Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sekk


aamodt

Anbefalte innlegg

Hallo dere!

Jeg sitter å lurer på å kjøpe ny sekk, jeg har en Fjellreven abisko 65l fra før. Men den blir litt liten til mitt klumpete utstyr.

Da jeg har pakket alt jeg trenger å ha med til en helgetur, så har jeg ikke plass til maten. Og sovepose, liggeunderlag og telt henger på utsiden. Liggeunderlag tenkte jeg å kjøpe nytt, ett Exped symat hyperlite så da vil jo det passe i sekken. Jeg vil absolutt tro jeg kan bli bedre til å pakke, føler jeg pakker som en idiot men føler likevel jeg ikke har med mye unødvendige ting. Derfor har jeg kikket litt på Osprey Xenith 105l (https://www.fjellsport.no/osprey-xenith-105-graphite.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-category1) som nå er på tilbud. Hva tenker dere om det? Hvor stor bør jeg ha? Har ett lite håp om en ukestur til Hardangervidda i sommer, så da må jeg jo ha plass til litt mer enn en helgetur. Er det noen her som har denne sekken? Eller erfaringer med den? Vil gjerne høre om dere vil råde meg til andre sekker eller størrelser. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags kokeutstyr, sovepose og telt har du? For helgeturer bør en 65 liter gjøre susen, egentlig, men en stor volumiøs sovepose ødelegger som regel moroa.

En sekk på 105 liter er veldig stor. Jeg har en Xenith 88 liter jeg bruker når jeg også skal bære litt for ungene og jeg antar jeg kommer til å bruke den om jeg skulle få mulighet til å ta en litt lenger tur, alene. 

Sekken er nok ganske lik i 105 liters utgave, men jeg har ikke testet annet enn min 88 liter. Den sitter som støpt på ryggen min og opp mot 20 kilo syntes jeg er "komfortabelt", men det er jo veldig individuelt. Liker veldig godt Ospreys løsninger. Det eneste jeg kunne tenke meg var at glidelås i "front" gikk helt rundt slik at jeg kunne åpnet hele fronten. De to glidelåsene på hver side er litt meningsløse egentlig. Plass til drikkeblære "utvendig", mellom "sekk og bæresystem" er helt perfekt! Fine lommer på hoftebeltet og stort topplokk som rommer alt man trenger rask tilgang til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, whistler skrev:

Hva slags kokeutstyr, sovepose og telt har du? For helgeturer bør en 65 liter gjøre susen, egentlig, men en stor volumiøs sovepose ødelegger som regel moroa.

En sekk på 105 liter er veldig stor. Jeg har en Xenith 88 liter jeg bruker når jeg også skal bære litt for ungene og jeg antar jeg kommer til å bruke den om jeg skulle få mulighet til å ta en litt lenger tur, alene. 

Sekken er nok ganske lik i 105 liters utgave, men jeg har ikke testet annet enn min 88 liter. Den sitter som støpt på ryggen min og opp mot 20 kilo syntes jeg er "komfortabelt", men det er jo veldig individuelt. Liker veldig godt Ospreys løsninger. Det eneste jeg kunne tenke meg var at glidelås i "front" gikk helt rundt slik at jeg kunne åpnet hele fronten. De to glidelåsene på hver side er litt meningsløse egentlig. Plass til drikkeblære "utvendig", mellom "sekk og bæresystem" er helt perfekt! Fine lommer på hoftebeltet og stort topplokk som rommer alt man trenger rask tilgang til.

Jeg har ett rast stormkjøkken, soveposen er en Helsport Alta og teltet er foreløpig ett marmot limelight 2p. Vet du hvor mye 105literen er bygd for av vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Alta er jo forholdsvis volumiøs, men det koster jo litt å oppgradere til noe lettere med mindre volum. Uansett tror jeg du vil greie deg fint med 88 litern, så lenge det ikke er veeeldig mye rart som finner veien ned i sekken ;-) Uansett kan det være lurt å legge ut alt utstyret, kanskje skrive en liste for å få kontroll på hva du faktisk trenger. Når man står der og pakker er det fort gjort å ta med mye rart.

