Gå til innhold
  • Bli medlem

Sylan - Krevende eller middels?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har gått både trekanten i Trollheimen, og trekanten i Sylan (Væktarstua-Nedalshytta-Sylarnas Fjellstation-Storeriksvollen-Nedalshytta-Væktarstua) på ski?

Jeg ser på kartet og syns ikke det ser ut som Sylan er så mye mindre krevende som det snakkes om. Jeg syns egentlig DNT er ganske gode til å bedømme hvor krevende rutene er, emn akkurt nå er jeg usikker.

For meg ser det nesten ut som trekanten på ski i Trollheimen er lettere enn Sylan.. Er jeg på villspor? De tar vel ikke med i beregningen at løypa er permanent vintermerka i Sylan, og at den blir lettere av den grunn?

Jeg skal nok klare det uansett, men må ta hensyn til den ene hunden jeg har med, som blir litt fortere sliten enn den andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldrig krysset grensen til Sverige når jeg har värt i Sylarne. Sikkert en fin tur.

En liten "heads up" bare. Sylarna er kjent for sterke vinder,,,, En del av dalene skal du ikke telte i, med mindre du har bra med snø og kan forankre teltet ordentlig. I 94 mistet jeg en kompis i tempeldalen etter en kraftig storm. Teltet blåste i biter og tre ungdommer døde. Har alltid hatt stor respekt for området etter det... På svensk side ligger også ekkordörren.. En dal som trykker vind opp i seriøse hastigheter.

Så, nok skremselspropaganda... Ha en fin tur i alle fall :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, GeiHar skrev:

Har aldrig krysset grensen til Sverige når jeg har värt i Sylarne. Sikkert en fin tur.

En liten "heads up" bare. Sylarna er kjent for sterke vinder,,,, En del av dalene skal du ikke telte i, med mindre du har bra med snø og kan forankre teltet ordentlig. I 94 mistet jeg en kompis i tempeldalen etter en kraftig storm. Teltet blåste i biter og tre ungdommer døde. Har alltid hatt stor respekt for området etter det... På svensk side ligger også ekkordörren.. En dal som trykker vind opp i seriøse hastigheter.

Så, nok skremselspropaganda... Ha en fin tur i alle fall :-)

Jeg er klar over at det blåser mye der, og at vinden kan bli sterk. Sterkeste vinden som er målt i Sylan tror jeg var på 81 m/s! Det er sykt.

Jeg har ikke erfaring med telting i ordentlig vinterlandskap, kun sen høst og på våren. Jeg vet jo at folk har dødd i fjellet. (Kondolerer til deg.) Både godt utstyrte og dårlig utstyrte. Derfor pakker jeg med det jeg trenger til de verst tenkelige stuasjoner, og tar heller med litt ekstra. Jeg har sett flere videoer av hvordan man forankrer teltet i sterk vind/kuling/storm, og jeg tror ikke det skal bli et problem. Men jeg vet jo ikke om det er nok snø.. Planen var å telte i nærheten av hyttene, men om den ene hunden ble sliten hadde jeg tenkt til å sette opp teltet mellom hyttene også.

Mulig jeg bør dra på en kortere tur i Trollheimen nå, og gå trekanten i Sylan en gang om sommeren før jeg legger ut på vintertur der. Greit å gjøre seg litt kjent i området. Burde nok ta noen kortere vinterturer og få mer erfaring også, før jeg legger ut på 10 mils vintertur alene.

Ser ut til at propagandaen din virket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, GeiHar skrev:

Har aldrig krysset grensen til Sverige når jeg har värt i Sylarne. Sikkert en fin tur.

En liten "heads up" bare. Sylarna er kjent for sterke vinder,,,, En del av dalene skal du ikke telte i, med mindre du har bra med snø og kan forankre teltet ordentlig. I 94 mistet jeg en kompis i tempeldalen etter en kraftig storm. Teltet blåste i biter og tre ungdommer døde. Har alltid hatt stor respekt for området etter det... På svensk side ligger også ekkordörren.. En dal som trykker vind opp i seriøse hastigheter.

