Gå til innhold
  • Bli medlem

Ømme muskler ved bæring av sekk


TomasF

Anbefalte innlegg

Har en 21 år gammel ryggsekk fra Norrøna (Norrøna Storen på 100 liter).

Sliter med ømme muskler mellom skulderbladene.

Bærer sjelden tung ryggsekk.

Er det manglende trening eller fins det sekker med bedre bæresystem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes sikkert sekker med bedre bæresystem, men hovedårsaken er nok manglende trening. Når du tar på deg denne sekken, ja hvilken som helst sekk, så bruker du en del muskler som ellers nesten ikke brukes. Det er helt naturlig at disse musklene da vil begynne å si fra etter noen timer. Stivheten og verken er vel det vi kaller "gangsperr" når det opptrer i beina, og er vel i hovedsak forårsaket av opphopning av melkesyre. Vanligvis tar det ca. 3 - 4 dager med sekk før disse musklene finner seg i situasjonen og verken forsvinner. Problemet er ofte at du går på tur og bærer sekk i 2 - 4 dager og så går det kanskje en uke eller to og kanskje mer før du tar ut på tur igjen og da er du tilbake til utgangspunktet.

Jeg har en Arc'teryx Bora 80 liter, og selv om denne sekken ble innkjøpt etter en nesten vitenskapelig studie for å få den perfekte sekken til min rygg, så opplever også jeg ømme muskler etter en tid med tung sekk i fjellet. Jeg har begynt et forsøk på å unngå dette ved å ha sekken stående lett tilgjengelig med en kanne med 10 liter vann i. Hver gang det blir snakk om å gå på tur med kona eller naboen, så putter jeg et par vannflasker og litt niste i sekken og tar den på ryggen. I går var jeg ute og gikk en tur med naboen. Ca. 8 km rundt Store Stokkavann, En søndagstur på noe under to timer, på lett kupert grusvei. De aller fleste som tar en søndagstur her ser ut som om de er på en mannekengoppvisning.  De dyreste og fineste turklærne kommer på og så er det ut å gå på tur. Jeg kommer i en godt brukt / slitt jakke fra Bergans og stor sekk på ca.15 kg på ryggen. Mange ser litt rart på meg, men det får de bare gjøre.

Endret av REs
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, REs skrev:

Det finnes sikkert sekker med bedre bæresystem, men hovedårsaken er nok manglende trening. Når du tar på deg denne sekken, ja hvilken som helst sekk, så bruker du en del muskler som ellers nesten ikke brukes. Det er helt naturlig at disse musklene da vil begynne å si fra etter noen timer. Stivheten og verken er vel det vi kaller "gangsperr" når det opptrer i beina, og er vel i hovedsak forårsaket av opphopning av melkesyre. Vanligvis tar det ca. 3 - 4 dager med sekk før disse musklene finner seg i situasjonen og verken forsvinner. Problemet er ofte at du går på tur og bærer sekk i 2 - 4 dager og så går det kanskje en uke eller to og kanskje mer før du tar ut på tur igjen og da er du tilbake til utgangspunktet.

Jeg har en Arc'teryx Bora 80 liter, og selv om denne sekken ble innkjøpt etter en nesten vitenskapelig studie for å få den perfekte sekken til min rygg, så opplever også jeg ømme muskler etter en tid med tung sekk i fjellet. Jeg har begynt et forsøk på å unngå dette ved å ha sekken stående lett tilgjengelig med en kanne med 10 liter vann i. Hver gang det blir snakk om å gå på tur med kona eller naboen, så putter jeg et par vannflasker og litt niste i sekken og tar den på ryggen. I går var jeg ute og gikk en tur med naboen. Ca. 8 km rundt Store Stokkavann, En søndagstur på noe under to timer, på lett kupert grusvei. De aller fleste som tar en søndagstur her ser ut som om de er på en mannekengoppvisning.  De dyreste og fineste turklærne kommer på og så er det ut å gå på tur. Jeg kommer i en godt brukt / slitt jakke fra Bergans og stor sekk på ca.15 kg på ryggen. Mange ser litt rart på meg, men det får de bare gjøre.