Jeg vet ikke hva Osprey selv sier om maksvekt, men ser noen antyder 25-35 kilo og 45 kilo maks. 
Fordelen med Xenith er at den har en ganske hyggelig egenvekt sett ut fra hvor mye den er kapabel til å laste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
12 timer siden, aamodt skrev:

Vet du hvor mye 105literen er bygd for av vekt?

Osprey skriver følgende: "Vi vet godt hva det betyr å bære 25+Kg,derfor har vi brukt all vår kunnskap og erfaring på å utvikle et solid bæresystem"

Antar da at den bør være bygd for bører på +25 kg.

Endret av Turlyst
Fjernet duplikater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey har fine sekker. Xenith veier ikke så mye og er bra priset. Har en Aether 70 selv fra de. Men den begynner å miste litt komfort når jeg kommer over 17-18 kilo. Da foretrekker jeg gå opp 2 kilo i vekt på sekk og heller bruke min reconpack.

diskuterte dette med vekt og osprey med noen jeg kjenner som jobber/jobbet med å selge sekkene. De hadde testet det meste de hadde inne og var enige at osprey lager fine sekker men at de ikke er de beste for tung last. En xenith skal tåle litt mer vekt enn aether som jeg har men skal du ofte gå med sekk på 20 kilo pluss hadde jeg også testet noen andre alternativer. F.eks bergans alpinist 110l. Den veier litt mer men er mer robust. For eget bruk er uansett sekk på 65-70 liter for lite for ukestur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, aamodt said:

Fjellreven abisko 65l [...] ikke plass til maten

Og sovepose, liggeunderlag og telt henger på utsiden.

:blink:

Altså, jeg skal ikke komme og predike lettpakkerbudskap i alle tråder hvor folk ber om hjelp, men jeg er ærlig talt litt skeptisk til om behovet ditt egentlig er større sekk... Altså, for all del, kjøp deg en større sekk om du vil, og det er jo alltid greit med en storsekk på lur til den dagen du trenger den, men 65 liter burde da etter alle solemerker holde lenge for en helgetur, eller? 

Forøvrig, @whistler har bare fornuftige forslag: Legg ut alt, skriv liste -- (og vei alt til tiendedels gram og lag excelark og bruk lighterpack og bytt ut alt du eier til kostbare amerikanske cottage-produkter i cuben, karbon og titan, og...) OK, jeg gir meg -- forskjellige folk og ulike behov og det der.. God tur!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, whistler skrev:

Helsport Alta er jo forholdsvis volumiøs, men det koster jo litt å oppgradere til noe lettere med mindre volum. Uansett tror jeg du vil greie deg fint med 88 litern, så lenge det ikke er veeeldig mye rart som finner veien ned i sekken ;-) Uansett kan det være lurt å legge ut alt utstyret, kanskje skrive en liste for å få kontroll på hva du faktisk trenger. Når man står der og pakker er det fort gjort å ta med mye rart.

Jeg vet ikke hva Osprey selv sier om maksvekt, men ser noen antyder 25-35 kilo og 45 kilo maks. 
Fordelen med Xenith er at den har en ganske hyggelig egenvekt sett ut fra hvor mye den er kapabel til å laste.

Sant nok, men soveposen kjøpte jeg i fjor, så blir nok ikke ny med det første :) Nå er jo faktisk 105literen billigere enn 88literen, er det bare vekten som blir høyere? Man kan vel kanskje "snurpe" den inn på sidene for å minske volumet? Jeg har begynt på lighterpack.com, men har ikke fått fyllt ut alt ennå. Har kikket litt på Fjellreven kajka 100liter, for å få den geniale åpningen i fronten slik som på abiskoen min, men den veier jo litt mer. Takker for gode svar :-) Ble foresten kult på instagramen din med di nye bildene :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, aamodt skrev:

Sant nok, men soveposen kjøpte jeg i fjor, så blir nok ikke ny med det første :) Nå er jo faktisk 105literen billigere enn 88literen, er det bare vekten som blir høyere? Man kan vel kanskje "snurpe" den inn på sidene for å minske volumet? Jeg har begynt på lighterpack.com, men har ikke fått fyllt ut alt ennå. Har kikket litt på Fjellreven kajka 100liter, for å få den geniale åpningen i fronten slik som på abiskoen min, men den veier jo litt mer. Takker for gode svar :-) Ble foresten kult på instagramen din med di nye bildene :D 

