Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten bålkjel


Tryllekalkun

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på leting etter en liten bålkjel med lokk og helletut/"hakk" på rundt 1,5 liter til koking av vann og mat. Ring på lokket i stedetfor en knott er en fordel og rettest mulige vegger er høyt opp på ønskelista. 

Jeg er i og for seg fornøyd med Biltema sin kaffekjel. Den er oppgitt til 1l, men 0,7l er absolutt maks med tanke på praktisk bruk som flytting, balansering i bål og kokende innhold. Biltema-kjel

Trangia har en oppgitt til 1,4l, men føler åpningen er litt liten i forhold til dybden slik at den blir litt upraktisk å spise av, koke i og gjøre rent i kaldt vann.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også eagle sin stålkjele., er 1,4 eller 1,5 liter. Vært på mange varme bål men fungerer fint etter ca 10 år. den har en ring på lokket som også kan skyves litt i et spor så den står. Jeg har også 0,7 liters versjon, den jeg bruker mest på tur da jeg ikke trenger mer mengde pluss at den går inni 1,5 liters vanlig kjele fra samme produsent. De koster som regel rundt 200 på xxl. Finnes kanskje lettere stålkjeler men de er rimelige og holder lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den 3,2 liters kjelen selv. Den er fin den men litt stor og tung når man er alene på tur. Men fin når flere er på tur. De miindre kjelene til eagle har annen løsning. Jeg har kjelesettet deres med liten stekepanne, kjeler på 1,0 og 1,5 liter. Bruker mest 1,5 liter der kaffekjele på 0,7 passer oppi. Stekepanne er med hvis jeg bare skal steke litt smått, ellers bruker jeg en annen. De så kjele har ikke hank men håndtak på siden. Det gjør at bål ikke må være for stort. Men jeg har brukt det mange år og den fungerer fint på primus og bål så lenge det ikke er stort bål. Ved store bpl skraper jwg ut litt glør mellom et par stein og setter den der. Varme begrenser seg litt uansett for og ikke svi ting. Lokk på den har ikke ring men knott. Den er ganske stor så det har ikke vært noe problem. Settet er koster ikke mye heller. Har vel hatt det 5-6 år nå. Belegg på håndtak har flasset litt pga for mye varme men ellers solid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det nå skulle vise seg at du finner drømmekjelen, bare at den har knott - så kan det jo hende at det går an å modde knotten til en ring gjennom å bore, eller vinde ståltråd rundt knotten til en hempe. Du skal vel uansett bare løfte lokket via denne hempa, ikke mer vekt enn det.

Endret av smgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, en par av disse nærmer seg idealkjelen:) Det er bare å begynne å lete etter Pathfinder Bushpot eller Solo stove pot til en akseptabel pris. Det blir med første øyekast litt vel kostbart for ett kokekar. Så ut til at en par av disse nesten vippet tusenlappen for å få den hjem, og så mye er jeg ikke på leting:)

Ellers begynte jeg å tenke om en av disse tur perkulatorene kanskje kunne gjøre nytten som eneste kjele på tur. Er kanskje jålete å ønske seg alle funksjoner i en kjel, men syns det er kurant å kunne henge den opp ved behov, samt helle kokende vann uten fare for å brenne meg. Klarer jeg å spise maten min ut av den så er jo det også en bonus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om du kan gi slipp på drømmen om helletut....så er Zebra Billy Can i rustfritt stål ikke så dyr, ca 270 med frakt på ebay for en 1,5L /12cm. Altså under momsgrensa på 350,- med frakt.
IMG_3204.jpg

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=zebra+billy+can&_sop=15

Denne finner du i flere størrelser
10cm  - 750ml
12cm  - 1.5ltr
14cm  - 2.5ltr
16cm  - 3.5ltr

Selv liker jeg også Snow Peak No 1, men det er kanskje i minste laget ut fra ditt ønske, er på 0.9L.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=snow+peak+no+1&_sacat=0
ca 310 kroner fritt levert, og du havner også her under momsgrensa på 350,- med frakt.  

Søker du litt på ebay etter "pot" eller "kettle" og velger "Sporting Goods" og "Outdoor Sports" som kategorier ut til venstre, så  finner du kanskje noe du liker der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.