Gå til innhold
  • Bli medlem

Senorge.no


fumigatus

Anbefalte innlegg

Ang. Senorge.no og presisjonen i informasjonen der. Jmf tråden Nordmarka rundt og spørsmål om snødybde. 

Jeg kjente ikke til den nettsiden før. Tenkte meg en tur til helgen og har faktisk kjøpt meg truger i dag for å være på den sikre siden. Men på Senorge.no finner jeg følgende bilde. Kan jeg stole på at terrenget jeg skal gå i da er snøfritt? 

Skjermbilde 2016-04-07 kl. 15.49.02.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem

Bor ikke du i marka da, fumigatus, burde jo vite hvor varierende det kan være da. Vadere er fint et par uker fremover nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Landsem skrev:

Bor ikke du i marka da, fumigatus, burde jo vite hvor varierende det kan være da. Vadere er fint et par uker fremover nå. 

Joda. Nå er dataene i første innlegg fra en annen mark. Bildet på Senorge skjønner jeg man ikke kan stole på, men jeg fikk inntrykk av at grafene/tallene var mer presise. 

I Nordmarka vil jeg nå si det bart opp til ca 400 meter, med unntak av der det har vært preppa løyper. I hvert fall i sørlige deler og i skau. Vært voldsom smelting siste dager Jeg tar med meg de nye trugene til helga, men skiene lar jeg ligge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, fumigatus skrev:

Joda. Nå er dataene i første innlegg fra en annen mark. Bildet på Senorge skjønner jeg man ikke kan stole på, men jeg fikk inntrykk av at grafene/tallene var mer presise. 

I Nordmarka vil jeg nå si det bart opp til ca 400 meter, med unntak av der det har vært preppa løyper. I hvert fall i sørlige deler og i skau. Vært voldsom smelting siste dager Jeg tar med meg de nye trugene til helga, men skiene lar jeg ligge. 

Truger er suverent hele vintern, men kanskje særlig på denne tida når det verken er ski eller skoføre :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pixlene" på senorge.no er på en kvadratkilometer i størrelse så det begrenser seg vel hvor presist det blir på detaljnivå. I fjor var det snø i nordhellinger til et godt stykke ute i mai ved Kikut så at det kan ligge partier med snø ganske lenge som et slikt kart ikke fanger opp sier vel seg selv. Allikevel syns jeg det var presist med når snøen forsvant i Østmarka hvor det overhodet ikke er bruk for truger om dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sør i Nordmarka heller. 

Som nevnt, en ting er kartene. Jeg satt og lekte meg litt med nettsiden, og det kan hentes ut daglige målinger av snømengde, snøsmelting etc for mye mindre områder enn kvadratkilometer. Grunnen til at jeg startet tråden var at jeg lurte på om noen visste om disse opplysningene var mer presise enn fremstillingen på kartet, noe jeg nå skjønner de sannsynligvis ikke er.  

Jeg var bare nysgjerrig, tur blir det uansett. Jeg kommer meg garantert helskinnet frem ;)

Det som kanskje hadde vært mest relevant for turplanlegging ville vært nettside liknende Google maps, oppdatert i hvert fall ukentlig. Helst oftere. Finnes noe slikt for andre enn CIA/KGB?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.