Ikke noe i veien for å velge en litt større sekk, det er gode kompresjonsmuligheter. MEN, en litt mindre sekk har veldig oppdragende effekt. Har man "ubegrenset" med plass er det fort gjort å pakke litt ekstra ;-) Jeg ville tenkt nøye gjennom hva behovet faktisk er. Jeg pakker min Xenith 88 på under 20 kilo startvekt med mat for en uke og da er alt dimensjonert for temperaturer mot -10.

Takk for det ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, whistler skrev:

Ikke noe i veien for å velge en litt større sekk, det er gode kompresjonsmuligheter. MEN, en litt mindre sekk har veldig oppdragende effekt. Har man "ubegrenset" med plass er det fort gjort å pakke litt ekstra ;-) Jeg ville tenkt nøye gjennom hva behovet faktisk er. Jeg pakker min Xenith 88 på under 20 kilo startvekt med mat for en uke og da er alt dimensjonert for temperaturer mot -10.

Takk for det ;-)

Jeg får tenke litt på dette :) Men takk for gode svar ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å følge @whistler sin anbefaling og liste opp hva du har med deg, men du velger jo selvfølgelig selv hvor mye vekt du vil bære på. Jeg klarer meg veldig godt med min 55 liters. I alle fall etter det slutter å være under frysepunktet på nettene.

Det finnes utallige forumtråder med tips til billige og lette løsninger for å få totalvekten ned, og det er nok av erfarne fjellfolk her som kan gi deg gode råd :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det viktigste er hvor bra sekken sitter på ryggen.

2. Er at den passer i forhold til utstyret du skal ha med. Men som det også nevnes her, det er ikke noe poeng å ta med seg mer enn man trenger. Finn ut hvor mange liter du trenger og få en sekk som passer utstyret. 

3. Vekt. Og dette går også litt på nr.2 En stor og tung sekk er unødvendig, men en stor sekk som passer ryggen er bedre enn en lett sekk som ikke passer. 

 

Jeg hadde en 65liter og syns at den ble for liten til høstturene mine. Nå har jeg fått en 85l og den er helt ypperlig. Baltoro 85. Noen andre tips som ofte glemmes: Når du er i butikken sjekk ut alle lommer og muligheter sekken har. Spørsmål du bør stille deg er : Kan deler av sekken gjøres om til liten dagstursekk? Kan du få tak i ting uten å måtte ta ut alt fra sekken? Hvor mange sidelommer er det. Kan du feste liggeunderlaget slik du ønsker utenpå sekken. Kan du ha fiskestenger festet til sekken. Hvordan er topplokket. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

105 liter, det er nesten et "flyttelass". Jeg fulgte tråden som Opas dro i gang om vekt og volum på sekker, anbefaler den tråden. Det var en stor hjelp for meg da jeg  har begrensninger med å bære sekker på mer enn 15- 20 kg. Det resulterte i at jeg kjøpte Helsport Lifjell 45 liter for 2-3 dagers fjellturer. Alt utstyr får plass i sekken. Ikke skal jeg leve en asketisk livsstil når jeg er på tur heller. Jeg har også Helsport Trolltinden sekk på 55 liter. Her har jeg i tillegg plass til Helinox bord og stol. Jeg har selvfølgelig ikke peil på hva du har med på tur, men som flere er inne på lag liste, du får bedre struktur da. Jeg har Helsport Ringstind light 1 og Mountain Hardware dunpose, Dette er vel noe av forklaringen på at jeg får plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på overnattingstur (helg) med alta soveposen jeg har så blir 85 liter passe for meg. Da ligger sovepose,telt og liggeunderlag (lite oppblåsbart) i sekken. Har alltid med speilrefleks og fiskeutsyr,både haspel og flue. På ukesturer finner jeg fram recon packen på 120 L. Men kan klare meg med 85 L sekk om jeg må

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Osprey Xenith 105 for 2 år siden og er meget godt fornøyd.Har fått prøvet den skikkelig på flere vinter- og sommerturer  og her får du, etter min mening, mye sekk for penga. Selv med mine 191 cm er det god bærekomfort.Liker også løsningene mht. lommer, justeringer, utvendige "festeanordninger" etc. Enig i at det er en stor sekk, men for meg som liker å ha alt nede i sekken synes jeg det er en god løsning.Har båret 23 kg på det meste og det gikk veldig greit. 

