetarer spiser ikke fisk. De som spiser fisk, men ikke kjøtt, kalles pescetarianer. Ellers er det et godt poeng, fisk er næringsrikt og inneholder en god del kcal, det meste man trenger av næring! Jeg kan garantere at man kan få mer enn nok kcal som vegetarianer også, som nevnt over her inneholder blandt annet oljer, nøtter, linser og bønner mye av næringsstoffer og proteiner som man trenger. Linser har nesten like mye proteiner som kylling :) 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Noen betjente hytter har utsøkt mat og man kan sikkert innvilge seg den luksusen å be om en rett der kjøttet/fisken er fjernet. På de ubetjente er det hva jeg vil kalle søppelmat/nødnæring under normale omstendigheter. Men jeg skal love deg at du hadde gaflet innpå både det ene og det andre om du kom ut for utfordringer og gikk næringstom I fjellet. Da legger man ilandsproblemene og tankene om å redde verden tilside og prioriterer å komme til hektene. Det går sikkert også an å anrette reinlav som delikatesse, men noen tusen år med historie viser at man med fordel kan la reinen fortære den først, og så i sin tur selv spise reinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange tråder her inne om tørking av mat. Mye vegetarråvarer egner seg jo veldig godt til tørking, så du kan ta med en del basisråvarer tørket, og så kjøpe ris eller pasta på hyttene.. 

Det hadde sikkert ikke vært dumt om de som driver hyttene kunne tenke gjennom om det fantes et enkelt vagetaralternativ de kunne putte inn i sortimentet. Det er ganske mange vegetarianere etter hvert (selv om jeg ikke skjønner hvorfor noen velger å bli det.. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blackbrrd skrev:

Det nytter ikke å ta vanlig norsk kost og erstatte  kjøttet med grønnsaker, men hvis du erstatter kjøttet med næringsrik mat som nøtter med 5-700kcal pr 100 gram og diverse frø med 4-500kcal pr 100 gram, så får du i deg mye bra fett og proteiner, og ikke minst kalorier. Hvis man virkelig er redd for å gå tom for energi, så har man jo matolje med rundt 900kcal pr 100 gram. Som kos kan man f.eks spise mørk sjokolade som gjerne har 600kcal pr 100 gram. 

 

Sjokoladen støtter jeg fullt ut. Når andre tar seg en tur med danskebåten for å fylle opp barskapet, så kommer jeg hjem med svensk sjokolade.

marabou-dark-2x250g-okonomipakke_2.jpg

Ingen over og ingen ved siden.

(Ok, kanskje noen belgiske typer, men de er litt vanskeligere å få tak i.)

CIMG7846.JPG 

Matolje, en god og gjerne litt krydret  olivenolje setter en ekstra spiss på salaten. 

Hvis vegetarianere ikke spiser fisk, så er min første reaksjon "Forlat dem for de vet ikke hva de gjør". Da går du glipp av noen av de beste rettene som norske råvarer kan fremskaffe. Kanskje lurt å lure inn noen drammer med Møllers tran en gang i blant så slipper du å kjøpe Omega 3 i pilleform til en pris som overgår den beste Cognac. 

Hvis det er energien som er det viktigste så er det vel lettest å bare fylle på med sukker, men det er vel bare de amerikanske selskapene som produserer sukker som ikke mener at dette ikke er så bra for helsa. Hvis du reduserer sukkeret så kan du fylle på mer fett i stedet, Dette skal visst være mye sunnere.

Jeg hadde en gang en arbeidskollega som ble gift med en jente nordafra et sted. Faren var fisker og da svigers kom på besøk så hva var vel mer naturlig enn å diske opp med fisk. Valget falt på en fersk og fin breiflabbhale. Råvarene ble nøye valg ut og tilberedt etter alle kunstens regler, og da måltidet var vel unnagjort spurte kokken sin svigerfar om han likte maten. Jo, det gjorde han, men han kunne ikke si hva det var. Da han fikk høre hva han hadde spist så kom det med ekte nordlandsk dialekt: "Å i helvete så mye god mat æ har kasta".

P.s.

Jeg mener å ha lest et sted at proteiner fra dyr er litt annerledes enn planteprotein. Det var visst noe med noen aminosyrer eller hva det nå var, men dette vet sikkert du bedre enn meg som liker best at biffen kommer fra gresspisende frittgående kveg på pampasen et sted i Søramerika. Da er det ikke så nøye om den ikke er så kortreist og oppvokst i et trangt fjøs, fôret opp på kraftfôr laget av slakteavfall, beinmel, palmeolje og avskjær fra fiskeindustrien. (Jeg har litt fartstid på en middels stor norsk bondegård. Jeg vet hvordan dyr og kyllinger lever og jeg vet hvordan de dør. Derfor velger jeg mitt kjøtt med omhu, eller etter samvittigheten.)

