Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny hauløkt!


Anbefalte innlegg

Annonse
21 timer siden, Timmey78 skrev:

Nitecore D4 er en god og rimelig lader. Noe over 3400mAh finnes ikke så styr unna de som påstår det. Har mange typer 18650 batteri men Nitecore sine er de kraftigste. De har litt høy volt når de er fulladet (4,3V) men alle lyktene mine takler det. Ellers er jeg svært happy med Keeppower batteriene mine. Har sikkert 10 lykter med 18650 batterier så får testet litt.. Glad i Lumen:)  

Tror faktisk du nå får opp til 3600mAh (tror det i praksis er fordi man tillater batteriet å utlades ned til 2,5V, før var 2,8V eller 2,7V det vanlige "tomt"-målet). Har ingen erfaring med Nitecore-batterier, men KeepPower er absolutt en av de beste merkene jeg selv har.

Hvis man vil ha norsk forbrukerkjøpslov i ryggen, kan man jo vurdere www.lyktemannen.no - tror han har både HC30, KeepPower-batterier og velrenomerte ladere, så da kan man slippe unna med èn fraktkostnad for alt (veier litt opp for MVA...)? Har aldri handlet der, men det virker som det er drevet av en entusiast med peiling på lykter :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kjell Iver skrev:

Noen som kjenner til Nitecore HA20 300 Lumens? Kom en tilbudsavis her (der den kostet 249,-) og til mer hverdagsbruk, stigåing, er den kanskje brukbar? 

 

Jeg har ingen erfaring med lykta, men med det jeg vet om Nitecore-kvalitet og det jeg ser at den koster rundt om på nett, så sier jeg bare. LØP OG KJØP!

 

Også lurer jeg selvfølgelig på hvor i huleste du får den til 249,-😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig god pris. Nå gjelder det å legge bånd på seg😅 Jeg trenger strengt tatt ikke flere hodelykter. Dersom lysbildet er bra, så holder 300 lumen til veldig mye. Mer enn nok til det aller meste av aktiviteter som ikke går veldig fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Larix said:

Det var veldig god pris. Nå gjelder det å legge bånd på seg😅 Jeg trenger strengt tatt ikke flere hodelykter. Dersom lysbildet er bra, så holder 300 lumen til veldig mye. Mer enn nok til det aller meste av aktiviteter som ikke går veldig fort.

Viktig å ha iallfall ei god hodelykt liggende i bilen, boden, garasjen, hytta, sikringskapet og et par på stuebordet:)   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Larix skrev:

Mer enn nok til det aller meste av aktiviteter som ikke går veldig fort.

Støttes! Dersom du sykler eller kjører raskt nedover på ski eller liknende, kan du muligens trenge mer. Ellers har jeg etterhvert kommet til at det er lurt med akkurat nok lys til at man tidsnok oppdager ting man kan snuble i. Mer enn det, ender du fort opp med å bli gående i en lysboble der alt utenfor er kullsvart - det blir mye vanskeligere å orientere seg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Larix skrev:

Dersom lysbildet er bra, så holder 300 lumen til veldig mye. Mer enn nok til det aller meste av aktiviteter som ikke går veldig fort.

Jeg har egentlig klart meg godt med ganske enkel Led Lenser H7 og H 14, og mange fler typer, men har begynt å gå litt enkle turer på fjellet i mørket på kveldene.. 

Når det er stupmørkt har jeg følelsen av å se verden gjennom en smal trakt - som nevnt av @a_aa over her. Nå når føret er ned mot null er det viktigere med kraftig lys selv i rolige aktiviterer for å se detaljer og islegging. Har ikke "sett lyset" mhp en løsning der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, a_aa said:

Tror faktisk du nå får opp til 3600mAh (tror det i praksis er fordi man tillater batteriet å utlades ned til 2,5V, før var 2,8V eller 2,7V det vanlige "tomt"-målet). Har ingen erfaring med Nitecore-batterier, men KeepPower er absolutt en av de beste merkene jeg selv har.

Hvis man vil ha norsk forbrukerkjøpslov i ryggen, kan man jo vurdere www.lyktemannen.no - tror han har både HC30, KeepPower-batterier og velrenomerte ladere, så da kan man slippe unna med èn fraktkostnad for alt (veier litt opp for MVA...)? Har aldri handlet der, men det virker som det er drevet av en entusiast med peiling på lykter :) 

Du har helt rett, Orbtronic klarer 3600 men panasoniccellene sine. Om de inneholder så mye mer batteri eller bare flytter grenser vet ikke jeg. De er bare 1g tyngre enn 3400 og koster over det dobbelte. Men de må vel testes ut over nyttår når prisen sikkert går litt ned. Batteriene har iallfall fått skryt:)   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Har ikke "sett lyset" mhp en løsning der...

Kan komme med noen tips som jeg benytter meg av - ikke sikkert de funker for deg, men kanskje verdt å prøve?

Det kan lønne seg å flytte lykten nærmere bakken, det er jo den du vil ha kontroll på :) 

Jeg henger hodelykten min (samme formfaktor som HC30) som et smykke ned på brystkassen - den kommer da rundt 40 cm nærmere bakken. Det betyr at jeg kan ha lavere lysstyrke og likevel lyse opp bakken tilstrekkelig - det igjen ødelegger mørkesynet litt mindre. I tillegg gjør den økte avstanden mellom øynene og lyskilden at du får skygger som gjør veien foran litt mer "tredimensjonal" (dersom lyskilden er helt på linje med øynene, forsvinner alle skygger og alt blir "flatt"). Enkelte fester faktisk lykten i midjehøyde.

