Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellstøvler gore tex eller ikkje


can

Anbefalte innlegg

Skal ha meg fjellsko dei forige kjøpte eg for år og dag siå, har fått med meg at det no er gore tex eller iverfall ein eller anna tex i dei fleste no til dags, men er det noke poeng i det? er det fordel å kjøpa uten gore tex? Leser i fra Lars monsen si villmarksboka fra -98 "gore tex i fjellstøvler fungerer godt i en kort-altfor kort- periode før membranen punkterer og lekker som som en sil. Ikke la deg lure av goretexens "vanntette" og " pustende" egenskaper som salgsargument i sko, de holder ikke hva de lover.

Dette sa altså LM tilbake i -98 gjeld dette enda eller har det skjedd ei viss utvikling her og? Har ikkje goretex i noken klær eller noke sånt så for min del kunne eg sikkert greid meg uten.

Desse her http://www.husqvarna.com/se/accessories/skyddsutrustning-och-arbetsklader/laderkanga-med-sagskydd/ og desse her http://www.husqvarna.com/se/accessories/skyddsutrustning-och-arbetsklader/sagskyddskanga-technical-24/ har eg gått hundretalls timar i i all slags vær, aldri blitt blaut på beina. Det er da på arbeid dei er litt for tunge til å gå på tur med selv om eg har gjort det til no, men altså i år tenkte eg å kjøpa fjellsko så spm no er er det lika godt å kjøpa uten goretex ? (selv om par nr 2 eg linker til er av ein eller anna tex)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Varg. De er kraftige og stive (for oss som foretrekker det), men dertil relativt tung. Lundhags er mye lettere, men de har dårlig kvalitet. En turkompis har slitt ut to par på bare noen få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser Ikkje ut som Dei lager vard lengre så da må Eg finna ein Anna type hadde kanskje tenkt litt på lundhags Eg da såg noken som heite forest til ein Ikkje så verst pris, men kanskje Eg bør gå for noke ant.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - finner disse sannhetene fra 15 -20 år tilbake tvilsomme i dag.  Det er en myte.

Det har skjedd en stor utvikling i skallmateriale de siste årene. Om du finner et par skinnstøvler som passer på din fot som også har Gore-Tex - så kjøp de. Det er bare en ekstra barriere mot å få vann inn i skoene. De beste fjellstøvlene jeg har hatt har alle vært Gore-Tex. Det gjelder også skisko. Mine Alpha Skarvet skisko var sundslitte, men fortsatt tette grunnet gore-tex'en.

Mine Varg Rastegaisa har ikke imponert meg så mye som de Viking Hunter støvlene - jeg har hatt to par av begge. Når det gjelder Rastegaisa støvlene - så kan det være at de lakk i sålen - ble våt før jeg startet turen, dette har vært omtalt tidligere også som et problem.. 

Jeg har også to par Varg Morgedal skisko - de imponerer meg ikke i det hele tatt, men det kan skyldes belastninger som 75mm skisko blir påført - som ikke er vanlig for vanlige fjellsko..

Jeg ville i hvertfall ikke vært skeptisk til Gore-tex på grunn av at det er gore-tex i de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, can skrev:

såg på ett par viking hunter gtx 2 på xxl i dag virka ok

Jeg ser det er forskjell på de Viking Hunter skoene som jeg har/hadde, og kan ikke uttale eg om de du har sett på med sikkerhet.  Mine - som jeg akkurat har pensjonert - så mer ut som dette.

Generelt så bør du tenke over om du trenger så høye støvler som dette. Likeledes - sjekke om støvlene er stive nok for ditt bruk - spesielt om du tenker å gå med storsekk i tungt terreng/ur. Dess høyere støvler - dess tyngre er de - og dess mer er det å tørke om de blir våte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags er dyrt driiiiiit. Stå over! Viking er ikke bra nok de heller er min erfaring med fjellstøvler og hikingsko fra de, veldig lite fornøyd.. Begynte å lekke fort pluss anna jeg har fortrengt nå.. Men sålene på de fjellstøvla var bra på vått berg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også på leit etter nye fjellsko, så følger med her for gode tips:) Har hatt flere par alfasko, og de siste to parene har vært viking hunter..men siste paret hadde en sørgelig dårlig kvalitet, så nå tenker jeg å prøve noe nytt kanskje. Passformen til viking hunter var bra for mine føtter..men bør jo ha litt flere kvaliteter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp de skoa som passer bena, og bruksområdet ditt best, enten de har "Respatex", eller  ikke.