Så, nok skremselspropaganda... Ha en fin tur i alle fall :-)

Hvis jeg skal være helt ærlig, så syns jeg svaret ditt var litt på kanten. Jeg hadde mest sannsynlig ikke dødd. Greit å advare mot å slå opp telt visse steder og forklare at vinden kan bli nokså sterk, men å skremme (du bruker ordet selv) meg med en dødsulykke som skjedde for over 20 år siden, det er litt spesielt. Ja, dødsulykken er en realitet, men det hadde holdt i lange baner med gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så ville jeg valgt og starte litt forsiktig om du har null erfaring med vinterovernatting. Du må bli trygg på utstyret og deg selv, går du alene så er det enda viktigere. Er du uerfaren så må du ha langt mere marginer. Foreslår derfor at du begynner litt mer forsiktig i områder som er relativt nært sivilisasjon, skulle alt gå til helvete så bør du ha en "escape" mulighet, ikke beveg deg lengre en noen timer unna mulige hytter/bil/bilvei. Vinterovernatting i fjellet er noe ganske annet en sommerovernatting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Når det er sagt så ville jeg valgt og starte litt forsiktig om du har null erfaring med vinterovernatting. Du må bli trygg på utstyret og deg selv, går du alene så er det enda viktigere. Er du uerfaren så må du ha langt mere marginer. Foreslår derfor at du begynner litt mer forsiktig i områder som er relativt nært sivilisasjon, skulle alt gå til helvete så bør du ha en "escape" mulighet, ikke beveg deg lengre en noen timer unna mulige hytter/bil/bilvei. Vinterovernatting i fjellet er noe ganske annet en sommerovernatting.

Det som gjør at jeg tror jeg kan klare en tur som dette er jo tanken på alle andre som går den. Mange går jo til og med uten telt i sekken fordi de skal bo på en DNT-hytte. Selv ville jeg aldri gått uten telt. Jeg har det ikke med å overvurdere meg selv, heller motsatt, og tror det er veldig smart. Spesielt om vinteren.

Men, du har nok helt rett. Jeg trenger kanskje mer erfaring med vinteren før jeg legger ut på en sånn tur, selv om det er hytter i nærheten. Nå begynner snøen å forsvinne her, så da får jeg starte på ny frisk neste vinter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufint å advare med å referere til dødsulykker.

Etter det du beskriver vil jeg påstå du har grunnlaget som skal til. Dra på tur og ta det som det kommer. Så lenge utstyret er i orden og du bruker hode er det liten risiko sånn jeg ser det. Det er jo heller ikke Januar eller Februar, så du har jo vesentlig mer margin på værsiden nå i April :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, whistler skrev:

Ufint å advare med å referere til dødsulykker.

Etter det du beskriver vil jeg påstå du har grunnlaget som skal til. Dra på tur og ta det som det kommer. Så lenge utstyret er i orden og du bruker hode er det liten risiko sånn jeg ser det. Det er jo heller ikke Januar eller Februar, så du har jo vesentlig mer margin på værsiden nå i April :-)

Enig i det. Veldig ufint.

Jeg tror jo at jeg hadde klart det, for ellers ville jeg ikke vurdert det, men usikker som jeg er la jeg nå hele planen på hylla. Jeg måtte dratt i dag tidlig og gått første etappe i dag, om jeg skulle rukket hele runden før skyssen min tilbake på søndag. Tror jeg bør prøve å stole på at min egen bedømming av hva jeg klarer er god nok. Jeg er vant til å gå langt, og tåler en trøkk, og jeg har DNT-nøkkel i tilfelle. Nei, dette blir mitt mål for neste sesong altså. Eller, om snøen forsatt ligger, så kan jeg muligens få til en tur litt senere denne våren, og da kanskje med tobeint reisefølge i tillegg til favorittbikkja. :)

Takk for at du sender pågangsmot! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikkje litt vel hårsårt å reagere på åtvaringar om at fjella potensielt kan ta liv?
Kjennar ikkje ts turkompetansenivå, men på generell basis sitt eg med eit inntrykk av at mange
fjellfolk no til dags er værturistar med lite erfaring med dårleg vær og den dagen metrologane bommar
alvorleg kan det nok fort ligge strødd med "lettpakkarar" rundt omkring i etterkant.
Er det da feil å påpeike at nemnte fjellområde kan være spesielt vind/værhardt og konsekvensane
kan være døden i ekstreme tilfeller?
Merk at dei tre studentane var erfarne.