Jeg liker sånn sett å bruke hodelykten som relativt svake "grøftelys" når jeg går ute i naturen, med god spredning på lyset. Dersom jeg trenger å orientere med mer (og mørkesynet ikke greier å se godt nok utenfor lysboblen) har jeg med et lite "fjernlys" i tillegg, med kraftig smal og lang stråle (EagleTac TX25C2) - den kan jeg flashe litt rundt omkring med for å bli (noenlunde) sikker på hvor jeg er.

Når jeg sykler på mørke vinterveier, bruker jeg begge lyktene samtidig, og får sånn både nær og fjernlys. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Timmey78 skrev:

Viktig å ha iallfall ei god hodelykt liggende i bilen, boden, garasjen, hytta, sikringskapet og et par på stuebordet:)   

Jeg har nok dekket alle disse, noen til og med to ganger, unntatt hytta. Men så har jeg ikke hytte heller🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, a_aa said:

Støttes! Dersom du sykler eller kjører raskt nedover på ski eller liknende, kan du muligens trenge mer. Ellers har jeg etterhvert kommet til at det er lurt med akkurat nok lys til at man tidsnok oppdager ting man kan snuble i. Mer enn det, ender du fort opp med å bli gående i en lysboble der alt utenfor er kullsvart - det blir mye vanskeligere å orientere seg. :) 

Mye riktig i dette, men selv om man har ei kraftig lykt på 1000 lumen, betyr ikke det at den må stå på full guffe hele tiden :)
Alle "hauløkter" har flere lystrinn, og f.eks. HC30 gir over 7 timers lys ved 210 lumen, med ett 18650 batteri. Personlig liker jeg at lykta også har en ekstremt svak lysinnstilling, kjekt som leselys eller når man skal stille på f,eks, kameraet i mørket uten å ødelegge nattsynet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Bjørn J skrev:

Mye riktig i dette, men selv om man har ei kraftig lykt på 1000 lumen, betyr ikke det at den må stå på full guffe hele tiden :)

Exactly! Min ArmyTek Wizard Pro (XM-L2 U2) har max 1010 lumen, men den høyeste styrken bruker jeg egentlig bare når jeg trenger arbeidslys på litt avstand, eller vil "skrytelyse" litt :D. Når jeg sykler bruker jeg 250 eller 550 lumen. Når jeg går på tur og vil ha mulighet til å orientere meg litt, bruker jeg vel oftest 30 lumen-innstillingen eller lavere, tror jeg :). Laveste inntilling er 0,4 lumen, det er såvidt nok til leselys når nattsynet er skrudd godt på :?   

Edit: Da jeg leste ovenstående på nytt, innså jeg at det ble litt for generelt. Når jeg går i naturen, er det landskapet jeg går i som avgjør om jeg minimerer lysbruken for å skåne mørkesynet. I åpne landskap, der jeg kan skimte horisonten, fjellformasjoner etc, så er mørkesynet nyttig for å orientere seg. Går jeg derimot i en skog, er det langt mindre nyttig å kunne se langt - og da er det bare å skru opp lysstyrken og glemme mørkesynet. 

Endret av a_aa
Nyansering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 7.4.2016 at 15.47, Bjørn J skrev:

Til turbruk anbefaler jeg denne: http://www.ebay.com/itm/NiteCore-HC30-Cree-XM-L2-1000lms-18650-Dual-Switch-Headlight-Headlamp-Tasklight-/201450003759?hash=item2ee75b1d2f:g:tsgAAOSwYHxWINWG
Den er lett, liten, vanntett og gir et jevnt lys med stor vinkel. Og mer enn kraftig nok. Den har ikke det spotlyset som mange hodelykter er belemret med. Til rask aktivitet som skikjøring eller sykling kan det kanskje være greit med et lys som gir trangere vinkel og lengre rekkevidde, men til roligere tempo er dette min favoritt. Hvis du ber om det skriver de ned verdien litt slik at du slipper moms og fortolling, da er du innenfor budsjettet.
Men den bruker et oppladbart 18650-batteri. Fordelen med det er at det gir nok strøm til en så kraftig lykt, og det varer lenge på nest høyeste lysstyrke. Et ekstra batteri i sekken og du har lys lenge. 18650 er litt større enn AA. Lader og et par batterier får du grisebillig på ebay.

Tenkte jeg skulle kjøpe denne hodelykten til min mor. Har du en link til riktig lader på ebay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, vetting said:

Tenkte jeg skulle kjøpe denne hodelykten til min mor. Har du en link til riktig lader på ebay?

Søk etter Nitecore D4 charger. Den har plass til 4 batterier. Alternativet er Nitecore D2 charger, som kan lade 2 batterier. Begge er gode produkter, og de lader omtrent alt som finnes av oppladbare småbatterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag upptäckte att biltema selger samma lampa (1600 lumen) som XXL tidigare sålde under namner Magic Shine MJ872. Till lågt pris, så det är möjligt att laddaren håller sämre kvalitet. Batteriet är säkert samma usla som tidigare, finns knappt något att spara där.

Bra lampa, om man köper extra batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Søk etter Nitecore D4 charger. Den har plass til 4 batterier. Alternativet er Nitecore D2 charger, som kan lade 2 batterier. Begge er gode produkter, og de lader omtrent alt som finnes av oppladbare småbatterier.

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.