Gå til innhold
  • Bli medlem

Tåg eller buss till fjället.


marmotta

Anbefalte innlegg

Förra året blev det ingen Norge-tur, eftersom jag hade akuta ryggbesvär. Nu tittar jag igenom möjligheterna för en tur iår, men jisses, vad dåliga förbindelserna blivit. Kunde tänka mig en tur som börjar i Bjorli, där det finns campingplats. Går till DB:s sajt och knackar in Linköping 7.30 - på en dag ska jag väl hinna till Bjorli?. Nej, tidigaste förbindelse är vid 14-tiden och jag är hänvisad till nattåg (mot Trondheim) som kommer till Dombås 3.38 på morgonen. Och sen får jag vänta till 12-tiden på tåg vidare.  Iofs kanske det går att börja en tur i Dombås, eller kanske det finns bättre förbindelse med buss? Nån som vet vilket bolag, så kanske jag kan köpa biljett på internet.

 

Kollade också Otta, som anhalt på väg till Jotunheimen (där jag ju bara varit 7 gånger, senast 2010). Senast tog det 7 timmar hemifrån, nu kommer jag inte fram före 22.20. Återigen, kanske buss är bekvämare?

 

Eller kanske jag ska satsa på Sverige, för en gångs skull (jag har varit fler dagar i Andorra; färre endast i Skottland). Det skulle kunna bli Jämtland (det går nattåg en kort tid på året) eller Vindelfjällen.

Endret av marmotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når skal du reise? Jeg tror det er en del arbeid på jernbanen mellom Oslo og Lillehammer som gjør at rutene tidvis er dårligere enn normalt.

Du sier ikke hva slags tur du tenker på, men siden du har vært 7 ganger i Jotunheimen regner jeg med det er høyfjell som frister. Det er sikkert mange fine turmuligheter med Dombås som utgangspunkt, men jeg ville kanskje sittet på Trondheimstoget en halv time lenger og startet turen på Hjerkin. Da ligger Snøhetta innen for en dagsmarsj, og jeg tror det skal være mulig å gå videre og ende opp f.eks på Bjorli. (Vær obs på at det ikke alltid er lov å gå i det gamle skytefeltet. Da går det buss fra Hjerkin til Snøheim.)

Hva med Hardangervidda, og Finse? Om toget mot Bergen korresponderer bedre enn Trondheimstoget er det mye flott natur tilgjengelig med Finse som utgangspunkt. Finse-Geiterygghytten-Aurlandsdalen er jo en klassiker som kan gås på to-tre dager, eller forlenges med omveier. (Da må det bli buss tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag knappade in 15/7 som avresedatum. Jag har nu också testat 1/8 - senare än så är knappast aktuellt. Jag ser av svaret att jag borde ha länkat till http://www.huthyfs.com/

där jag listar alla mina turer genom åren och/eller min översikt över Sydnorge: http://www.huthyfs.com/nortrek.html Min senaste Norgetur, 2014, varade 8 dagar och gick från Fyre till Finse.  Nu hittar jag ett gäng kartor där jag  prickat in en tur i Reinheimen med start i Dombås - jag vill minnas att jag kopierat turen

för säkert 10 år sen från en tysk vandringsberättelse. Jag kan ju åerkomma med frågor om framkomlighet etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, marmotta skrev:

...alla mina turer genom åren och/eller min översikt över Sydnorge: http://www.huthyfs.com/nortrek.html Min senaste Norgetur, 2014, varade 8 dagar och gick från Fyre till Finse...

Sitat fra huthyfs.com:

Jotunheimen 1994, 2000, 2001, 2002, 2003, 2006, 2010; knappt 38 dagar

Skarvheimen+ 2000, 2003, 2006, 2008, 2013, 2014; c:a 36 dagar

Dovrefjell 1997, 2004, 2007; 19 dagar

Trollheimen 1998, 2005, 2011; 16 dagar

Tafjordfjella/Reinheimen 1999, 2004, 2007; 14 dagar

Hardangervidda 2008, 2009, 2013; 14 dagar

Breheimen 2001, 2010, 10 dagar.

Rondane 1997, 5 dagar

Haha...

Jeg har ingen ting å bidra med når det gjelder turmuligheter. Du vet garantert mye mer om norske fjell enn det jeg gjør...

Men husk som sagt at det gjøres mye arbeid på togstrekningen du spør om, så togtidene kan variere en del fra uke til uke.

God tur!

Endret av Eksilbergenseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.