Gå til innhold
  • Bli medlem

Tommetrix - stekespade


Tom42

Anbefalte innlegg

Det begynte for mange år siden - at stekespaden ble igjen hjemme.  Var ute på tur og siden jeg hadde god tid og en passende bøyd bjørk lagde jeg like godt en der og da.  Dessverre la jeg den fra meg innenfor rekkevidde av en bestandig sulten Labrador, og siden den luktet egg og bacon så var det bare fliser igjen.

Dermed måtte jeg ha en ny, og siden kjøpespadene var stive og klumpede og plastspadene var uaktuelle måtte jeg begynne på nytt.

Derfor da jeg mottok 4 favner bjørkeved ble hver eneste vedski vurdert, og mange hadde fin bøy.  Og dermed var jeg i gang. Bruk bare hardved som bjørk og einer.  Disse har i utgangspunktet en viss spenst i seg.  Vurderer også å finne passende emner av bøk og ask.   Har også lyst til å teste ut rogn, men er litt usikker på den pga lukt.  Eik er helt uaktuelt pga garvesyre. 

1.jpg

Jeg ribbet opp emnene på ca 1 cm tykkelse

, slik at det var justeringsmuligheter.  For ofte når jeg var nesten ferdig oppdaget jeg en kvist på et ugunstig sted, og måtte kassere hele emnet.

2.jpg

Så er det bare å grovskjære emnene for deretter å begynne nedslipingen.3.jpg

 

5.jpg

Det er slipingen som tar tid og krever nøyaktighet,  Når tykkelsen er på ca 4 mm begynnere jeg å teste spensten. og så er det bare å holde på til du er fornøyd.  Ferdig tykkelse er på 2 - 3 mm.

-----

Det ferdige produktet ser omtrent slik ut som på bildet under, men  ingen blir helt like.  Så er det å svi inn en H og V, og la dem få en omgang med olivenolje.  Jeg legger dem i en plastpose og fyller i litt olivenolje.  Presser så ut så mye luft som mulig, og lar de ligge noen døgn for at de skal trekke inn så mye som mulig.  Denne behandlingen gjentar jeg med ujevne mellomrom, slik at de holder seg myke.  Med så tynne stekespader må du lære deg spensten å kjenne.  Tenk tynn fortom og stor ørret.   Emnet til de på bildet under fant jeg i Spania på en forlatt oliventerasse. 

6.jpg

Endret av Tom42
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor bruker du olivenolje? Olivenolje smaker olivenolje og er god til å helle over salaten, mens rapsolje og solsikkeolje nesten ikke smaker noe som helst. Til steking bruker jeg bare rapsolje for å unngå at oljen setter smak på maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, REs skrev:

Hvorfor bruker du olivenolje? Olivenolje smaker olivenolje og er god til å helle over salaten, mens rapsolje og solsikkeolje nesten ikke smaker noe som helst. Til steking bruker jeg bare rapsolje for å unngå at oljen setter smak på maten. 

Nå er det faktisk millioner av mennesker på jorden som liker smaken av olivenolje

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Wibbo skrev:

Nå er det faktisk millioner av mennesker på jorden som liker smaken av olivenolje

Det tviler jeg ikke på, og jeg er en av dem.

Jeg bruker en del støpejernsgryter og panner og av og til trenger de en grundig rengjøring. Etter en sånn rengjøring så setter jeg dem inn med olje og varmer dem slik at oljen trekker bedre inn i porene på jernet. Til dette synes jeg det er litt råflott å bruke dyr olivenolje, så det blir som regel raps eller solsikke.

Ellers er det en god tradisjon, både innen båtbygging og husbygging, at man bruker emner som har vokst på en sånn måte at de har tilnærmet rett form fra naturen. I eldre tider be skipstømmer hentet fra Ryfylke, og byen jeg bor i, Stavanger (tommer fjord) har fått navnet sitt fra denne trelasthandelen. Til og med Osebergskipet skal visst være bygget her.

Fine stekespader. Jeg har noen av samme typen, men de kommer fra butikken og er ikke alltid av beste kvalitet.

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, REs skrev:

Hvorfor bruker du olivenolje? Olivenolje smaker olivenolje og er god til å helle over salaten, mens rapsolje og solsikkeolje nesten ikke smaker noe som helst. Til steking bruker jeg bare rapsolje for å unngå at oljen setter smak på maten. 

Nå var det egentlig stekespandene som var tema, men siden oljetype blir brakt inn i diskusjonen, bruker jeg den oljen jeg har for hånden, og under praktisk bruk merker jeg ikke noe bismak. I tillegg har jeg etter hvert fått et godt forhold til oliventrær i Spania, og ser alltid etter emner når jeg ser "forlatte" trær, noe denne restaurerte lunden ikke er. 

5A173 - 16 (640x480).jpg

Og dermed må jeg lete videre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.