Gå til innhold
  • Bli medlem

Preikestolen - Lysebotn - Kjerag - Stavanger


R.V.Haukelid

Anbefalte innlegg

Hei. Vi skal vandre fra preikestol hytta og innover til lysebotn hvor planene er av vi skal ta båten tilbake til stavanger. Vi har muligens tid til å gå videre og lurte på hvordan det vil bli hvis vi går fra lysebotn - kjerag. Er det muligheter for å ta ferge derifra tilbake til stavanger eller må vi tilbake til lysebotn og evnt hvor lang tid bør vi regne fra vi går fra lysebotn - opp kjerag - ned til evnt ferge. Må vi bestille billett på forhånd eller holder det at vi står på kaiene rundt forbi og vinker? Håper dere har noen gode erfaring og/eller tips og dele. :) En annen ting, Jeg skal bruke Hennessey Hammock Expedition. Vil det være noe problem og finne noen trær å feste den opp i langs denne ruten?

Denne turen vil finne sted i midten av juli.

Endret av Roy Vuyk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
49 minutter siden, Roy Vuyk skrev:

Hei. Vi skal vandre fra preikestol hytta og innover til lysebotn hvor planene er av vi skal ta båten tilbake til stavanger. Vi har muligens tid til å gå videre og lurte på hvordan det vil bli hvis vi går fra lysebotn - kjerag. Er det muligheter for å ta ferge derifra tilbake til stavanger eller må vi tilbake til lysebotn og evnt hvor lang tid bør vi regne fra vi går fra lysebotn - opp kjerag - ned til evnt ferge. Må vi bestille billett på forhånd eller holder det at vi står på kaiene rundt forbi og vinker? Håper dere har noen gode erfaring og/eller tips og dele. :) En annen ting, Jeg skal bruke Hennessey Hammock Expedition. Vil det være noe problem og finne noen trær å feste den opp i langs denne ruten?

Denne turen vil finne sted i midten av juli.

Fra Lysebotn til Kjerrag går det lett 5-6 timer om du ikke bruker bil opp til Øygardstølen. Noe kjappere ned. Det er tunell, men med lys. Fra Kjerrag til neste plass du kan ta båten ut (Flørli) er det lett over 9 timer. 

På søndag kan det være svært lurt å bestille, om du vil bruke hurtigbåten.(jeg tror de krever bestilling...) turistferje tar med alle som kommer, men også her kan det være greit å ringe ferja om du vil være med fra andre steder enn Lysebotn.

nede ved fjorden finnes det litt skog, oppe i høyden (Kjerrag) fins det ikke kvist en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fantastisk god info. Dette var langt lengre en hva jeg selv hadde trodd. Da er det muligens bedre å stoppe ved lysebotn, ta fergen til stavanger og heller ta en langhelg på motsatt side i august der vi får tatt Kjerag / Flørli da :)

Da slår vi nok leir litt ned mot fjorden. Vet du om det er mye fisk i fjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt vil jeg alltid anbefale å gå ned i stede for opp, når det gjelder trappene på Flørli, så er de så pass bratte, at jeg muligens vil foreslå opp, noe som er mye tyngre....

det er i tilleg enklere å komme seg hjem fra Lyseboten, med både vei og båt.

så muligens Flørli til Øygardsstølen ?

nå er Kjerrag og Kjerragbolten nokså spektakulært, men for egen del ville jeg muligens velge å ta fra Flørli mot Blåfjellenden og ned Fidjadalen. Det blir mindre snaufjell, og med dal og fosser, men det er etter min mening en av Rogalands fineste turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk feedback:) Vi hadde satt opp lysefjorden rundt turen som hovedmål men pga litt dårlig tid rekker vi kun halve turen i første omgang. Resten vil bli i August. Derfor går vi motsatt vei fra prekestolen og inn til lyseboten. Er også for å slippe å være avhengig av bil og henting av bil. Så da vil det lønne seg neste gang å gå fra Vinddalen - Flørli - Langavatn - Kjerag - Lysebotn - Ferge til Stavanger?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Roy Vuyk skrev:

Fantastisk feedback:) Vi hadde satt opp lysefjorden rundt turen som hovedmål men pga litt dårlig tid rekker vi kun halve turen i første omgang. Resten vil bli i August. Derfor går vi motsatt vei fra prekestolen og inn til lyseboten. Er også for å slippe å være avhengig av bil og henting av bil. Så da vil det lønne seg neste gang å gå fra Vinddalen - Flørli - Langavatn - Kjerag - Lysebotn - Ferge til Stavanger?:)

Når skal dere gå dette? Tenkte selv opp til prekestolen og videre innover neste helg! får se om jeg får med meg noen , tør ikke å legge ut alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, awesomevicc skrev:

Når skal dere gå dette? Tenkte selv opp til prekestolen og videre innover neste helg! får se om jeg får med meg noen , tør ikke å legge ut alene :)

Nå sier du ikke noe om hvor langt du har tenkt å gå, og stien går jo nedover fra Neverdalsskaret. Men det er fortsatt snø og is over 500 moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, REJOHN skrev:

Nå sier du ikke noe om hvor langt du har tenkt å gå, og stien går jo nedover fra Neverdalsskaret. Men det er fortsatt snø og is over 500 moh.

Jeg tenkte i alle fall fra Preikestolen ned til Bakken går, og bortover der. Antar det ikke er snø der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awesomevicc skrev:

Jeg tenkte i alle fall fra Preikestolen ned til Bakken går, og bortover der. Antar det ikke er snø der.

Det ligger jo mot sør, så det burde gå, men det var -5 grader på Øvstabø natt til lørdag, og jeg hadde spinnglatte steiner i ura under Månvannet på lørdagsmorgen. (Sola tinte fort isen på steinene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, awesomevicc skrev:

Når skal dere gå dette? Tenkte selv opp til prekestolen og videre innover neste helg! får se om jeg får med meg noen , tør ikke å legge ut alene :)

Hei:) Vi skal gå i slutten av juni begynnelsen av juli. Noe usikkehet rundt dato enda. Neste halvdel av turen blir i august:) Er veldig glad i å våkne til shorts vær så derfor vi drøyer det utover sommeren:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.