Melkesyrehypotesen er dessverre tilbakevist. En er ikke 100% sikker på hvorfor gangsperr/stølhet (delayed onset muscle soreness) opptrer, men man er ganske sikker på at det har noe med små rifter i musklene som oppstår av enkelte typer muskelarbeid (statisk og eksentrisk) sammen med den samme betennelsesreaksjon som oppstår ved andre (større) skader. Det som er sikkert er at det ikke nødvendigvis har en sammenheng med om treningen har effekt, eller muskelvekst. 

Laktat skilles ut som en måte å skaffe energi på når det ikke er nok oksygen i muskelen.

Ømme muskler som varer mer enn 2-3 dager er sannsynligvis ikke stølhet. Det kan likevel godt være at tilvenning løser problemet, men det skader jo ikke å prøve andre sekker med vekt i, og sammenligne følelsen. Forøvrig er det ikke lurt å gå fra 0 til 100 uten opptrening. Det kan fort by på problemer å legge ut på en ukestur med tung sekk uten at en har gått mindre turer med sekk før.

Endret av speedbird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ømme muskler er vel som flere sier uungåelig i en eller annen grad, trening hjelper jo selvfølgelig også endel. Når det er sagt så høres 100l sekk veldig enormt ut. Store sekker med kraftige bæresystemer er nettop tunge og stive for og kunne bære mye vekt. Du vil gjøre deg selv, ryggen og musklene dine en stor tjeneste ved og slanke ned på vekt og sekk! Selv har jeg beveget meg bort fra store stive sekker til lettere/enklere og mykere sekker. Bruker stort sett sekker fra 30-50l/8-15kg avhenging av lengde på tur, med litt smart pakking så har jeg forbedret komfort betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, TomasF said:

Har en 21 år gammel ryggsekk fra Norrøna (Norrøna Storen på 100 liter).
Sliter med ømme muskler mellom skulderbladene.
Bærer sjelden tung ryggsekk.
Er det manglende trening eller fins det sekker med bedre bæresystem?

Kan jo være at den bare er feil stilt inn (sikkert masse flotte justeringsmuligheter på denne sekken).

Hva legger du i at du sjelden bærer tung ryggsekk? Kan jo hende du rett og slett kan bytte den ut i en mindre og ikke ikke minst lettere sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en kombinasjon av manglende trening, dårlig innstilling av sekken og at sekken rett og slett ikke passer deg. 

Når det gjelder trening med å gå med sekk, så gjelder det uansett om du er veltrent eller ikke. Broren min er svært trent og sterk, men går så sjelden med sekk at han synes det er noe herk hver gang.

Når det gjelder dårlig innstilling bør du sjekke følgende: Er sekken innstilt til rygglengden din? Bærer hoftebeltet omtrent halvparten til 70 % av vekten? Her er det store forskjeller på hvilke sekker som passer hvilke personer. Husk at det er sideremmer som strammer sekken inntil hoftebeltet og at det er toppremmer som drar sekken inntil ryggen din (er festet i skulderstroppene). Brystremmen må også være innstilt riktig. Husk at remmer kan løsnes og strammes i løpet av turen i varierende terreng. Under klyving vil man kanskje ha sekken stramt inntil ryggen, mens på flate partier kan man løsne opp. Husk også at du antagelig ikke er helt symmetrisk. Det betyr at du ikke må stramme stroppene like hard på begge sider dersom du for eksempel er "skjev" i skuldrene som meg.

Det finnes mange gode sekker og den viktigste egenskapen er at den sitter godt. Min kone prøvde ni forskjellige sekker før hun fant en som satt godt nok på hoftene sine.

Når alt kommer til alt, så er det ubehagelig å bære tungt. Det er en grunn til at lettvektfarsotten brer om seg :-)

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TomasF skrev:

Har en 21 år gammel ryggsekk fra Norrøna (Norrøna Storen på 100 liter).

Sliter med ømme muskler mellom skulderbladene.

Bærer sjelden tung ryggsekk.

Er det manglende trening eller fins det sekker med bedre bæresystem?

