Gå til innhold
  • Bli medlem

Quilts - potensielt kaldt ?


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Har lest og sett litt på type quilts den siste tiden og sett at mange her på forumet har erfaringer med slike. Jeg selv har null erfaring og må derfor spørre litt...

Jeg har lest at quilt kan bli kaldt om du er en person som sover urolig. Altså når man vrir seg rundt i søvne så kan man eksponere den åpne delen av quilten eller at quilten i seg selv vrir seg. Ergo man kan våkne flere ganger ila natten fordi kroppen pluttselig er eksponert mot elementene. Er dette en reel problemstilling eller er det en marginal problemstilling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En problemstilling på lik linje med å ligge under dyna i senga tenker jeg. I løpet av en vanlig natt justerer jeg isolasjonslaget mitt flere ganger ved å endre på hvor mye av kroppen som ligger under dyna og det går helt av seg selv til og med i søvne. I telt ligger jeg også ofte med soveposen over meg som dyne/quilt i stedet for å dra den helt igjen. Å zippe igjen gjør jeg bare på de skikkelig sure nettene der soveposen egentlig er for tynn. Vil tro en tilstrekkelig godt isolert quilt fungerer helt utmerket i de fleste tilfeller men det er noen netter som blir ekstra kalde og da setter i alle fall jeg pris på å kunne dra igjen en glidelås så jeg ligger i en vindtett kokong som lekker minimalt med varmluft ut til omgivelsene uansett hvor mye jeg vrir og vender på meg i løpet av natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse quiltene kan festes med medfølgende stropper under underlaget, så de vil ikke følge kroppen din når du vrir deg ser det ut til. Har ikke testet selv enda, men er på nippet til å bestille quilt fra cumulus. Enten quilt eller en "comforter" som kan brukes som en dyne, eller som quilt.

grunnen til at jeg vil bort fra sovepose, er flrst og framst det at jeg får klaus i sovepose... En uke i stabbursdalen krevde ett brett med sovetabeletter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enlightened equipment quilt. Den har en fotboks som kan zippes opp, samt 4 sett med knapper slik at en kan kneppe den nesten sammen som en sovepose (bare uten hette). Disse knappene kan også brukes til de 2 medfølgende stroppene som man bruker til å feste quilten til liggeunderlaget. Jeg har opplevd at det kommer små kuldehull, men det er lett å fikse dette selv om man snur seg ofte. Jeg fester ofte quilten i øverste knappen og strammer til stroppen slik at den sitter fast over skuldrene som en kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.