Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan pakke Arc'teryx Altra 85L?


Prebb

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Arc'teryx Altra 85L i fjor grunnet bæresystemet og passformen. Vurderte også Norrøna para ranger, men egenvekten til sekken ble funnet for stor i forhold. Dessuten trenger jeg ikke det ekstra pakkvolumet. Trodde jeg.

Jeg sliter likevel med å finne en fornuftig måte å pakke denne sekken på. Derfor lurte jeg litt på om det var andre som hadde samme sekk, og hvordan dere pakker den?

Jeg har stort sett alltid med meg skumunderlag av typen bamse. Dette er såpass stort i volum at det må på utsiden av sekken. Remmene på bunnen er dog ikke optimale for festing av liggeunderlaget. I tillegg er jeg usikker på om jeg skal ha teltet i, eller utenpå sekken. Putter jeg det i sekken må jo det være tørt hver gang jeg putter det i. Og det er nødvendigvis ikke gitt her på vestlandet. Teltet er dessuten for tungt (Hilleberg Anjan 2GT) til å bli festet på siden av sekken, da blir den veldig sidetung.

Jeg har ikke funnet helt ut om det lønner seg å ha kokekar og primus i ytterlommen bak eller i topplokket. Det er jo forsåvidt et greit sted å ha litt ekstra klær, eller en fjellduk også. Sidelommene er akkurat for små til å ha vannflasken. Kan jo eventuelt bruke en litt mindre flaske. Her passer også lett tilgjengelig mat som lunsj og snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teltet trenger jo ikke være tørt når du legger det i sekken om du pakker de andre tingene i sekken i vanntette pakkposer. Jeg har både klær og sovepose og annet jeg ikke vil ha vann på pakket i vanntette pakksekker inne i sekken uansett siden ryggsekker ikke er vanntette. Teltet er dessuten såpass viktig for meg at jeg aldri ville vurdert å feste det utenpå sekken. Dyrt er det gjerne også. Det er en for sentral og skjør del av utstyret til at det skal ikke være airbag for meg når jeg går over ende i steinura eller er uforsiktig og uheldig når jeg lemper av meg sekken etter en lang marsj. 
Liggeunderlag, spesielt av skumplast-typen, synes jeg hører hjemme på utsiden av sekken. De veier lite og forskyver tyngepunkt lite, det gjør ikke noe om de får seg ei skramme i ny og ne heller men de tar opp så mye volum at de har ikke så mye inni sekken å gjøre. 
Uten spesifikk kjennskap til denne sekken: Kan ikke underlaget bare festes på siden av sekken? Ut fra bildene ser det ut til at det er fine reimer med klips på der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel ikke være noe i veien for å feste liggeunderlaget som på bilde her? Jeg pakker iallfall alt av størrelse inne i hovedrommet, også bruker jeg i hovedsak ytterlommen bak til bekledning som jeg vil ha raskt tilgjengelig. Sidelommene blir brukt til mat og drikke, og topplokket blir brukt til alt av småting som jeg har med meg, som jeg vil ha lett tilgjengelig. Som nevnt over, pakk ting som klær, sovepose og andre ting som du vil beholde tørt i vanntette pakkposer. De veier lite og gjør at du slipper å bekymre deg for litt regn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Ståle Sæther skrev:

Teltet trenger jo ikke være tørt når du legger det i sekken om du pakker de andre tingene i sekken i vanntette pakkposer. Jeg har både klær og sovepose og annet jeg ikke vil ha vann på pakket i vanntette pakksekker inne i sekken uansett siden ryggsekker ikke er vanntette. Teltet er dessuten såpass viktig for meg at jeg aldri ville vurdert å feste det utenpå sekken. Dyrt er det gjerne også. Det er en for sentral og skjør del av utstyret til at det skal ikke være airbag for meg når jeg går over ende i steinura eller er uforsiktig og uheldig når jeg lemper av meg sekken etter en lang marsj. 
Liggeunderlag, spesielt av skumplast-typen, synes jeg hører hjemme på utsiden av sekken. De veier lite og forskyver tyngepunkt lite, det gjør ikke noe om de får seg ei skramme i ny og ne heller men de tar opp så mye volum at de har ikke så mye inni sekken å gjøre. 
Uten spesifikk kjennskap til denne sekken: Kan ikke underlaget bare festes på siden av sekken? Ut fra bildene ser det ut til at det er fine reimer med klips på der.

Teltet går i sekken fra nå av. Har alt i vanntette pakkposer, alltid. 