Nokre Karolinere hadde også ei noko uheldig utflukt i nærleiken i sin tid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått en del i Sylene både vinter og sommer og stortrives. Med været som er meldt i helga så ville jeg satset på tur.

Et godt "teltalternativ" er å gå jämtlandstriangelen (Storulvån, Sylstasjonen og Blåhammaren). Det er snilt terreng. I tillegg er "kort" vei ned, til en nødbu, eller en av turiststasjonen hvis  været eller behovet for selskap skulle tilsi det. I tillegg er området enkelt tilgjengelig med kollektivtrafikk også.

Vi hadde tidligere i vinter en "værsituasjon" der vi valgte å snu. Da gikk vi en liten kilometer nedover igjen og hadde et helt annet vær. Ved å telte i nærheten av nødbuene og hyttene så har du gode alternativer på svensk side.

Ønsker deg god tur hvis du drar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Gal Krokfot skrev:

Er det ikkje litt vel hårsårt å reagere på åtvaringar om at fjella potensielt kan ta liv?
Kjennar ikkje ts turkompetansenivå, men på generell basis sitt eg med eit inntrykk av at mange
fjellfolk no til dags er værturistar med lite erfaring med dårleg vær og den dagen metrologane bommar
alvorleg kan det nok fort ligge strødd med "lettpakkarar" rundt omkring i etterkant.
Er det da feil å påpeike at nemnte fjellområde kan være spesielt vind/værhardt og konsekvensane
kan være døden i ekstreme tilfeller?
Merk at dei tre studentane var erfarne.

Nokre Karolinere hadde også ei noko uheldig utflukt i nærleiken i sin tid...

Og hvis jeg er hårsår, så er det et problem for deg? La meg være hårsår da. Jeg lar deg være dømmende og høy i hatten, uten å ha problemer med det. :) Hilsen værturisten. (Haha! VÆRTURIST! Fjellet er for alle, og det er det som er så bra. Du kan få bli med du og, og så kan jeg minne deg på at du kan dø på turen, i tilfelle tanken ikke streifet deg da du pakket pulken!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jofa19 skrev:

Jeg har gått en del i Sylene både vinter og sommer og stortrives. Med været som er meldt i helga så ville jeg satset på tur.

Et godt "teltalternativ" er å gå jämtlandstriangelen (Storulvån, Sylstasjonen og Blåhammaren). Det er snilt terreng. I tillegg er "kort" vei ned, til en nødbu, eller en av turiststasjonen hvis  været eller behovet for selskap skulle tilsi det. I tillegg er området enkelt tilgjengelig med kollektivtrafikk også.

Vi hadde tidligere i vinter en "værsituasjon" der vi valgte å snu. Da gikk vi en liten kilometer nedover igjen og hadde et helt annet vær. Ved å telte i nærheten av nødbuene og hyttene så har du gode alternativer på svensk side.

Ønsker deg god tur hvis du drar!

Godt tips! Takk for det. Jeg har sett værmeldinga, og det ser jo helt underbart ut! Trollheimen også. Av en eller annen grunn drar jeg alltid tilbake dit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Miss Winther skrev:

Og hvis jeg er hårsår, så er det et problem for deg?

Forsåvidt ikkje, men du stillar spørsmål på verdsveven og da bør du også tole svara. Du syntes GeiHar's svar var ufint,
eg er uenig. Forum som dette brukast like mykje til å informere andre som ts, så når du som ts argumenterer for eit
tema må du rekne med nokon vil argumentere mot. Lik det eller mislik det, men du vil få store problem på verdsveven
(og i livet elles) om du ikkje kan taklar det.