Når min store sekk er for topptung ( og vil tippe bakover) har jeg samme problemet som deg. Løsningen er å legge alt det tunge nederst i sekken. Det samme skjer når stroppene som går fra toppen av skulderstroppene, og bak til sekken, er for stramme. Da skjer det samme; skuldrene presses bakover, og etter en stund føles det som det står en kniv mellom skuldebladene og nakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regulerer sekken min (Bergans et elle annet, ca 90 liter og kanskje 15 år gammel) mens jeg går. I lettgått terreng strammer jeg hoftebeltet og slakker skulderstroppene. Får da nesten all vekta rett ned i beina. I ulendt terreng gjør jeg omvendt slik at det er lett å holde styr på fotan, ikke tråkke feil osv. Blir mer behagelig å gå, og jeg får variert litt på hvilke muskler som belastes. 

Sånn ca 30 kilo pleier å gå ganske greit, men støl blir jeg jo. Deilig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæresystemene på sekken din bør helst være kompatibel med dine anatomiske forutsetninger og det gjelder å velge både bæresystem og sekk med omhu om du skal bære tungt og gjøre det over tid. Hvilket bæresystem som passer hver enkelt rygg avhenger av ulike faktorer og her må man nok prøve og feile. Om kroppen din responderer negativt etter bruk av sekk over tid bør du absolutt prøve å endre enten lengde på rygg, skulderstropper o.l. Kanskje passer ikke bæresystemet på "storen" din anatomi. Stikk innom en sportsbutikk og prøv ulike modeller med vekt. jeg har personlig alltid hatt stor sans for rammesystemet til norrøna under tunge bør på barmark. Gikk en tolvdagers tur på svalbard sist sommer og valgte sekk med for lang rygg og fikk da smake på hvor mye rett bæresystem har å si når vekta øker. Hadde før testet sekken med rundt 30 kg vekt, men på fotturen på Forlandet var vekten på sekken 55 kg+ og gav undertegnede en lærepenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som berre hadde hatt eit eintydig svar :) Mykje kan gje ømme musklar; uvant arbeid, feil sekk, feil regulerte stropper, feilpakka sekk, simpelthen dårlig sekk osv osv....Det beste du gjer er nok å få nokon til å sjå på sekken saman med deg, når den er pakka, for å sjå korleis den sitt.

Evt kan du gå inn på YouTube og finne filmar som handlar om tilpassing og pakking av sekk.

Å finne gode sekkar er ein studie verdt....og etter mitt omgrep vanskelegare enn å finne ballkjole til ei tenåringsjente.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd om sekk, sannsynligvis vil du komme i mål med dem.

Om du ikke kommer helt fram med det vil jeg si er at om du generelt tenderer til å bli støl lett, så kan magnesiumcitrat-tilskudd hjelpe med raskere restitusjon. 

(Ta 1-2 kapsler på kvelden etter trening/aktivitet. Ikke mer, da man får løs mage om man går over ens personlige opptaksgrense. Om kvelden fordi det virker muskelavslappende og en del opplever å bli søvnige.

http://www.life.no/produkter/vitaminer-mineraler/magnesium/bio-life-magnesium-60-kpsl eller http://www.life.no/produkter/vitaminer-mineraler/magnesium/magnesium-60-kpsl er gode produkter dersom du vil prøve og finnes også andre steder enn hos Life. Linkene dit er kun valgt fordi de var lette å finne. ) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tessatroll skrev:

Den som berre hadde hatt eit eintydig svar :) Mykje kan gje ømme musklar; uvant arbeid, feil sekk, feil regulerte stropper, feilpakka sekk, simpelthen dårlig sekk osv osv....Det beste du gjer er nok å få nokon til å sjå på sekken saman med deg, når den er pakka, for å sjå korleis den sitt.

Evt kan du gå inn på YouTube og finne filmar som handlar om tilpassing og pakking av sekk.

Å finne gode sekkar er ein studie verdt....og etter mitt omgrep vanskelegare enn å finne ballkjole til ei tenåringsjente.

