Gå til innhold
  • Bli medlem

Toro og andre daglivare retter


R.V.Haukelid

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg har handlet inn en del retter fra Toro og diverse som amerikansk gryterett, kyllingryte, meksikansk gryte etc, Jeg skal ut i helga og teste disse. 

Det står på noen av pakkene at det skal koke i 20min. Dette blir for lenge hvis det ender opp med at jeg skal koke med gass. Er det da muligt og koke opp vann, slå av kokeren og la gryte retten ligge i ca 30-40min og så koke den raskt opp igjen. Vil dette bli et brukende resultat? (samme med ris, pasta etc) Er ikke supergira på å ta med masse gass for at middagen skal koke i 20min.

Takker på forhånd for gode innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Dersom du ikke koker risen i rettene godt nok vil jeg tro at de vil bli harde og ikke særlige gode. Var jeg ville heller laget mine egne retter med 5 minutters ris eller andre ting som ikke trenger å koke så lenge.

Nå vet jeg ikke hvordan brenner du har, men dersom jeg skrur min langt nok ned så bruker den minimalt med fuel og jeg kan småkoke uten problemer. Jeg bruker riktig nok Omnifuel med primus sin powerfuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke skal varmebehandle rått kjøtt så vil nok den taktikken din fungere. Om du har gryte med lokk så legger du den i soveposen når du venter. Da holder temperaturen seg høy lenge og du får bløtt de dehydrerte ingrediensene. Jeg tviler på at risen vil fortsette å være hard så lenge den får ligge en stund. Dette fungerer jo utmerket med oppskrifter som "dynegrøt" eller dersom man bruker en "wonderbag", så jeg kan ikke helt se at det skal by på problemer ute på tur.

Prøv og gi tilbakemeldinger på hvordan det fungerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, speedbird skrev:

Så lenge du ikke skal varmebehandle rått kjøtt så vil nok den taktikken din fungere. Om du har gryte med lokk så legger du den i soveposen når du venter. Da holder temperaturen seg høy lenge og du får bløtt de dehydrerte ingrediensene. Jeg tviler på at risen vil fortsette å være hard så lenge den får ligge en stund. Dette fungerer jo utmerket med oppskrifter som "dynegrøt" eller dersom man bruker en "wonderbag", så jeg kan ikke helt se at det skal by på problemer ute på tur.

Prøv og gi tilbakemeldinger på hvordan det fungerte!

Takker takker:-D skal få testet det både i hjemmet og på tur i helga:) kommer med en tilbakemelding da:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgangsmåten du skisserer med å koke opp, og så la det stå i litt lengre tid enn koketiden, er helt topp det. Gjør det selv av og til. Tynne alukjeler mister fort varmen, så det kan være greit å pakke gryta inn, som speedbird sier. Jeg trekker et t-skjorte/håndkle eller noe lignende over gryta, og legger soveposen rundt der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lager en "isolasjonbolle" søk på pot cosy på YouTube så er du hvordan du kan lage det. Sparer mye gass. Liggeunderlag og Alu tape fra Biltema gjør susen. Amerikansk gryterett svir seg veldig fort. Viktig å ha en skje som er flat i bunn og en brenner med stor diameter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Roy Vuyk skrev:

Hei:)

Jeg har handlet inn en del retter fra Toro og diverse som amerikansk gryterett, kyllingryte, meksikansk gryte etc, Jeg skal ut i helga og teste disse. 

Det står på noen av pakkene at det skal koke i 20min. Dette blir for lenge hvis det ender opp med at jeg skal koke med gass. Er det da muligt og koke opp vann, slå av kokeren og la gryte retten ligge i ca 30-40min og så koke den raskt opp igjen. Vil dette bli et brukende resultat? (samme med ris, pasta etc) Er ikke supergira på å ta med masse gass for at middagen skal koke i 20min.

Takker på forhånd for gode innspill:)

 Hei :) Dersom du skal være kort på tur kan det kanskje være like greit å lage middagen heime, kjøle ned, vakuumpakke den i porsjonar og varme den kjapt opp i kokande vatn ala Fjordland? Saman med ein pakke hurtig boil-in-bag ris eller byggrynsris? Berre eit tips :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse gode tips her:D Ser ut som dette skal gå fint så lenge jeg får isolert retten godt slik at varmen holder seg :D Skal sjekke ut pot cosy på youtube;) Tessatroll, Dette er for å teste om det kan være noe å ta på en lengre tur i sommer. Hadde vert flott me jegergryte og potetmos i skauen:) Er ikke veldig begeistret for Real sin turmat så vil prøve noe nytt:) Igjen folkens, takk for masse gode tips og triks:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der grytene du skisserer skal jo tilsettes kjøttdeig eller lignende. Du vil spare vekt og også holdbarhet om du bruner denne godt hjemme, vakumpakker og kjøler ned/fryser før du tar med på tur...