Monsen har, for øvrig også sagt at; "Skoa trenger ikke være dårlige selv om det er Gore Tex i dem." Eller noe i den gata.

Er de bra konstruert så kan de også fort være bra selv om "texen" tar kvelden, men da er det gjerne slik at det lite poeng med texen i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kjell Iver skrev:

Tja - finner disse sannhetene fra 15 -20 år tilbake tvilsomme i dag.  Det er en myte.

 

 

10 timer siden, Larix skrev:

Kjøp de skoa som passer bena, og bruksområdet ditt best, enten de har "Respatex", eller  ikke.

.

To meget gode råd.

Det viktigste er først og fremst at skoene passer.

Og det har skjedd mye på 15-20 år. Ut fra egen erfaring (Alfa og Crispi) så holder Gore-Tex-en nesten like lenge som skoene.

(jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake til gammeldagse lærstøvler. I gamledager gikk jeg våt på beina i hvert fall en halv dag om det var bløtt. Og det er ofte bløtt på sørvestlandet...)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Øuar skrev:

Jeg har Varg. De er kraftige og stive (for oss som foretrekker det), men dertil relativt tung. Lundhags er mye lettere, men de har dårlig kvalitet. En turkompis har slitt ut to par på bare noen få år.

 

13 timer siden, The Lone Wolf skrev:

Lundhags er dyrt driiiiiit. Stå over! Viking er ikke bra nok de heller er min erfaring med fjellstøvler og hikingsko fra de, veldig lite fornøyd.. Begynte å lekke fort pluss anna jeg har fortrengt nå.. Men sålene på de fjellstøvla var bra på vått berg da.

Lundhags, dårlig kvalitet og dyr driiiiit ? ? ?

Det er det faktisk første gang jeg hører og det overrasker meg.

Jeg har slitt ut et par Lundhags, men når jeg kaller dem utslitt så kan det godt tenkes at andre ville ha gått noen sesonger til. Disse skoene var jeg veldig godt fornøyd med, men på slutten var de en tanke små. Den gang disse ble kjøpt så mente noen at de krympet litt, men kanskje det bare var gummien som ble noe hardere.

CIMG7826.JPG

Etter disse ble det et par lave sko fra Salomon. De er en tanke for smale foran for min fot og så laget de åpne gnagsår rundt begge anklene en gang på en ukestur. Nå brukes de bare på småturer i nærområdet, men Goretex membranen holder bra.

CIMG7829.JPG

 Så ble det Alfa Hjerkin Pro. Virker veldig tunge og klumpete og utmerket seg heller ikke med noen andre ting i forhold til Lundhags.

CIMG7830.JPG

Siste innkjøp ble et par Lundhags Syncro. Foreløpig de beste skoene jeg har hatt noen gang. Første turen jeg brukte dem, da var de rett fra butikken, da gikk jeg i 8 timer, i relativt bratt og ulent terreng, uten å merke antydning til gnagsår. Men da hadde jeg bare en dagstursekk på ryggen.

CIMG7828.JPG

Min sønn har et par lave sko fra Crispi. Nå er ikke disse like mye brukt som mine sko, men de er med Goretex membran og det har ikke vert problemer med lekkasje i disse skoene heller. Jeg ser på mine turer i fjellet at sko fra Crispi representerer en ganske stor andel av de skoene jeg møter både langs løypene og på hyttene.

CIMG7827.JPG

Men det viktigste er at skoene passer. Hvis ikke skoene passer så kan de være så bra de bare vil på alle endra måter, men du kommer hjem med en dårlig opplevelse uansett. Det er kanskje derfor noen mener at Lundhags bare er dritt, ikke vet jeg.

 

Men er det noen som husker den norskproduserte skoen Falk? Den hadde litt myk gummi i solen og satt godt på stein og berg. Dette er den eneste fjellskoen som jeg har vert hos skomakeren for å få ny sole på. En lett og fin fjellsko som til og med var med meg på "rep" en gang for mange år siden. Det var en ren skinnsko uten membran. Jeg tror kanskje at Falk gjorde det litt vanskelig for seg selv, for i en periode så solgte de sko til nettopris rett fra fabrikken, til vanlige kunder, og da er det ikke mange butikker som er interessert i å selge disse skoene for å tjene penger. Mine Falk sko er kjøpt på postordre fra fabrikken.

http://www.hemneportalen.no/35264/2759/34778-9308.html 

http://www.zum.no/mag/sko/0513/files/assets/basic-html/page24.html 

CIMG7831.JPG

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakheten med Gore-Tex i sko, slik jeg ser det, er først og fremst at fottøyet ofte blir for varmt og tett. Jeg er på mitt fjerde par med Lowa Renegade GTX. Det første paret brukte jeg til Santiago de Compostela i 2005. På den turen regnet det tre dager på to og en halv måned, og det var varmt. Da var goretexen mer til plage enn til nytte. Dette er sikkert veldig individuelt. Noen svetter mer på beina enn andre.