Sist jeg syklet Nordsjørittet, fra Eigersund til Sandnes, 91 km, trodde jeg at jeg hadde fått med meg alle triksa. Firmaet som jeg jobbet i var sponsor for Stavanger sykkelklubb og hadde leid inn to "coacher" som skulle hjelpe oss. Først var det  undervisning i "klasserom" og etterpå bar det ut på veien noen kvelder.

Jeg startet med stor optimisme, og med vannflaskene fulle av spesialinnkjøpt energi drikk, tråkket jeg i vei nordover Jæren. Etter et par timer merket jeg at jeg begynte å få krampe i den ene leggen og måtte stoppe flere ganger for å strekke ut. En gang stoppet jeg vet en "flaskestasjon" og da fikk jeg beskjed om at jeg drakk for lite. Jeg fylte på med vann og etter en stund var problemet borte.

Dette kan kanskje også være et problem ved bæring av sekk. I fint vær så svetter i hvert fall jeg ganske mye og jeg passer alltid på å drikke så mye som mulig. For at ikke vannet bare skal ligge og skvulpe rundt i magen (vassvom) så har jeg også med meg en bit spekepølse som jeg spiser litt av hver gang jeg drikker. (Jeg bærer ikke vann der det er vann tilgjengelig i naturen). Ved å få i seg litt salt sammen med vannet så virker det som at kroppen lettere klarer å få vannet transportert rundt i kroppen. 

Jeg liker ikke sekker med mange justeringsmuligheter. Jeg har hatt to sånne sekker og min erfaring er at du blir gående å justere og justere store deler av turen uten å finne rett tilpasning. En sekk er like personlig som skoene og skal bare passe til eieren. Da burde det være nok å justere den en gang for alle.

Når man bærer sekk enten det er sommer eller vinter så kan det være lurt å bruke stroppene på toppen av skuldrene litt aktivt. I motbakke går du gjerne litt fremoverbøyd og da kan du slakke disse stroppene noe slik at sekken blir mer loddrett og mer av vekten føres over på hoftene. I nedoverbakke går du ofte litt bakoverlent. Da kan det være lurt å stramme disse stroppene slik at sekken sitter bedre inn til ryggen. Da får du ikke så stort moment i sekken hvis du svinger eller kommer litt i ubalanse. Ukontrollert rotasjon og en tung sekk som hjalp til litt ekstra med rotasjonen har en gang kostet meg et fint spiralbrudd i leggen. Hvis du kjører Telemark så kan også "rotasjon" lett føre til at du havner på ryggen i snøen.

For å finne ut om sekken passer og om den er riktig justert så er det noen greie nettsider som kanskje kan hjelpe. Her er det bare å se / lese til øyet blir stort og vått.

https://www.oslosportslager.no/magasinet/ryggsekk--hvordan-tilpasse-ryggsekken-329.aspx

http://www.hvordan.no/26340/hvordan-justere-og-tilpasse-ryggsekk

http://www.friluftsnett.net/index.php?lang=no&side=tilpasse-og-justere-ryggsekk

http://www.helsport.no/tips-og-rad

http://www.newswire.no/art/10014

Den 4.4.2016 at 9.19, speedbird skrev:

Melkesyrehypotesen er dessverre tilbakevist. En er ikke 100% sikker på hvorfor gangsperr/stølhet (delayed onset muscle soreness) opptrer, men man er ganske sikker på at det har noe med små rifter i musklene som oppstår av enkelte typer muskelarbeid (statisk og eksentrisk) sammen med den samme betennelsesreaksjon som oppstår ved andre (større) skader. Det som er sikkert er at det ikke nødvendigvis har en sammenheng med om treningen har effekt, eller muskelvekst. 

Laktat skilles ut som en måte å skaffe energi på når det ikke er nok oksygen i muskelen.

Ømme muskler som varer mer enn 2-3 dager er sannsynligvis ikke stølhet. Det kan likevel godt være at tilvenning løser problemet, men det skader jo ikke å prøve andre sekker med vekt i, og sammenligne følelsen. Forøvrig er det ikke lurt å gå fra 0 til 100 uten opptrening. Det kan fort by på problemer å legge ut på en ukestur med tung sekk uten at en har gått mindre turer med sekk før.