Hilsen værturisten. (Haha! VÆRTURIST! Fjellet er for alle, og det er det som er så bra. Du kan få bli med du og, og så kan jeg minne deg på at du kan dø på turen, i tilfelle tanken ikke streifet deg da du pakket pulken!)

Om du les mitt innlegg ein gong til vil du sjå eg presiserer min manglande kunnskap til å "dømme" deg. Om du derimot
følar tittelen passar står du fritt til å titulere deg akkurat som du følar.
Så vidt eg kan sjå står det heller ikkje noko i mitt innlegg om kven fjellet er for og ikkje. Derimot har eg ein kommentar om
erfaringsnivået til ein del fjellfolk. Noko Røde Kors, politi og fjellredningstenesta også poengterer i diverse avisoppslag med
jamne mellomrom. Og surprise surprise... Også dei åtvarar om at folk kan døy ved å referere til tidlegare dødsulykker.

Forøvrig går ikkje eg med pulk.
 


 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein luring i norsk friluftssamanheng plar seie ; "Fare er ikke farlig for den som farer varlig" (Nils Faarlund).

Altså, kor vidt ein fare vert farleg handlar om korleis ein handterar den både i planleggingsfase og i gjennomføring. 

Eg trur definitivt at du kan greie å gjere det du vil av vintertur.

Det ein imidlertid sjeldan veit noko om før ein har prøvd, er kor vidt ein er i stand til å gjere dei rette tinga til rett tid, slik at faren ikkje får utvikle seg til, nettopp, fare. 

Erfaringa som trengs for å få vite dette sikkert, er turerfaring. Denne kan være lurt å bygge stegvis. Det vil ikkje sei at oppegåande turvante vaksne menneske må starte med å telte i hagen på vinteren. Synes backupplanen din haurest bra ut :) 

Det ein skal tenkje ekstra over ved vintertur er kva type snø og snøtilhøve som dominerar området. Gong på gong ser eg at det ikkje nødvendigvis er været som gir folk ei overrasking, men føret. Dårleg føre og/eller utfordrande terreng kan gi tildels STORE forskjelar i antal km forsert i timen.

Så mitt lille hjartesukk er at eg ynskjer meg at ein ikkje berre fokuserar på den EVINDELIGE diskusjonen om vind, men også på føre og dominerande snøkvalitet i områda ein har å velje mellom. 

Dette vart OT så det held. Uansett; god tur. Eg er viss på at du vil både kose deg og lære masse, når du endeleg legg avgarde på tur :) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ein luring i norsk friluftssamanheng plar seie ; "Fare er ikke farlig for den som farer varlig" (Nils Faarlund).

Altså, kor vidt ein fare vert farleg handlar om korleis ein handterar den både i planleggingsfase og i gjennomføring. 

Eg trur definitivt at du kan greie å gjere det du vil av vintertur.

Det ein imidlertid sjeldan veit noko om før ein har prøvd, er kor vidt ein er i sand til å gjere dei rette tinga til rett tid, slik at faren ikkje får utvikle seg til, nettopp, fare. 

Erfaringa som trengs for å få vite dette sikkert, er turerfaring. Denne kan være lurt å bygge stegvis. Det vil ikkje sei at oppegåande turvante vaksne menneske må starte med å telte i hagen på vinteren. Synes backupplanen din haurest bra ut :) 

Det ein skal tenkje ekstra over ved vintertur er kva type snø og snøtilhøve som dominerar området. Gong på gong ser eg at det ikkje nødvendigvis er været som gir folk ei overrasking, men føret. Dårleg føre og/eller utfordrande terreng kan gi tildels STORE forskjelar i antal km forsert i timen.

Så mitt lille hjartesukk er at eg ynskjer meg ei dreiing vekk frå den EVINDELIGE diskusjonen om vind, og over på føre og dominerande snøkvalitet i områda ein har å velje mellom. 