Til sist er det bare å si seg helt enig i at passform er det som teller mest. Når du først finner ditt favorittpar, så er det bare å be til høyere makter om at fabrikanten ikke skal endre modellen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang, etter å ha sett på 71 grader nord så kjøpte jeg et par Viking Anaconda GTX. Ikke lett å få tak i, men til slutt fant jeg et par i en nettbutikk. En kjempestor skuffelse. Den var litt for smal til min fot og så satt skoen dårlig på foten. Den kjippet litt, var for løs bak ved hælen og det blir det lett gnagsår av. Men ellers var den tett og fin og litt stivere enn de fleste andre sko jeg har prøvd i samme klasse.

CIMG7833.JPG

I jakten på disse Viking skoene så ble jeg overtalt av en selger til å prøve par lette tursko fra Merrell. Disse skoene brukte jeg først på en to ukers tur til Island, og etter dette har de nesten ikke vert tørre. En fantastisk lett og fin tursko i "joggeskoklassen". Goretex membranen holder enda.

CIMG7832.JPG

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs  Har hatt tre par Lundhags. Luffar som sålen ble bytta ut etter noen få uker, løsna og var for tynn. Eneste Lundhagsstøvlen jeg har klart å slite ut. En professional til 3600kr hvor sømmer og gummifotdel røyk i ett kjør, jeg rakk ikke å slite de ut fordi de var for dårlige. Mer på reparasjon enn på føttene mine, driiiit rett og slett - skuffende nok. Til den prisen forlanger en at de er holdbare, noe de ikke er. Videre hadde jeg et par Scout, der løsna sålene ukentlig, nei dessverre ikke satt på spissen. Du blir lei til slutt, siden aldri mer Lundhags - de er virkelig driiiit. Jeg har nevnt min misnøye med Lundhags mange ganger her og fraråder folk å kjøpe disse. Noen er imidlertid fornøyde, man sliter støvler ulikt og har ulik fotanatomi som nok også påvirker holdbarheten på støvla. Men jeg er ikke aleine om misnøyen med Lundhags veit jeg. Generell svakhet med de er sømmen mellom gummidelen og lærdelen, der er det nødt til å bli stor belastning og de er utsatte for slitasje fra steiner og lyng. Gummidelen revner mer sjelden, men det skjedde flere ganger for meg. Brukes de ikke på lenge, feks gjennom vinteren bøyes ofte sålene oppover og det kan bli ubehagelig om den ikke går tilbake igjen til formen de skal ha, turkompisen min opplevde dette og klarte ikke bruke sine Luffare etter dette - i tillegg til at de krympa for mye. De krymper litt i lengderetningen og derfor må en ha en str større enn det man vanligvis bruker. Da må en satse på at de passer en etter krympinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Kjell Iver said:

Tja - finner disse sannhetene fra 15 -20 år tilbake tvilsomme i dag.  Det er en myte.

Det har skjedd en stor utvikling i skallmateriale de siste årene. Om du finner et par skinnstøvler som passer på din fot som også har Gore-Tex - så kjøp de. Det er bare en ekstra barriere mot å få vann inn i skoene. De beste fjellstøvlene jeg har hatt har alle vært Gore-Tex. Det gjelder også skisko. Mine Alpha Skarvet skisko var sundslitte, men fortsatt tette grunnet gore-tex'en.

Mine Varg Rastegaisa har ikke imponert meg så mye som de Viking Hunter støvlene - jeg har hatt to par av begge. Når det gjelder Rastegaisa støvlene - så kan det være at de lakk i sålen - ble våt før jeg startet turen, dette har vært omtalt tidligere også som et problem.. 

Jeg har også to par Varg Morgedal skisko - de imponerer meg ikke i det hele tatt, men det kan skyldes belastninger som 75mm skisko blir påført - som ikke er vanlig for vanlige fjellsko..

