Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvu eller kuppeltelt?


vinagunner

Anbefalte innlegg

Tenker å slå på stortromma og investere  en pen sum på et kvalitetstelt-/lavvu (vi har jo ikke tilgang til verken hytte eller bo-/canpingbil ellers!). Vi er to voksne og to små unger, som liker å ha litt plass. Har pekt ut Helsport Finnmark eller Holmeslet Taiga - andre? Vi trenger kun noe til 3-sesongs bruk og drar ant ikke ut om vinteren, så de to nevnte er egentlig overkill. Sikter oss stort sett inn mot godværsturer også. Vi tenker tingen må prestere/ha:

- kan brenne et lite bål innendørs.

- lette å sette opp/ta ned

- lett å vedlikeholde/rense/vaske

- lett å pakke ned/opp

- myggtett 

- bra ventlasjon

- robust

Det er iaf det jeg kommer på nå. Spesielt det å kunne kose seg inne med bål selv om det er ufyselig ute, er viktig.

Bare så det er klart: verken min kone eller mine barn på 4 og 1 år er vant til friluft, så komfort er viktig!

Håper på forslag, tips, innspill og generelle kommentarer fra dere.

Pfh takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
54 minutter siden, ViktorS skrev:

Helsport Varanger Camp 4-6 kan absolutt være ett alternativ!

med bunnduk og innertelt så blir dette en flott og koselig bolig :-)

Den er også med i vurderinga, ja. Men med ekstras som innertelt og bunnbuk, så havner prisen omtrent på Finnmark-nivå likevel. Vi  er uansett ikke keen på å bære langt, helt aldri, så da kan vi like godt få tak i noe som er romsligere enn 4-6.  Men kan ha bål inne i Varanger 4-6? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en helsport Nordmarka lavvo, som har samme utbygg som Varanger. Jeg tenkte bare å dele min erfaring med dette.

utbygget på lavvoen er utrolig praktisk. Man slipper at det regner inn i lavvoen når folk går inn og ut, man har litt plass til sko i utgangen og jeg synes det er litt mer "romfølelse" i lavvoen med utbygget. Synes det er fint med de små vinduene i lavvoen til å se ut og få litt lys av.

jeg synes det er innmari trivelig med lavvo, jeg ser du tenker å fyre et lite bål inni lavvoen, det kommer til å bli ganske røykfullt når man gjør dette. Jeg husker jeg var på tur med en som hadde Finnmark lavvoen og fyrte bål inne den var litt bedre mtp røyk, hadde begge inngangene åpne.

Vi har helsport sin lavvoovn og den fungerer utmerket for varme og matlaging. Vi har ikke fyrt bål i lavvoen vår da jeg fra tidligere erfaringer har opplevd at det blir veldig røykfylt i lavvoen om man ikke får stilt inn ventilene og topphatten godt nokk, i tillegg til plassering av lavvoen i forhold til vind.

Vi bruker ikke lavvoen på sommer hvis vi må gå et stykke. Det synes jeg den er for tung til. Men på vinter med pulk er den utmerket på turer hvor det blir litt gåing. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte dine erfaringer. 

Ja, det utbygget er verd sin vekt, absolutt. Finnmark mangler det. Men jeg synes at Holmeslet Taiga frister veldig, prisen til tross. Det virker som om den har alle egenskaper man kan forvente av en mindre lavvu, samt andre unike egenskaper. Ingen som har erfaring med noe lignende?

Ellers litt surt å betale for et 4-sesongs telt når den skal kun brukes i 3-sesonger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Helsport Finnmark, men valgte å selge. Hovedårsaken til det var at jeg syntes du mistet mye plass på sidene med formen lavvuen har. Da har jeg mer tro på Holmeslet Explorer ST eller Taiga. Det var forøvrig ikke noe å si på den øvrige kvaliteten etter det jeg kunne bedømme. Dog ble den kun brukt til et par overnattinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørja skrev:

Jeg hadde Helsport Finnmark, men valgte å selge. Hovedårsaken til det var at jeg syntes du mistet mye plass på sidene med formen lavvuen har. Da har jeg mer tro på Holmeslet Explorer ST eller Taiga. Det var forøvrig ikke noe å si på den øvrige kvaliteten etter det jeg kunne bedømme. Dog ble den kun brukt til et par overnattinger.