Det skjer en del forskning også på denne fronten og mens det tidligere var veldig viktig å strekke ut etter en treningsøkt så er ikke dette så viktig lenger. Min niese er gift med en fysioterapeut som har jobbet på toppidrettssentret og hvis jeg lurer på noe så er det bare å ta en tur innom for en prat, og jeg må innrømme at det er en del ting jeg ikke har fått med meg de siste årene.

Det er en stund siden denne gikk på tv. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, tronn said:

Jeg tør ikke tenke på alle bomkjøpene jeg har gjort på sekkefronten. 

Og når jeg endelig finner kremsekken slites det ut på få sesonger. Ikke til å bli klok på det der. 

Grunnen til at kremsekken slites ut er nok at den blir brukt, i motsetning til rømmesekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, smgj skrev:

 

Om du ikke kommer helt fram med det vil jeg si er at om du generelt tenderer til å bli støl lett, så kan magnesiumcitrat-tilskudd hjelpe med raskere restitusjon. 

(Ta 1-2 kapsler på kvelden etter trening/aktivitet. Ikke mer, da man får løs mage om man går over ens personlige opptaksgrense. Om kvelden fordi det virker muskelavslappende og en del opplever å bli søvnige.

http://www.life.no/produkter/vitaminer-mineraler/magnesium/bio-life-magnesium-60-kpsl eller http://www.life.no/produkter/vitaminer-mineraler/magnesium/magnesium-60-kpsl er gode produkter dersom du vil prøve og finnes også andre steder enn hos Life. Linkene dit er kun valgt fordi de var lette å finne. ) 

Om man vil slippe magetrøbbel kan man gå for magnesiumglycinat, eller for magnesium som tas opp i huden gjennom f.eks vannbad (Epsom salt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe skeptisk til at man skal bruke helsekost remedier og lignende, det blir jo veldig lite vitenskapelig og etter min mening litt tullete. Bruk heller sunt bondevett, finn en god sekk som passer deg, holdt deg i god form generelt og mest effektivt av alt.... Gjør sekken din så lett som mulig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, speedbird skrev:

Om man vil slippe magetrøbbel kan man gå for magnesiumglycinat, eller for magnesium som tas opp i huden gjennom f.eks vannbad (Epsom salt).

Jeg husker ikke om det var magnesium eller aluminium, men jeg leste et sted at det er funnet ekstra høye konsentrasjoner av et av disse metallene i hjernen på folk med Alzheimers sykdom. Gryter av aluminium fra Høyang var vel i bruk i nesten hvert eneste hjem her i landet for en del år siden. Nå er vel disse helt borte.

Kanskje noen vet mer om dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, REs skrev:

Jeg husker ikke om det var magnesium eller aluminium, men jeg leste et sted at det er funnet ekstra høye konsentrasjoner av et av disse metallene i hjernen på folk med Alzheimers sykdom. Gryter av aluminium fra Høyang var vel i bruk i nesten hvert eneste hjem her i landet for en del år siden. Nå er vel disse helt borte.

Kanskje noen vet mer om dette enn meg.

Jeg har dessverre ikke inngående kjennskap til den nyeste demensforskningen, men akkurat det med aluminium leste jeg i går i forbindelse med Research til en annen post jeg kommenterte på i går. Det er funnet en korrelasjon mellom høye nivåer av aluminium og Alzheimers, men de er ikke sikre på kildene. Det er ikke sikkert at dette tas opp hovedsakelig gjennom magesekken eller om det skyldes annen miljøeksponering (som deodoranter). Jeg har i hvert fall selv gått bort i fra aluminiumgryter i sin helhet da disse kan slippe partikler i maten. Dette er dog en ganske lang avsporing fra hovedinnlegget så moderator må gjerne skille det ut i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gått med ordentlig tung sekk før jeg og samboeren skulle gå fra Trondheim til Vingrom. (40 mil.) Med de sekkene vi hadde, kom vi til Hjerkinn. Halvveis. Sykt vondt flere steder, fra dag 1. Neste år prøvde vi igjen, med ny sekker. Bergans Trollhetta og Bergans Alpinist. 17 kilo på min rygg og 21 kilo på samboerens. Sekkene var som krem på ryggen i forhold til de forrige. Vi kom helt frem med disse. :)

Endret av Miss Winther
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange har sagt handler dette sikkert om en kombinasjon mellom kropp og sekk, og en sekk som passer er gull verd. Men en enkel ting som kan hjelpe (og koster ingen ting) er å putte noen kilo i sekken og bruke den til og fra jobb, på småturer og særlig inn mot lengre turer du skal ha. Det vil garantert hjelpe deg den dagen du legger i vei på tur.