Jeg ville i hvertfall ikke vært skeptisk til Gore-tex på grunn av at det er gore-tex i de.

 

Enig i dette. Som Lars Monsen skrev: "Fjellstøvlene kan godt være gode sjøl om det er Gore-tex i dem". Gore-texen funker jo i starten, men blir lekk etterhvert. Det er mi erfaring. Ikke unngå en lærstøvel som passer bra og har gore-tex, men vær klar over at det er godt impregnert lær og ikke gore-texen som skal holde ute vannet på sikt når skoene begynner å bli inngått/litt slitt. 

 

Dette med sko er vel kanskje noe av det som er mest smak og behag av alt som angår turutstyr. Jeg har hatt både de viking hunter skoene som du er fornøyd med og Varg Rastegaisa og Isogaisa. Viking Hunter kan jeg ikke fordra mtp bæring av tung sekk pga at jeg er avhengig av kraftig ankelstøtte. Til vanlige jaktturer så liker jeg dem. Gore-texen holdt vann bra ute i ei stund, men gore-texen begynte etterhvert å lekke som ei sil. Løsninga er å smøre læret godt inn med fett. Varg Isogaisa er nok de skoene jeg liker aller best, men de er desverre utslitt. Varg Rastegaisa er veldig stiv, betydelig stivere enn Isogaisa og vil kanskje bli for stiv for de fleste, bortsett fra til bæring av ekstremt tung sekk for folk som trenger krafting ankelstøtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, REs said:

Siste innkjøp ble et par Lundhags Syncro. Foreløpig de beste skoene jeg har hatt noen gang. Første turen jeg brukte dem, da var de rett fra butikken, da gikk jeg i 8 timer, i relativt bratt og ulent terreng, uten å merke antydning til gnagsår. Men da hadde jeg bare en dagstursekk på ryggen.

CIMG7828.JPG

 

 

Lundhags syncro er den modellen turkompisen min har erfart at har regelrett dårlig kvalitet. Det første paret han hadde gikk rett og slett nærmere i oppløsning. Sålen løsnet på flere steder og de gikk i oppløsning innvendig også. Dette var andre året han hadde skoene. Så fikk han et nytt par og på andre sesongen så kjente han plutselig at det lakk inn vann i hælen. Da var det gått høl i hælen på den ene skoa og det var på god vei på den andre skoa også. Se bildet. Når to par syncro går gaiken på rad på det viset så er det grunn til å stille spørsmålstegn ved kvaliteten.

 

 

Capture.PNG

Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkje godt å vita kva ein skal velga råda sprike, får jo alltid det rådet at ein skal gå i butikken å prøva. No helde jo eg til ganske sentralt, karmøy som er i nærheita av haugesund problemet er berre at eg må ha 45-46 og ein kan vera temmelig sikker på at dei ikkje har det i butikken, er utsolgt, har berre ein modell, det er lave fjellsko som er inn no, osv. Er derfor avhenging av råd her pga ender sikkert med at eg kjøper på nettet er derfor veldig takknemlig for dei som skriv inn her. Fjellsport blant anna har vel både gratis frakt og retur, men eg har ikkje prøvd dette selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bla. disse: 

https://www.alfa.no/shop/fjellsko-tursko/hiking-high/berg-advance-m-se

(kan evt. kombineres med gamasjer)

https://www.alfa.no/shop/jaktstovler/dynamic/bever-dynamic-xl

 

og anbefaler de. De passer min  brede fot.

 

evt så kan man jo gå for en gammel slager:

https://www.alfa.no/shop/jaktstovler/dynamic/m-77-dynamic

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sunderslitte fjellsko som er blankslitte under, som framleis held tørt pga GTX. Så dette trur eg varierar litt, kanskje mellom anna stegavvikling og fotanatomi påverkar måten ein slit sko, også innvendi? Mine v ert hverftall berre degraderet til "markastøvlar" når dei er sunde, då eg har vondt for å kaste sko som framleis held tørt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt flere støvler og sko i goretex. Ingen av de har membran gått i filler på før noe annet på de har sprukket opp. De støvlene jeg bruker mest er viking tyin. De er vel 5 år gamle og de er like tette enda. Kan vasse rundt i vann med de uten noe problem. Merker ikke så mye at støvlene blir klamme pga av goretex. Men joggeskoene med goretex merker jeg der, sikkert fordi joggesko uten gortex har langt bedre lufting. Vurderer nye støvler til sommerturene i år, mest sannsynlig at det blir goretex på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.