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.4.2016 at 22.00, gull skrev:

Jeg tror at vegetar kan virke mye mere komplisert enn det egentlig er. Vegetarer som drar på hytte til hytte turer forventer nok ikke å få for eksempel marinert tofu med villris og hummus :) Jeg tror heller ikke at vegetarer eller mennesker med forskjellige religioner vil komme til å forlange kjøttfrie dager på fjellet.  Men siden vi kom inn på temaet,så syns jeg man skal respektere andres matpreferanser også, og så syns jeg ikke hyttene på fjellet tar skade av å ha noen retter uten kjøtt heller. For eksempel tomatsuppe med pasta og/eller brød (som Jøldalshytta hadde som forrett i sommer). Alternativt så kan vegetarer spise samme middagen også, bare uten kjøttet og evt sausen, verre er det ikke. Matlista så veldig bra ut, så jeg tror både vegetarer, muslimer, jøder og kresne klarer seg fint :) Takk for det, jeg tror det blir en fin tur!

 

Flott måte du beholder roen på. Enkelte blir alltid provosert av folk som tenker annerledes.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Drar opp en gammel tråd her, da jeg står ovenfor samme problemstilling. Jeg har i mitt tidligere kjøttspisende liv hatt for vane å bære med meg litt ferdig marinert kjøtt, sammen med litt krydder, løk og hvitløk, og godt smør, når jeg har satset på litt luksus og kos på hyttene. Har regnet ut at jeg kan bære med meg tørkede linser og frø til 3-4 dager til samme vekt som kjøtt til én kjøttmiddag. Så det skal ikke være noe problem å få i seg litt ekstra proteiner og fett sammen med det vi ellers finner av tørrvarer på hyttene. Unner meg en liten kanne med god olivenolje også.

Men det blir mye pasta og ris. Noe det vel blir uansett. Og har de bacalao skal man ikke se bort ifra at jeg synder og gjør et unntak i matveien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Hermes said:

Drar opp en gammel tråd her, da jeg står ovenfor samme problemstilling. Jeg har i mitt tidligere kjøttspisende liv hatt for vane å bære med meg litt ferdig marinert kjøtt, sammen med litt krydder, løk og hvitløk, og godt smør, når jeg har satset på litt luksus og kos på hyttene. Har regnet ut at jeg kan bære med meg tørkede linser og frø til 3-4 dager til samme vekt som kjøtt til én kjøttmiddag. Så det skal ikke være noe problem å få i seg litt ekstra proteiner og fett sammen med det vi ellers finner av tørrvarer på hyttene. Unner meg en liten kanne med god olivenolje også.

Men det blir mye pasta og ris. Noe det vel blir uansett. Og har de bacalao skal man ikke se bort ifra at jeg synder og gjør et unntak i matveien.

Siden mine evner til å lage mat er svært begrenset så kommer det noen (dumme) spørsmål;
Tørkede linser ala det du får kjøpt f.eks. nærmeste innvandrer sjappe? Hvordan blir disse i så fall bløtlagt under turen? Og evt har du noe erfaring med tørkede kikkerter på tur? Liker kikkerter i potetmosen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser trengs ikke bløtlegges. Koker de i kort tid, enten for seg eller direkte i gryte/suppe, og de er god to go. Kjøper vanligvis GoGreen sine tørkede røde linser, får på de fleste butikker.

Tørkede kikerter er litt mer jobb, da de må bløtlegges en stund, gjerne et døgn. Samme gjelder mange tørkede bønner. Kan funke bra om du har base et sted for dagsturer, men kjedelig å måtte drasse på fra hytte til hytte.

Da er linser og frø enklere. Linser (og quinoa) i middagen (sammen med pasta eller ris blir det fullverdige proteiner). Og linfrø eller chiafrø er fint å ha i havregrøten til frokost, for litt ekstra protein og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2017 den 21.08, Hermes skrev:

Drar opp en gammel tråd her, da jeg står ovenfor samme problemstilling. Jeg har i mitt tidligere kjøttspisende liv hatt for vane å bære med meg litt ferdig marinert kjøtt, sammen med litt krydder, løk og hvitløk, og godt smør, når jeg har satset på litt luksus og kos på hyttene. Har regnet ut at jeg kan bære med meg tørkede linser og frø til 3-4 dager til samme vekt som kjøtt til én kjøttmiddag. Så det skal ikke være noe problem å få i seg litt ekstra proteiner og fett sammen med det vi ellers finner av tørrvarer på hyttene. Unner meg en liten kanne med god olivenolje også.

Men det blir mye pasta og ris. Noe det vel blir uansett. Og har de bacalao skal man ikke se bort ifra at jeg synder og gjør et unntak i matveien.

Et kjempegodt poeng :) Tørkede linser får man mye mat for lav vekt, med kjempefint næringsinnhold. Kan brukes som tilbehør til de fleste retter. Supermat for fjellvandrere :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎04‎.‎2016 den 9.33, REJOHN skrev:

Prisliste for STF:

prisliste.pdf

For en luksus (....og sikkerhet) med såpass rikholdige matlagre plassert rundt om i fjellheimen. Og alt baserer seg på tillit!! :)  Man kunne bli stolt av mindre, heia Norge!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt fire dager i Stølsheimen, og klart meg fint på vegetarisk kost. Hadde en pose med chia-frø også. 100g gir 31g fett og 17g protein, og en gode dose mineraler og vitaminer. Hadde i havregrøten hver morgen. Siste dagen lagde vi også chia-pudding basert på tørrmelk fra hytten og honning. Med litt syltetøy på ble det en glimrende frokost, vel så næringsrik som tradisjonell havregrøt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.