Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplasser Østmarka/kollektivtransport


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Kjære fjellfolk! 

Etter å ha tilbragt forrige sommer i Nordmarka har jeg en plan om å utforske Østmarka litt mer og håpet i den forbindelse på å få noen tips på fine steder og gode teltplasser i det området. 

Jeg må innrømme at jeg er litt folkesky og prøver å unngå steder med alt for mye trafikk når jeg først skal ut og nyte naturen, så tips om litt bortgjemte steder der jeg ikke blir tråkket ned av skranglete klatrere, barnefamilier som bråker mer enn primusen min eller kompisgjenger på fylletur, hadde det vært helt topp. Hvis det i tillegg finnes noe vann jeg kan slenge fiskestanga ut i, samt en eller annen form for kollektivtransport innenfor en fire timers gåtur, så er lykken gjort for resten av året :D 

Obs: jeg er ikke særlig god på å fiske, så du trenger ikke være redd for at jeg tømmer yndlingsvannet med markstanga mi (men jeg ville ikke satt meg til å passe kaffen din, den hadde levd farlig).  

Alle tips mottas med takk! 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Østmarka er den beste marka :) Her vil du trives!

Selv er jeg mest i den nordlige og østlige delen, det vil si Lørenskog, Rælingen og ned til Enebakk, har ikke så mye tips å komme med fra Oslo-siden, men der kan sikkert andre supplere. Kollektivtransport hemmer deg noe fra disse kantene, men med litt trasking kommer du deg nok til skogs.

Fra Flateby har du en god innfartsåre fra Streifinn, herfra kommer du greit inn til Børtervann, der er det en del fine plasser. Andre fine vann før du kommer så langt er Bøletjern og Hellertjerna. Bare pass deg for Børter gård, den traseen må du ikke velge om du ønsker livet og helsa i behold (bonden der er ikke så begeistret for turfolk). Litt usikker på kollektivtilbudet i Flateby, men det går nå hvertfall buss på Rv120, men det kan muligens bli litt langt til skogs derfra.

Fra Rælingen er Myrdammen og Grini gode steder å starte, dette er nok litt nærmere riksveien og bussen. Herfra kommer du raskt inn i naturreservatet. Mørkåstjerna er et flott vann med litt plass, går du lenger inn finner du masse magisk og flott skog. Kan anbefale en tur gjennom Byttingsdalen sør for Søndre Bjørtjern. Og når du først er så langt inne kan du jo komme deg til Tappenbergvann, da er du i hjertet av naturreservatet, her er det et par gode teltplasser.

Fra Lørenskogsiden er det litt mer tricky å komme seg inn, Losby er jo det naturlige startstedet, men dit går det ikke noe kollektivtransport. Anbefaler likevel en kanotur fra Mønevann (kano kan leies på Losby) oppover vassdraget til Søndre Krokvann, her møter du garantert lite folk så fort du er ferdig med Mønevann og det er masse fine plasser. Men hvis vi skal tenke kollektivt fra Lørenskogsiden så går det buss langs Gamleveien (411). Du kan gå av ved Hammer bru og traske Losbylinja inn til Losby, men det blir fort noen kilometer. Fra Lørenskog kirke og bort til Ahus går det noen gårdsveier inn i marka, her kommer du raskt til Ramstadslottet naturreservat, her er det nok litt mer folk og litt mindre fine teltplasser.

Alternativt skaff deg skyss :) Så kommer du raskt til skogs :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supre tips @steingrd det setter jeg virkelig stor pris på! Her var det jo masse flotte steder som skal utforskes og masse gode tips til kollektivtransport og greier. Helt topp! Skal gi tilbakemelding når jeg har fått testet litt, kjenner at jeg gleder meg til å få trasket litt rundt der borte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for info dersom det er andre som lurer på det: 

Letteste vei til Losby: Buss 411, gå av på finstadlia. 

