Gå til innhold
  • Bli medlem

osprey eller deuter, trenger hjelp!


gull

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Har sett etter en sekk jeg kan bruke både til teltturer og hytte til hytte. Har tenkt at det gjør ikke så mye om den er litt stor, jeg trenger jo ikke pakke den full. Har sett på deuter 55+15sl og osprey aura 50 eller 65. Noen med erfaring? Eller må jeg bare innse at jeg trenger flere sekker? SYns egenvekten på Deuter var tung, 3 kg, men ellers syns jeg kanskje denne virket litt mer stødig? Takk for alle råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 hours ago, gull said:

.... det gjør ikke så mye om den er litt stor, jeg trenger jo ikke pakke den full.....

Av erfaring:
Pass på at sekken kan komprimeres på en måte som gjør at den kan brukes/ blir stram og stødig selv om den ikke er full.

Det jeg har opplevd er at sekkens hovedrom er så liten den kan bli. Altså at man ikke får strammet inn nok når den ikke er tilnærmet full. Resultatet er at sekken dingler rundt som en snippesekk på ryggen. Iallefall oppleves sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke disse to sekkene, men sist jeg kjøpte sekk så valgte jeg bort Osprey til fordel for en Arcteryx Bora. Dette er noen år siden og mye kan ha skjedd på denne tiden. Jeg valgte bort Osprey på grunn av at den hadde alt for mange spenner og reimer, og så syntes jeg at den bygget litt mye ut fra ryggen. Dette førte til at det ble et ekstra stort moment når jeg snudde meg. Dette er ikke noen fordel når du kjører på ski.

På denne siden ser det faktisk ut som at Osprey fremdeles bygger mer ut fra ryggen enn Deuter 55 http://www.campsaver.com/aura-50-pack , Men dette er et førsteinntrykk basert på noen bilder. Deuter ser ut til å være litt høyere og slankere, og da kommer det an på hvor lang du er i ryggen. For lang / høy sekk er i hvert fall ikke bra. Den får du aldri helt til å passe.

Ta deg en tur og prøv disse sekkene og da helst med en 8 - 10 kilo i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, fra dere begge :) En av grunnene til at jeg "tør" å kjøpe litt større sekk, er nettopp den egenskapen av begge disse to kan komprimeres om man ikke fyller de helt ut. Var redd for nettopp det at de skulle føles ustødige om jeg hadde lite i de.
Jeg er 175, så kanskje jeg har litt lang rygg.. Mener du da at jeg fint kan bruke en litt lengre sekk? Jeg skulle hatt noen kg i da jeg prøvde, takk for tips, får ta meg en tur til :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Atmos (herreversjon av Aura). Den er ganske annerledes enn alle andre sekker med den spesielle ryggen og hoftebeltet. Den har ingen presspunkter når den er på ryggen, men "omfavner" eller "klemmer" heller hele deg. Jeg kan bruke den med opptil 15 kg oppakning (atmos 50), men etter det velger jeg heller en annen sekk. 65 literen tåler sikkert mer. Det er forøvrig gode muligheter til å stramme inn på sidene, og den kan også justeres ganske mye i rygglengden.

Prøv som nevnt over med vekt fordelt jevnt over i sekken, så merker du kanskje fort hvor god sekken er.

Lykke til!

Endret av Kimmern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med sekk som med sko. De er en personlig ting som primært skal passe til deg. Noen sekker har all verdens reguleringsmuligheter og kan justeres mens du går, mens andre stiller du inn en gang for alle. Jeg har prøvd begge deler og det er ikke tvil om at jeg liker best sekker som stilles inn en gang for alle.

Det er lett å si at en stor sekk ikke trenger å fylles opp, men min erfaring er at det ofte er sekkens volum som avgjør hvor mye du tar med deg, spesielt på overnattingsturer.

Det viktigste er om sekken passer og er riktig innstilt. Jeg skrev noe om tilpasning av sekk under emnet "Ømme muskler ved bæring av sekk" den 6. april i år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.