Endret av Jørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sekken du lurer på. Litt større enn jeg normalt trenger, men jeg liker å slippe å pakke for trangt. Dermed har jeg også litt mer fleksibel plass om man plutselig trenger å f.eks bare stappe alt i sekken og gå osv. Jeg liker ikke å ha så liten plass at alt må ligge likt hver gang for at puslespillet skal gå opp...


Sekken er vesentlig lettere enn det jeg byttet ned fra (Bergans 130L Alpin) og tåler godt det jeg nå har av turvekt. Og etter å ha fått byttet ut det tyngste at utstyret så er nå normalturene mine opp mot 25 kilo mot ca 32 tidligere. 

Og opp til 25 synes jeg sekken er topp å gå med og bære. Tyngre så foretrekker jeg den gamle sekken min. Den tåler greit 40+ (men det gjør ikke knærne mine lengre ;-) )

Til mitt bruk har den gode løsninger. Også mulighet for drikkesystem, noe jeg selv ikke bruker på tur. Gode festmuligheter

Selv om sekken sikkert er større enn jeg trenger så liker jeg å kunne pakke voluminøst til enkle turer også. F.eks å bare kunne stappe oppi soveposer og fjellduker osv til meg ungene f.eks. På litt lengre turer så har vi f.eks pakket alle voluminøse og lettere ting i den sekken og så har madammen båret den, mens jeg har båret det tyngre utstyret i "gamlesekken"

Jeg har også brukt den som "laksefiskesekk" i to sesonger nå og da er det mye av og på langs elvebredden osv og den har tålt denne bruken godt uten synlige slitasjer eller skader. Da er sekken veldig mye av og på og slengt på bredden osv i de 2-3 ukene jeg får til med laksefiske i Finnmark. 


Det er mulig annet scorer bedre om du finleser detaljer, pris og vekt osv, men det var midt i blinken for meg da jeg handlet den og er det fortsatt - og så haddde jeg litt flaks og fant den på kampanje også.


I bruk på madammen: 

9969751646_909e9608c1_b.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Jørn skrev:

Kjøpte Osprey Xenith 105 for 2 år siden og er meget godt fornøyd.Har fått prøvet den skikkelig på flere vinter- og sommerturer  og her får du, etter min mening, mye sekk for penga. Selv med mine 191 cm er det god bærekomfort.Liker også løsningene mht. lommer, justeringer, utvendige "festeanordninger" etc. Enig i at det er en stor sekk, men for meg som liker å ha alt nede i sekken synes jeg det er en god løsning.Har båret 23 kg på det meste og det gikk veldig greit. 

 

35 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har også sekken du lurer på. Litt større enn jeg normalt trenger, men jeg liker å slippe å pakke for trangt. Dermed har jeg også litt mer fleksibel plass om man plutselig trenger å f.eks bare stappe alt i sekken og gå osv. Jeg liker ikke å ha så liten plass at alt må ligge likt hver gang for at puslespillet skal gå opp...


Sekken er vesentlig lettere enn det jeg byttet ned fra (Bergans 130L Alpin) og tåler godt det jeg nå har av turvekt. Og etter å ha fått byttet ut det tyngste at utstyret så er nå normalturene mine opp mot 25 kilo mot ca 32 tidligere. 