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Noe skeptisk til at man skal bruke helsekost remedier og lignende, det blir jo veldig lite vitenskapelig og etter min mening litt tullete. Bruk heller sunt bondevett, finn en god sekk som passer deg, holdt deg i god form generelt og mest effektivt av alt.... Gjør sekken din så lett som mulig :)

http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/magnesium.php

Om trådstarter har lyst til å prøve kan det hende at det virker like så bra som både "bondevett" og ny sekk. Det kommer an på hva problemet var i utgangspunktet. :) 

Endret av smgj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, smgj skrev:

http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/magnesium.php

Om trådstarter har lyst til å prøve kan det hende at det virker like så bra som både "bondevett" og ny sekk. Det kommer an på hva problemet var i utgangspunktet. :) 

Jeg støtter Tor-Erik 100%. Har man mangel bør man vurdere tilskudd. Som behandling av naturlige symptomer er det meningsløst. Div tilskudd/naturpreparater har ikke annen effekt enn å slanke lommeboka. Det kastes enorme summer rett ut av vinduet hvert år. Og det legges mange pasienter inn på sykehus med div tilstander forårsaket/forværret av naturpreparater. Værste jeg har vært borti er fulminant leversvikt. Og forresten, kopiert fra din link: 

"En kostbetinget magnesiummangel kjennes ikke hos mennesket".

Mao, mistenker man magnesiummangel, oppsøk legen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnesiumtilskot er effektivt mot kramper. Berre spør dei som har gått gravide og hatt kramper i legg og fotblad kvar natt i mange månader ;)

Mine erfaringar når det gjeld væskeinntak, er at dersom eg får leggkramper, kan eg alltid nikke ja om eg spør meg sjølv om eg har slurva med drikke, og om eg har sveitta mykje og mista viktige saltar og mineralar.

Dette er ikkje alternativt "hubba-bubba" men grunnleggande fysiologi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Magnesiumtilskot er effektivt mot kramper. Berre spør dei som har gått gravide og hatt kramper i legg og fotblad kvar natt i mange månader ;)

Mine erfaringar når det gjeld væskeinntak, er at dersom eg får leggkramper, kan eg alltid nikke ja om eg spør meg sjølv om eg har slurva med drikke, og om eg har sveitta mykje og mista viktige saltar og mineralar.

Dette er ikkje alternativt "hubba-bubba" men grunnleggande fysiologi.

Ikke mening å være vanskelig. I utgangspunktet tenker jeg folk kan få putte i seg hva de vil. At det skjer mye rart i kroppen under graviditet er ingen hemlighet. Sikkert elektrolyttforstyrrelser også. Men det er mange tvilsomme råd om div "lurium" man kan putte i seg som skal hjelpe mot det meste, og jeg har i den sammenheng vondt for å holde kjeft. 

Uansett. I de dager jeg drev sportsklatring på et anstendig var det ikke uvanlig å ta en real dose feks Ibux før (!) trening. Og i hvert fall dersom man trente/klatret tungt flere dager på rad. Så hvis man er mer enn normalt plaget med stølhet, så kan man jo putte i seg 400-600 mg Ibux før turen starter, og jeg er sikker på at det vil hjelpe. MEN, jeg vil ikke anbefale det. Risikoen for skader øker, symptomer på overbelastning kamufleres. Og bruk av medikamenter bør generelt holdes på et minimum. Husk som tommelfingerregel: alle medisiner som virker, bivirker også. Alle.

Tillegg: Å passe på væskebalansen, riklig drikke, er absolutt et veldig godt råd. 

Endret av fumigatus
Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.