Dette vart OT så det held. Uansett; god tur. Eg er viss på at du vil både kose deg og lære masse, når du endeleg legg avgarde på tur :) 

1 time siden, Gal Krokfot skrev:

Er det ikkje litt vel hårsårt å reagere på åtvaringar om at fjella potensielt kan ta liv?
Kjennar ikkje ts turkompetansenivå, men på generell basis sitt eg med eit inntrykk av at mange
fjellfolk no til dags er værturistar med lite erfaring med dårleg vær og den dagen metrologane bommar
alvorleg kan det nok fort ligge strødd med "lettpakkarar" rundt omkring i etterkant.
Er det da feil å påpeike at nemnte fjellområde kan være spesielt vind/værhardt og konsekvensane
kan være døden i ekstreme tilfeller?
Merk at dei tre studentane var erfarne.

Nokre Karolinere hadde også ei noko uheldig utflukt i nærleiken i sin tid...

Tusen takk, Tussatroll! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Miss Winther skrev:

Og du må tåle TS's svar på eventuelle svar. Case closed. PS. Både du og GeiHar er helt off topic. Må jeg tåle det og?

To tips:

For det fyrste, om du skal avslutte ein diskusjon fungerer saklege argument som sett meiningsmotstandar sjakk matt betre
enn eit "case closed".
For det andre, når du fyrst har sagt "case closed", ikkje følg opp med eit spørsmål.

Kva spørsmålet ditt angår. Eg synast ikkje Geihar var off topic og i den grad eg var/er det er du med å dreg det ut. Forumtråder
som held seg strengt til topic er svært sjeldan vare både her på fjellforum og andre fora. Digresjonane kan også være like
interessante som tema i seg sjølv.
Så svaret på spørsmålet ditt denne gongen er ja, det må du tole.

Bonustips: Ikkje ta alt så personleg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gal Krokfot skrev:

To tips:

For det fyrste, om du skal avslutte ein diskusjon fungerer saklege argument som sett meiningsmotstandar sjakk matt betre
enn eit "case closed".
For det andre, når du fyrst har sagt "case closed", ikkje følg opp med eit spørsmål.

Kva spørsmålet ditt angår. Eg synast ikkje Geihar var off topic og i den grad eg var/er det er du med å dreg det ut. Forumtråder
som held seg strengt til topic er svært sjeldan vare både her på fjellforum og andre fora. Digresjonane kan også være like
interessante som tema i seg sjølv.
Så svaret på spørsmålet ditt denne gongen er ja, det må du tole.

Bonustips: Ikkje ta alt så personleg. :)

Nei, ikke ta det så personlig. Jeg kjenner deg ikke, men merker at hatten er høy og huden er tynn. Hvordan jeg bygger opp inneggene mine er det ingen som har noe å si på, bortsett fra dem som ikke har noe annet å angripe. Spørsmål etter "Case closed" skal jeg fortsette med, for å sile ut de jeg har satt i sjakk matt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Miss Winther skrev:

Jeg kjenner deg ikke, men merker at hatten er høy og huden er tynn.
Spørsmål etter "Case closed" skal jeg fortsette med, for å sile ut de jeg har satt i sjakk matt. ;)

Interessant.
Mogleg eg har heilt feil sjølvoppfatning, men eg vil tru svært få av dei som kjennar meg vil bruke karakteristikkane
"høg hatt og tynn hud".
Tips fire: dropp personangrep/karakteristikkar til fordel for tidlegare nemnte saklege argument for å sette folk sjakk matt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gal Krokfot skrev:

Interessant.
Mogleg eg har heilt feil sjølvoppfatning, men eg vil tru svært få av dei som kjennar meg vil bruke karakteristikkane
"høg hatt og tynn hud".
Tips fire: dropp personangrep/karakteristikkar til fordel for tidlegare nemnte saklege argument for å sette folk sjakk matt. ;)

Ja, dropp det. Støtter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.