Letteste vei til Myrdammen og Grini (og andre innfartssteder på den siden). Buss 550 fra Lillestrøm mot Flateby. Her er holdeplassene plottet på google maps. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lengre sør du reiser jo mindre folk er det, motsatt som Nordmarka med andre ord. Et greit utgangspunkt da er å ta buss 550 til Brokkenhus, gå til Sandbakken, så videre innover derfra. 

Har ikke noen kjempetips til vann hvor det ferdes lite folk, men er bare å se på kartet. 

Jeg var ved Eriksvann forrige helg. Fint på vestsiden der. Skal i område igjen til helgen. 

Det er bart og fint nå, så ta på deg turskoa og kom deg ut! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Bare for info dersom det er andre som lurer på det: 

Letteste vei til Losby: Buss 411, gå av på finstadlia. 

Bare vær klar over at du da har 3.5km på grusvei før du er ved Losby gård :) Og derfra er det 1.5km til Mønevann. Du må litt innenfor Mønevann for å få være i fred. 

Edit: Ved nærmere ettertanke så kan det jo faktisk være fint å gå langs Losbyelva og innover hvis man ikke har gått der før. Jeg er vel kanskje litt lei av det ettersom jeg har gått her i ørten år :) Dette er min home-turf nemlig, vokst opp og bor her fremdeles. Så oppfør deg fint @Sovjetunionen ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

550 bussen kan du jo ta hele veien rundt Østmarka og starte hvor du vil. Rundt Børtervann og Tonekollen er det flott med mye gammelskog og relativt bra plass mellom hvert individ. Kan jo tas som endel av flyktningeruta fra Enebakk mot Oslo for eksempel.

Nærmere byen og mer folksomt er det fint rundt Haukvann og Langvann feks, med utgangspunkt i Skullerud eller Østmarksetra. Holder man seg på stiene så er det straks mye mindre folksomt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 14.4.2016 at 4:21 PM, steingrd said:

Bare vær klar over at du da har 3.5km på grusvei før du er ved Losby gård :) Og derfra er det 1.5km til Mønevann. Du må litt innenfor Mønevann for å få være i fred. 

Edit: Ved nærmere ettertanke så kan det jo faktisk være fint å gå langs Losbyelva og innover hvis man ikke har gått der før. Jeg er vel kanskje litt lei av det ettersom jeg har gått her i ørten år :) Dette er min home-turf nemlig, vokst opp og bor her fremdeles. Så oppfør deg fint @Sovjetunionen ;) 

Endte med å ta taxi fra Finstadlia og bort til Losby. Koster ca 200 kroner på helligdag hvilket jeg regner inn i mitt "men jeg har jo ikke utgifter til bil, så jeg har råd til det"-budsjett. Eneste jeg fant ut var at det er best å ringe Nedre Romerike taxi, da de er litt mer lokalkjent enn Oslo taxi. Ellers blir man stående i en endeløs, men-hvor-er-det-da telefonsamtale som etterfølges av en forvirret taxisjåfør som bruker 20min og ringer deg tretti ganger før de faktisk finner deg:( .

Ellers må jeg si at Østmarka er nydelig:D Litt mye folk rundt kano-vannene (litt campingplass-vibber), men veldig flott natur og fine teltplasser! Takk for supre tips:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag er å ta bussen til Enebakk og gå av ved Durud. Nærmere byen er Grønmo, da må en kanskje gå litt for å komme unna "trafikken". Men det er mange stier/retninger å gå der..nært byen er også Lutvann, og Nøklevann. Foretrekker Lutvann av de to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Hege Szyrxzc said:

Et forslag er å ta bussen til Enebakk og gå av ved Durud. Nærmere byen er Grønmo, da må en kanskje gå litt for å komme unna "trafikken". Men det er mange stier/retninger å gå der..nært byen er også Lutvann, og Nøklevann. Foretrekker Lutvann av de to.

Topp forslag, takk for svar :) er det lett å finne vegen fra busstoppet til skogen fra Durud? 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.