Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har nylig anskaffet meg en Hennessey hammock expedition Asym zip og den er helt fantastisk å sove i. Nydelig komfort, lett å sette opp etc. eneste jeg sliter med er å få den stram nok slik at den ikke synker for mye ned. Jeg fant et konge tips på youtube for å endre på dette:) Mitt spørsmål er, hva heter disse metall ringene han i denne videoen bruker og hvor kan jeg få fatt på dem? (bor i Stavanger)

Har sett på disse, men har en aning om at de ikke er veldig gode: http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/battilbehor/beslag/stalringer-339013/

Endret av Roy Vuyk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke sånn at en ikke skal stramme så veldig hengekøyen? Jeg kjøpte meg en hengekøye i fjor sommer som jeg brukte en del. Og etter et par netter hvor jeg ikke fikk skikkelig sovestilling begynte leting etter tips og triks på nettet. Jeg kom over en forklaring på at de fleste hengekøyer er best å ligge diagonalt i, og da vil du også ligge flatere selv om den ikke er stramt hengt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, kvitknekt skrev:

Er det ikke sånn at en ikke skal stramme så veldig hengekøyen? Jeg kjøpte meg en hengekøye i fjor sommer som jeg brukte en del. Og etter et par netter hvor jeg ikke fikk skikkelig sovestilling begynte leting etter tips og triks på nettet. Jeg kom over en forklaring på at de fleste hengekøyer er best å ligge diagonalt i, og da vil du også ligge flatere selv om den ikke er stramt hengt opp.

Joda det stemmer. Problemet jeg har vært utenfor er lave trær. Jo lavere trær jo strammere må jeg få køyen for å ikke treffe bakken. Uansett om man vil ha den superstram eller ikke så er det jo en helt genial ide med disse ringene:) Alt vil jo gå mye enklere:) Jeg bruker Asym hengekøye fra Hennessey. Asym står for asymetrical. Så i den kan du ligge veldig flatt og ikke den standard banan formen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, speedbird skrev:

"Rappel rings" på engelsk. Stikk innom en butikk som selger klatreutstyr. De har garantert noe som ikke ryker.

Flott:) Finner en del rappel ringer på nett men det er slike 8 talls brems. Litt mer søking så skal jeg nok finne noen brukende:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøk sjappe som selger klatreutstyr de hjelper deg. Petzl Ring er et av alternativene du har. Liten er 28mm indre diameter stor er 46mm. Pris aner jeg ikke. 

Selv benytter jeg bare en Tarbuck knute, egnet slynge rundt treet, karabin, løkka på knuten og enden knytt i køya. Knuten flyttes lett til ønskelig posisjon. Noe mer å fikle med og noe mindre å drasse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Til 14,90 ville jeg da prøve Jula ringene? Jeg tro. at de er sterke nok (de er vel til fortøyning) Men muligvis er de ikke tykke nok i godset?

Jeg bruker bakhandknop om treet og strammer godt. Har sovet i hengekøye i lengre tid på skoleskip. Bra, men en kan få "overstrekk i knærne.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne ring-metoden på min Hennessy køye. Slet selv med å få tak i disse ringene av alu. Endte opp med ringer fra biltema. Litt tyngre, men funker fett! Superlett å få stramt til, og lett å løsne. 

Regner med at ringene på Jula er samme type som de på biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Roy Vuyk said:

Hei. jeg har nylig anskaffet meg en Hennessey hammock expedition Asym zip og den er helt fantastisk å sove i. Nydelig komfort, lett å sette opp etc. eneste jeg sliter med er å få den stram nok slik at den ikke synker for mye ned. Jeg fant et konge tips på youtube for å endre på dette:) Mitt spørsmål er, hva heter disse metall ringene han i denne videoen bruker og hvor kan jeg få fatt på dem? (bor i Stavanger)

Har sett på disse, men har en aning om at de ikke er veldig gode: http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/battilbehor/beslag/stalringer-339013/

Har samme køye og så på samme video og ringer, men kjøpte heldigvis et helt annet oppheng som eliminerer det forferdelige tauet fra Hennessey.

Vil anbefale deg å se på Whoopie slings før du bestemmer deg for å kjøpe dyrere ringer enn de på Jula. SUperenkelt å bruke, veier nesten ingenting og tar minimalt med plass. Krever at du bygger om køya. Tok meg noe sånt som 20 minutter.

Se på videoer av Shug på youtube om køyehenging både generelt og spesielt. MANGE timer med videoer. Han er litt sprellemann, så greit å spre de videoene utover noen uker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill :)

Jeg gikk til innkjøp av ringene på jula. Eneste forskjellen var at jeg måtte 2.5 runder rundt i stedet for 1.5. Men nå er det super enkelt å henge opp køya:) litt knuffing for å få den ned igjen om jeg strammer den for mye, men det skal vi kunne leve med:) Så litt på Shug:) fin type:) God underholdning og mye å lære:) tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.