På vinterturer hvor vekt ikke spiller så mye rolle for meg på tuer opp til en uke så lager jeg flere retter helt ferdig og fryser ned og vakumpakker. At de er tilsatt væske osv hjemme spiller da ikke så mye rolle da den vektøkningen ikke spiller noen rolle for meg i pulken. Finnbiff, taco-kjøttdeig (tilsatt både salsa og en del annet som skal i), ferdigblandet og ferdiglaget pasta og kjøttdeigsauser eller andre sauser. Espens Turgryte som er en blanding av bacon, pølsebiter, snurring og chilibønner (den går du noen mil på!! ;-) ) osv osv...


Et tips i så måte er å fryse det flatt i stedet for i en ball. Dette gjør det enklere å knekke opp for å ha i gryta når du kommer på tur. Det er vanskeligere og blir som regel mer søl å forsøke å varme opp en ball...

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Espen Ørud skrev:

De der grytene du skisserer skal jo tilsettes kjøttdeig eller lignende. Du vil spare vekt og også holdbarhet om du bruner denne godt hjemme, vakumpakker og kjøler ned/fryser før du tar med på tur...

På vinterturer hvor vekt ikke spiller så mye rolle for meg på tuer opp til en uke så lager jeg flere retter helt ferdig og fryser ned og vakumpakker. At de er tilsatt væske osv hjemme spiller da ikke så mye rolle da den vektøkningen ikke spiller noen rolle for meg i pulken. Finnbiff, taco-kjøttdeig (tilsatt både salsa og en del annet som skal i), ferdigblandet og ferdiglaget pasta og kjøttdeigsauser eller andre sauser. Espens Turgryte som er en blanding av bacon, pølsebiter, snurring og chilibønner (den går du noen mil på!! ;-) ) osv osv...


Et tips i så måte er å fryse det flatt i stedet for i en ball. Dette gjør det enklere å knekke opp for å ha i gryta når du kommer på tur. Det er vanskeligere og blir som regel mer søl å forsøke å varme opp en ball...

 

 

 

Evt kok vakuumpakken som du gjer med Fjordland 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Roy Vuyk skrev:

masse gode tips her:D Ser ut som dette skal gå fint så lenge jeg får isolert retten godt slik at varmen holder seg :D Skal sjekke ut pot cosy på youtube;) Tessatroll, Dette er for å teste om det kan være noe å ta på en lengre tur i sommer. Hadde vert flott me jegergryte og potetmos i skauen:) Er ikke veldig begeistret for Real sin turmat så vil prøve noe nytt:) Igjen folkens, takk for masse gode tips og triks:)

Skjønar. For lengre tur på sommaren vert det nok for tungt å gjere det på "Fjordland"måten ja. Eg har ved nokre høver då brukt matthermos. Kokt opp det som skal kokast, putta det i matthermosen, latt den ligge i sekken/pulken gjennom dagen, og gitt middagen eit oppkok att på kvelden. EIn matthermosveg litt ekstra, men kva ber ein ikkje for å kunne sleppe REAL og andr uhumskheiter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å få feedback fra folk med så god erfaring:) Skal prøve meg på å tørke kjøttdeig og annet kjøtt i stekeovn til sommerturen. Hørt at det ikke er noen trylleformel:) Jeg kokte opp vann i kveld. satt gryta vekk fra platen, tilsatt amerikansk gryterett, la på lokk og pakket godt inn i ull. Lot dette stå i 50min så var det rimeligt bra og fortsatt helt varmt. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips jeg ofte bruker for og få litt ekstra kos utenom posemat er å ferdig-lage noe hjemme slik @Tessatroll var inne på. Det jeg lager er ofte en eller annen enkel form for pytt-i-panne sak. Gjerne poteter,løk,bacon/flesk,pølser og annet snadder - Dette ferdigsteker jeg og pakker ned i porsjonsposer av typen ziplock. Da er det bare og varme det raskt opp i felten og det smaker ypperlig og er veldig enkelt og fleksibielt. Om vinteren så holder jo denne maten i mange dager grunnet kulden, på sommeren er det jo litt begrenset holdbarhet men 1-2 dager går fint. Om du er litt ekstra nøye så kan du få ganske bra med kallorier i en slik pytt-i-panne løsning, stekes i store mengder ekte smør :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage gryte eller lapskaus  av Suppeposer. Koker opp suppa som som det står på pakka, Tilsetter smaksrik pølse feks  pepperoni. Så tilsetter jeg enten potetmospulver eller hurtigris. Jeg har som regel tørket pølsa på forhånd, derfor har jeg denne oppi før karbohydratene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var diverse retter testet ut. Alt smakte helt fantastisk. Tar noe lengre tid om det ikke står på kok. Vi var heldige og fant et digert dødt tre som var nokså tørt. Det ble brukt til bål så vi fikk hele tiden hatt middager på kok. Det er vertfall slutt på real:) Nå blir det å ta me noe kjøtt og tilbehør til neste tur i.o.m at jeg hadde veldig lett sekk og plass til noen ekstra kilo:) Tusen takk for masse kjekke tips her. Skal nok invistere i en vakumpakker og forhåndslage noen snaddre middager jeg kan kose meg litt ekstra med en dag og 2:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.