Nettopp derfor så kvier jeg jeg litt for lavvu; krever stort bakkeareal, men ikke så effektivt. Får jeg spørre hva du ender opp med, og hva er din opplevelse da? 

Bare jeg kunne bli kvitt den romantiske forestillingen om å fyre bål, så er det langt flere kandidater, feks de mindre teltene fra Holmeslet, som Explorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, vinagunner said:

Får jeg spørre hva du ender opp med, og hva er din opplevelse da? 

Jeg endte opp med å kjøpe et Hilleberg Rogen. Dermed bruker vi to telt, har et Keron 3 fra før. Det fungerer greit, men savner jo muligheten for å ha alle under et tak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk.

Har et Hilleberg Nallo GT fra før. Romslig nok for 2 pers, men nå som vi har to små barn til, så blir det fort trangt, selv om de er såpass små ennå at det til nød kan brukes, i verste fall sammen med med 1-manns teltet mitt som supplement. 

Ønsker meg god takhøyde og, som sagt, mulighet for å fyre (litt) innendørs. Tror jammen at Holmeslet Taiga blir for voldsomt, og antagelig uoverkommelig å reise for en som er 170 cm høy. Pt ligger det an til et Holmeslet Explorer ST, så får vi bruke en (liten) rundbrenner ved behov. Ikke som åpen bål, selvsagt, men levende lys er alltid kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Tentipi sine lavvoer? Onyx/Zirkon seriene har lavvo for 5, 7 eller 9 pers som alle kan fungere med bruken du skisserer.

F.eks en Onyx 7 med bomullspolyesterduk og gulv havner totalt på ca 12 000. Da har du mulighet til å fyre bål og ovn. Skal du bruke lavvoen for camping nært bilen er bomullspolyesterduk fantastisk for inneklime pga pusteevnene.

Skal det bæres mye kan light utgaver vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når en har bestemt seg for hva man vil ha, så anbefaler jeg sterkt å sjekke priser. Sjekket nå på utstyret jeg har:

Helsport Varanger Camp 8-10, innertelt, gulvduk og helsport lavvoovn.

Priser ble sjekket hos XXL og Fjellsport (som tydeligvis annonserer mye her inne). Fjellsport hadde ikke gulvduk, så den ble ikke med i sammenligningen

Pris XXL=10997 kr

Fjellsport 18885 kr

Fjellsport skal altså ha 5888 kroner mer for akkurat de samme produktene. En kan ha det mye gøy for 5888 kr :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Camthalion skrev:

Og når en har bestemt seg for hva man vil ha, så anbefaler jeg sterkt å sjekke priser. Sjekket nå på utstyret jeg har:

Helsport Varanger Camp 8-10, innertelt, gulvduk og helsport lavvoovn.

Priser ble sjekket hos XXL og Fjellsport (som tydeligvis annonserer mye her inne). Fjellsport hadde ikke gulvduk, så den ble ikke med i sammenligningen

Pris XXL=10997 kr

Fjellsport 18885 kr

Fjellsport skal altså ha 5888 kroner mer for akkurat de samme produktene. En kan ha det mye gøy for 5888 kr :)

 

Nå kan man ha enda mere moro for 7888 kr ;-). 

Fra spøk til alvor så får man 20 % rabatt på fjellsport med rabattkoden til fjellforum. Men prisforskjellen er som du sier stor fremdeles (ca 4000).

Xxl har til tider gode priser på helsport hvis man følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.