Gå til innhold
  • Bli medlem

Splitter nye Fjällräven Abisko Dome 2 - første oppsetting


BrumBrum

Anbefalte innlegg

Annonse

Enig, det skulle vært noen hundre gram lettere, men på den annen side - de selger dette som et 4-sesongers telt med mulighet for doble stangsett og jeg ser at innfestinger, sømmer, reimer osv er kraftigere enn på SL-telt, så da blir det fort litt tyngre.  Forsterkningen nede på ytterteltet koster vel også litt ekstra vekt. Bardunene derimot er tynne, mer som på SL-telt. 

Dette skal få kjørt seg i all slags vær året rundt.  
Gleder meg til turene utover :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er vel ikke alt (?). Som BrumBrum nevner her så er det er det en del forsterkninger her osv. som drar vekt, men like viktig er det å ta hensyn til dukens tykkelse/vekt =  blaffring i vind. Har selv Reinsfjell SL og på en tur over tregrensa i sommer med lett bris natta igjennom var det nesten håpløst å få sove. Mulig jeg tar feil, men ut i fra vekta på dette teltet ( + 4-sesongers bruk)  så tipper jeg at duken her er noe tyngre og følgelig mindre "bråkete" i vind. Kunne vært flott om du BrumBrum kunne gi litt tilbakemeldinger på dette :-) !

Og apropos dette med vekt; jeg går en del turer her hjemme først i sesongen med full oppakning, bare sånn for trenings skyld ! Det gjør at jeg klarer noen kilo ekstra når fjellturene starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FlågenS skrev:

Kunne vært flott om du BrumBrum kunne gi litt tilbakemeldinger på dette :-) !

Du har nok rett i det FlågenS, at duken er tykkere og vil blafre mindre enn SLduk.

.. nå har ikke jeg annen erfaring enn 1 oppsetting - så det bli litt sånn midlertidig synsing inntil jeg får erfaring fra bruk i ruskevær.
Mitt førsteinntrykk er at duken er ganske tynn - noe ala Hillebergs Allak/Soulo/Unna, men at den kanskje føles noe mykere. Den er likevel kraftigere og stivere enn SL-duken til Helsport. 

Jeg pleier ellers å løse støyproblemet i telt med ørepropper etter at det kom noen på markedet som omtrent ikke merkes i øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen BrumBrum,

Har du fått testet teltet ditt da ? hadde vært veldig fint om du kunne komme med en rapport eller tre når du har vært ute med det. Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å investere i dette teltet og da blir Reinsfjell SL til salgs....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.4.2016 at 1:43 AM, FlågenS said:

Vekt er vel ikke alt (?). Som BrumBrum nevner her så er det er det en del forsterkninger her osv. som drar vekt, men like viktig er det å ta hensyn til dukens tykkelse/vekt =  blaffring i vind. Har selv Reinsfjell SL og på en tur over tregrensa i sommer med lett bris natta igjennom var det nesten håpløst å få sove. Mulig jeg tar feil, men ut i fra vekta på dette teltet ( + 4-sesongers bruk)  så tipper jeg at duken her er noe tyngre og følgelig mindre "bråkete" i vind. Kunne vært flott om du BrumBrum kunne gi litt tilbakemeldinger på dette :-) !
......

 

On 9.4.2016 at 11:48 AM, BrumBrum said:

Du har nok rett i det FlågenS, at duken er tykkere og vil blafre mindre enn SLduk.
......

Husk at duker av silnyl strekker seg bittelitt når de blir våte/ fuktige, så det er viktig at de er helt stramme til å begynne med. Et triks er å ha et stykke (5-6cm) shock cord på bardunen som tar opp "slækket" når duken strekker seg hvis den blir våt. Vi snakker ikke om at den strekker seg masse, men nok til at den kan flagre litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok rett i det 7homas, men i mitt tilfelle som var i Vassfaret i August blåste det like mye dag og  natt. Klar himmel, 0 dugg på natta og blafringen var like påtagelig hele tiden.........og duken var strammet så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, FlågenS skrev:

Hei igjen BrumBrum,

Har du fått testet teltet ditt da ? hadde vært veldig fint om du kunne komme med en rapport eller tre når du har vært ute med det. Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å investere i dette teltet og da blir Reinsfjell SL til salgs....

 

 

Hei, FlågenS

Ja, har vært på en tur og testet det. Det ble lite vær men jeg har tro på at dette tåler det som måtte komme: Virker solid på alle måter.  Skulle jeg pirke på noe så er det at trådene mellom stangfestene under teltet burde vært i annen farge enn bardunene for å unngå at man prøver å spenne opp stengene med en bunntråd på oversiden. Disse trådene var dårlig festet når jeg fikk teltet, Fjällräven har varslet fabrikken som skal kvalitetssikre dette bedre. Topphatten er symmetrisk. Jeg skulle ønske meg at den var assymetrisk slik at en lengre side kunne vendes mot evt regn/vind. Har ingen erfaring så det er en spekulasjon.

Når det er sagt har jeg foreløpig bare godord: Luftingen under topphatten er raus - du kan åpne halve "kronen" under hatten. Det vet jeg kommer godt med på varme sommerdager - og kalde vinterturer (kondens). Forteltene er store (80cm fra ytterduk til inneteltets inngang), lett å knipse ned litt av innerteltet for å få enda større plass i forteltet. Innerteltets to innganger skråder og er bredest nederst. Ved full åpning av ytterdøren vil det regne på innerduken, men det er ikke noe problem siden glidelåsen starter lengst unna innerteltet slik at åpningen kan tilpasses været. Glidelåsen på ytterteltet blir stående låst der du ønsker, smart når du vil ha litt åpning for å bedre lufting. Oppsetting går greit og pakkeposen er romslig. 

Her er en link til min første tur med teltet (på tiurfot.blogspot.com): http://tiurfot.blogspot.no/2016/04/orrfuglen-spiller-over-hele-skogen-na.html

For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg også selger turutstyr og telt i min egen butikk SQOOP. Akkurat dette teltet, Abisko Dome 2 bruker jeg privat.

 

©Tiurfot-SQOOP.no-leik-9april-2016P1060005.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.