Og opp til 25 synes jeg sekken er topp å gå med og bære. Tyngre så foretrekker jeg den gamle sekken min. Den tåler greit 40+ (men det gjør ikke knærne mine lengre ;-) )

Til mitt bruk har den gode løsninger. Også mulighet for drikkesystem, noe jeg selv ikke bruker på tur. Gode festmuligheter

Selv om sekken sikkert er større enn jeg trenger så liker jeg å kunne pakke voluminøst til enkle turer også. F.eks å bare kunne stappe oppi soveposer og fjellduker osv til meg ungene f.eks. På litt lengre turer så har vi f.eks pakket alle voluminøse og lettere ting i den sekken og så har madammen båret den, mens jeg har båret det tyngre utstyret i "gamlesekken"

Jeg har også brukt den som "laksefiskesekk" i to sesonger nå og da er det mye av og på langs elvebredden osv og den har tålt denne bruken godt uten synlige slitasjer eller skader. Da er sekken veldig mye av og på og slengt på bredden osv i de 2-3 ukene jeg får til med laksefiske i Finnmark. 


Det er mulig annet scorer bedre om du finleser detaljer, pris og vekt osv, men det var midt i blinken for meg da jeg handlet den og er det fortsatt - og så haddde jeg litt flaks og fant den på kampanje også.


I bruk på madammen: 

9969751646_909e9608c1_b.jpg

Fint å høre fra noen med samme sekk, høres veldig positivt ut det dere sier! Dette gjorde meg egentlig bare sikrere i valg av sekk, høres kjekt ut å kunne slik som du sier å pakke uten at det blir ett puslespill. Mange takk for gode innspill! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk denne Osprey Xenith 105 til jul av samboern etter ønske, og har prøvd den på  en tur så langt. Virker som en skikkelig god sekk som sitter som støpt inntil ryggen, og er en lettvekter iforhold til den gamle Norrøna 85 litern jeg hadde før. Eneste minuset jeg kan finne så langt er at beltespennene virket litt puslete, føles ut som de kan knekke hvis jeg er litt for hardhendt. 

Endret av Martin HJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Martin HJ said:

Jeg fikk denne Osprey Xenith 105 til jul av samboern etter ønske, og har prøvd den på  en tur så langt. Virker som en skikkelig god sekk som sitter som støpt inntil ryggen, og er en lettvekter iforhold til den gamle Norrøna 85 litern jeg hadde før. Eneste minuset jeg kan finne så langt er at beltespennene virket litt puslete, føles ut som de kan knekke hvis jeg er litt for hardhendt. 

Hvis ikke JEG har tatt knekken på de spennene på 2 år så tror jeg du kan stole på at de holder ;-)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
50 minutes ago, ViktorS said:

Spennene fortsatt like hele?:)

Det røyk 2 stk under høstjakta, men det var fordi jeg klarte å ta dem med bagasjeluka på Avensisen. Glemte at jeg hadde hektet av et underlag og at stroppene hang fritt og dermed tok jeg 2 samtidig! (På stroppene bak/under som er til underlag.) Det er imidlertid et nummer du kan sende bilde av sekkemodell + spenner som MMS så sender de deg nye i posten. Kjersti på Kleven Jakt og Fiske har nummeret om du trenger....

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det røyk 2 stk under høstjakta, men det var fordi jeg klarte å ta dem med bagasjeluka på Avensisen. Glemte at jeg hadde hektet av et underlag og at stroppene hang fritt og dermed tok jeg 2 samtidig! (På stroppene bak/under som er til underlag.) Det er imidlertid et nummer du kan sende bilde av sekkemodell + spenner som MMS så sender de deg nye i posten. Kjersti på Kleven Jakt og Fiske har nummeret om du trenger....

 

Kløne! :P Har enda sekken på "prøve" hjemme. Forsøk med forskjellig type opp-pakning, volum, vekt, osv testes ut i alle bauger og kanter.

Innser forresten at jeg ikke bruker den nederste åpningen på sekken... har vel egentlig aldri gjort det på noen sekker hehe. Så denne kunne vært fjernet :) de åpningene på sidene er kanskje ikke helt nødvendig. Det meste jeg kommer til å "plutselig" få bruk for på tur, vil jeg nok ha i frontlommene, meshlommene på sidene eller fronten eller i lommene på lokket. En full frontåpning hadde vært mere på sin plass. Men tror nok at jeg beholder denne sekken ja. Kjøpte på kampanje til ca 2200 eller noe, så mye sekk for prisen.

Synes fortsatt de burde slengt med ett regntrekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.