21 minutter siden, Glennl skrev:

Skal vel ikke være noe i veien for å feste liggeunderlaget som på bilde her? Jeg pakker iallfall alt av størrelse inne i hovedrommet, også bruker jeg i hovedsak ytterlommen bak til bekledning som jeg vil ha raskt tilgjengelig. Sidelommene blir brukt til mat og drikke, og topplokket blir brukt til alt av småting som jeg har med meg, som jeg vil ha lett tilgjengelig. Som nevnt over, pakk ting som klær, sovepose og andre ting som du vil beholde tørt i vanntette pakkposer. De veier lite og gjør at du slipper å bekymre deg for litt regn.

Teltet har pleid å være festet der som liggeunderlaget er på bildet, og liggeunderlaget på siden. De remmene på bunnen er dog ikke så bra å feste noe med. De er ikke frie remmer men en rem på enden av et smalt stykke stoff som jeg mistenker er der for å beskytte bunnen av sekken. Når sekken er fylt blir avstanden mellom de to remmene i overkant nære og det danner seg et slags buet hulrom i stoffstykket mellom remmene. 

Med teltet i sekken fremover blir nok liggeunderlaget festet som på bildet. Da klarer nok sekken å stå på høykant under rast også.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av oss har vært med i en tråd som heter alternativ til lettpakking, her finnes mang tips om hvordan få ned vekt og volum på sekken, kanskje du kan finne noen tips her. For en tre-dagers tur skal jeg nå bruke en Helsport Lifjell på 45 liter, alt utstyr er pakket i sekken, men jeg måtte kjøpe dun pose og nytt telt for å få plass. Du går sikkert på en annen type tur enn jeg planlegger, men du kunne kanskje ved å lage en detaljert liste se hvilke ting du egentlig trenger å ha med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Per Fredrik skrev:

Flere av oss har vært med i en tråd som heter alternativ til lettpakking, her finnes mang tips om hvordan få ned vekt og volum på sekken, kanskje du kan finne noen tips her. For en tre-dagers tur skal jeg nå bruke en Helsport Lifjell på 45 liter, alt utstyr er pakket i sekken, men jeg måtte kjøpe dun pose og nytt telt for å få plass. Du går sikkert på en annen type tur enn jeg planlegger, men du kunne kanskje ved å lage en detaljert liste se hvilke ting du egentlig trenger å ha med. 

Følger med i den tråden. Innholdet i sekken veier ikke mye. Totalt er basisvekten under 8kg. Komfort og mat trekker den opp til nærmere 15 når jeg skal gå på et par dagers tur. Det var primært hvordan folk putter tingene i sekken jeg lurte på. Sekken fremstår ikke for meg som like genial som selgeren hevdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, speedbird skrev:

Følger med i den tråden. Innholdet i sekken veier ikke mye. Totalt er basisvekten under 8kg. Komfort og mat trekker den opp til nærmere 15 når jeg skal gå på et par dagers tur. Det var primært hvordan folk putter tingene i sekken jeg lurte på. Sekken fremstår ikke for meg som like genial som selgeren hevdet.

Har du sjekket på youtube ang. tips hvordan pakke sekk. Her er ett eksempel ,det finnes mange flere. Ikke bare norske. For 2-3 dagers tur med telt og det hele bruker jeg Helsport Lifjell på 45 liter For mat regner mange på Fjellforum ca. 500 gr. pr. dag. Jeg pakker først sovepose, liggeunderlag og telt i kompresjonstrekk stående på høykant, så pakker jeg ekstra klær rundt dette så mat og kokeutstyr. Varmeplagg stapper jeg inn i lokket på sekken, regntøy har jeg i frontlommen. Jeg har regntrekk til sekken, men en kan putte en plastpose i soveposetrekket, det gjør samme nytten. Klær og mat kan også pakkes i gjennomsiktige plastposer. Skulle teltet bli klissvått henger jeg det bare under sekken. Du har nok med mer komfort greier enn det jeg har selv om jeg ikke på noen måte lever et asketisk tur liv, men allikevel ca. 7 kg for 2-3 dager er ganske mye. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har samme sekk. Osprey Xena 85 L. Legger ved et par bilder fra min siste tur (Norge på tvers med packraft) hvor jeg hadde festet packraften under i de stroppene du snakker om. Den satt godt, ikke noe problem i det hele tatt. Sekken var godt fyllt, 21 kg og det var verken for kort avstand eller noe hulrom mellom sekken og packraften når den var festet. Den forskjøv seg aldri på bærestrekningene. Det eneste ankepunktet er at de stroppene er i korteste laget, de kunne med fordel vært 10 cm lengere.

DSC01744.JPG

DSC01577.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har ikke teltet i vanntett pose, da blir det lettere å trøkke/skvise ned der det er plass. 

Regner det mye er det noen som sverger på å ta ut innerteltet og pakke det i vanntett pose. Jeg vet ikke hva jeg foretrekker enda.

kanskje noen tips her? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.